KISS - Creatures of the Night (1982)

Label: Casablanca

1. Creatures of the Night (4:03)
  2. Saint and Sinner (4:49)
  3. Keep Me Comin' (3:55)
  4. Rock and Roll Hell (4:12)
  5. Danger (3:56)
  6. I Love It Loud (4:15)
  7. I Still Love You (6:06)
  8. Killer (3:19)
  9. War Machine (4:13)
Needledose schreef:
Wat belachelijk om iemand op de hoes te zetten die geen noot heeft gespeeld op deze plaat Von Helsing! Nou ja; gelukkig is de muziek beter

Was een komen en gaan van muzikanten destijds: Robben Fort, Jimmy Haslip, Vinnie Vincent, Bob Kulick, Steve Farris. Eric Carr speelt bass op I Still Love You.

Het was niet de meest stabiele periode nee Dank Von Helsing!

avatar van fabrice
Na jaren vandaag nog eens deze plaat uit de kast gehaald ...
R.I.P. Eric Carr
?

Von Helsing schreef:

Was een komen en gaan van muzikanten destijds: Robben Ford, Jimmy Haslip, Vinnie Vincent, Bob Kulick, Steve Farris. Eric Carr speelt bass op I Still Love You.

Huh? Leden van The Yellowjackets op een Kiss-plaat? Verdomd, ik zie het nu pas bij de credits op de binnenhoes. Dan ga je toch weer anders luisteren naar dit album... Al moet ik zeggen dat ik het er niet aan afhoor.

Wel grappig om te lezen welke reden bassist Jimmy Haslip opgeeft voor zijn 'invalbeurt': Gene Simmons worstelde met zijn break-up met Diana Ross en zijn hoofd stond niet naar de voltooiing van een nieuw Kiss-album. Het lijkt me typisch het soort onprofessionele gedrag dat Simmons andere Kiss-leden tot in lengten van dagen zou verwijten. Als het allemaal waar is tenminste... KissFAQ.COM • View topic - Jimmy Haslip talks about KISS.

Ondanks de vele gastmuzikanten en co-writers is dit toch een behoorlijk coherente plaat geworden. Merendeels sterke nummers en een terugkeer naar de hardrock-roots. Absolute uitschieter is voor mij Danger, maar ook de titeltrack, War machine en in iets mindere mate Keep me comin', Killer en Rock & roll hell mogen er wel zijn.
I love it loud, de single van het album, daar heb ik nooit zoveel aan gevonden, te schreeuwerig en eentonig. I still love you is best een aardige rockballad, maar wordt ontsierd door het wel erg overdreven drumgeluid. Dat past gewoon niet zo bij dat nummer. Maar in de beukende hardrockers komt die drumsound dan weer wel lekker uit de verf. Misschien wel de beste Kiss-plaat na hun jaren 70-albums, al ligt Revenge voor mijn gevoel op gelijke hoogte, misschien zelfs nog iets beter.

gaucho schreef:

Jimmy Haslip was ook de bassist van Black Jack, een band met oa Bruce Kulick, wellicht vandaar ook de connectie?

avatar van gaucho
Oh, dat laatste klinkt inderdaad wel logisch. Dat Blackjack zowel Bruce Kulick als Michael Bolton in de gelederen had, wist ik wel. Maar dat Jimmy Haslip over rock-roots beschikte, heb ik nooit geweten. Komt misschien omdat ik de Yellowjackets pas jaren later heb ontdekt. Maar het is een voor de hand liggende connectie. Hij stond vast in de telefoonklapper van de mensen rond Kiss. In elk geval van toenmalig Kiss-producer Michael James Jackson, zo begrijp ik uit die link van KissFAQ.

En wellicht dat Haslip dan weer de connectie was tussen Kiss en Robben Ford. Klein wereldje, die rockscene in L.A....

avatar van vielip
Toch wel mooi en interessant om uit te pluizen hoe dat soort dingen altijd ontstaan en gaan vind ik.

avatar van gaucho
Ja, vind ik ook altijd wel. Het geeft soms toch een nieuwe en verfrissende kijk op een bepaald album wanneer je meer weet over de totstandkoming. Nu ik toch een beetje aan het googlen ben, kom ik op de site van Classic Rock nog een aardige terugblik tegen op het album:

The History of Kiss’ ‘Creatures of the Night’ - ultimateclassicrock.com

Al staat daar ook niet zo heel veel nieuws in voor mij. Maar dat er twee Yellowjackets op deze plaat meespelen, weet ik dus pas sinds een paar dagen. Net zoals ik er net achter kom dat Rock and roll hell dus eerder was opgenomen door Bachman-Turner Overdrive, maar dat Kiss het nummer samen met Bryan Adams flink omgebouwd heeft. En verbeterd, wat mij betreft.

