N.W.A - Straight Outta Compton (1988)

Label: Ruthless

1. Straight Outta Compton (4:18)
  2. Fuck tha Police (5:45)
  3. Gangsta Gangsta (5:36)
  4. If It Ain't Ruff (3:34)
  5. Parental Discretion Iz Advised (5:16)

met The D.O.C.

6. 8 Ball [Remix] (4:52)
  7. Something Like That (3:35)
  8. Express Yourself (4:25)
  9. Compton's N the House [Remix] (5:20)
  10. I Ain't tha 1 (4:54)
  11. Dopeman [Remix] (5:20)
  12. Quiet on tha Set (3:59)
  13. Something 2 Dance 2 (3:32)
  14. Express Yourself [Extended Mix] * (4:42)
  15. Bonus Beats * (3:03)
  16. Straight Outta Compton [Extended Mix] * (4:53)
  17. A Bitch Iz a Bitch * (3:10)
  18. Bone Thugs-N-Harmony - Fuck tha Police [Tribute Remix] * (5:02)
  19. Snoop Dogg - Gangsta Gangsta [Tribute Remix] * (4:39)
  20. Mack 10 - Dopeman [Tribute Remix] * (4:01)
  21. WC - If It Ain't Ruff [Tribute Remix] * (3:44)
  22. Compton's in the House [Live] * (2:02)
totale tijdsduur: 1:00:26 (1:35:42)
avatar van andnino
De energie van NWA is bij vlagen heel aanstekelijk, vooral bij het net opzetten van de plaat. Dan is het genieten van bijvoorbeeld de eerste twee nummers, waarin ook heerlijk gesampled en gescratcht wordt. Daarna wordt het echter snel minder boeiend, als blijkt dat zowel teksten als beats meer van hetzelfde maar dan minder bijzonder zijn. Quiet on tha Set vind ik nog wel een leuk nummer aan het eind, maar sowieso de zes nummers daarvoor sla ik liever over. Dus het album als geheel geef ik een krappe voldoende, maar ik zal het nooit in zijn geheel opzetten.

avatar van Metalhead99
Gisteren de film met de gelijknamige titel van deze plaat gezien. Mede daardoor was ik nieuwsgierig geworden naar deze plaat, waarmee "alles begon". Een lekkere plaat die lijkt te zijn geschreven uit een soort protest tegen het "gangsterleven" in de buitenwijken van de grote steden.
De mannen klinken hier nog jong en gedreven. De muzikale omlijsting van Dr. Dre is simpel, maar effectief. Fijne tracks vind ik het hard klinkende "Gangsta Gangsta" en het funky klinkende "Express Yourself". Laatstgenoemde kan ik me nog herinneren uit de soundtrack van een van de GTA games (San Andreas volgens mij). Een geschiktere soundtrack voor een dergelijke game kan je bijna niet hebben.
Niet alle tracks zijn even sterk, zo vind ik het piano riedeltje in "I Ain't Tha 1" dan weer niet zo geweldig, maar dat heeft met persoonlijke voorkeur/smaak te maken.
Een tof album waarin de mannen gebeurtenissen uit hun echte leven wat opblazen.
Mede hierdoor toch weer tot de conclusie gekomen dat dit genre door mij onterecht ondergewaardeerd wordt.
Als een van jullie een tips heeft voor de "beginnende luisteraar" dan hoor (lees) ik dat graag.

avatar van Devoo
Is dit een guilty pleasure? Waarschijnlijk een beetje. Vroeger als jonge knaap was ik enorm grote fan van Eazy E. Zijn unieke stem en speciale flow vond ik geweldig en na veel van zijn solowerk kwam ik vanzelfsprekend ook dit album tegen. Bij ieder nummer was het uitkijken naar de verses van Eazy E, terwijl hij eigenlijk de minst getalenteerde rapper van het viertal was. Hij schreef ook bijna nooit zijn teksten zelf. Ice Cube is een veel betere schrijver en heeft ook een geweldige flow, maar zijn stem was minder uniek waardoor mijn aandacht vooral naar E ging.

N.W.A. ligt aan de basis van veel commerciele hiphop. Want Dr. Dre, het bekendste lid van deze band heeft hierna enorm veel rappers ontdekt en geproduced. Denk maar aan Eminem, 50 Cent en Snoop Dogg. Zonder het succes van dit album zag de commerciele hiphopscene er helemaal anders uit. Ook de meeste beats op deze plaat werden geproduced door Dre, en wat een heerlijke '80 sfeer beats zijn dit. Straight Outta Comptom klinkt rauw en eerlijk, iets wat je nu enkel nog vindt in de underground.

Favoriete nummer: Straight Outta Compton