Saxon - Strong Arm of the Law (1980)

Label: Carrere

1. Heavy Metal Thunder (4:25)
  2. To Hell and Back Again (4:49)
  3. Strong Arm of the Law (4:41)
  4. Taking Your Chances (4:24)
  5. 20,000 Ft. (3:30)
  6. Hungry Years (5:22)
  7. Sixth Form Girls (4:24)
  8. Dallas 1 P.M. (6:31)
  14. 20,000 Ft. [Abbey Road Mix 2009] *
  15. Mandy [Early Version of "Sixth Form Girls"] *
  16. Heavy Metal Thunder [Abbey Road Mix 2009] *
avatar van B.Robertson
Heb de CD weer gedraaid, was nog niet eens zo lang geleden want vooral met Saxon zit ik vastgeroest aan die oude nummers. Heb de dubbel-CD uitgave in combinatie met Wheels of Steel en de nodige bonustracks. Hier krijg je de originele The Eagle Has Landed te horen zonder overdubs!

Jammer van Taking Your Chances, anders had dit album 5* gehaald.
HM Thunder was inderdaad het eerste nummer van Saxon dat ik bij Alfred Lagarde's BETON
hoorde op de radio........zo hard had ik ze nog niet gehoord.
Sixth from Girls ( geweldig refrein ) en To Hell and Back ( wat een openings solo ) zijn mijn
favorieten, helaas worden ze zelden of nooit gespeeld tijdens de optredens ( heb ze al meer dan
10x gezien ).

avatar van B.Robertson
Om aan de vraag van de fans om oud materiaal tegemoet te komen bracht Saxon The Eagle has Landed part 3 uit. Genieten van To Hell and Back Again, Warrior, Suzie Hold On, Stand Up and Be Counted, This Town Rocks, Frozen Rainbow maar ook zowat het complete Lionheart album.
Ben 8x bij Saxon geweest.

avatar van Broem
Ook een van mijn favo's uit de tijd dat ik helemaal into Hardrock en heavy metal was. Ik heb gelukkig al mijn vinyl bewaard. De productie van Saxon was destijds op vinyl belabberd. Maakte me toen (blijkbaar) niet zoveel uit. Door de jaren is dat wel veranderd. Draai echter met grote regelmaat mijn lp's uit die jaren nog en Saxon is en blijft absoluut 1 van mijn favorieten. Op dit album staat inderdaad geen zwak nummer. Heerlijk no nonsens rock van een band die de NWOBHM inhoud heeft gegeven. Mooiiiii.

Mijn stem verhoogd naar 5 sterren perfecte plaat beste plaat van saxon.

avatar van viking1
Zit weer in mijn hardrock/heavy metal revival!
Dit was mijn eerste saxon lp en nog steeds mijn favo!
Heb deze samen met de lp denim & leather(ook geweldig)
Draai de lp's nog geregeld en 't blijft heerlijke rock.

Draai deze week weer veel oude rock...ac/dc,accept,judas priest,iron maiden,motorhead en heel veel saxon.
Wat is en blijft dit toch een geweldige band,maar deze lp(heb hem ondertussen ook op cd) vind ik hun beste,zal er zeker mee te maken hebben dat mijn eerste was en tevens mijn kennis making met saxon!
Maar dit is voor mijn een rock klassieker.
Heb de live cd the eagle is landed('82)in bestelling hoort ook bij mij collectie.
Maar deze allemaal top nummers.

Inderdaad viking dit was voor mij ook de kennismaking en tevens het beste wat SAXON op de plaat zette. Draai ik nog steeds heel graag. Later zijn ze kwa niveau nooit echt veel minder geworden. Met Dallas 1 PM een wereld nummer

speedy66
Heb de lp gehad met uitklaphoes. Maar moest natuurlijk de cd hebben die toen alleen in japan uitkwam (1994) als dure import (toshiba-emi japan) in samenwerking met het japanse burnn magazine. Dure "grap" was dat.
Tegenwoordig krijg 'm bij een pakje boter bij de aldi. Times have changed.

avatar van Lonesome Crow
Het loont zich nu dat ik vrijwel geen saxon CD's had, natuurlijk vroeger wel wat LP's.
Zo kan je vrijwel alle geremasterde CD's van ze voor nog geen 5 euro krijgen (dus inclusief tig bonus-tracks).

