Lewis Furey - Lewis Furey (1975)

Canada
Label: A&M

1. Hustler's Tango (2:44)
  2. Last Night (3:09)
  3. The Waltz (2:25)
  4. Cleanup Time (2:40)
  5. Louise (3:41)
  6. Kinda Shy (2:51)
  7. Lewis Is Crazy (3:02)
  8. Closing the Door (4:10)
  9. Caught You (2:29)
  10. Love Comes (3:27)
avatar van BoyOnHeavenHill
Laat ik een poging wagen. Wat mij in komt vallen, hoogstpersoonlijke associaties bij Lewis Furey.

Allereerst is daar de Stem. Een hele rare, een beetje fluisterend, soms ook flink door het lint gaand, nooit conventioneel mooi, zelfs wanneer hij een mooie melodie zingt zit er altijd iets zieks in zijn stem. (Maar soms ook haast weer kinderlijk-naïef.) En uiteraard past zijn stem absoluut niet bij het gezicht dat ik inmiddels van de foto's heb leren kennen.

Bezetenheid, misschien omschrijft dat de indruk die hij op mij maakt nog het beste. (Hij zingt zelf: "Lewis is crazy".) Maar dat is het ook weer niet, want bij bezetenheid denk ik eerder aan de Nick Cave van From her to eternity of Jeffrey Lee Pierce van de Gun Club, maar bij Lewis Furey is het veel gewoner, veel dichterbij. Er is sprake van een soort schrijnende eerlijkheid; wat Furey ons bekent over zijn gevoelsleven is niet heftig of intens of schokkend of een grote openbaring, het is eerder neergeschreven met een grote helderheid, alsof hij heel goed doorheeft dat hij wezenlijk verknipt is maar daar verder totaal neutraal tegenover staat.

They're jumping from the windows as they tumble down
They're trying to make friends before they hit the ground
Lulu's in his cabaret bidding welcome to the crash
Have another on the house, he's already rather smashed
(Pretty baby)

Een merkwaardige mengeling van agressie, tederheid en ironie. De zelfkant van het bestaan, in goedkope kroegen, maar gezien vanuit iemand die slechts een voorbijganger is, niet omdat hij er van walgt maar omdat er nog meer "places to be" zijn. (Furey concentreert zich niet op het sociale leven van een kroeg, maar op Cleanup time.)

De muziek als uiting van zijn onzekerheid. Maar zou hij zelf ooit de term "onzekerheid" op zichzelf van toepassing achten? Ik denk het niet: daarvoor is hij te scherp van bewustzijn, ik denk niet dat hij in zulke termen denkt.

I try to eat you, you try to eat me
We're just as hungry as two lovers can conceivably be
And here we lie side by side
Hoping to see what the other's got to hide
(Circus melodie)

Er zit altijd meer achter, een dubbele bodem of een diepte die je eerst niet vermoedt of een bepaalde zeggingskracht die pas na een aantal keren draaien duidelijk wordt. Op het eerste gehoor leuke maar niet bijzondere popmuziek, daarna muziek met een enorme emotionele diepgang.

Toch ook veel humor: het nummer Top ten sexes, over sexuele voorkeuren. Op een vrolijke discobeat inclusief wah-wah-gitaar en Boney M.-strijkers leest onze man de contactadvertenties:

Do you like it on the top or on the bottom?
Do you like it sweet-smelling or rotten?
Do you like it from the front or from the back?
On satin sheets or on the rack?
Here's one for you: "Sally and Jeannie, two young white males, 23 and 26, seeking same. Like crowds, into good times, bad times, cryogenetics, rubber and related water-sports." Or perhaps this one: "Pasadena, little old lady likes fast cars. No car too hot! Call after 11:00; if the landlady answers, hang up!"

En over Gavin Friday gesproken (zie hierboven), Lewis Furey heeft iets wat Friday niet heeft, iets onbedorvens, iets slims, iets scherps, iets wat door de menselijke relaties heen snijdt en iets bloot kan leggen. Bij Furey lijkt het allemaal vanzelf te gaan, "ik speel gewoon maar mijn leuke liedjes, en die dubbele bodems, die leg ik er echt niet zelf in", en dat gemak moet Friday toch ontberen.

De ironische buitenstaander, gekwetst maar daar kan hij wel mee leven, ook een beetje Teutoons, zeg maar à la de film Cabaret – hij doet mij soms denken aan zijn landgenoot Leonard Cohen.