Nederbeat Club Classics (1996)

Label: EMI

1. George Baker Selection - Little Green Bag (4:04)
  2. Shocking Blue - Venus (3:01)
  3. Golden Earring - Back Home (3:50)
  4. Tee-Set - Ma Belle Amie (3:14)
  5. Brainbox - Down Man (2:44)
  6. Zen - Hair (2:07)
  7. Sandy Coast - Capital Punishment (5:25)
  8. Earth & Fire - Wild and Exciting (4:03)
  9. Dizzy Man's Band - Tickatoo (3:50)
  10. Long Tall Ernie & The Shakers - Turn Your Radio On (3:30)
  11. Lucifer - House for Sale (4:26)
  12. Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes (3:26)
  13. Livin' Blues - Wang Dang Doodle (3:22)
  14. Blue Planet - I'm Going Man, I'm Going (3:08)
  15. Bolland & Bolland - Summer of '71 (4:05)
  16. Kayak - Lyrics (3:42)
  17. The Cats - Why (3:57)
  18. BZN - Bad Bad Woman (3:25)
  19. Golden Earring - Radar Love (5:03)
  20. Earth & Fire - Memories (3:21)
  21. Sandy Coast - True Love That's a Wonder (3:10)
  22. Shoes - Osaka (3:51)
  23. Focus - Hocus Pocus (6:42)
  24. Long Tall Ernie & The Shakers - Big Fat Mama (3:25)
  25. Brainbox - Doomsday Train (3:00)
  26. Kayak - Mammoth (2:55)
  27. Greenfield & Cook - Only Lies (3:26)
  28. Shocking Blue - Mighty Joe (3:08)
  29. Tee-Set - She Likes Weeds (3:22)
  30. Bolland & Bolland - Wait for the Sun (2:57)
  31. Dizzy Man's Band - A Matter of Facts (3:20)
  32. The Cats - Marian (4:00)
  33. BZN - Sweet Silver Annie (3:25)
  34. George Baker Selection - Dear Ann (3:01)
  35. The Motions - Wasted Words (2:07)
  36. Peter Tetteroo - Red Red Wine (2:52)
Ha, die heb ik ook.
Dubbel zelfs. Gaat altijd mee op vakantie .

avatar van heicro
Toen de rock van BZN, zonder vrouwelijke vocalen, nog redelijk te pruimen was.

avatar van heartofsoul
's Zomers heb je soms behoefte aan wat ontspannende popmuziek - dat vinden sommige users op dit forum, die allerlei Arcade- en K-Tel-elpees de revue laten passeren, blijkbaar ook. Of dit album, een dubbel-cd, ooit op vinyl is verschenen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kocht het een keer in de uitverkoop, en het bleek - zeker voor de prijs die ik ervoor betaalde - een alleraardigst album te zijn. Het is, als ik het goed begrepen heb, tot stand gekomen in samenwerking met Red Bullet Productions, en de Golden Earring ontbreekt dus ook niet. Behalve een paar nummers, bijvoorbeeld van die verschrikkelijke Cats, staan hier gewoon erg veel leuke Nederlandse popmuzieknummers op uit de Veronica-tijd die nog goed te beluisteren zijn. Mooi tijdsdocument.

avatar van vigil
Gezien het jaartal van uitgave verwacht ik niet dat dit op LP is verschenen.

Hele mooie nederrock/pop samenstelling
zelfs de hoes is vrij aangenaam
dit album kon ik niet
Mijn vinkjes staan bij...
Lyrics..Wang Dang Doodle..Memories..Capital Punishment. .Down Man..Wild And Exciting. .A Matter Of Facts. .Windows Of My Eyes

avatar van nlkink
Inderdaad een leuke set. Leuk dat de Drenthse Cuby & The Blizzards er ook op staat. En Osaka van The Shoes. Niet dat ik dit nummer nou zo geweldig vind maar mijn neef had de single. Typisch zo'n nummer wat mooie logeerherinneringen oproept.

avatar van Dibbel
Toch wel een hele uitstekende hitcompilatie.
Allemaal Nederlandse artiesten en het zijn allemaal hits geweest.
Speelt zich af tussen 1965 en 1976.
Alle (ja, echt alle) nummers zijn goed.

Met het mes op de keel zet ik dan maar de sterretjes bij Back Home (door dat nummer werd ik fan), Capitol Punishment (een heel spannend liedje), Memories (prachtige stem, gitaar en mellotron en nummer 1), Mammoth (het enige draaiorgelrocknummer dat ik ken), Hocus Pocus (heerlijk de lange versie), Only Lies (zo mooi), She Likes Weeds (zo leuk nog steeds en nummer 1) en A Matter Of Facts (heerlijk volvet).

