KRS-One - KRS-One (1995)

Label: Jive

1. Rappaz R.N. Dainja (5:58)
  2. De Automatic (4:25)

met Fat Joe

3. MC's Act Like They Don't Know (4:55)
  4. Ah Yeah (3:50)
  5. R.E.A.L.I.T.Y. (4:17)
  6. Free Mumia (4:08)

met Channel Live

7. Hold (5:55)
  8. Wannabemceez (4:21)

met Mad Lion

9. Represent the Real Hip Hop (4:38)

met Das EFX

10. The Truth (3:46)
  11. Build Ya Skillz (4:41)

met Busta Rhymes

12. Out for Fame (4:51)
  13. Squash All Beef (5:04)
  14. Health, Wealth, Self (5:00)
avatar van DarkoMarco
Dit was mijn eerste KRS-One album wat ik ging beluisteren!
Ik ontdekte KRS-One op 'The Anthem' van de 'This or That' album, waar die eerlijk gezegd het nummer bijna verpeste

In het algemeen is dit een heerlijk sterk album, alleen al om de (primo)beats is het al op aanraden waard.
Krs-One is een enthousiaste rapper en brengt zijn raps smooth en mooi over.
Helaas mis ik ook de agressieve raps (hier is hij na mening niet zo sterk in) waar ik juiste waarde aan hecht. Wanneer hij het probeert, kan het zo 'vrolijk' over komen.
Enkele gast artiesten zijn ook ijzer sterk op het album zoals:
- Channel Live
- Das EFX

Rappers als:
- Busta Rhymes
- Fat Joe

voegen bijna geen waarde toe, wat je juist verwacht van deze namen.

Er staan echt klassieke nummers op, wat altijd ook zo erkend moet blijven.
Nummers als:

- Rappaz R.N. Dainja
- MC's Act Like They Don't Know
- Ah Yeah
- R.E.A.L.I.T.Y.
- Free Mumia
- Wannabemceez
- Out For Fame

Net als vele albums staan in het begin sterke nummers en aan het eind de wat mindere. Elk nummer heeft kwaliteit. Maar verhoudingswijs staan in het begin de wat sterkere

- 4*

avatar van Stephaen
Heb deze al sinds '95 en was het eerste BDP/KRS One album dat wat tegenviel. Toch wel een flinke stap terug t.o.v. "Return of the boom bap". "MC's act like they don't know" blijft een van zijn beste nummers, maar niks op het album komt daarbij in de buurt. Overige Premier nummers en de samenwerking met Das Efx steken er nog bovenuit, maar te veel nummers zijn wat saai (o.a. The Truth) en of zelfs een beetje irritant (o.a. Da Automatic, Squash all beef). Vanaf deze zou KRS nooit meer de vier sterren halen voor mij.