Linda Ronstadt - Heart Like a Wheel (1974)

Country
Label: Capitol

1. You're No Good (3:40)
  2. It Doesn't Matter Anymore (3:26)
  3. Faithless Love (3:13)
  4. The Dark End of the Street (3:55)
  5. Heart Is Like a Wheel (3:08)
  6. When Will I Be Loved (2:52)
  7. Willing (3:01)
  8. I Can't Help It (If I'm Still in Love with You) (2:44)
  9. Keep Me from Blowing Away (3:10)
  10. You Can Close Your Eyes (3:10)
avatar van Oldfart
Rondstadt kan als geen ander songs van anderen goed interpreteren. Op dit album een mooie selectie songs:

"You're No Good" - Clint Ballard Jr.
"It Doesn't Matter Anymore" - Paul Anka
"Faithless Love" - J.D. Souther ( zingt ook mee in close harmony)
"The Dark End of the Street" - Chips Moman/Dan Penn
"Heart Like a Wheel" - Anna McGarrigle
"When Will I Be Loved" - Phil Everly
"Willin'" - Lowell George
"I Can't Help It (If I'm Still in Love with You)" - Hank Williams
"Keep Me from Blowing Away" - Paul Craft
"You Can Close Your Eyes" - James Taylor

Deze plaat opent met 'You're no Good' een geheide nummer 1 hit (in States) voor Rondstadt.
Ik vind het persoonlijk het meest te pruimen Rondstadt album.

Linda is een singer; no songwriter, en in deze periode kon ze soms een flinke (rock) keel op zetten. Later in haar loopbaan is het mij vaak te zoet en te veel over de ( country and western) top.

Het prijsnummer van deze plaat is 'Heart like a Wheel' wat alleen in de uitvoering van Anna McGarrigle zelf, met zus Kate, nog wordt overtroffen.
Haar uitvoering van 1 van mijn favoriete alternatieve country songs ever: Willin' , van de onvolprezen Lowell George van Little Feat, is ook zeer de moeite waard.

avatar van musicfriek
Ik moet nog steeds werk maken van deze zangeres. Dat ze een prachtige stem heeft wist ik al lang, maar vooral haar oudere werk ken ik niet. En de 10 schrijvers van deze songs zien er erg interessant uit! Zelfs een nummer van James Taylor.

Altijd wel geweten dat er meer is dan It's so Easy, ook haar samenwerking met La Parton en Emmylou Harris vind ik echt prima te luisteren. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, scheet, hier ga ik achteraan

avatar van Oldfart
Rondstadt blijft een dijk van een zangeres, dat staat buiten kijf, ik vermoed dat dit album je wel zal bevallen.

avatar van George
Een terecht pleidooi voor de zangeres Linda Ronstadt van Oldfart.
Tevens mooi van hem dat hij de aandacht vestigt op 2 andere klassiekers nl. de werkelijk schitterende debuutplaat van Kate & Ann McCarrigle en het Little Feat album incl. het onovertroffen Willin' : Sailin ' Shoes.

avatar van Oldfart
Dank je George, overigens Willin' stond ook al op de 1e van Little Feat, maar ik denk dat ze zelf ook vonden dat het beter kon, en dat ze het daarom op 'Sailin'Shoes' nog een keer hebben opgenomen.

En inderdaad ook Anna en Kate MacGarrigle's debuut is een juweel om in te lijsten.
Het is alleen soms zo, hoe zeg je dat, frustrerend?, dat muziek waar je zelf al zo lang van geniet, nu zo lijkt te verdwijnen in de tijd.
Of heb ik nu weer last van oldfardisme?
Je zou het wel willen uitschreeuwen: kom op kids luister hier ook eens naar.
Maar ja: Time Fades Away, zei een andere dinosaurus al eens.

avatar van George
Ja , dat herken ik 'dat verdwijnen in de tijd'.
Maar wij geven de moed niet op , Oldfart ! En we moeten ook eerlijk zijn , denk ik , de jeugd van nu heeft uit zo'n enorm muzikaal en gevarieerd aanbod te kiezen : zoiets lijkt mij ook niet altijd simpel.
Misschien nog eens een berichtje besteden aan de gezusters ?

avatar van Oldfart
Mijn opmerking is ook geenszins kritiek naar 'de jeugd van tegenwoordig' , maar meer een moment van overpeinzing,en een beetje melancholies ook wellicht.

avatar van George
Nou , dan zet ik nog maar een bluesplaatje op.

toepasselijk

avatar van George
wel ff de bril erbij op.

avatar van Shangri-la
Countryrock optima forma dit, maar ze heeft meer goede albums gemaakt hoor. Ik noem maar even Prisoner in disguise, waar ook een nummer van Little Feat op staat nl. Roll Um Easy, Simple Dreams en Feels like home. Stuk voor stuk albums die de moeite waard zijn.

avatar van musicfreak1960
Dit is een van de platen die ik perse op cd wilde hebben en dus ook maar de japanse persing van gekocht, titels in het japans maar gelukkig is er een tekstboekje bijgevoegd en ik weet zo wel wat de titeltracking is

in ieder geval teveel goede nummers op het album, onweerstaanbare interpretaties van redelijk bekende nummers, dankzij Linda Ronstadt zijn singer songwriters als Karla Bonhof, John Hiatt bekender geworden in Amerika

avatar van NewYorkCityLight
Oldfart schreef:

Of heb ik nu weer last van oldfardisme?
Je zou het wel willen uitschreeuwen: kom op kids luister hier ook eens naar.
Maar ja: Time Fades Away, zei een andere dinosaurus al eens.

