R.E.M. - Automatic for the People (1992)

Label: Warner Bros.

1. Drive (4:30)
  2. Try Not to Breathe (3:49)
  3. The Sidewinder Sleeps Tonite (4:06)
  4. Everybody Hurts (5:17)
  5. New Orleans Instrumental No. 1 (2:12)
  6. Sweetness Follows (4:19)
  7. Monty Got a Raw Deal (3:16)
  8. Ignoreland (4:24)
  9. Star Me Kitten (3:15)
  10. Man on the Moon (5:12)
  11. Nightswimming (4:16)
  12. Find the River (3:49)
avatar van Pietro
Er zijn naar mijn gevoel weinig artiesten die gedurende een periode van dertig jaar zo veel interessante en mooie albums hebben gemaakt zoals R.E.M. dat heeft gedaan. Toen ik een jaar of 15 was, schafte ik mijn eerste albums aan van de band. Dat waren Monster en Out of Time, twee platen die ik nu – ruim 20 jaar later – nog altijd goed kan waarderen. Ik heb met beide albums echter wat ik met het grootste deel van het oeuvre van de band heb: puike, gevarieerde platen maar geen meesterwerk. Dat veranderde toen ik Automatic for the People voor het eerst beluisterde.

Ik heb in mijn leven zo’n 2000 albums beluisterd, maar zelden eerder heb ik zo’n prachtige mengeling gehoord van melancholische en rustige nummers met meer lichtvoetige, up-tempo klanken zoals R.E.M. hier laat horen. Opener Drive is met haar donkere, bitterzoete ondertoon al direct een prachtige binnenkomer. Zonder twijfel een van de mooiste songs van het album, dat echter nog veel meer hoogtepunten kent. Een van die hoogtepunten is het beklemmende, meeslepende Try Not to Breathe dat met haar tragische tekst nog een extra dimensie krijgt. En weliswaar stukgedraaid op de radio, is ook Everybody Hurts een nummer waar ik nog altijd graag naar mag luisteren. Minstens zo sterk is Man On the Moon, een eerbetoon aan de legendarische komiek Andy Kaufman. De absolute climax voor mij komt echter met het bijzonder sfeervol aangeklede Try Not to Breathe, waarbij de strijkers het voor mij tot een perfect popnummer maken.

Ondanks het grote succes, heb ik Automatic for the People altijd gezien als een vrij ingetogen, niet per definitie commercieel klinkend album waarbij ook wat zwaarmoedige thema’s de revue passeren. Het zegt veel over de kwaliteiten van de band dat ze thema’s zoals nostalgie, rouw en verlies op dusdanig knappe en geloofwaardige kunnen inpassen in hun songs, dat ik niet anders kan dan hier de maximale score aan toekennen: 5* en een top-10 notering.

avatar van WoNa
Is dit REMs beste plaat? Ik heb toch nog steeds het idee van wel. Alles lijkt hier samen te komen en het werd nooit meer zo goed. Wel heel goed, maar niet langer zo urgent en consistent.

In 1992 was ik overigens teleurgesteld. Die enorm rare eerste single, het geweldige 'Drive' (nu), het dreinerige 'Man On The Moon' (toen), het zoetsappige 'Everybody Hurts' (toen). Ik was er snel klaar mee.

We leven inmiddels 27 jaar verder. Het is gewoon een top plaat en een van de beste van de jaren 90. De singles van 'Out Of Time' gaan langer mee, zijn ook iets beter, maar als heel album zeker niet.

avatar van luigifort
Songs 1 tm 4 zijn echt topsongs wat mij betreft, allemaal ook singlewaardig. Hetzelfde geldt voor de laatste 3! De "middle" songs zijn wat minder duidelijk en ms voor sommigen van een stuk minder kwaliteit (niet per se voor mij). Dat gegeven en het feit dat het geheel vrij donker kan aan doen (zie thematiek) kan ervoor zorgen dat het album minder toegankelijk is dan je denkt. Iets wat Out of Time in iets mindere mate heeft, ook al heeft die ook zn Lows en zn Country Feedbacks...

avatar van Arbeidsdeskundige
ludo666 schreef:
Geweldig album. En nightswimming is zo ongelofelijk mooi.
Die is inderdaad heel mooi. Find the River vind ik het hoogtepunt van dit weergaloze album.

Momenteel is de 3CD/Blu-Ray super deluxe boxset, met boek, op amazon.fr voor 27 euro te krijgen.

west schreef:

Vind je 't gek? Alle drie - cd, Blu-ray, book - technologiën die zowat op sterven na dood zijn: streaming, netflix/HBO, eBook. Je koopt toch geen jaarabonnement meer voor de paardentram of trekschuit

Op een US-site kan je de remasterde (en extended) versies in superhi-res downloaden voor iets meer dan de helft van dat bedrag en die klinken puik - ok, je kan niet naar kijken

Mjuman schreef:

Ik vind die hele box er mooi uitzien en zeker ook het boek (op LP formaat) met veel ook ongepubliceerde foto's van Anton Corbijn lijkt me interessant. Verder heb ik toch echt liever de cd als een streaming/download. Op amazon.co.uk kost deze zelfde box de (belachelijke) prijs van 75 Pond.

avatar van luigifort
Vanavond stond deze weer eens op in huize luigifort. Wat was het weer heerlijk genieten... het hele album staat vol topsongs, geweldig. Maar als je aan het eind van het album nog eens getrakteerd wordt met de 2 beste songs, dan ben je echt wel een legendarisch album. Bij Nightswimming stonden de tranen weer in mn ogen en dan nog de hemelse afsluiter. Het album was om voor ik het wist, terwijl het toch een vrij lang album is. Wie weet ga ik toch deze de beste van ze vinden itt tot hun vorige