R.E.M. - Automatic for the People (1992)

Label: Warner Bros.

1. Drive (4:30)
  2. Try Not to Breathe (3:49)
  3. The Sidewinder Sleeps Tonite (4:06)
  4. Everybody Hurts (5:17)
  5. New Orleans Instrumental No. 1 (2:12)
  6. Sweetness Follows (4:19)
  7. Monty Got a Raw Deal (3:16)
  8. Ignoreland (4:24)
  9. Star Me Kitten (3:15)
  10. Man on the Moon (5:12)
  11. Nightswimming (4:16)
  12. Find the River (3:49)
  13. Drive [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (4:51)
  14. Monty Got a Raw Deal [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (3:21)
  15. Everybody Hurts [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (7:19)
  16. Man on the Moon [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (6:28)
  17. Losing My Religion [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (4:32)
  18. Country Feedback [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (4:53)
  19. Begin the Begin [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (3:28)
  20. Fall on Me [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (3:34)
  21. Me in Honey [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (4:07)
  22. Finest Worksong [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (5:28)
  23. Love Is All Around [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (3:23)
  24. Funtime [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (2:16)
  25. Radio Free Europe [Live at the 40 Watt Club 11/19/92] * (4:39)
  26. Drive [Demo] * (4:44)
  27. Wake Her Up ["The Sidewinder Sleeps Tonite"Demo] * (4:37)
  28. Mike's Pop Song [Demo] * (4:33)
  29. C to D Slide 13 ["Man on the Moon" Demo] * (5:35)
  30. Cello Scud ["Sweetness Follows" Demo] * (4:20)
  31. 10K Minimal ["Find the River" Demo] * (3:33)
  32. Peter's New Song [Demo] * (3:15)
  33. Eastern 983111 [Demo] * (4:03)
  34. Bill's Acoustic [Demo] * (2:54)
  35. Arabic Feedback ["Christmas in Tunisia" Demo] * (4:55)
  36. Howler Monkey ["Ignoreland" Demo] * (4:39)
  37. Pakiderm ["New Orleans Instrumental No. 1" Demo] * (3:34)
  38. Afterthought ["New Orleans Instrumental No. 2" Demo] * (3:57)
  39. Bozouki Song ["Monty Got a Raw Deal" Demo] * (3:04)
  40. Photograph [Demo] * (3:32)
  41. Michael's Organ ["Everybody Hurts" Demo] * (4:33)
  42. Pete's Acoustic Idea [Demo] * (1:06)
  43. 6-8 Passion & Voc ["Try Not to Breathe" Demo] * (3:46)
  44. Hey Love ["Star Me Kitten" Demo] * (3:03)
  45. Devil Rides Backwards [Demo] * (5:17)
avatar van Mjuman
harm1985 schreef:
Check dan vooral ook de albums uit hun IRS tijd, veel meer punk.

Punk? Rewriting the dictionary are we? R.E.M. was in die tijd indieband nr uno. Vanaf 4AD (label) en zekere andere bands kan je een rechte lijn naar R.E.M. trekken - ik noem Neil Young toch ook niet folksinger

R.E.M. punk???
Hiphop kan ik me wel iets bij voorstellen, say what!

luigifort schreef:
R.E.M. punk???

Just a Touch

Die dan wel id
Maar id slechts een vleugje

Ja These Days ook wel. Of Strange, cover van een punk-band ook

Waar het om gaat is dat er genoeg dynamiek ook in zit, ook al hoort Joy dat niet

avatar van luigifort

Maar ik heb dan dat nummer van Placebo met Stipey weer nooit gehoord

avatar van johan de witt
Ik stuurde je nochtans nog niet zo lang geleden een Spoti-lijst met alle Stipe-collabs, daar stond-ie ook bij

Ah
Nog niet aan toegekomen
Of ik hoorde er te weinig dynamiek in

avatar van Joy4ever
Je mag lachen wat je wilt maar R.E.M. is nu eenmaal geen dynamische band. Dat weet je zelf ook wel. Is toch geen waarde oordeel? Prima band verder.

avatar van luigifort
Kan aan mij liggen, maar ik vind het juist een dynamische band. Een Pop Song 89 bv... Maar misschien is mijn definitie van dynamisch anders dan punk bv...

Joy4ever schreef:

We geven net allemaal voorbeelden van de dynamische R.E.M. Ken je Document? Of Monster? Vind je die ook niet dynamisch? Op basis van dit album kun je dat namelijk niet concluderen lijkt me.

avatar van vigil
luigifort schreef:

Hiphop kan ik me wel iets bij voorstellen, say what!

Radio listenerssssss!!

avatar van vigil
johan de witt schreef:

Op basis van dit album kun je dat namelijk niet concluderen lijkt me.