Helaas gebeurt dit natuurlijk wel steeds meer. Zelf ken ik ook (nog maar) bijzonder weinig uit de jaren '60/'70/'80/'90, maar dit album is gelukkig wel op mijn pad gekomen.
Want dat Linda Ronstadt een goede stem heeft staat vast, maar er is meer nodig om een goede plaat te maken. Op deze CD valt alles precies goed in elkaar, en de nummers zijn dan ook zeer goed gekozen. Ik vind hem beter dan Simple Dreams, en ik had eigenlijk niet verwacht dat er nog een beter album in haar oevre te vinden zou zijn omdat, voor zover ik mij bewust ben, Simple Dreams altijd als hèt album van Linda Ronstadt wordt aangeschreven.

Heart Like a Wheel kende ik al in z'n originele uitvoering maar ik moet zeggen dat ik de uitvoering van Linda nog net een stuk sterker vind, en dat vanwege de toevoeging van de droevige viool. Met absolute stip m'n favoriet op deze plaat.
You're No Good is weer echt een meezinger zoals we die op Simple Dreams in de vorm van It's So Easy en Poor, Poor Pitiful Me vinden, en laat Linda vocaal op haar best zien.

Er is eigenlijk niks aan te merken op deze plaat. Van het onheilspellende Dark End of the Street naar het mooie Keep Me from Blowing Away. Van It Doesn't Matter Anymore naar You Can Close Your Eyes. Alleen maar goede nummers op deze plaat, terwijl er op Simple Dreams nog 1 of 2 mindere tussen zaten. Vandaar welverdiende 4* voor dit album.
Simple Dreams heb ik inmiddels aangeschaft, maar deze zal ongetwijfeld snel volgen.

avatar van Emile93
Ik kende Linda Ronstadt totaal niet, maar dit album is wel een leuke verrassing! Linda heeft een ontzettend lekkere en goede stem! Ook de nummers zijn inderdaad erg goed! Al met al een lekker album en de tot nu toe 1e mooie ontdekking van 2012 (voor mij althans)!!!

avatar van JJ&Joan
"You're no good" is één van mijn all-time favorieten.
Hoewel ik 'zot' ben van Linda, wil ik hier ook es een lans breken voor Andrew Gold.
Het zijn volgens mij de muzikale guitarstukjes van Gold die deze song een superniveau bezorgen. Prachtige productie.

Dit is gewoon een magistraal goed album!
Heb het eigenlijk pas ontdekt.
Ik was vooral bekend met Simple Dreams en de best of albums.
Dit album spreekt me net iets meer aan dan Simple Dreams denk ik...
Stuk voor stuk geweldig mooie liedjes....

avatar van BoyOnHeavenHill
Perfecte songkeuze, perfecte arrangementen, perfect geluid – ik heb af en toe nog wel eens moeite met die snik in Ronstadts stem, maar déze plaat is grijsgedraaid. You're no good is natuurlijk een briljante opener, maar mijn persoonlijke favorieten zijn It doesn't matter anymore (een postume hit voor Buddy Holly) en I can't help it (if I'm still in love with you) dat met die tweede stem van Emmylou Harris het origineel van Hank Williams naar de kroon steekt.

avatar van henk01
Top album! Zonder meer haar mooiste.

avatar van bikkel2
Mooie vrouw ook......... die ogen..... wauw !

Fedde
bikkel2 schreef:
Mooie vrouw ook......... die ogen..... wauw !
Zeker, een prachtvrouw in haar jonge jaren. Kijk maar niet naar recente foto's. Zingt ze nog wel eens wat?

avatar van henk01
Nee, parkinson helaas. Ze zit in de rolstoel

avatar van bikkel2
henk01 schreef:
Nee, parkinson helaas. Ze zit in de rolstoel

Ai.....triest.

avatar van postman
mooiste album van linda is volgens mij canciones de mon padre. werkelijk schitterend. Heel andere muziek. Mexicaanse folk.

avatar van AbleMable
Vind You're No Good zo sexy....en de rest van het album mag er ook wezen en wat heeft ze toch een prachtstem en repetoire keuze is meer dan goed,

avatar van teus
AbleMable schreef:
Vind You're No Good zo sexy....

De muzikale carrière van Ronstadt bestaat hoofdzakelijk uit covers ,niet altijd geslaagde covers ,maar meestal ook wel mooie versies ,zoals bv Hurt so Bad uit '80
of Blue bayou uit '77
Maar haar mooiste is toch te vinden op dit album You're No Good ....Super!

Misschien wel Linda's mooiste, alleen sterke songs. Titelsong fraai en natuurlijk Faithless love met J.D. Souther, bijna zo mooi als hun duet op een ander album: Prisoner in disguise.

avatar van goldendream
Samen met 'Linda Ronstadt' uit 1971 haar beste album tot dusver. Chique hoes ook. Wat is het titelnummer toch een prachtige song.