Ook wel mooi dat UCR dit album op 2 zet in hun lijst van 25 studio-albums. Alleen Destroyer vinden ze beter. Daar kan ik me voor een groot deel wel in vinden.

avatar van Von Helsing
Toen Creatures of the Night uitkwam werd het nog gebracht als een album met Gene, Paul, Ace & Eric.

Om contactuele redenen mocht de platenmaatschappij niet weten dat Ace KISS had verlaten. Ace deed daarom ook de promo tour in Europa.

KISS ( w/ Ace Frehley) Interview, 1982- pt. 3 of 14 - YouTube

Vinnie "Wiz" Vincent zou live slechts een tijdelijke vervanger zijn voor Ace, totdat hij voldoende zou zijn hersteld na zijn auto ongeluk.

avatar van Kronos
Na het geflopte Music from The Elder kwam Kiss met een lekker stevig album aanzetten. Probleempje wel dat het songmateriaal tegenvalt. Paul Stanley levert degelijk werk maar dat van Gene Simmons is nogal bagger. Ace Frehley wordt duidelijk gemist. De lelijke geweerschot-snarendrum helpt natuurlijk ook niet.

75/100

avatar van Zagato
Kronos schreef:
... Ace Frehley wordt duidelijk gemist.

Hear, hear!

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Simmons heeft hier met vijf gezongen tracks de overhand op die vier van Stanley. Nou vind ik Saint and Sinner saai en Killer een uptempo niemendalletje, maar de rest mag er zeker zijn. Kan dat logge Rock and Roll Hell zeker waarderen, heb War Machine nog op Animalize Live staan, alsmede I Love It Loud. Dat dreunt en stampt lekker door. Naarmate de jaren verstreken (dit was samen met een cassette van Love Gun in '86 mijn tiende elpee) ben ik I Still Love You steeds meer gaan waarderen. Het machtige titelnummer is het beste en die overige twee tracks zijn ook goed. Ook een van de weinige KISS-albums die ik als remaster heb en draai.

avatar van RuudC
Kiss op de metaltrein. disco en pop beviel niet. De soundtrack pakte slecht uit en dus terug naar de stevige koers. Het verbaast me dan weer niet dat Kiss vooral kiest voor een gelikte metalsound en het soort waarbij de omvang van de haardos belangrijker is dan de muziek zelf. Toch moet ik nageven dat de muziek ditmaal behoorlijk vlamt. Met de opener gaan de heren al snel uit de startblokken. Danger klinkt lekker energiek en Rock And Roll Hell heeft zowaar een nummer van Gene waar ik wel waardering voor kan opbrengen. Zelfs als zanger past hij hier misschien wel beter dan Paul Stanley. I Love It Loud is dan weer klassiek wanstaltig en verder veel songs die weinig om het lijf hebben. Het gaat ook uit als een nachtkaars. De laatste songs zijn niet memorabel.

Tussenstand:
12. Unmasked
13. Rock And Roll Over
14. Gene Simmons

avatar van lennert
Kiss goes 'heavy metal'. Ja, het heeft even mogen duren, maar eindelijk is de band op het punt aangekomen dat ze stevig klinken. De hardrock is hard geworden. Simmons komt voor mij ook voor het eerst als zanger echt goed tot zijn recht en zo'n lied als Creatures Of The Night vind ik oprecht heel erg sterk, om maar niet te zwijgen van hoe goed Stanley te keer gaat op het opzwepende Danger. En ik voel me vies terwijl ik het type, maar ook I Love It Loud bevalt me prima als anthem.

Het is de sound van het album die zich wat mij betreft veel meer leent voor hoe zo'n band als Kiss in de studio hoort te klinken. De jaren '70 albums worden wat mij betreft stuk voor stuk geteisterd door ondermaatse producties of een Destroyer waarop de band dan weer veel te kitscherig klinkt. Die galmende drums zijn niet het mooiste, maar in combinatie met de scherpere gitaarsound en de vurigere zang van Stanley en Simmons, klinkt de band hier in ieder geval niet ondermaats of oubollig voor zijn tijd. En nog belangrijker: eindelijk klinken ze gevaarlijk!

I Still Love You is zo'n perfect voorbeeld. De titel en het semi-ballad-achtige gehalte van de song zouden ongelooflijke cringe kunnen opwekken, maar de momenten dat de dreigende gitaarmuren opkomen en Stanley het refrein best wel agressief in zet hoor ik niet langer die puberale rock n roll, maar gewoon goed uitgevoerde hardrock/metal songs die muzikaal interessant genoeg zijn dat ik niet extra focus hoef te leggen op domme teksten als die van Killer. Ik vind Killer namelijk lekker rocken, net zoals War Machine. Het is nog steeds een simpele boerenlullenband, maar het werkt hier voor het eerst helemaal voor me. Kiss-album nummer twee dat mijn thumbs up krijgt!

