The Wailers - Catch a Fire (1973)

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Concrete Jungle (4:13)
  2. Slave Driver (2:54)
  3. 400 Years (2:45)
  4. Stop That Train (3:54)
  5. Baby We've Got a Date (Rock It Baby) (3:55)
  6. Stir It Up (5:32)
  7. Kinky Reggae (3:37)
  8. No More Trouble (3:58)
  9. Midnight Ravers (5:08)
  10. Concrete Jungle [Unreleased Jamaican Version] * (4:11)
  11. Stir It Up [Unreleased Jamaican Version] * (3:37)
  12. High Tide or Low Tide [Unreleased Jamaican Version] * (4:40)
  13. Stop That Train [Unreleased Jamaican Version] * (3:52)
  14. 400 Years [Unreleased Jamaican Version] * (2:57)
  15. Baby We've Got a Date (Rock It Baby) [Unreleased Jamaican Version] * (4:00)
  16. Midnight Ravers [Unreleased Jamaican Version] * (5:05)
  17. All Day All Night [Unreleased Jamaican Version] * (3:26)
  18. Slave Driver [Unreleased Jamaican Version] * (2:52)
  19. Kinky Reggae [Unreleased Jamaican Version] * (3:40)
  20. No More Trouble [Unreleased Jamaican Version] * (5:13)
avatar van reptile71
Als je ooit een LP bemachtigt met bovenstaande hoes mag je jezelf gelukkig prijzen. Daar zijn er dus maar 20.000 van gemaakt.

reptile71 schreef:

Afgerond karton aan de bovenkant, say no more - een van de casualties!

avatar van MAS
MAS
reptile71 schreef:

Daar ben ik al een tijdje naar op zoek maar voor een schappelijke prijs ben ik hem nog niet tegengekomen.

avatar van Outblasty
Na jaren eigenlijk voor Legend geluisterd te hebben ben ik nu toch eindelijk begonnen aan de reguliere albums van Bob Marley. Deze bevalt me in ieder geval erg goed. Stir it up ken ik natuurlijk al langer maar eigenlijk zijn alle nummers gewoon erg chill.

avatar van indana
Als jullie iets terug hadden gelezen had je het hele verhaal over de hoes al kunnen lezen.

avatar van thelion
Eerste album van Bob Marley & The Wailers hiervoor had hij al samen met The Wailers Soul Rebels en Soul Revolutiuons uitgebracht.

Dit album is eigenlijk een soort van wederopstanding van Bob Marley. In 1971 was hij totaal berooid en doelde doelloos rond door London. Door Chris Blackwell de oprichter van Island Records werden Bob Marley & The Wailers terug gestuurd naar Jamaica om daar dit album op te gaan nemen. Bij beluistering van de Master-Tapes van dit album was Blackwell van meening dat er nog het een en ander toegevoegd moest worden en hij liet een aantal Amerikaanse sessie muziekanten (steel)gitaar en keyboardsriffs toe om het album toegangkelijk te maken voor de Amerikaanse en Europese markt. Ook het idee van de orgineele Zippohoes met afgeronde hoeken en openklappend bovenstuk komt van Blackwell af.

Het album zelf betekend de grote doorbraak van Bob Marley & The Wailers. De nummers op het album geven een goed beeld van hoe het er in Jamaica aan toe ging in de vroege jaren 70, zoals in het nummer Concrete Jungle dat de schrijnende armoede beschrijft in de getto's en de aanklacht tegen de slavernij in Slave Driver, maar des ondanks is het geen treurig album nummers als Stir It up en Kinky Reaggae geven weer dat ondaks de ellende men het hoofd niet laat hangen.

Catch A Fire is een mooi en degelijk album dat Reggea ook buiten Jamaica bekend heeft gemaakt.

De orgineele nooit eerder uitgebrachte Kingston opnames (zonder de toevoegingen van Blackwell) zijn als bonus bijgevoegd op de Deluxe editie die in 2001 werd uitebracht naar aanleiding van de 20ste sterftdag van Bob Marley.

avatar van vork666
Hoewel Midnight Ravers een fantastisch nummer is vind ik mijn 4.0* voor het gehele album toch wat veel. Dat wil niet zeggen dat dit geen goed album is, integendeel, maar ik vind de achtergrondzang vaak wat onbenullig (heeft meer reggae last van, geloof ik) en dat geknars in Stir It Up is ronduit ergerlijk. Daarom verlaagd naar 3.5*.

