KISS - Creatures of the Night (1982)

Label: Casablanca

1. Creatures of the Night (4:03)
  2. Saint and Sinner (4:50)
  3. Keep Me Comin' (3:57)
  4. Rock and Roll Hell (4:12)
  5. Danger (3:56)
  6. I Love It Loud (4:14)
  7. I Still Love You (6:06)
  8. Killer (3:19)
  9. War Machine (4:16)
  10. I'm a Legend Tonight * (3:57)
  11. Down on Your Knees * (3:30)
  12. Nowhere to Run * (4:32)
  13. Partners in Crime * (3:47)
  14. Deadly Weapon [Penny Lane Demo] * (4:49)
  15. Feel Like Heaven [Penny Lane Demo] * (6:16)
  16. Nowhere to Run [Penny Lane Demo] * (5:10)
  17. Deadly Weapon [Original Demo] * (6:20)
  18. Feel Like Heaven [Original Demo] * (7:05)
  19. Nowhere to Run [Take 11 - Instrumental] * (3:42)
  20. Tell It to a Fool [Take 4 - Drums & Bass Instrumental] * (4:42)
  21. Chrome Goes Into Motion [Take 2 Drums & Bass Instrumental] * (4:16)
  22. I'm a Legend Tonight [Mix 4 Instrumental & Background Vocals] * (3:56)
  23. Don't Leave Me Lonely [Take 8 Drums & Guitar Instrumental] * (3:52)
  24. Something Seems to Happen at Night [Gene Simmons Demo] * (2:37)
  25. It's Gonna Be Alright [Gene Simmons Demo] * (4:29)
  26. Legends Never Die [Gene Simmons Demo] * (4:25)
  27. It's My Life [Gene Simmons Demo] * (3:49)
  28. Not for the Innocent [Demo] * (4:36)
  29. I Still Love You [Take 1] * (5:01)
  30. I Still Love You [Take 2] * (7:21)
  31. Saint and Sinner [Take 1] * (6:08)
  32. Saint and Sinner [Take 2 False Start] * (0:18)
  33. Saint and Sinner [Take 3] * (6:00)
  34. Betrayed (Outtake) * (4:38)
  35. Creatures of the Night [Alternate Mix 19] * (4:09)
  36. Partners in Crime [Alternate Mix 16B] * (3:54)
  37. I Love It Loud [Alternate Mix 21] * (3:35)
  38. War Machine [Full-Length Mix 11] * (5:09)
  39. Rock and Roll Hell [Take 2 [9 / 10 / 82]] * (4:54)
  40. Rock and Roll Hell [Take 1 - Incomplete [9 / 15 / 82]] * (2:37)
  41. Rock and Roll Hell [Take 2 [9 / 15 / 82]] * (4:09)
  42. I Love It Loud [Single Edit] * (3:27)
  43. Creatures of the Night [1985 Remix] * (4:01)
  44. Creatures of the Night [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (4:41)
  45. Strutter [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (3:43)
  46. Calling Dr. Love [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (3:27)
  47. Firehouse [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (4:40)
  48. I Love It Loud [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (4:09)
  49. Cold Gin [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (5:54)
  50. Keep Me Comin' [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (4:28)
  51. War Machine [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (3:59)
  52. I Want You [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (4:20)
  53. Rock and Roll Hell [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (4:53)
  54. I Still Love You [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (6:13)
  55. Shout It Out Loud [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (3:41)
  56. Gene's Bass Solo [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (2:48)
  57. God of Thunder / Eric's Drum Solo [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (10:32)
  58. Paul's Love Gun Rap [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (2:24)
  59. Love Gun [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (4:08)
  60. Paul's Guitar Solo [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (2:41)
  61. Black Diamond [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (6:27)
  62. Detroit Rock City [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (4:52)
  63. Rock and Roll All Nite [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (8:27)
  64. Rock and Roll Hell [Live in Sioux City, Iowa 12 / 30 / 82] * (4:48)
  65. I Want You [Live in Rockford, Illinois 12 / 31 / 82] * (4:21)
  66. King of the Night Time World [Live in Pine Bluff, Arkansas 2 / 11 / 83] * (3:10)
  67. Cold Gin [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (4:41)
  68. I Still Love You [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (6:08)
  69. Strutter [Live in Houston, Texas 3 / 10 / 83] * (3:23)
  70. Tank Start of Show (Tour Sound Effect) * (1:07)
  71. Turbine (Tour Sound Effect) * (1:07)
  72. Firehouse Siren (Tour Sound Effect) * (1:00)
  73. Drum and Ending Tank (Tour Sound Effect) * (1:02)
  74. Bass Solo Wind and Gargoyles (Tour Sound Effect) * (3:49)
  75. Bells (Tour Sound Effect) * (0:16)
  76. Flames (Tour Sound Effect) * (1:04)
loneranger schreef:
In november de super de luxe 40th anniversary edition aangeschaft. Behoorlijk prijzig, maar dan heb je ook wat. Een prachtig fotoboek, tourbook onder andere en natuurlijk de muziek. De geremasterde cd klinkt geweldig en ook de demo's etc. klinken prima. De live tracks zijn ietsje minder maar nog altijd beter dan de live tracks op Destroyer 45th anniversary. Creatures of the night blijft een van de beste Kiss albums, misschien wel de beste.

