Originoo Gunn Clappaz - Da Storm (1996)

Label: Priority

1. Intro (0:20)
  2. Calm Before da Storm (3:26)
  3. No Fear (4:08)
  4. Boom... Boom... Fucking Prick (0:27)
  5. Gunn Clapp (4:50)
  6. Emergency Broadcast System (0:27)
  7. Hurricane Starang (4:04)

met Rock

8. Danjer (3:17)
  9. Elements of da Storm (2:06)
  10. Da Storm (4:09)
  11. Wild Cowboys in Bucktown (4:35)

met Sadat X en Sean Black

12. God Don't Like Ugly (4:46)
  13. X-Unknown (4:35)
  14. Elite Fleet (5:23)

met M.S. en Representativz

15. Flappin' (4:04)
avatar van Kos
Kos
Schrik niet van de foute cover Dit is een prima album.

avatar van Daan
Wat een lelijke cover zeg, gadverdegadver. Hup!! een 0,5 ster kan ie krijgen.

avatar van Dielie
lelijk!?

die cover is meesterlijk!

Prima album idd! Zeker is checken nudat er nog nauwelijks goede albums uitkomen (andere albums van boot camp clik ook de moeite waard)

Pauper
Ja beetje te vergelijken met Smif-N-Wessun en Heltah Skeltah waar ze ook een gastoptreden bij verzorgen. 4*

avatar van P Jay
Inderdaad: erg typische Boot Camp Release... maar dat is eerder positief. Starang is de beste MC hier, vind ik. Leuke beats die niet storen en niet te opvallend zijn zodat de BCC-rhymers hun ding kunnen doen. Gewoon een goed album zonder meer: niet echt uit de band springend.

Favo's: No Fear, Hurricane Starang & Da Storm

Zeker Dope album...

Daan schreef:
Wat een lelijke cover zeg, gadverdegadver. Hup!! een 0,5 ster kan ie krijgen.

Waar slaat dat in godsnaam op...

En die hoes is super vet.

avatar van JLjuju
Ik zit sterk te twijfelen tussen een 4 of een 4,5. Ik heb geen 1 mindere track ondekt. Dit is een album om lekker bij weg te zakken en gewoon te chillen op de donkere beats en fijne raps van Starang Wondah ("no relation ta Stevie"), Louisville Sluggah en Top Dog.
Hurricane Starang vind ik toch het chillste nummer op de CD, maar de rest zit daar erg in de buurt. Voor nu een 4* maar verbaasd me niks als het zo een 4,5 word.

Berichten omtrent het vragen naar en geven van een downloadlink weggehaald, dat is hier niet toegestaan.

avatar van GarnalenPeller
Ik vind deze de beste productie hebben van de vier originele BCC projecten, en dat zegt wat.

avatar van blunt187
vind het wel de slechtste van die 3 albums die toendertijd uitkwam
nocturnal van heltah skeltah, Dah 'Shinin van Smif-N-Wessun en deze verveeld het snelst zitten wel een paar sterke nummers in maar zoals die Sadat X is echt nep!

avatar van JLjuju
Ik vind dit de beste release van de Boot-Camp periode rond '95/'96. Wat een beats. Ik vind ook de raps dope, en Starang schiet er toch wel bovenuit. Uitschieters zijn: Hurricane Starang, No Fear, Gunn Clap, Danjer. En God Don't Like Ugly met die heerlijke vocal-sample.

avatar van Lucanova
Vrij dope album..niet alles is even best. No fear & da Storm zijn toch wel m'n favorieten. Rauwe beats afgewisseld door minder rauwe..vrij fluctuerende producties dus. Ook erg veel gepraat etc.. die toch de luistersnelheid van dit album snel wegnemen.
Zoals 'track' nr 4, ik snap persoonlijk niet waarom zoiets galmends erin gezet wordt.. mss om een extra dimensie of sfeer in 't album te duwen (die ik persoonlijk niet snap) maar dat neemt snel het luistergenot weg.. Voorederest gewoon dope mid-ninethees hiphop-tracks zonder speciale sferen of aura's.. zeker leuk om 'n x te luisteren:)

Lucanova schreef:

Welke track bedoel je? Track 4 is namelijk een skit

avatar van hiphopisntdead
Dat bedoeld hij ook denk ik.
Lekker album, ligt in het verlengde van Nocturnal, Maar wel iets sterker in mijn ogen. Danjer is ook heel vet om 's-nachts te luisteren.

avatar van Kill_illuminati
Biggie wordt voor de zoveelste keer geparodieerd in de video van No Fear.

Echt een heel goed debuut van O.G.C. Vooral door de lekkere beats en de kwaliteiten van het raptrio. Starang is een beast op de mic, maar ook Louiville's flow is heel goed.

avatar van Outblasty
Gewoon weer een erg fijn Boot Camp Click album. Hoor hem nu voor het eerst, de beats zijn precies zoals ik ze verwachtte en de raps zijn prima. Wel heb ik nog niet echt uitschieters kunnen ontdekken maar misschien komt dat nog.

avatar van Mr. Bigg Stuff
Dielie schreef:
lelijk!?

die cover is meesterlijk!

vind ik ook ik kan er namelijk wel om lachen, ziet er toch droog uit.

