Vicious Rumors - Digital Dictator (1987)

Label: Shrapnel

1. Replicant (1:04)
  2. Digital Dictator (3:16)
  3. Minute to Kill (3:34)
  4. Towns on Fire (4:23)
  5. Lady Took a Chance (6:11)
  6. Worlds and Machines (5:29)
  7. The Crest (2:55)
  8. R.L.H. (4:03)
  9. Condemned (3:52)
  10. Out of the Shadows (4:09)
DutchViking
Dit is typisch zo'n album dat nooit op waarde is geschat. Vicious Rumors was een Amerikaanse band, bestaande uit enkele zeer getalenteerde muzikanten. Vooral de glasheldere zang van Carl Albert (absoluut een van de beteren in het genre) deed mij besluiten dit album aan te schaffen. Ik geef 5 punten voor de geniale titelsong, maar de rest mag er ook wezen .

avatar van BlauweVla
De produktie had veel beter gekunt, maar zeker een aardig album, leuk om es op te zetten zo af en toe.
Carl Albert is verongelukt 1995...

avatar van michelweber
Topalbum! Metal van de bovenste plank! Helaas niet meer te krijgen.

michelweber schreef:
Helaas niet meer te krijgen.

Inderdaad, kon het niet geloven, maar is quasi niet meer te vinden, nog een reden waarom ik destijds mijn vinylplaten heb gehouden.

avatar van Sir Spamalot
Opvolger van het debuut Soldiers of the Night (uit 1985 en die ik nog nooit heb gehoord, vanaf vandaag staat die op het verlanglijstje) met volgende line-up: Carl Albert (zang), Geoff Thorpe (gitaar), Mark McGee (gitaar), Dave Starr (bass) en Larry Howe (drums). Furieuze speedmetal van het Schrapnel-label dus je weet waar je je kan aan verwachten: hard, snel, melodieus en twee axeshredders als gitaristen. Ik heb deze in 1987 gekocht voor de prijs van 360,00 BEF zijnde €9,00 vandaag, dus ik vraag me af hoeveel je er nu zou moeten voor betalen. Mijn exemplaar doe ik alleszins nooit weg, want dit is een dijk van een album. Leuk is alleszins hoe op de ommezijde van de albumcover de credits voor de solo’s worden aangeduid door middel van een ruitje (Geoff Thorpe) en een vierkantje (Mark McGee). Je mag mij altijd storen voor Minute to Kill, Worlds and Machines, The Crest, R.L.H. en Out of the Shadows. The Lady Took a Chance vind ik dan weer minder. Een vette vier.

avatar van Kronos
Volgens mij het beste album van Vicious Rumors (na '94 heb ik het niet meer gevolgd). Het debuut is ook goed maar toch een pak minder dan deze.

avatar van Kronos
Als Metal Album van deze week, dit album weer eens opgevist, beluisterd en beoordeeld.

Eén luisterbeurt laat vooral de verpakking zien. Daar kan je al meteen op afknappen natuurlijk, maar dan mis je toch wel enkele inhoudelijk knappe memorabele nummers, zoals bijvoorbeeld de titeltrack en de afsluiter Out of the Shadows. Die blijven na een tweede beluistering al aanstekelijk hangen en doen misschien hongeren naar meer. Minute to Kill is ook erg sterk.

Hoewel ik er ook niet meer zo warm voor loop als 20 jaar geleden is het wel een onvervalste undergroundklassieker die bijdroeg aan een bepaalde stroming binnen de metalmuziek in die jaren.

De zanger is even wennen en de productie is niet van deze tijd, maar het is een uitstekend voorbeeld van de snelle metalmuziek die tegen thrash aanleunt maar meer nadruk legt op sterke melodielijnen.

In hetzelfde jaar verschenen ook Transcendence van Crimson Glory en No Place for Disgrace van Flotsam and Jetsam, voor beide bands ook hun tweede album. In dat rijtje paste deze van Vicious Rumors helemaal thuis. Ook al hebben die andere albums de tand des tijds beter doorstaan, deze verdient zeker enige zorgvuldige aandacht voor de liefhebber van het genre.

Ik hoor 'm nu voor de derde keer en de uiterlijke minpunten storen me al niet meer zo.

avatar van Edwynn
Digital Dictator laat een uitstekende mix horen tussen speedy metal(Minute To Kill) en melodieuze hardrock (Lady Took A Chance, RLH).
Carl Albert vond ik één van de betere zangers uit het genre. Een echte powervocalist pur sang. Dat en de productie maken deze release inderdaad een typisch jaren 80 album. Persoonlijk houd ik daar toch wel erg van.
Samen met het debuut en het recente Warball behoort Digital Dictator m.i. tot het beste wat Vicious Rumors gefabriceerd heeft.

Let trouwens op het openingsdeuntje Replicant. Dat is toch wel een hele dikke knipoog naar The Hellion van Priest, of niet?

avatar van trebremmit
Een keer beluisterd en het klinkt wel lekker alleen de nummers blijven niet echt hangen, toffe solo's dat wel en ik hou wel van 80's metal. Out of the shadows vind ik tot nu toe het beste nummer.

