Gene Simmons - Gene Simmons (1978)

Label: Casablanca

1. Radioactive (3:51)

met Bob Seger, Joe Perry, Janis Ian en Kate Sagal

2. Burning Up with Fever (4:22)

met Jeff Baxter en Donna Summer

3. See You Tonite (2:28)

met Jeff Baxter en Mitch Weissman

4. Tunnel of Love (3:52)

met Joe Perry, Jeff Baxter en Ritchie Ranno

5. True Confessions (3:30)

met Helen Reddy en The Azusa Citrus College Choir

6. Living in Sin (3:51)

met Bob Seger en Cher

7. Always Near You / Nowhere to Hide (4:12)

met Mitch Weissman en The Azusa Citrus College Choir

8. Man of 1, 000 Faces (3:17)
  9. Mr. Make Believe (4:02)

met Jeff Baxter en Mitch Weissman

10. See You in Your Dreams (2:49)

met Rick Nielson en Michael De Barres

11. When You Wish upon a Star (2:44)
avatar van manic
jaja, mijn eerste LP, en uiteraard gekocht vanwege de "stoere" picture disc. (ik was 7)

avatar van jedimaster
manic schreef:

ahhaha precies hetzelfde bij mij

Er staat gewoon Kiss op de cover?!

avatar van manic
Ja, er is een cirkel in het midden uitgesneden zodat je de plaat met afbeelding kan zien.

Overigens schijnt die van Ace stukken beter te zijn.

avatar van Eddie
PartyMarty schreef:

Er staat gewoon Kiss op de cover?!

Dit is ooit een stunt van Kiss geweest alle vier de band leden kwamen tegelijke tijd met een plaat dat door hun zelf geschreven was, mar ik dacht wel door kiss ingespeeld was, als ik het mis heb graag reactie. Volgens mij moet deze plaat ook onder Kiss staan met als titel Gene Simmons.

Eddie schreef:

Je hebt het mis. Ieder schreef zijn eigen nummers maar niemand speelde op de plaat van de ander mee. Wel werden de elpees aan elkaar opgedragen, dus Gene's plaats was opgedragen aan Ace, Paul en Peter. Gene had erg veel gastmuzikanten uitgenodigd waaronder Joe Perry (Aerosmith) die op 2 nummers meespeelde, Cher (Gene's toenmalige vriendin), Bob Seger, Janis Ian, Rick Nielsen (Cheap Trick) en in het achtergrondkoor zat Katey Seagal (Peggy Bundy in Married With Children).

meer broadway muziek...

flebbie
Eddie schreef:
Volgens mij moet deze plaat ook onder Kiss staan met als titel Gene Simmons.

Er staat Kiss op de cover ja, destijds gedaan om meer platen te verkopen uiteraard. Maargoed het blijft een Kiss product.

LocoHermano
Ik ben gek op deze plaat in tegenstelling tot zijn jongste solo-album Asshole wat echt een (stinkend) wanproduct is. Het sinistere begin van Radioactive wat overloopt in een oersimpel, maar lekker rocknummer. See You Tonite is van Beatles-niveau. Tijdens Always Near You laat Gene horen dat hij echt kan zingen en Mr. Make Believe is een juweel. Een onsamenhangende bende, waar alles toch op z'n plaats valt. 4 sterren.

avatar van Necramonium
De reden dat de leden van KISS een eigen solo album deden was omdat toendertijd de gitarist en drummer (Ace Frehley en Peter Criss) uit de band en solo wilden,Paul Stanley en Gene Simmons hadden ze toen overgehaalt om via deze manier solo albums te maken,maar ze verlieten uiteindelijk toch de band....

Empyrium
Wereldvreemd album van Gene Simmons. Als luisteraar wordt je meegenomen naar de bizarre wereld van Simmons, vol decadentie, geld, power, dames en zijn liefde voor oude horror movies en comics. Draakachtige zang op muziek die sterk is geinspireerd door the Beatles, en zelfs Walt Disney. Cher, Janis Ian, Bob Seger, Joe Perry, Jeff Baxter, ze zijn allemaal van de partij.

Opgenomen in Oxford, klassieke muzikanten, en draken van nummers. Mooi toch?

Van de prima opener 'Radioactive', via 'fillers' en 'stinkers' tot aan... WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!!! Dat laatste nummer, die Disney-kraker, dat kinderkoor, die... Wat een rotplaat!!!

Ik blijf het een ijzersterke plaat vinden met veel afwisseling.

avatar van Von Helsing
De vrouw van Ed Bundy (Married With Children) doet ook nog mee op deze plaat, die een lijst aan gastartiesten heeft. De plaat is opgenomen in Oxford en soms vind ik het een draak van een plaat en soms de meest geniale ooit gemaakt. Ik weet na 30 jaar nog steeds niet of het nu goed is of juist niet.

