Tony Joe White - Closer to the Truth (1991)

Rock / Blues
Label: Polydor

1. Tunica Motel (4:17)
  2. Ain't Going Down This Time (5:06)
  3. Steamy Windows (3:54)
  4. (You're Gonna Look) Good in Blues (5:10)
  5. Love M.D. (3:34)
  6. The Other Side (5:50)
  7. Bi-Yo Rhythm (5:15)
  8. Cool Town Woman (4:16)
  9. Bare Necessities (3:47)
  10. Undercover Agent for the Blues (4:44)
  11. Main Squeeze (4:16)
  12. Closer to the Truth (6:33)
Tony Joe White is een genre op zich. Zijn bijnaam is 'The Swamp Fox', refererend naar de Louisiana Swamps waar hij vandaan komt. Steamy Windows schreef hij voor Tina Turner...maar vind ik geen zak aan.
'Better in blues' en 'Tunica Motel' zijn representatiever voor zijn deltablues. Daarbij een fantastische donkere stem.

De CD is een beetje overgeproduceerd...je moet hem 'clean' horen met alleen zijn gitaar en mondharmonica.

Meesterlijke plaat. White doet de laatste decennia vooral hetzelfde kunstje maar als je ervan houdt, is het superrelaxte swampy blues. Deze plaat vind ik echt een "landmark"-album. Elk nummer is raak en klinkt fris. Op deze plaat is White in staat om het hele album dezelfde sfeer vast te houden en toch te blijven verrassen (voor zijn doen). Steengoed van begin tot eind.

avatar van Gert P
Mooie plaat van Meneer Tony Joe White met 2 nummers die Tina ook heeft gezongen.

wijsneus
Redlop schreef:

Ahum, je bedoelt (Your'e Gonna Look) Good In Blues neem ik aan ?
En inderdaad, deze 2 nummers zijn goed, maar vergeet het titelnummer niet. Verder zijn niet alle nummers even sterk.
Zijn stem daarentegen is wel weer een dik pluspunt !

TJW maakt een soort muziek, die je echt moet liggen.

Een relatief onbekende artiest hier op MuME, waarschijnlijk o.a. omdat hij in NL nauwelijks hits heeft gehad. Volgens mij was Good In Blues pas zijn eerste, en voor zover ik weet ook zijn laatste.

Terwijl er zat artiesten zijn, die met door hem geschreven nummers wel hits scoorden.

Schitterend album van een super musicant. 5*****

avatar van Gert P
Weer eens gedraaid na lange tijd maar een ijzer sterk album... ga hem wat vaker beluisteren nu.
Met de 2 hitjes van Tina.

avatar van Willem12982
wijsneus schreef:

Ahum, je bedoelt (Your'e Gonna Look) Good In Blues neem ik aan ?
Zijn stem daarentegen is wel weer een dik pluspunt !

TJW maakt een soort muziek, die je echt moet liggen.

Grappig dat je Redlop eerst op een "fout" wijst en later dezelfde "fout" maakt.

Briljant album dat goed een een bepaalde feel weergeeft. Ik zie mezelf al zitten in zo'n schommelstoel op de porch van een huis aan de rand van een moeras.

avatar van Rogyros
Hoezo maakt wijsneus dezelfde fout? Redlop noemde het nummer Better in Blues, en wijsneus geeft aan dat het Good in Blues is. Het maakt daarbij niet uit of je het gedeelte tussen haakjes erbij zet.

Goed album is het zeker.

avatar van Helicon
Fijne laid back plaat. Gisteren voor habbekrats ingekopt.

avatar van Deranged
Heb even moeten wennen aan de stem van mans. Maar het titelnummer is natuurlijk wel mega mega hard.

avatar van Ernie Ball
Heb hard moeten zoeken, maar toen ik hem eenmaal gevonden had........ heerlijk! Droge, vaak gemene strat sound, met die mooie laid back stem eroverheen en goed geschreven songs. Ergens in het prachtige gebied tussen blues, folk en een vleugje country: Americana op zijn best zeg maar

avatar van ricoreyes
[/quote]
Wijsneus schreef:

[quote]

Zijn grootste hit had hij in 1970 met het prima Groupy Girl. Ken dit album nog niet, ga ik zeker eens beluisteren