avatar van Cabeza Borradora
Vicious Rumors heeft met dit album een perfect kookboek eind jaren tachtig Heavy Metal afgeleverd. Tien goed gevarieerde recepten met de perfecte ingrediënten, van uitstekende kwaliteit en de juiste dosering. Rijkelijk gekruid met gitaarsolo's, vinnige drumpartijen, en een gezonde dosis agressie gemengd met de nodige melodie. Het enige wat ontbreekt is de hand van een echte meesterkok in de bereiding, iets wat meer karakter en persoonlijkheid zou hebben toegevoegd. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Vicious Rumors indertijd, ondanks de goede kritieken in de pers, niet is doorgebroken. Wil je een idee van hoe Heavy Metal was eind jaren tachtig (naast de Trash Metal, die na een grote opmars half jaren 80 in deze periode bijna in volle bloei was), dan heb je aan dit album een goede introductie.
Luister ook eens naar het debuut, Soldiers of the Night, dat meer dieptepunten heeft dan Digital Dictator, maar ook een paar sterkere uitschieters heeft. Hij klinkt ook iets minder gepolijst, door de productie, maar ook door de wat primitievere vocals van Gary St. Pierre, die voordien de vocalen voor zijn rekening nam aan de zijde van Marty Friedman op het nu legendarische cult album "One Nation Underground" van Hawaii.

avatar van Kronos
Inderdaad. Dat was ik eigenlijk helemaal vergeten.

avatar van andnino
Leuk album, hoewel niet meer dan dat. Sommige stukjes zijn erg fraai en sommigen redelijk saai. Ik twijfel nog tussen een 3* en een 3,5*

avatar van Lau1986
Nou ik heb de LP maar besteld! Zeer tof album! Heerlijk album wat nog altijd zeer stoer aandoet. Erg gaaf gitaarwerk en een heerlijke zang! Voor de US power metal fanaat mag dit niet ontbreken. Vooral Lady Took a Change, Digital Dictator en Worlds and Machines springen er voor mij uit. Kan niet wachten tot ik hem binnen heb op LP!

avatar van Kronos
Waar heb je deze op LP besteld, Lau?

avatar van Lau1986
Bij Millenium Records, die hebben vaak tweede hands dingen, maar ze komen altijd goed aan!

Trouwens ook die Paradox besteld en een Crimson Glory.

KLIK

Het beste is om je op te geven voor de nieuwsbrief, want dan krijg je elke maand de nieuwtjes voordat ze op de site worden geplaatst.

avatar van progressive
Dit album heb ik nu ook eindelijk geluisterd voor het metal album van de week En ik vind het wel aardige muziek, enkel blijft het niet echt hangen en klinkt het een beetje hetzelfde allemaal.

avatar van Kronos
Welk album blijft wel hangen na 1 luisterbeurt?

Als Digital Dictator, Minute to Kill en Out of the Shadows, om er maar enkele te noemen, na twee of drie keer luisteren niet blijven hangen, dan scheelt er wat met je geheugen denk ik.

michelweber schreef:
Topalbum! Metal van de bovenste plank! Helaas niet meer te krijgen.

Goed zoeken op platenbeurzen. In Utrecht lag hij in April voor nog geen tientje (cd)

Verder is dit een top album. Ga ze eind van het jaar zien in Kerkrade!

avatar van Sir Spamalot
Deze week ben ik nog nostalgischer dan normaal (nou ja, wat is normaal in mijn geval) want een aantal albums van de topic Het Metal Album van de Week hebben mijn luidsprekers en koptelefoon nog eens mogen teisteren. Dit was op 29 maart 2009 mijn inzending en ik vind het nog altijd geweldig, logisch zeker?

avatar van Guinness1980
Het is zeker een geweldig album. Afgelopen vrijdag live gezien, en deze nummers staan live, ondanks een andere zanger, nog steeds als een huis!

Komt binnenkort samen met Soldiers of the night als remaster uit! (Was tijdens het concert al exclusief te krijgen)
En in Januari gaan de de studio in om een nieuw album op te nemen.

avatar van Lau1986
Een erg goede plaat, die een goede balans heeft gevonden tussen het schrijven van catchy, maar ook technische nummers. Zo krijgen de gitaristen veel ruimte om te laten horen wat ze kunnen en dat doen ze erg goed. De zang is ook uitstekend. Over het geheel gezien dus een erg sterke band.

avatar van michelweber
De cd is weer verkrijgbaar! Helaas bevat deze remaster geen bonustracks maar hij klinkt wel beter!
Ook het hoesje ziet er beter en verzorgd uit als digipack en dat geldt ook voor Soldiers of the Night.

avatar van Guinness1980
Dit album afgelopen weekend op vinyl gekocht. Wilde hem toch een keer origineel in huis hebben.

michelweber schreef:

Die cd is al vanaf November afgelopen jaar te krijgen.

avatar van Kronos
Leuk Guinness, dat je hem op vinyl hebt gekocht.

Soms moet een mens gewoon wat geluk hebben. Ik zag het ooit voor 15 euro liggen, maar vond dat teveel. Toen afgeprijsd tot 10 euro, maar ik twijfelde wat en toen ik het toch wilde gaan kopen lag het er niet meer. Vandaag, meer dan een jaar later, in een andere winkel, album in nog perfecte staat, voor 8 euro. Niet getwijfeld deze keer.

avatar van Guinness1980
Een geluk bij een ongeluk dus.

Heb het zelf ook al een paar keer gehad dat ik te lang gewacht had. Zolang hik het geld kan missen overkomt me dat nier meer.

En dit album is gewoon heel erg goed

avatar van Kronos
Zeker weten. Absoluut een van de beste inzendingen uit de eerste ronde van het metal album topic.

Snarenplukker
Prima album zonder minpunten,vergeet niet dat de produktie uit 1988 stamt.Deze plaat blies me behoorlijk omver in 1988 en staat nog steeds als een huis.De opvolgers zijn al een stuk minder en na de dood van Carl Albert bleek het niveau helaas nog verder te zakken.Maar toch....misschien weet Geoff Thorpe ons nog eens te verassen!!

avatar van Kronos
Ik wil pas verast worden als ik dood ben hoor.

avatar van Edwynn
De allesverzengende gitaarpartijen van Thorpe

avatar van Guinness1980
Morgen ga ik deze band weer live zien! Zal vast wel weer een hoop van dit album langs komen