Ik heb deze box via de bieb bij de Centrale Discotheek gehuurd voor €3,- incl de hele mikmak wat erbij zit.

Ik ken Kiss vooral van I Was Made For Loving You en nog een handjevol hits van vroeger. Dankzij de uitgebreide carrièrebox met demo's, live tracks, solotracks en een paar tracks per album, ben ik dus bij dit album uitgekomen om te ontdekken. Dan kies je of voor alleen het gewone album, óf voor hetzelfde geld voor zo'n hele box. En aangezien ik ook graag over de artiesten en hun albums lees, is dit een buitenkansje.

En over een paar weken weer netjes terug naar de bieb. Ondertussen ben ik vooral benieuwd naar de 5.1 mix. Geen idee of die ook los verkrijgbaar is.

avatar van vielip
Huh kan dat tegenwoordig nog steeds, fysieke geluidsdragers lenen bij de bieb??

avatar van RonaldjK
Rotterdam zeker, Darkzone?

avatar van Kronos
Bij ons kan dat ook wel. Voor 6 euro lidgeld per jaar kan je een heel jaar naar hartelust cd's en dvd's lenen.

Maar 3 euro om één item te lenen en dat een buitenkansje noemen... ?

avatar van RonaldjK
Kronos, waar is "bij ons"? Vlaanderen? In Nederland zijn alle fonotheken verdwenen, op Rotjeknor na dan.

avatar van gaucho
Ik zie bij mijn plaatselijke bibliotheek nog wel DVD's staan die je kunt lenen, maar de tijd dat je er ook voor CD's terecht kon, ligt ver achter ons. Ooit hadden ze zo'n uitverkoop van de bestaande collectie, voor twee kwartjes of een euro per CD. Ik heb er toen nog een paar gekocht. Maar dat is echt al meer dan tien jaar geleden. En volgens mij is dat in heel Nederland zo. Apart - maar wel fijn - dat je in Vlaanderen nog steeds CD's kan lenen.

Ik weet wel dat je als bibliotheeklid van die Fonos-CD's kunt lenen. Dat zijn CD's met muziek die in het verleden in Nederland gemaakt is, maar die nooit op CD is verschenen. Fonos digitaliseert die LP's en zet ze vervolgens op een CD-R, die je dus wel kunt lenen, maar niet kunt kopen. Vroeger kon dat laatste wel trouwens, maar het bleek financieel niet rendabel, ondanks de hoge prijs van 20 euro per CD.

RonaldjK schreef:
Kronos, waar is "bij ons"? Vlaanderen?

Ja.

RonaldjK schreef:
In Nederland zijn alle fonotheken verdwenen, op Rotjeknor na dan.

Ah kijk, niet zo vreemd dus dat ik nogal verbaasd was Vroegah ladingen cd's gehuurd bij de plaatselijke bieb. Heel wat bands leren kennen daardoor. En wat gaucho zegt herken ik ook wel. Zo af en toe verkochten ze items die niet of nauwelijks nog verhuurd werden voor een paar cent. Daar zaten dan wel stickers en/of stempels op van de bieb maar toch.

gaucho schreef:
Apart - maar wel fijn - dat je in Vlaanderen nog steeds CD's kan lenen.

Lijkt een beetje overbodig met Spotify. Ik maak er zelden gebruik van. Als je twijfelt over de aanschaf kan het helpen de cd eerst te lenen. Bij klassiek, wereldmuziek en verzamelaars vind je ook wel dingen die niet op Spotify staan. En soms kijk ik gewoon wat voor nieuws er binnen is gekomen om het vervolgens op Spotify te checken.