Dus het zal wel geniaal zijn!

avatar van iggy
1,5
Dit betekende voor mij zo'n beetje de downfall van onze gesminkte boefjes. Ik was kiss fan rond 76 alive 1 was mijn eerste lp. En daarna volgde nog 3 prima studio lp's voor kiss niveau dan toch. Maar kiss solo? what the hell was er mis in het kiss kamp(veel dus) Ik heb ze alle 4 blindelings gekocht. En die van simmons is een enorme tegenvaller(van p.criss is nog erger) Pffff wat een waardeloze plaat. Hij zingt ook nog vals ook when you wish upon a star!!!!! Nee armoede troef niet kopen die hap. Maar het werd nog erger luister maar eens naar unmasked of naar de elder. Rond unmasked ben ik er maar mee opgehouden. Wel nog naar leiden geweest in 1980 maar ook daar was het al duidelijk dat het niet snel beter zou worden. Nee maiden stal de show(voorprogramma) hoewel ik dat eerst niet wilde toe geven. Tja je bent een fan of je bent er geen ha. Later hebben de boefjes zich enigzins hersteld hoewel peter.c er totaal niets van bakte tijdens hun come back. Jezus wat een slechte drummer

Iggy/diver

avatar van Sinnerman
Wat er bij mij aan mankeert is dat de meeste songs wel lekker beginnen, veelbelovend soms, maar bij de refreinen verzanden in... ja... beetje zeikerig...

Positieve uitschieters:
- Radioactive
- See You Tonite
- Living In Sin

Glijer:
- When You Wish (this song was over..)

avatar van Madjack71
Man of 1,000 Faces....mooi nummer en zo staan er nog wel een paar meer op, samen met nog een aantal typische Simmons rockers als idd. Radioactive en Livin in Sin.

avatar van Rinus
Er staan hier een paar aardige nummers op, die echter nergens het niveau evenaren van het normale Kiss materiaal, ondanks de keur aan "helpers" op dit album.. Openingsnummer Radioactive is eigenlijk nog het beste van het album.

avatar van michelweber
See you tonite had van The Beatles kunnen zijn, prachtig!

avatar van Casino Boogie
Heb em dan ook op CD, puur om de 4 albums compleet te hebben. Maar wat is ie slecht. See you tonite springt eruit. De rest nog maar een keer luisteren.

avatar van Edwynn
1,0
Joop van den Ende zal er vast opgewonden van raken. Ik kan helemaal niets met deze ronduit zeikerige arrangementen. Radioactive is in de kern nog wel aardig maar die losgeslagen strijkers maken de boel aardig kapot. Leuk voor fans van Barry Manilow ofzo.

avatar van Thin Air!
Behalve de WK finale weinig hoogtepunten in 1978.

avatar van dutchtuga
See You Tonite redt dit album van een onvoldoende.

Gewoon een hele goede afwisselende plaat. De derde (na Van Halen I en Unmasked) die ik ooit kocht. Goede songs, dito arrangementen en goede 70s feel! Ik ben helemaal niet zo'n enorme Simmonsfan, maar deze plaat is met liefde en aandacht gemaakt.

avatar van Spiltmilk1971
Die door Janis Ian gezongen Prelude van Radioactive is zo demonisch vet! Wist niet dat zij het was tot 2020.. wist wel dat ze in de ‘cast’ zat van de plaat, alsook Kate Sagal.. maar ook vette baspartijen van die studio-gast, wow!! Vooral op Mr Make Believe.. en See You Tonight staat in zijn ultieme versie op Kiss Unplugged, mooi man! Simmons kan ik een erge opportunistische en schaamteloos graaiende flapdrol vinden van tijd tot tijd, en de andere keer vind ik hem weer ongrijpbaar, als ie de clown uithangt en hugs uitdeelt.. Dit soloplaatje na jaren weer eens beluisterd.. flashback naar mijn 13e levensjaar, toen ik van iemands oudere broer 7 Kiss-albums kocht die ik nog niet had.. wat een BLAST was dat op die leeftijd

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Radioactive is een goede opener en See You Tonite een prima popsong, maar om daar te komen moet je ellenlang dat refrein van de tweede song horen. Vind er over het algemeen een moeizaam doorkomen aan met Living in Sin echter als hoogtepunt en bij het slotstuk de vraag waar ik nou eigenlijk naar aan het luisteren ben. Die mooie nummers staan ook op Best of Solo Albums.

avatar van RuudC
1,5
Nou, Gene gaat in elk geval geen prijzen winnen met dit misbaksel. Ik kan echt niks met alle seksverheerlijkende songs. En dan klinken Tunnel of Love en True Confessions echt zo ongelooflijk truttig. Nou ja... De hele plaat klinkt truttig. Dat komt ten dele door alle gastzangeressen, maar ook door de nogal poppy aanpak. Dit album klinkt ook veel meer als Kiss dan de plaat van Ace Frehley. Niet alleen omdat Gene hier zingt, maar ook door de eenvoudige straight forward songs. Het is echt gewoon lelijk en dan zingt Gene hier niet eens zo heel slecht.

Tussenstand:
7. Rock And Roll Over
8. Gene Simmons

avatar van lennert
1,5
Van een onderschat muzikant naar iemand die langzaamaan de rangen van mijn lijst voor 'meest over het paard getilde muzikant ooit' dik aan het bestijgen is. Frehley oversteeg Kiss, Simmons eindigt nog lager. Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand die zichzelf in tv-interviews omschreef als 'evil incarnate' met een serieus gezich meuk als See You Tonite of Living In Sin kan zingen.