avatar van principal2000
Ik vind dit ook een lelijke No Limit achtige hoes, maar dat is verder minder relevant. De muziek op dit album kan mij zeker wel bekoren. In deze periode vond ik B.C.C. zelfs sterker dan Wu. Ieder album (Black Moon, Smif-N-Wessum, Heltah Skeltah of OGC) was toen zeer goed. De 3 mc's wisselen elkaar goed af en hebben totaal verschillende stemmen. Top Dog heeft eigenlijk een zeurderige stem, maar net voordat het gaat irriteren hoor je 1 van zijn collega's. Ik heb altijd het gevoel dat Starang een beetje de leider van het trio is. Er staan hier voldoende bangers op: No Fear, Hurricane Starang, Da Storm, Flappin'. Kenmerkende Beatminerz productie: een overvloed aan vette bass en rauwigheid en simpelheid. Lyrics zijn recht voor je raap. Goed album dat bijna net zo sterk is als Da Shinin' en Enta Da Stage.

Tja, voor mij is dit het beste BCC album. Boombap zoals het hoort te zijn, dankzij de flow van de mc's en de Beatminerz-producties.
3,5 sterren, kan nog een 4 worden als ik mijn weg heb gevonden op de site

avatar van MAS
MAS
Ik vind dit zeker een leuk album maar dit kan voor mij echt niet op tegen Smif-N-Wessun - Dah Shinin!

avatar van gweah
Vind deze misschien toch wel beter dan Nocturnal, hij is van een wat constanter niveau.
De Boot Camp Clik had inderdaad een sterke run met Enta Da Stage, Dah Shinin, Nocturnal en deze.
De beats op dit album zijn echt van die boterzachte Beatminerz BCC beats, heerlijk. Starang vind ik een erg fijne MC. Leflaur Leflah Eshkoshka had ook goed op dit album gepast trouwens

avatar van KILLERBEE99
Wow did is echt een vet album

edit: hoe moet ik nu in godsnaam 3 beste tracks kiezen

avatar van Jar0on
Nog een Boot Camp album dat ik vet vind. Helaas begint ie naar het einde toe te vervelen wat ik niet bij Enta Da Stage en Dah Shinin heb.
Ik blijf houden van de beats! En de cover vind ik btw echt vet

avatar van gweah
Hoera! OGC Da Storm blaast 20 kaarsjes uit. De minst bekende maar wat mij betreft misschien wel de meest favoriete van de 4 BCC debuutplaten.

Grappig wat Jar0on zegt, ik snap wat je bedoelt, ik vind niet zozeer dat het echt mindere nummers zijn na tweederde van het album, maar meer dat de spanningsboog een beetje uit de sequencing is verdwenen. Een veel voorkomend verschijnsel, zie ook bijv. Liquid Swords (na Shadowboxing), Dre's 2001 (na Next Episode), Ironman (na Daytona 500), Aquemini (na Art of Storytelling pt 2), Supreme Clientele (na Mighty Healthy) etc etc. Hoewel er daarna zeker nog klappers volgens op de meeste van deze albums, is bij zo'n album voor je gevoel toch een beetje de fut eruit.

Maar goed, behalve Illmatic zijn weinig albums perfect en dat hoeft ook niet.

Hier zijn de MC's Top Dog en Louieville Sluggah ook allesbehalve perfect, hoewel ook niet wack of zo, maar het maakt voor mij wel dat elke keer weer opveer als ik Starang achter de mic hoor plaatsnemen. Het maakt Hurricane Starang ook mijn favoriete track, nog voor No Fear. Het is mij een raadsel waarom deze MC zo van de radar is verdwenen.
Het spelletje favoriete Wu-Tang lid is bekend, maar wat is je BCC top vijf MC's?
Voor mij strijden Buckshot, Steele, Rock, Sean P en Starang alle voor plek 1, afhankelijk van de track. Wat een heerlijke onorthodoxe rijmschema's, en wat een MC-in-blakende-topvorm-zelfvertrouwen spat er van Starang's flow af, a la Inspectah Deck circa 96-98.

1. Steele
2. Tek
3.Buckshot
4. Louie
5. Starang

avatar van JLjuju
Velen vinden dit de minst geslaagde CD uit de reeks Bootcamp debuten, en hoewel ik die mening niet deel, kan ik daar wel inkomen. Qua raps gooien deze MC's over het algemeen geen hoge ogen. Met uitzondering van Starang Wondah, die ik aardig vind rappen en zich met recht Gun Clapper No. 1 noemt.

Nee, dit album moet het voornamelijk hebben van de fenomenale beats en sfeer. Er heerst over het hele album een heus stormachtig sfeertje en dat is oprecht knap gedaan. Het is een duister boeltje, maar ergens ook zeer rustgevend. Met name nummers als Calm Before da Storm, No Fear, Gunn Clapp (!), God Don't Like Ugly, en Elite Fleet hebben een enorm kalmerende werking.
Nummers als Wild Cowboys (met een irritante Sadat X in het refrein), en Flappin' hadden van mij niet zo gehoeven, aangezien ze het niveau van het album niet (omhoog) halen. Deze worden echter gecompenseerd door uitschieters als No Fear, Gunn Clapp, en Hurricane Starang. Klassiekers in het genre, in mijn ogen.

Mijn cijfer van 4,5* blijft staan, omdat dit voor mij een echte hiphop-klassieker is. Qua raps is het weinig bijzonder, hoewel Starang de boel nog wel wat opleukt vaak. Het is vooral het sfeertje die dit album maakt.