Tussenstand:
12. Dressed To Kill
13. Peter Criss
14. Gene Simmons

avatar van ricardo
Waarschijnlijk mijn favoriete studio album van Kiss, en zowiezo van de jaren 80 Kiss. Een lekker heavy en zwaar klinkend album, misschien wel hun zwaarst klinkende, en alvast het voorschot die ze maakten van een reeks albums die ze in deze stijl voort borduurden tot en met Crazy Nights. Lekker uptempo allemaal om met I Still Love You er een ballad tussendoor te gooien. Een perfecte productie ook. Wat mij betreft het meest uitgesproken Kiss album die als geheel ook het beste geslaagd is.

RuudC schreef:

Met alle respect hoor maar jouw favoriete band Queen sprong toch ook vaak op de trein die op dat moment langs denderde? Dus ik begrijp jouw kritiek hier niet zo.

Toen disco populair was kwamen zij toch ook met Another One Bites the Dust, toen 80's pop in was kwamen ze met A Kind of Magic en toen rock in was met Innuendo?

avatar van RuudC
Ik vind dat met Queen nog best meevallen eigenlijk. Vooral de platen die je noemt, staan echt op zichzelf wat mij betreft. Zeker Innuendo is uniek en tijdloos.

avatar van vielip
Ik moet hierin toch Von Helsing bijvallen. Als er één band is die zich als een ware kameleon door hun carrière bewoog dan was het Queen wel. In ieder geval duidelijker dan Kiss wat mij betreft. Die bleven min of meer altijd in de rock/hardrock hoek. Queen daarentegen niet.

avatar van Kronos
Ik ben geen fan van Queen maar vind wel dat ze de trends vaak op zo'n unieke wijze volgden dat ze er iets aan nieuws toevoegden. Dat kan Je van KISS niet zeggen.

avatar van iggy
Queen was dan ook buitencategorie. Niet altijd natuurlijk. De vergelijking Kiss/Queen gaat mij sowieso ook te ver.

avatar van ricardo
Queen was origineler, en hadden een betere zanger. Kiss is meer rechtoerechtaan, en hebben op een paar uitzonderingen na toch vooral 'gewoon' hardrock uitgebracht.

iggy schreef:

Nee, vind ik niet. Begin jaren 80 heeft Queen een hoop bagger uitgebracht, althans Flash Gorden en Hot Space, zulke slechte albums heb ik bij KISS niet gevonden.

avatar van ricardo
haha dat is idd wel zo, zulke bagger als b.v Body Language heeft Kiss nooit gemaakt. Maar de goede albums van Queen vind ik in zijn geheel goed, en zoiets heb ik met een Kiss album nog nooit gehad, daar staan altijd wel een paar missers op.

avatar van iggy
Flash en Space zijn indeed niet best. Maar Kiss heeft volgens mijn oortjes wel degelijk meerdere bagger albums gemaakt. Maar daar gaat het mij verder ook niet om.

avatar van Kronos
We kunnen denk ik wel stellen dat Queen origineler was maar net als KISS met vele winden mee waaide.

iggy schreef:

Mij ook niet, voor mij ook geen aanval of Queen, hoewel ik nog nooit een album van Queen heb kunnen uitzitten.

Von Helsing schreef:

hoewel ik nog nooit een album van Queen heb kunnen uitzitten.

Ooh, daar sta ik van te kijken ! Jij bent toch een behoorlijk grote rock liefhebber.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Flash Gordon heb ik laatst op elpee gekocht als leuk item zijnde en Sheer Heart Attack heb ik op CD, kom daarna met Queen al snel op Greatest Hits I en II uit. Daar staan talloze KISS LP's en CD's tegenover. Dat is vooral voor eigen plezier en die Greatest Hits van Queen meer om de visite te bedienen. Denk dat Queen een breder publiek heeft dan KISS. Om on topic te blijven heb ik Creatures of the Night als LP opgezet. Titelnummer krijg je toch zeker nooit genoeg van. Echt bere-heavy in die zin van erg harde gitaren vind ik het album overigens niet. Dat moest nog komen. Het is toch vooral Eric Carr die een zware drumsound heeft en de basgitaar sluit daar goed op aan. Sommige nummers zijn ook zwaar en/of log en dat het niet zo rock 'n' roll als vroeger is, maar meer richting metal gaat hoor ik er idd. ook aan. Vind hier wel dat Gene Simmons met een aantal sterke songs op de proppen komt en tekstueel gezien hebben ze de liefde wel eens meer bezongen. I Love It Loud leent zich prima voor stadion-meebruller al moesten ze in die tijd voor minder mensen optreden, als ik het goed begrepen heb. War Machine en Rock and Roll Hell vind ik ook tot de pijlers van dit prima album behoren.