EDIT: het geknars even gedesynthesizerd

avatar van indana
Toch maar even na gekeken voordat ik doms zeg maar volgens de hoes informatie komt er helemaal geen synthesizer voor op dit album.

avatar van vork666
Ik wist het al niet zeker, maar het klinkt wel zo In ieder geval is het irritant

avatar van Gloeilamp
Vanavond zit deze dacht ik in de Classic Albums op Nederland 3, ik ga zeker kijken.
Topalbum!

avatar van TJN
TJN
Ja leuk, ben benieuwd.

avatar van Metalhead99
De plaat waarmee The Wailers zichzelf en reggae op de wereldkaart zetten. Simpel, maar erg goed gebracht album. Door de aflevering van Classic Albums besloot ik deze maar weer eens te beluisteren. Het is erg leuk om de besproken toevoegingen aan het album terug te horen. Het moet vooral voor de mensen in die tijd een goed toegankelijk album zijn geweest en dat is het eigenlijk nog steeds. Verder vind ik dat Peter Tosh ook nog wel een aparte benoeming mag krijgen. Hij heeft altijd in de schaduw van Bob Marley moeten staan, maar ik vind hem een geweldige reggae zanger die eigenlijk ook wel bij soulplaten zou kunnen passen. Eigenlijk vind ik hem zo ongeveer net zo goed als Bob Marley.

avatar van Oldfart
Ten tijde van deze plaat sloeg het in Nederland in ieder geval nog niet erg aan.

De echte publieksdoorbraak begon hier met Natty Dread (laaiend enthousiaste Oor kritieken), maar het "Live" album was pas echt het album wat je bij 'iedereen' zag liggen.
De situatie zoals geschetst in Classic Albums was toch vooral hoe het in het Verenigd Koninkrijk was.

Kan me nog goed herinneren dat velen het ten tijde van "Catch a Fire" of " Burnin' " maar vreemde huppelmuziek vonden.
Er was blijkbaar een gewenningsperiode van enige jaren nodig.
Op zich wel vreemd want bijvoorbeeld een Desmond Dekker of zelfs the Beatles hadden toch al gescoord met reggae of aanverwante muziek.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week in het forumtopic 52 essentiële albums uit de pop/rock geschiedenis (zie hier)

Toegegeven, als u wil kunnen meepraten over reggae, dan zouden we een jaar lang platen uit dat gerne op een rijtje moeten zetten. Maar natuurlijk moet er in een popoverzicht minstens één reggaelangspeler staan en van wie anders dan van Bob Marley & The Wailers. De Jamaïcaan is niet alleen de ster van het gerne, hij is wereldwijd een van de bekendste en beroemste zangers van de tweede helft van 20ste eeuw. Catch a Fire was hun eerste elpee voor het Britse label Island en betekende de start van de internationale carriére van de band, temeer daar de platenfirma de plaat aan de man bracht met een marketing die voordien alleen voor rockartiesten was weggelegd. Op het moment van de release was Marley 28 en speelde hij al een decennium met The Wailers. Van de oorspronkelijke leden waren Bunny Livingstone (percussie) en Peter Tosh (toetsen, gitaar) nog aanwezig op Catch a Fire. De broers Carlton (drums) en Aston Barret (bas) vormden de betrouwbare tandem die voor de wiegende ritmiek van de songs zorgde. Vooral de zangpartijen, die harten doen smelten, zijn van een weergaloze schoonheid. Ze klinken soulvol en de harmonies van pakweg '400 Years' zijn pure gospel. Dat is een van de twee songs van Tosh, het overige materiaal is van de hand van Marley zelf, met 'Stir it Up' als bekendste song. Minstens even krachtig is 'Slave Driver', een van 's mans vele liedjes waarin hij de luisteraar een boodschap meegeeft en toch niet als een zendeling klinkt. Catch a Fire bevat muziek met een missie, maar vooral muziek die recht uit het hart komt. Deze geslaagde combinatie is allesbehalve vanzelfsprekend.
(bron: De Cultuurkenner, DM, 1999)

avatar van Kramer
Eigenlijk vind ik op dit album alleen het overbekende Stir It Up minder. Misschien omdat het te bekend is, maar ik vind het gewoon saai. En is er iemand anders die zich stoort aan de vertraging na het intro van 400 years? Alsnog een prachtnummer, maar het haalt de energie er toch een beetje uit vind ik.