Always Near You/Nowhere To Hide is een track die me dan nog het meeste intrigeert. Het is niet goed, maar is oprecht iets anders met het koor en de orkestraties. Die rare falsetto uithaal komt ook ineens vanuit het niets. Verder is het moeilijk om dit uberhaupt rock te noemen. Het goed noemen vind ik ook echt onmogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand was die hier toen vrolijk van werd, want hoe matig ik Kiss voorlopig ook vind, ik snap van die band dat er een doelgroep was.

Tussenstand:
7. Dressed To Kill
8. Gene Simmons

avatar van gaucho
Spiltmilk1971 schreef:

Huh, Janis Ian op een plaat van Gene Simmons? Het blijkt nog te kloppen ook. En Kate Sagal, da's een bekende naam, waar ken ik die nou toch weer van? Verrek, het is die chick van Married with children: Peggy, de echtgenote van Al. Blijkt ook een (overigens magere) carrière als singer-songwriter achter de rug te hebben. Je leert nog eens wat...

Ben niet bepaald een die-hard Kiss-fan, al heb ik wel enkele albums van ze (de toppers uit hun oeuvre volgens mij: Double platinum, Dynasty, Music from The Elder, Killers, Creatures of the night en Revenge). De solo-platen lijken me volstrekt oninteressant, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ze nooit in zijn geheel beluisterd heb. En het hitje New York Groove van Ace vind ik best leuk.

Toch maar even geluisterd naar Gene's Radioactive: ik vind het niet eens onaardig. Het is een doorsnee stamper, weinig onderscheidend en weinig origineel, maar het intro heeft dan nog wel iets spannends en dreigends, al heeft het verder geen enkele relatie tot de eigenlijke song. Ze zingt volgens mij iets in het Latijn, maar ik hoor niet specifiek waarom Janis Ian hieraan te pas moest komen. En het stimuleert mij ook niet echt om meer van dit album te gaan beluisteren. Net zomin als de waarderingen en reacties hier...

Trouwens wel zeer benieuwd wat RuudC en lennert van Music from the Elder vinden... Die plaat is op z'n minst verrassend voor Kiss-begrippen.

avatar van Kronos
gaucho schreef:

De albums van Ace en Paul zijn zeker de moeite. Maar ik wilde ze allemaal omwille van de hoezen.

avatar van gaucho
Ik vermoed dat dat laatste voor velen de aanleiding geweest is om ze alle vier aan te schaffen. Snap ik ook nog. In vroeger tijd hebben ze me alle vier regelmatig aangestaard vanuit de uitverkoopbakken. Als picture disc ook nog, herinner ik me. Ga toch ff luisteren, misschien dat ik er jaren na dato alsnog intrap. Want die portretten hebben toch wel wat als PD.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
gaucho je kan wellicht ook Best of Solo Albums proberen mocht je die tegenkomen. Toevallig heb ik vanmiddag net Paul Stanley opgescharreld, dat was deels om het kwartet te voltooien, maar ook deels de gedachte 'wat moet ik nu eigenlijk nog aanschaffen' nu ik weer eens in een platenzaak in de provinciale hoofdstad sta.

avatar van Jowanotti
Ik lees graag jullie commentaren
KISS was als puber één van mijn bands, ik had dan ook alle 4 solo-uitstapjes op Elpee.
Wat kan ik over Gene zijn uitspatting kwijt?
Wel, mijn moeder had het zo niet voor al die teringherrie, die wij toen Hardrock noemden, maar dit vond zij een fantastische plaat. Vooral Radioactive en True Confessions vond ze geweldig. Ik begrijp van waar dit komt, lekkere vrouwenkoortjes en uiteindelijk heel dansbaar en allesbehalve R&R.
En daar wil ik uiteindelijk naartoe: Als je weinig open minded bent en je het merendeel van de dag uitsluitend luistert naar rockgelieerde albums kan je deze inderdaad niet smaken, maar als je andere genres weet te waarderen staan er best leuke nummers op (we vergeten de draak 'When you Wish upon a Star').
Het album lijdt onder een teveel aan ideeën, waardoor het onsamenhangend en kitscherig klinkt.
Maar als je deze 20 jaar niet gehoord hebt en je legt hem, zoals ik, verleden week nog eens op de draaitafel dan klinkt hij best geinig, maar wel allesbehalve KISS. Ik denk dat dit ook de bedoeling was van de solo-albums, anders konden ze evengoed een regulier KISS-album op de markt gebracht hebben.

Ik ben allang geen KISS-idolaat meer, en weet de drek te onderscheiden van het betere werk. Dit uitgangspunt is trouwens ook altijd subjectief en vastgeklonken aan nostalgie en tijdsgeest.
Een perfect voorbeeld hiervan is hun conceptalbum 'The Elder'.
Toenertijd verguist maar nu op verscheidene fora voor velen één van hun betere platen.
Misschien worden we gewoon ouder en daardoor iets ruimdenkerder?