Bill Evans Trio - Waltz for Debby (1961)

Jazz
Label: Riverside

1. My Foolish Heart (4:56)
  2. Waltz for Debby [Take 2] (7:00)
  3. Waltz for Debby [Take 1] * (6:46)
  4. Detour Ahead [Take 2] (7:42)
  5. Detour Ahead [Take 1] * (7:05)
  6. My Romance [Take 1] (7:11)
  7. My Romance (Take2) * (7:08)
  8. Some Other Time (5:02)
  9. Milestones (6:37)
  10. Porgy (I Loves Porgy) * (5:57)
avatar van Booyo
Pffoe, ik heb de plaat net voor het eerst beluisterd. Rustig, onderuit gezakt op mijn stoel (enkel minpuntje dat ik slechts de korte versie heb weten te bemachtigen). Maar hemel, wat is dit een sfeervolle plaat. Unieke opnames, met de klinkende glazen, her en der een kuchje, en niet te vergeten heerlijk jazz klanken. Schitterend.

Vind het altijd moeilijk om gelijk een treffende beoordeling te geven, maar ik houd het voorlopig op (een dikke) 4*

Milestones
subtiele introverte emotie. perfekt samenspel waarbij het niet de bedoeling is een ander van het podium te spelen. en een voor die tijd redelijk vernieuwende, welhaast impresionistische, speelwijze.

Wat een treffende en juiste omschrijving voor dit album pretfrit.
En,buiten dat gegeven, als een artiest een improvisatie in de vorm van track 9 aan een MuMe gebruiker wijdt is het hoog tijd voor een tegenprestatie.

avatar van Devoo
Fijn optreden met als hoogtepunt het titelnummer. De sfeer zit er goed in, dit komt deels door het geroezemoes die je kunt horen op de achtergrond wanneer je dit beluisterd met een koptelefoon. Het is net alsof je er zelf bij bent.

avatar van Metalhead99
Jazz, ik moet ervoor in "de mood" zijn en laat ik dat nou juist vandaag zijn. Een klassieker die ik nog niet beluisterd had was deze heerlijk ingetogen plaat van het Bill Evans Trio.
Wanneer ik deze prachtige muziek hoor, krijg ik gelijk al een plaatje in mijn hoofd van een rokerig zaaltje, waar mensen aan ronde tafeltjes zitten te genieten van elkaars gezelschap, sigaren, wijn en natuurlijk deze prachtige muziek. De mannen in pak en de vrouwen in mooie cocktailjurken.
Wat een heerlijke sfeer heeft deze muziek!

avatar van Allard-A
‘Wat was ik graag erbij geweest op 25 juni 1961 in The Village Vanguard. Eén van de mensen zijn die daar luisterde, tussendoor moest lachen, z’n glas liet rinkelen of een kuchje niet kon inhouden.’ Dat denk ik regelmatig als ik weer eens naar dit album luister. Het is één van mijn favorieten uit mijn nog niet al te grote jazzcollectie, en zeker mijn favoriete pianotriojazz-album. Ik vind het echter niet eenvoudig om precies aan te geven waarom. Deels zal dat liggen aan het verhaal rondom deze opnames: het overlijden van LaFaro tien dagen later geeft voor mij een extra lading. Maar los daarvan is dit voor mij qua muziek een prachtig staaltje van subtiele, beheerste doch merkbare emotie en oh zo vloeiend spel van Bill Evans. Het nummer Waltz for Debby is hier het beste voorbeeld van: als je de versie op dit album vergelijkt met die van klassiek pianist Jean-Yves Thibaudet op Conversations With Bill Evans, klinkt de laatste in mijn oren veel meer hortend en stotend, hoekig, bijna lomp in vergelijking met Evans.
En zoals eerder opgemerkt, het Trio als geheel speelt daarnaast echt met elkaar: de afzonderlijke musici krijgen allemaal hun momenten in de spotlights, en op momenten dat ze alle drie gelijktijdig spelen hoor je geen van hen boven de andere twee uitkomen . Het maakt dat ik extra let op de afzonderlijke instrumenten en geniet van de bassolo’s van Scott LaFaro en de vele kleine details die dit album rijk is.
Zodra ik het opzet en ondertussen wat anders aan het doen ben, glipt dit album me door de vingers en is het niet meer dan heel fijne achtergrondmuziek. Zet ik echter mijn koptelefoon op en hoor ik de eerste klanken van My Foolish Heart, dan kruipt het diep, diep onder mijn huid.

avatar van Marcellavank
De sfeer komt overeen met Jazz at the Pawnshop, maar dan muzikaal toch wel op een aanzienlijk hoger niveau. Een absolute aanrader. Ook qua opname erg mooi.

avatar van Dardan
Hoe vaak kan je getroffen worden door eenzelfde schoonheid? My Foolish Heart doet denken aan die eerste keer toen je haar zag op die rustige herfstdag en het gevoel dat je onverbiddelijk overviel terwijl ze gracieus voorbij je wandelde. Evans' melancholische speelstijl speelt boekdelen. Soms wordt je simpelweg onverbiddelijk elke keer opnieuw geraakt.

Op dit album lijkt het alsof al die nummers op het juiste moment aan het wachten waren om in hun perfecte vorm naar boven te komen: zo vlekkeloos en vanzelfsprekend klinkt het allemaal.

Af en toe zijn er die unieke momenten in het leven, wanneer alles zo goed zit door de magie van het moment, dat je je eigen kunnen overstijgt. Het zijn van die dankbare voorvallen die je even natuurlijk overkomen als ze voorbij gaan. Nu heeft dit trio die ene zondag al veel moois laten horen, maar als er één momentopname is die alles overstijgt is het wel Porgy (I Loves You Porgy). Evans zou na dit optreden voornamelijk dat nummer blijkbaar bijzonder gekoesterd hebben vanwege LaFaro's spel. Tijdens de opnames van zijn Solo Sessions hoor je een andere wonderschone uitvoering van dezelfde standard, het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hij tijdens het spelen terug moest denken aan dat onvergetelijke moment.

Sta me toe om voor de zoveelste keer in herhaling te vallen: maar mooier dan dit wordt het er niet meer op, toch? "Beauty is in the eye of the beholder" - inderdaad.