avatar van chevy93
Wow, afgelopen vakantie in Spanje andermaal beluisterd (2x zelfs) en ik moet zeggen dat ik echt geraakt ben door dit album. Je kunt de marihuana bijna ruiken en ik kreeg echt bijna zin om een jointje op te steken. Echt heerlijk relaxt.

avatar van Murdoc023
Bob Marley & The Wailers. Fascinerend, dat is het zeker. Op jonge leeftijd leerde ik Bob Marley kennen als een legende, zoals iedereen op een gegeven moment kennis maakt met de groten der aarde. Waarom dit de de legendes zijn is mij niet altijd duidelijk. Zo ook bij Robert Nesta Marley.

Want hij is niet de enige reggae-artiest in de jaren '70 die uit Jamaica komt. Het barst er van, van de geweldige artiesten en bands die de woorden van Jah verkondigden. Toch kent vrijwel niemand een van deze artiesten, terwijl iedereen Bob Marley kent. Het maatschappelijk geengageerde woord van Marley zal ook een rol spelen in de hype. Al verkondigt hij net zoveel reggae cliches als de anderen.

Ik verdiepte me graag in de reggae, maar van Bob Marley luisterde ik eigenlijk alleen maar de hits. Het klinkt allemaal wat poppy. Misschien ook wel omdat het altijd tussen de bekende popnummers werd afgespeeld.

De aankondiging dat The Wailers vrijwel bij mij om de hoek komen optreden gaf mij aanzet om het gehele oeuvre te gaan bestuderen. Te beginnen bij Catch A Fire, de klassieker, waarmee de hype begon.

Niks van de poppy hits, dit is authenticiteit in zijn puurste vorm. Romantisch ook, wat waarschijnlijk ook wel een belangrijk aandeel heeft in de hype. Dit album laat mijn verbeelding spreken.

Ik waan me in een vruchtbaar land met weedplanten zo groot als bomen. Een soundsystem, echte roots, en wat steppende dreadlocks die genieten van de ruimte en vrijheid. De straten in de ghetto's van Kingston, waar Rastafaris geloven in vredig Zion, ondanks de criminaliteit die is gestegen tot grote hoogten. Vervolgens een slavenplantage, waar de slaven uitgebuit worden en zingen om de moed er in te houden:

Slave driver, the table is turned.
Catch a fire, so you can get burned.

Dan op het strand met een meisje genieten van de zonsondergang. De rook vervaagt voor het zicht van de oranje gloed. De heerlijke geur, het moment.

Dit alles uitgedrukt in muziek. Geluid in harmonie. Zou dit de basis zijn voor de legende? Ik weet het niet. Voor mij persoonlijk is dit de basis.

We don't need no more trouble, what we need is love

avatar van Ronald5150
"Catch a Fire" van The Wailers (ja die van Bob Marley) is de eerste stap naar hun grote doorbraak. Samen met o.a. Peter Tosh brengt Bob Marley reggae van het allerhoogste niveau. Het klinkt allemaal erg zomers en vrolijk, maar als je naar de teksten luistert is het allesbehalve koek en ei. De teksten verhalen over het harde leven op Jamaica, politiek en onderdrukking. Hoe vaker ik naar deze plaat luister hoe meer ik het gevoel krijg dat die zo op het eerste oor vrolijke en zomerse geluiden eigenlijk meer bezwerende, indringende en hypnotiserende ritmes worden. "Stir it Up" is het meest bekende nummer van deze plaat en heeft wat mij betreft als hoogtepunt de gitaarsolo van Peter Tosh. Overigens vormen Tosh en Marley op deze plaat een perfect duo dat helaas niet stand zal blijken te houden. "Catch a Fire" is een plaat uit de premier league van de reggae en als je wat verder luistert dan alleen de muziek sleurt Marley je mee naar de donkere kant van Jamaica.

avatar van andnino
Mooie recensies, Ronald en Murdoc, had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Ik gooi er direct maar even een opwaardering tegenaan. Misschien maak ik er binnenkort nog wel een 4,5* van. Ik zie mezelf Catch a Fire in ieder geval nog wel een paar keer draaien binnenkort.

avatar van Brutus
Dit is wel het beste album van The Wailers tot nu toe.