Als dit het enige album is wat je kent van de band dan zou t nog een te verklaren conclusie kunnen zijn, anders niet

avatar van Juul1998B
Ik wil even een lans breken voor nightswimming. Na het uitgaan dronken naar huis fietsen met dit nummer op is toch wel een vibe zeg

avatar van MarkS73
En ben je ben je toen gelijk nadat je thuis kwam Musicmeter opgedoken? Dat beïnvloedt je mening natuurlijk wel enigszins...:)
Overigens vind ik dit een ongelofelijk mooi album, met de mooiste afsluiter ooit, Find The River...

avatar van Juul1998B
MarkS73 schreef:
En heb je ben je toen gelijk nadat je thuis kwam Musicmeter opgedoken? Dat beïnvloedt je mening natuurlijk wel enigszins...:)

Zeker hahaha, moest het ff delen
Eens. Echt een prachtig album dit

dj@
beregoed album. wat mij betreft hun beste. op nummer twee ‘life’s pageant rich’, gevolgd door ‘murmur’.

avatar van meneer
Door een toevallig moment van het beluisteren van één nummer ben ik mij steeds meer aan het verdiepen in dit album wat ik wat oppervlakkig kende.

Sweetness Follows.. Pas geleden kwam het nummer zomaar ergens voorbij. Ik kende het wel vaag maar ik hoorde het tijdens het rijden in de auto en het kwam plots volledig bij mij binnen. Dat zware begin, de klanken van het orgel en dan de betoverende stem van Stipes met een volledig herkenbare tekst.

Readying to bury your father and your mother
What did you think when you lost another?
I used to wonder, why did you bother?
Distanced from one, blind to the other

Natuurlijk, het onderdeel van een gezin zijn heeft een volledige invloed op je totale leven en hoe bijzonder kunnen die wegen zijn die onderdeel zijn van je relatie met je ouders, je broers en/of je zussen. Emoties die alle kanten op kunnen gaan. Van volle liefde tot aan pure haat. Uiterste kwetsbaarheid en volle genegenheid die voor altijd invloed op jou als persoon hebben. Van de wieg tot het graf. Het is maar wie je naasten zijn.

It's these little things, they can pull you under
Live your life filled with joy and thunder
Yeah, yeah we were altogether
Lost in our little lives

En je kan het doorgeven.

Oh, but sweetness follows

En ik poog de zoetheid van de ooit gegeven liefde van mijn ouders door te geven aan mijn eigen gezin. Dat is een onderdeel van mijn leven wat steeds meer van belang wordt hoe ouder ik word. Het belang van mijn werk gaat steeds meer naar de achtergrond terwijl ik steeds meer besef wat het belangrijkste is in het leven. Mijn geliefden.
Dat hebben mijn ouders ook gehad naar ons, hun kinderen.

Maar toch herken ik het volgende vandaag de dag naar mijn eigen broers en zuster:

Listen here my sister & my brother
What would you care if you lost the other?
I always wonder why did we bother?
Distanced from one blind to the other

Ik hoop dat mijn, onze kinderen, met elkaar blijven voelen wat ik, wij, ze nu willen doorgeven: liefde voor elkaar..

Dus ik ben verder gegaan met het verkennen van dit album wat blijkbaar niet oppervlakkig is maar juist geheimen heeft voor mij met een diepere laag voor mij als persoon. Ik wil ze weten..

En ook bij Nightswimming kreeg ik plotseling kippevel vanwege de herkenbaarheid van warme nachten die ik met andere leeftijdsgenoten meemaakte op de stranden van Walcheren, lang geleden ergens in de jaren 80.

Nightswimming deserves a quiet night
I'm not sure all these people understand
It's not like years ago
The fear of getting caught
Of recklessness and water

We zagen tijdens een strandfeest in de nacht de zee oplichten door zeevonk. Juichend en lachend renden we van het kampvuur naar de zee terwijl we onze kleren uittrokken en we allemaal de zee in doken. Jongens en meisjes van 17 jaar. Volledig zonder zorgen en alleen maar roekeloos en gelukkig met elkaar..

En in het water waren we allemaal stil, omhuld door de stilte van de zee en de nacht. De totale sfeer van de herinnering van die nacht zit in Nightswimming

En dan heb ik nog maar twee nummers van dit album beluisterd en tot mij genomen. Ik zie uit..

avatar van MarkS73
meneer schreef:

Potjandorie, en dat na maar na twee nummers,:)

Mooie post en het is inderdaad een prachtig album. Het komt ook nog maar weinig voor dat ik zo onder de indruk ben van een album als destijds bij Automatic For The People. Dat komt ook gedeeltelijk doordat alles wat vluchtiger is geworden door de komst van Spotify en YouTube etcetera, als iets niet na een luisterbeurt bevalt ga je al snel door na een volgend album, maar ik kan mij nog goed herinneren dat ik in 1992 dacht dat ik nooit meer een album zou horen dat beter zou als dit. De teksten, de muziek, alles klopt.