Hetgeen dan weer jammer is voor The Cats (2-maal), Shocking Blue (ook 2-maal), Brainbox (ook 2-maal), nog een keer Golden Earring en Earth & Fire en Lucifer The Shoes en Cuby & The Blizzards en nog een keer Kayak en nog een keer Sandy Coast en Blue Planet en de George Baker Selection en BZN in de rockmodus.
Enzovoort.

avatar van nlkink
Dibbel schreef:

Mammoth (het enige draaiorgelnummer dat ik ken)

Op RO-D-YS - Earnest Vocation (1968) staat het nummer Isn't It A Good Time waarop zanger Harry Rijnbergen begeleid wordt door een draaiorgel. De partij is expliciet voor dit nummer geschreven en het verloren gewaande 'boek' is een aantal jaren geleden teruggevonden in het draaiorgelmuseum te Utrecht.
The Ro-d-ys hadden wat mij betreft ook wel met een nummer op deze compilatie mogen staan

avatar van gaucho
Mammoth (het enige draaiorgelrocknummer dat ik ken),

Nou, ik ken er nog wel één, hoor. Uiteraard ook van eigen bodem. Maar die wil je liever niet horen - aanklikken dus op eigen risico...
heartofsoul schreef:

Nee, dit album verscheen in 1996, de hoogtijdagen van de CD, in een tijd waarin er nauwelijks nog LP's werden uitgebracht. Een LP-versie hiervan bestaat dus niet. Al komt deze dubbel-LP, uit 1978, wel aardig in de buurt. Ook hier staan de originele singletjes op de hoes rondom zo'n oud platenspelertje dat in die dagen menig tienerkamer opluisterde - en dat laatste natuurlijk in de letterlijke zin van het woord. Dat brengt de nostalgische sfeer die rondom zo'n compilatie hangt, wel heel goed tot leven.

Ik heb zowel die LP als deze dubbel-CD. Eigenlijk versta ik onder Club Classics iets heel anders, maar dat 'club' lijkt hier terug te slaan op het lidmaatschap van ECI, de toenmalige boeken- en platen- (toen natuurlijk CD-)club met die verplichte kwartaalafname. Want die zit achter deze uitgave (in samenwerking met platenmaatschappijen EMI, Red Bullet en Phonogram), zoals achterop het doosje te lezen is.
Ik ben daar nooit lid van geweest, dus het is me een raadsel hoe deze in mijn collectie terecht is gekomen. Kan het zijn dat dit verzamelalbum ook in de reguliere CD-winkels werd verkocht? Of misschien heb ik het in een tweedehandswinkel, markt of beurs aangeschaft, dat kan ook.

Hoe dan ook, dit is een geweldige bloemlezing van de beste singles die de Nederpop te bieden had eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Veel geheide krakers die je elders ook vaak tegenkomt, maar ook een paar bijna vergeten pareltjes, zoals Blue Planet, The Shoes, de eerste singles van Kayak, the Dizzy Man's Band en de gebroeders Bolland, die ik ook alleraardigst vind, en de vroege hits van Long Tall Ernie & the Shakers, die naar mijn idee ook nog eens hun beste singles waren.
Over de aanwezigheid van het toen nog stevig rockende BZN is hierboven al wat geschreven, maar dat vind ik ook aanwinsten. Tot slot vind ik het leuk om de originele single-versie van Wang dang doodle weer eens terug te horen. Als die al eens op een verzamelaar verschijnt, is het meestal de veel langere albumversie.

avatar van heartofsoul
Verhelderend verhaal gaucho, en je bericht (alsmede de berichten van Dibbel en nlkink) wekken bij mij het verlangen om het album weer eens te beluisteren. De laatste keer was namelijk al weer een paar jaar geleden. Dan denk ik weer even terug aan de jaren dat ik op de radio naar Veronica luisterde... Overigens, ik kocht mijn exemplaar ooit bij een vestiging van de Free Record Shop, waar ik het uit een bak met goedkope cd's viste.

Mammoth (het enige draaiorgelrocknummer dat ik ken),

Il ken er ook heel weinig ...dan wel niet van eigen bodem
Maar op Being for the Benefit of Mr. Kite van sgt Pepper horen we zgn George Martin's achterstevorenknutselwerk van kermisgeluiden met...
Draaiorgel

Verhoogd naar 4.5*
Bij nader inzien is dit een zeldzaam goede samenstelling
Er staan wat mij betreft nergens een skipper op (neigt naar 5*)
Mooiste voor mij nu ...Only Lies-Greenfield & Cook
(Een ondergewaardeerd duo)

avatar van Dibbel
Heej, Sergeant Pepper heb ik lang niet gedraaid, maar is me blijkbaar nooit opgevallen dat draaiorgel.
The Ro-d-ys ken ik slechts een paar hitjes van, en heb ik jammer genoeg geen platen van. Bucketlist zullen we maar zeggen.
Wat deze betreft: ik denk dat ik deze ook uit een uitverkoopbak van The Free Record Shop heb.
Ik heb hem zelfs dubbel omdat die Free Record Shop ook een keer een hele partij CD's zonder boekjes en doosjes wegdeden voor een alles of niets prijs van 25 gulden. Dat waren er minstens 150 en deze zat daar ook weer bij.

De meeste Shazams overigens voor Venus (>2,5 miljoen), Radar Love (>2 miljoen), Little Green Bag (>1,5 miljoen) en Hocus Pocus (>690 duizend).