Marvin Gaye - In the Groove (1968)

Alternatieve titel: I Heard It Through the Grapevine

Soul / R&B
Label: Motown

1. You (2:28)
  2. Tear It on Down (2:38)
  3. Chained (2:40)
  4. I Heard It Through the Grapevine (3:17)
  5. At Last (I Found a Love) (2:40)
  6. Some Kind of Wonderful (2:22)
  7. Loving You Is Sweeter Than Ever (2:46)
  8. Change What You Can (2:40)
  9. It's Love I Need (2:56)
  10. Every Now and Then (3:08)
  11. You're What's Happening (In the World Today) (2:22)
  12. There Goes My Baby (2:26)
avatar van Reijersen
Hoe moeilijk kan het zijn om Marvin Gaye te beoordelen. Want bij deze man gingen top-kwaliteiten en zijn muziek toch al arm in arm door het leven. Dus vergelijk je zijn ding met andere muziek, of leg je het in perspectief met zijn andere muziek.
Ik zal bij dit album dat laatste doen. En dan valt er te concluderen dat dit niet zijn beste werk is. Maar slecht is het evenmin. Maar, kan slecht wel bij deze man?
Natuurlijk kennen we allemaal 'I Heard it Through the Grapevine'. Misschien technisch gezien wel het best gezongen nummer ooit. Maar dit album heeft meer te bieden. Zoals het prachtige 'You' of het zwingende 'At Last (I Found a Love)'
Eigenlijk vind de kwaliteit iets naar benden zaken na laatstgenoemde song. Om daarna met de laatste 2 nummers weer top af te sluiten.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik kan me niet voorstellen dat Marvin Gaye slechte muziek kan maken met zo'n mooie stem. En inderdaad, dit is niet zijn beste album dus ben ik het voor een groot deel wel met Reijersen eens. Overigens ben ik geen fan van de track I Heard it Through the Grapevine, maar ook voor die track geldt: slecht is het zeker niet. In the Groove vind ik als album net wat te gelikt klinken, ik mis wat passie en gevoel. De zang blijft goed, maar weet mij niet te raken. De instrumentatie op haar beurt is zeker niet onaardig maar mist wat spanning.

avatar van zinulzki
Schitterend album. Akkoord, het is niet zo coherent als zijn albums uit de jaren '70, maar dat geldt voor quasi elk soulalbum uit deze periode (en zeker uit de Motownstal, waar ze eerder willekeurig LP's samenstelden. Getuige gelijkaardige elpees zoals 'How Sweet It Is', een LP in mijn bezit van amper een jaar later, waarop 3/4 van de songs identiek zijn als deze op dit album ).
Maar!
- Marvin Gaye is en blijft mijn favoriete artiest aller tijden.
- The Funk Brothers (toen nog met originele bezetting) hadden duidelijk een boon voor Marvin en spelen op deze composities de pannen van het dak.
- 'I Heard It Through the Grapevine' is simpelweg één van de 10 beste songs all time.
- Toen was het leven van MG nog niet zo gecompliceerd (Tami Terrell leefde nog enzo) en de fun druipt van dit album af
- De songs klinken net wat rauwer dan zijn latere werk, i like that.

Kortom: 4 verdiende sterren plus een halfje extra voor 'I Heard It Through the Grapevine'

avatar van kemm
Ik heb dit album graag geluisterd, maar zie me niet direct de nummers in de toekomst nog eens afspelen. Behalve die ene naturlijk!

avatar van sq
sq
Veel bekende nummers op deze niet-verzamelaar. Natuurlijk de het muziek-monument I Heard It Through the Grapevine , maar Loving You Is Sweeter Than Ever is ook een veel gecovered nummer en There Goes My Baby kende ik al van Donna Summer.

Omdat het van voor mijn tijd is had ik niet paraat in hoeverre deze Gaye-nummers allemaal oorspronkelijk zijn. In de sixties coverde soulartiesten er lustig op los, en ik heb het dus maar even opgezocht. Dan blijkt There Goes My Baby dus ook al eerder van de Drifters en Sweeter Than Ever van collega Motown-artiest The Four Tops te zijn geweest.

En dat is dit vooral: een Motownplaat. Mooie arrangementen en productie (herkenbaar!) van de Funk Brothers in de hoogtijdagen (zie ook Zinulzki). Het openingsnummer You is zeker een lekkere binnenkomer (kende het nog niet), maar dus ook heel duidelijk met dat fluitje uit Reach Out I´ll be There (van Four Tops ook). Het album geeft hier en daar goede kwaliteit op singleniveau maar overtuigt niet als heel album. Want ook dat is de Motown-hitfabriek van toen; dan zitten er nummers bij als Change What You Can .

Niet voor mij een album dus om vaak terug te halen, maar slecht is het nergens: Marvin Gaye onderscheidt zich ook bij mindere nummers met zijn soevereine talent dat hier al verder ontwikkeld is dan bij zijn echt oudste werk. In die zin is het een aantrekkelijker album dan ik dacht.

avatar van Osiris Apis
Het nummer 'You' vind ik erg goed.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb laatst een cd-box gekocht met What's Going On en een album met deze naam (I Heard It Through the Grapevine). Alleen kan ik die hier niet terug vinden, gezien deze tracklist. Weet iemand hier meer van?

avatar van Memphis
Ja, er is ook een verzamel-cd in omloop met dezelfde naam. Deze versie is echter het studioalbum dat eerst de naam In The Groove kreeg maar na het succes van de single kregen latere versies de titel I Heard It Through the Grapevine mee.

avatar van SammyAutumn
Een album van de grootste Soulzanger ooit. Heerlijk!

avatar van Reijersen
Met als ondertitel I Heard it Through the Grapevine weet je meteen welke wereldhit hier op staat.
1. You – fijn gezongen vooral, muzikaal herkenbaar Motown
2. Tear it on Down – ontspannen nummer die laat handjes klappen
3. Chained – valt binnen het bekende Motown straatje
4. I Heard it Through the Grapevine – vocaal een absolute toptrack. Wat Marvin hier met zijn stem doet is ongehoord. Super sfeervol verder ook
5. At Last – vrolijk, dansbaar nummertje
6. Some Kind of Wonderful – heel liefjes en positief
7. Loving You is Sweeter Than Ever – gaat zoetjes verder waar we gebleven waren
8. Change What You Can – brengt weer wat meer swing in het album
9. It’s Love I Need – blijft nog door swingen
10. Every Now and Then – ook weer een nummer waar we vrolijk handklappend en heupwiegen door heen swingen
11. You’re What’s Happening – het piano’tje brengt hier wel wat extra
12. There Goes My Baby - kort, herkenbare tune