In het hart van 1993 onthulde de Amerikaanse band R.E.M. hun baanbrekende album 'Automatic for the People', een verzameling nummers die nog steeds weerklank vindt in de zielen van velen. Hier is mijn persoonlijke reflectie op dit meesterwerk, nummer voor nummer.
Het album opent met "Drive", een nummer dat subtiel en ingetogen begint, en zich ontpopt als een van mijn favorieten. De sombere melodie is verrijkt met een elegant strijkorkest, wat een serene atmosfeer creëert die perfect past bij de contemplatieve tekst. De manier waarop de zang en instrumentatie samensmelten, creëert een soort melancholische trance die je meteen grijpt.
Vervolgens komt "Try Not to Breathe", een nummer met een bedrieglijk opgewekte melodie die contrasteert met de ernst van de tekst. Het herinnert mij aan de kinderspellen uit mijn jeugd, maar het is nu omgevormd tot een diepzinnige song over leven en laten gaan.
'Sidewinder Sleeps Tonite' brengt dan weer een lichter, bijna speels contrast met zijn aanstekelijke melodie en levendige zang. Dit nummer bewijst hoe R.E.M. moeiteloos schakelt tussen diepgang en luchtigheid. Het nummer trekt me wat minder aan. Het mist iets van de diepgang en spanning die de andere tracks wel hebben, waardoor het wat vlak overkomt.
"Everybody Hurts" is daarentegen een krachtige ballade die de luisteraar direct raakt. De toevoeging van strijkers verhoogt de emotionele impact, terwijl het thema van menselijk lijden universeel en aangrijpend wordt behandeld. Het is moeilijk om niet geraakt te worden door de oprechte tonen en de bemoedigende woorden.
"New Orleans Instrumental No. 1" is een track die mij persoonlijk minder boeit. Hoewel het een aangename luisterervaring biedt, lijkt het niet de emotionele diepte of connectie te hebben die andere nummers wel hebben.
Met "Sweetness Follows" keert de diepte terug. Het is een troostrijk nummer waarin de melodie de troostrijke boodschap prachtig weergeeft. Zeker een van de hoogtepunten van het album.
"Monty Got a Raw Deal" voelt voor mij aan als een minder pakkend nummer in vergelijking met de rest van het album, maar het heeft nog steeds zijn eigen unieke charme en past binnen het verhaal dat het album vertelt.
'Ignoreland' is de politieke oproep van het album, met scherpe teksten die zich afzetten tegen politieke apathie en frustratie. De energie in dit nummer is aanstekelijk en stimuleert een gevoel van urgentie. Het brengt een welkome dynamiek en variatie aan in het album.
"Star Me Kitten" en "Man on the Moon" zijn nummers die elk op hun eigen manier intrigeren. 'Star Me Kitten' is mysterieus en enigszins abstract, met fluisterende zang die een intieme sfeer creëert "Man on the Moon" is een meeslepende ode aan Andy Kaufman, zowel speels als diepzinnig, en nodigt uit tot meezingen.
'Nightswimming' is een prachtig, nostalgisch nummer dat herinneringen oproept aan onbezorgde zomeravonden. De piano begeleidt de melodie op zo'n tedere manier dat het bijna voelt als een terugkeer naar een geliefde plaats uit het verleden. Het brengt mij terug naar nostalgische herinneringen aan vakanties bij de Turnersee, een nummer doordrenkt met weemoed en schoonheid, waardoor het stevig staat als een van mijn persoonlijke favorieten.
Het album sluit af met "Find the River", een nummer met een enigszins melancholische melodie die naadloos aansluit bij het thema van reflectie en het vinden van een pad in het leven.
'Automatic for the People' is een album dat rijk is aan emoties en muzikale complexiteit, en elk nummer draagt bij aan een krachtig totaalbeeld dat de luisteraar diep raakt.
Eerder verschenen op
www.jorros-muziekkeuze.nl