Zonet de prijzen van de 40th anniversary eens bekeken. Zoveel geld voor een paar extra cd's en een fotoboekje. Het blijven echte zakenmannen, die van KISS.

vielip schreef:
Huh kan dat tegenwoordig nog steeds, fysieke geluidsdragers lenen bij de bieb??
de Centrale Discotheek in Rotterdam verhuurd al decennialang cd's en lp's en verhuren ook aan bibliotheken in de regio.

Rotterdam zeker, Darkzone?
via de Centrale Discotheek in Rotterdam en ophalen in onze eigen bibliotheek in Ridderkerk. Meestal 2 euro per titel voor 4 weken. Dus ook dikke boxen. Deze was 3 euro om te lenen.

avatar van Dirkrocker
Dit zou de laatste plaat voorlopig zijn met Ace. Het rommelde en knetterde aardig binnen KISS in deze tijd. Ace z’n alcoholgebruik werd steeds meer en probleem. Afijn ik heb dit altijd en matige plaat gevonden. Opener creatures of the night vind ik en lekkere knaller, I Still love you vind ik en mooie ballad en daarnaast vind ik war machine en i love it koud nog enigszins leuke nummers. De rest weet me een stuk minder te boeien. Rete slecht is het niet hoor , maar wil hier en daar de aandacht nog wel eens verliezen.

avatar van Edwynn
Frehley staat wel op de hoes en de personeellijst maar hij speelde geen noot op Creatures Of The Night.
Het zijn vooral Vinnie Vincent, Steve Farris van Mr. Mister en nog wat van die gasten die we horen.

avatar van Dirkrocker
Aah, ik was ervan op de hoogte dat hij niet alles ingespeeld had, maar geen noot? Das wel verrekte weinig haha terwijl hij bij de tv optredens er wel gewoon bij was. Pijnlijk dan

Edwynn schreef:

Speelde Bob Kulick ook niet het nodige in?

avatar van Dirkrocker
Ben der ff ingedoken haha. Klopt het zijn vooral Vinnie Vincent en Steve Farris die de lead gitaar doen. Op i still love you hebben ze Robben Ford ingehuurd. Maar ace is niet de enige vaak afwezige. Paul en Gene spelen ook niet alles in. Op danger speelt Jimmy Haslip de bas en Creatures of the night word gedaan door Mike Porcaro. Paul Stanley is kwa gitaar werk op de helft van de plaat ook niet aanwezig. De enige die op alle nummers aanwezig is , is Eric carr

avatar van Edwynn
Bob Kulick was even in beeld op de dan onverschenen nummers die op Killers stonden.

Dirkrocker schreef:

Zover ben ik er nooit ingedoken maar tjonge wat een poppenkast! Met recht een Psycho circus Neemt niet weg overigens dat ik Creatures of the night een prima album vind.

avatar van Von Helsing
vielip schreef:

KISS lag in 1982 min of meer in duigen. Binnen twee jaar waren de drummer en gitarist ontslagen of opgestapt. Het management van Aucoin was de laan uitgestuurd. Verkoopcijfers waren tanende. De platenmaatschappij mocht niet weten dat Ace weg was, daar anders het contract zou worden opgebroken, want 3 van de 4 originele leden moesten in de band zitten, volgens het contract.

De Killers en Creatures liepen min of meer door elkaar heen, waarbij de deadlines in zicht waren. Twee studio's waren gehuurd, waar Gene in de ene zat en Paul in de andere. Jimmy Haslip en Roben Ford werden getipt door Bob Kulick, zijn broer Bruce zat toen in Blackjack met Haslip.

Eric Carr speelt overigens bass op I Still Love You. Ace werd nog wel bereid gevonden voor promo uitstapjes in Europa. De afwezigheid van Ace tijdens de tour werd uitgelegd als tijdelijk vanwege een auto ongeluk.

avatar van Faalhaas
Lekker ruig album van Kiss met 4 topnummers:
- Creatures of the Night
- I Love It Loud
- Killer
- War Machine

En dat is voor Kiss begrippen best veel, zeker in hun magere jaren 80. Een echt bandalbum is dit echter niet, maar dat hoor je er niet aan af.

avatar van vielip
Hun jaren 80 materiaal is voor mij net zo mager als het jaren 70 werk. Het is altijd 50/50 qua materiaal op hun albums. Doet het decennium niks aan af al zet ik liever een album uit de 80's op van ze. Komt omdat die fijner klinken qua productie.

avatar van Faalhaas
Het aantal goeie nummers per plaat was in hun beginperiode een stuk hoger. Ook toen waren sommigen beter dan anderen, maar ze waten wel herkenbaar en bleven hangen. Niet bepaald iets wat je kunt zeggen van alle nummers op hun 80's albums.

Is slechts mijn mening he.