Sound of Contact - Dimensionaut (2013)

Label: Inside Out

1. Sound of Contact (2:05)
  2. Cosmic Distance Ladder (4:44)
  3. Pale Blue Dot (4:44)
  4. I Am (Dimensionaut) (6:25)
  5. Not Coming Down (6:01)
  6. Remote View (3:54)
  7. Beyond Illumination (5:53)
  8. Only Breathing Out (5:57)
  9. Realm of In-Organic Beings (2:53)
  10. Closer to You (5:05)
  11. Omega Point (6:30)
  12. Möbius Slip (19:36)
avatar van snarf349
YouTube - Sound of Contact - Dimensionaut "Landing Soon" Trailer

Nieuw prog-rock project van de zoon van Phil Collins. Eerste indruk is geen verkeerde!

avatar van peter1963
Heb hem voor het eerst beluisterd en het is een prachtig album.
De stem van Simon Collins lijkt sprekend op die van zijn vader.

ik ga hem nog een paar keer beluisteren voordat ik mijn stem geef

avatar van snarf349
Een eerste videoclip:
YouTube - SOUND OF CONTACT - Not Coming Down (OFFICIAL VIDEO)

Dit is echt niet verkeerd. Lekker relaxte prog-rock die iedere luisterbeurt beter wordt! Papa kan trots zijn.

avatar van TheodeBruin1972
Heb de heren zaterdag 18-05 jl. gezien in de Boerderij te Zoetermeer (Progdreams II) en was prettig verrast! Aanvankelijk proefde ik een naar "home by the sea" gevoel van de 80's Genesis (lang leve papa Phil) maar gaandeweg kreeg het Sound Of Contact geluid grip op me. Het album meegenomen en het begint te wennen. Beoordeling zal deze week volgen, het is een groei-conceptalbum!

avatar van meneer
Lichtelijk aan het ontdekken. Was zeer verrast bij het laatste project van Hackett door de vocalen van Simon Collins. Möbius Slip is top...! Leuk om te gaan volgen..

avatar van meesterdch
Nu twee dagen aan het luisteren. Groeit steeds meer. Zoon heeft het gevoel voor het schrijven van een pakkende melodie van pa geërfd. En die stem. Maar wat ik sterk vind, dat het echt een band is. Niet de hobby van de zoon van... Ik vond op zijn laatste solo album u-catastrophy al een paar geweldige nummers staan, die richting prog gingen. Maar ook een aantal draken. Nu echt een totaal album wat blijft boeien. Nog even tijd voor echt oordeel.

avatar van meneer
Ik beoordeel meestal niet zo snel, maar deze maakt een goede indruk. Voluit achter elkaar op de koptelefoon. Op andere sites roept men ' Genesis ' of ' Pink Floyd '. En ja, ik hoor bepaalde stukjes van ' Welcome to the Machine ' van PF en ja, zoon heeft de stembanden van z'n pa. Maar ik vind het vernieuwend ( ' Realm of In-Organic Beings '). Ik ben niet vaak van zangeressen gecharmeerd in dit genre, maar hier klopt het.

Tekstueel gezien een dromerig concept, romantisch, spacy, een begin en een einde, een soort muzikale sic-fi roman.

Muzikaal is het ook een geheel. Ik mis dat weleens bij andere symph bands. Het blijft strak en toch de juiste snaar ( bij mij dan ) rakend.

Van mij mag deze band een nieuwe doorstart maken voor de Symphonische Rock. En dat deze doorstart maar eens door nieuwe jonge volgelingen opgepakt gaat worden..

Dus ik mauw 1 x over De Link.. Want er is alleen sprake, voor mij, van een bloedband.

Ik weet dat Gabriels dochter zingt ( zingt ). En nog een dochter.
Heeft Hackett kids ? Oja, Oliver..
Rutherford heeft kinderen, maar die rijden paard, geloof ik ).
Banks. ?
Collins : volgens mij lopen er veel broertjes en zusjes van Simon op deze aardbol en heeft hij van sommigen zelfs geen weet.. . Maar er zitten nog 2 Zwitserse broertjes aan te komen..

avatar van meesterdch
De zoon van Rutherford (Harry) is ook drummer en heeft ook een bandje. Maar dat is meer indy geloof ik.

Turn it on Again- A Genesis Forum - Harry Rutherford's Band "Stereo Son" - genesisgts.conforums.com

avatar van meesterdch
Moet zeggen dat het als geheel mij echt overtuigd, muzikaal gezien. Moet nog wel even in de teksten duiken. Tekst en clip van not coming down trouwens al wat meer laten binnen komen. Clip ziet er professioneel uit. En goede tekst. Zeker de brug vind ik erg krachtig. Helemaal in combinatie met de clip. Zoon Collins heeft niet alleen de drum en zang genen meegekregen, maar lijkt zelfs een beetje te kunnen acteren.