Heb vanmorgen het debuut en deze binnengekregen, in mijn herinnering vond ik deze ook het beste.
Tip: Kijk de docu over de historie van Saxon (Heavy Metal Thunder-the movie), heb je automatisch weer zin om je te verdiepen in Saxon.

@B.Robertson Op die dubbel-CD versie met "Wheels of Steel" staan wel bonus-tracks maar niet "the Eagle Has Landed".
Ik zat eraan te denken om die versie aan te schaffen maar koos toch voor deze omdat ik die song beslist wou hebben.

avatar van B.Robertson
@Lonesome Crow: Ik had altijd het idee dat dit originele live-uitvoeringen waren, en dat ze sommige songs gebruikt hebben voor 'The Eagle Has Landed' en dat het in de studio wat mooier gemaakt is.

Guitars & Wings
Hungry Years en Taking Your chances blijf ik de beste nummers vinden. Six form girls en dallas 1pm zijn goede opvolgers. Blijft een klassieker

avatar van Broem
Dallas 1 PM blijft een prachtnummer. In die tijd (Broemetje) mijn eerste verdieping in de moord op Kennedy. Wat een hardrock nummer al niet teweeg kan brengen. Ben dat nooit meer vergeten. Mag altijd erg graag luisteren naar dit album.

Inderdaad Broem. Dalaas 1 PM heeft heel veel, maar ook andere nummers spreken mij (nog steeds) aan. Ook nu nog draai ik dit album met veel plezier. Met de eerste paar alabums van Saxon had ik sowieso een klik

buizen
Als ik Saxon beluister, bijvoorbeeld dit 'legendarische' album, overvalt me altijd een gevoel van deemoedige achterhaaldheid. Saxon klinkt me net iets te gedateerd.

buizen schreef:
Saxon klinkt me net iets te gedateerd.

Dat is dus precies waar ik ook last van heb.

buizen schreef:

En Iron Maiden - uit dezelfde tijd - niet?

avatar van Rockfan
Neal Peart schreef:

En Iron Maiden - uit dezelfde tijd - niet?

Zeker....zelfs met de nodige bezettingswisselingen en wat middelmatige platen werd IM een wereldact en bleef Saxon maar wat doorsukkelen. Waar het in zit ? Geen idee...misschien zat er bij Im een betere verkoper...

avatar van gigage
Beperkt houdbaar, geen vernieuwing, te vroeg gepiekt, geen hit single, allemaal toepasselijk.

Saxon met nu nog steeds dezelfde zanger met zijn herkenbare stem

Robbiev
iid gedateerd 1980, Bah!

avatar van jailhouserocker1
Robbiev schreef:
iid gedateerd 1980, Bah!

Ken je de laatste 5 of 6 albums van Saxon überhaupt? Ik vind het nogal een uitspraak die je doet, "Bah". Mss eerst luisteren voordat je het gedateerd noemt? Ben je de laatste jaren al eens naar een optreden van hen geweest? Ik kan het me allemaal niet voorstellen, gezien je reactie. Saxon doet er nog steeds toe en zijn, evenals bv Maiden of Priest, zeker niet gedateerd.

avatar van gigage
Denk dat het sarcastisch bedoeld was gezien de vierenhalve ster. Smiley vergeten na bah?

avatar van lennert
In deze tijd konden die twee albums per jaar nog gewoon. En het jaar ervoor een en het jaar erna ook gewoon een! Strong Arm Of The Law is in ieder geval wederom een stap in de goeie richting ten opzichte van Wheels Of Steel, helemaal openingstrack Heavy Metal Thunder is met zijn woeste snelheid en fantastische solo's een van de beste openers ooit op een Saxon-album. Een ware proto-speedmetalsong. Opvolgers To Hell And Back Again en Strong Arm Of The Law rocken ook nog stevig door, terwijl ik me met een openingsriff als Taking Your Chances ook moeilijk kan voorstellen dat mensen teleurgesteld zijn.