Alhoewel ik dit geen superalbum vind, kun je er wel naar luisteren.

avatar van Ernie
Orgineel aangeschaft samen met Exodus op de laatste CDkoop-toch De eerste Bob Marley schijven in mijn collectie zijn een feit.

avatar van Boermetkiespijn
Dit album is toch wel één van de beste van meneer Marley. Van begin tot eind gevuld met favorieten! Denk toch dat ik, als ik moet kiezen, "Concrete Jungle" het mooist vind.

Vroeger al grijs gedraaid, maar ik krijg er nog geen genoeg van... Toppertje!

Dit is wel een heel lekker plaatje zeg! Van begin tot eind klopt het gewoon!

Lekker laid back, en elk nummer is gewoon raak! Tot nu toe mijn meest favoriete Marley album!

avatar van Wailer
Ik heb dit album na vele jaren speuren kunnen bemachtigen (in de afgebeelde cover).
Dit was zeker voor marley en ook voor de reggae als muziekstroom wel het "turning point" in de muziekgeschiedenis.
Van obscuur naar main stream.
Jammer dat na Marleys (te vroege) dood, reggae toch niet meer de status kreeg die het toch zeker wel verdient...

Mijn stem is voor de Jamaican version van dit album, te horen op de Deluxe editie uit 2002. Die 'kalere' versie past en klinkt beter bij deze laid back plaat en is ook nog eens het eigenlijke origineel.

avatar van Spoelworm
Lekkere, erg lekkere plaat van deze groep. Ligt goed in het gehoor zeg.
Ik noem exodus en survival als beste uit de catalogus maar deze kan er ook wat van. En ,op gedeelte plaats met Zimbabwe is Kinky reggae toch stiekem wel mijn favoriete nummer .
Ook een enorm pluspunt bij deze band vind ik steeds de achtergrond zangers/zangeressen - in voornamelijk de refreinen. Wat een muzikale mensen zijn /waren dit, prachtig.
Beste nummers kinky reggae concrete jungle en slave driver. Stop that train en nomore trouble luister ik weer iets minder graag .

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album. Zeer relaxed sfeertje, fijn gitaar- en baswerk.
Ome Bob is goed voor vakwerk.

Wailer schreef:
...

Ik heb 'm nu ook, maar in deze 45th anniversary edition:
The Wailers - Catch a Fire (Vinyl, LP, Album, Limited Edition, Reissue) | Discogs

Nu nog te krijgen op discogs bijvoorbeeld.

Catch a Fire is samen met Exodus mijn favoriete plaat van Bob Marley & the Wailers, hier zeker nog met Peter Tosh. Hoewel de reggae regelmatig zonnig klinkt, zijn er ook somberder tonen te horen die helemaal in de sociaal bewogen teksten te horen zijn. Bob Marley's stem is geweldig en Peter Tosh's gitaar ijzersterk. The Wailers zijn een geweldige band. Peter Tosh componeerde 400 Years & Stop That Train. De rest werd geschreven door Bob Marley. Opvallend is dat echt alle songs op dit album echt goed zijn. Ijzersterk zijn voor mij Concrete Jungle, Slave Driver, 400 Years, Stop That Train, Stir It Up, Kinky Reggae & No More Trouble. Dat is dus bijna de hele LP: een klassieker met recht.

avatar van bennerd
Ook mijn favoriete Bob-plaat. Hinkt hier tegen de vollemepscore aan.

avatar van andnino
bennerd schreef:
Ook mijn favoriete Bob-plaat. Hinkt hier tegen de vollemepscore aan.

Doen, doen...