Maar hoewel de link leuk is en ik deze band zonder die link misschien niet meteen had geluisterd, hoop ik dat we het over een jaar niet meer over die link hebben, maar over de kwaliteit. Dat verdient hij en zijn mede bandleden ook. Zeker de rol van David Kerzner mag niet worden onderschat. Duik maar eens in zijn verleden. Heeft ook met grote artiesten als Kevin Gilbert gewerkt in Giraffe. Baal er van ze live gemist te hebben. Zeker omdat twee van mijn andere favo bands er ook bij stonden (spock's beard en beardfish)

avatar van Bluebird
Lovende kritieken van de door mij meest gerespecteerde MMers. Dat belooft wat. Op aanbeveling van onze meneer ga ik dit beslist eens aan een nader onderzoek onderwerpen.

woordenaar
Aangenaam verrast door deze plaat!

Mooie recensie !

Rockportaal

avatar van Brunniepoo
Als ik dit allemaal zo lees dan moet die plaat wel een flink stuk beter zijn dan het optreden van vorige week. Toen kon ik eigenlijk weinig bijzonders aan dit bandje ontdekken (of het moest zijn dat Simon inderdaad wel heel erg als Phil klinkt).

avatar van FrodoK
Zozo, hier ben ik wel erg benieuwd naar!

Brunniepoo schreef:

Ik heb dat optreden niet gezien, maar ik kan me voorstellen dat een paar nummers, uit de context van het het hele album niet meteen aanspreken. Het is voor mij echt een luisterplaat waar je in zijn geheel, meerdere malen naar moet luisteren.

avatar van peter1963
Ik geef voor dit album 5 sterren en absoluut 1 van de beste prog albums sinds jaren.
Simon Collins heeft goed geluisterd naar andere bands en dat hoor je terug op dit album.

In alle nummers zit wel wat van een band verweven.
Ik hoor Genesis, Marillion, Pink Floyd, Porcupine Tree, Dream Theater en een beetje Led Zeppelin.

Vooral Möbius Slip is een geweldige epic van 19 minuten, De beste epic in jaren die ik gehoord heb.

Ik zal hem de komende tijd heel veel beluisteren.

woordenaar
Die drums in Only Breathing Out!

Top album.. heerlijke sound, lekkere vocals en groeit met iedere luisterbeurt!

avatar van marathonman
1e indruk is prima, zijn stem bevalt me wel maar dat deed daddy's voice ook al, lekker luisteralbum. Weer iets voor in de auto voorlopig....

avatar van Bluebird
Wat een schitterend en indrukwekkend album van Collins junior. Een mix van Genesis, Peter Gabriel, Marillion, Pendragon en Porcupine Tree wat mij betreft. De laatste geldt vooral de afsluitende epic. Al vele malen gedraaid, verveelt voor geen meter en je blijft steeds nieuwe ontdekkingen doen. Top!

avatar van Bluebird
Beyond Illumination is van bijzondere klasse.... Zeer Gabriel-esque en doet in de verte ook wat aan Dreaming While You Sleep van Pa Phil denken...

Als single zou ik ook het pakkende Closer To you wel heel geschikt vinden........ heeft iets Coldplayachtigs.

avatar van Jorden
Voor Möbius slip alleen al 5.0, maar de rest is eigenlijk nog ietsie te glad. Waarschijnlijk moet ik het toch vaker beluisteren. Echter nu voor mij al een 4.0

avatar van vigil
peter1963 schreef:
De stem van Simon Collins lijkt sprekend op die van zijn vader.

Ik vind dat dus wel meevallen. Niets mis met z'n stem hoor maar ik hoor zijn vader er nou niet echt in door.

Verder prima cd, beetje voor de liefhebbers van Kino, Frost* e.d.

avatar van vigil
Bluebird schreef:

Ja die zou ik ook kiezen, klinkt gewoon lekker en kan het goed doen op de radio

toch wel erg lekker album

avatar van Supersid
1 van mijn favorieten van het jaar, zonder enige twijfel!

avatar van Brunniepoo
Brunniepoo schreef:

Hier toch nog even op terugkomen. Ik heb de band in de zomer ook nog op Night of the prog gezien en was wederom niet echt onder de indruk. Toch heb ik het album een kans gegeven en op plaat bevalt het me beter dan live. Ik snap nog steeds het hypeje niet maar een ruime voldoende is het zeker waard.

hmm nr 1 steven wilson dit jaar en nr 2 toch echt dit album

avatar van meneer
Bij mij 1: Fish. 2: Volcano Choir. 3: Sound of Contact.

Benieuwd of ze nog langs zullen komen en wat ze in de toekomst gaan doen..

woordenaar
Op 6 bij mij. Inderdaad benieuwd wat de toekomst brengt voor deze band.