Waar ik Wheels Of Steel nog wat oubollig vond klinken, vind ik dat Strong Arm Of The Law zich met gemak kan meten met Iron Maiden's debuut en Priest's British Steel overtreft. Hungry Years is een licht inkakmoment, maar gelukkig sluit het met Dallas 1 P.M. weer erg sterk af. Prima album, absolute aanrader voor mensen die Saxon eens een keer willen proberen en geen idee hebben welk album het beste is om mee te beginnen.

Tussenstand:
1. Strong Arm Of The Law
2. Wheels Of Steel
3. Saxon

avatar van RuudC
Saxon groeit verder en levert ditmaal een fenomenaal album af. Het klinkt wederom iets minder gedateerd dan de volgende, dus ook daar zit de groei. De songs zijn stuk voor stuk erg sterk. Alleen Hungry Years gaat net te lang door, maar dat is maar een klein smetje. Pak de setlist er maar bij. Er staan echt veel klassiekers op dit album: Heavy Metal Thunder, To Hell And Back Again, de titeltrack, 20.000 Feet. Dallas 1 PM. Ik heb verder echt een zwak voor een feelgood anthem als Sixth Form Girls en Taking Your Chances. Daarbij is Saxon lekker op dreef. Terechte klassieker en terechte koploper.

Tussenstand:
1. Strong Arm Of The Law
2. Wheels Of Steel
3. Saxon

avatar van Pitchman
Ik heb die plaat met die uitklaphoes helemaal grijs gedraait. Wat een weergaloze goeie metal plaat dit is . Verplichte kost voor iedereen die van harde muziek houd. En koop dan gelijk ook 'Wheels of steel'. Uit hetzelfde jaar , maar 'Strong arm' komt net wat beter uit de verf. Hij is iets heavier dan 'Wheels' , maar dat is een persoonlijke smaak.

Pitchman schreef:

Helemaal niet. Alle twee behoorlijk achterhaalde platen.

avatar van Kronos
Dat je er niks aan vind kan ik goed begrijpen. Maar achterhaald vind ik een vreemde kwalificatie. Of zijn alle platen uit de new wave of British heavy metal achterhaald omdat het intussen een oude golf is geworden?

avatar van iggy
Alle is me wat overdreven. Maar wel veel bands uit die periode vind ik inderdaad wat achterhaald. Op de een of andere manier kan het me niet meer boeien als ik er vandaag de dag naar luister. Bij Priest of Maiden heb ik dat bijv een pak minder of helemaal niet.

avatar van Kronos
Dat zijn ook meteen de twee grootste spelers. Maar het degelijk Brits staal dat Saxon maakte heeft in mijn ogen toch maar weinig of niets van zijn glans verloren. Ik moet altijd denken aan zo'n robuuste Triumph of Norton. Weinig franjes maar onverwoestbaar klassieke schoonheid.

Ik heb het hier al eens geschreven, vroeger vond ik dit album een teleurstelling. Het was een van mijn eerste platen. Door het latere werk van Saxon toch opnieuw geprobeerd en door het nu beter te kunnen plaatsen in de NWoBHM kreeg het een heel andere klank in mijn oren.

avatar van iggy
Ik heb het verder ook wel opgegeven om nog terug te grijpen naar al die NWoBHM bands. Maar dat geldt ook voor vrijwel alle AOR uit begin jaren 80. Streets, Giuffria of Orion om maar een greep te doen vind ik vandaag de dag ook geen barst meer aan.

Wel grappig dat je juist niet in het begin werd gegrepen door de oude Saxon. Om het dan alsnog geinig te vinden.

avatar van Kronos
Heeft alles met luisterervaring te maken. Ik was twaalf jaar of zo, toen ik dit album kocht. Saxon klonk me toen juist te log en oubollig in de oren. Kon niet op tegen Scorpions, Krokus, Judas Priest en Iron Maiden. Niet veel later kwamen daar nog bands bij als Metallica en Mercyful Fate. Nog meer reden om Strong Arm and the Law en Steel Wheels helemaal op te geven.

Maar door weer lp's te gaan kopen tien jaar geleden heb ik veel NWoBHM (her)ontdekt. En nu ik het typisch Britse in Saxon hoor en het in die hele stroming kan plaatsen vallen de kwaliteiten me duidelijk op. Erg genietbaar. Alleen al dat gitaargeluid. De zang van Biff vond ik vroeger niks maar die past er ook helemaal bij.