William Basinski - The Disintegration Loops I (2002)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. D|p 1.1 (1:03:33)
  2. D|p 2.1 (10:55)
Sietse
Het eerste deel uit een serie van 4. Dit album is ontstaan door toeval, het uiteenvallen van magnetische band.
William Basinski had begin jaren 80 meerdere tape loops opgenomen op magnetisch band. Toen hij deze ging terug luisteren in 2000 merkte hij dat de tape langzaam uit elkaar aan het vallen was. Wat je dan krijgt met je loops is dat deze ook langzaam uitelkaar vallen, ook wel disintegreren. Dit gaf een extra mooi effect aan de loops, waardoor deze steeds verder veranderden.
Maar goed, wat horen we dan eigenlijk...hier horen we in track 1 een lange loop aan ambient piano en synthesizers. Deze wordt ongeveer een uur lang herhaald, maar is iedere keer weer anders op zo'n manier dat aan het eind de loop als zodanig eigenlijk niet meer herkenbaar is.
Je hoort langzaam het disintegreren van de tape, het geluid gaat steeds meer kraken, er komen bepaalde andere geluiden van de tape bij enz. enz.

Hele fijne muziek om lekker op te zetten als je 's avonds niets aan het doen bent, of tijdens het lezen van een boek. Fijne relax en luister muziek.

Dikke 5.

edit: de andere 3 delen zijn ook zeker de moeite van het luisteren waard, alleen vind ik persoonlijk deze het mooiste.

Cool, deze moet ik ook nog steeds kopen. Destijds was hij lastig te bestellen maar ik geloof dat hij nu inmiddels al een stuk beter verkrijgbaar is. Lijkt mij een prachtige collectie om in huis te halen. Thanks voor de reminder Sietse.

Sietse
ik heb hem ooit via internet laten bestellen, maar vandaag was ik toevallig bij Get Records en daar hebben ze nu de bijna complete Basinski collectie.

avatar van eviljoke
En ik heb ontdekt dat ik mijn versie kan weggooien. Ik had ze destijds allemaal geript van de originele cd's die ik gekocht had en bij het beluisteren, maanden later, blijkt dat deze vol extra clicks and cuts zit. De cd is blijkbaar niet erg goed gefabriceerd. Nog nooit voorgehad, maar het moet voor aller de eerste keer zijn....

avatar van Paalhaas
Had ik ook eens met Citizen Kane. Die heb ik gelukkig zonder bijkomende kosten kunnen vervangen.

Sietse
is de cd ook echt verrot, doet ie het in de cd-speler ook niet goed?

avatar van Nakur
ik heb dr net werk van besteld

eviljoke schreef:

hehe misschien was het wel de bedoeling. De muziek gaat al langzamerhand kapot dus wellicht helpt de cd een handje

avatar van reptile71
So man dat is wel een hele interactieve realistische ervaring dat het proces zich gewoon voortzet op de cd! Echte toekomstmuziek dus.
Maar is die muziek nou ook gewoon mooi? Is het een soort new age of wat? Ik heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. (Ik kwam bij deze plaat toen ik disintegration intypte om naar het betreffende The Cure album te gaan.)

Sietse
het is ambient gemaakt uit tapeloops van opgenomen piano enzo.
Ooit zijn deze loops opgenomen door Basinski om iets mee te doen maar is toen in de kast komen liggen. Toen hij deze er weer uit haalde zag hij dat de tape langzaam aan uit elkaar aan het vallen was, dus hij was benieuwd hoe het zou klinken als hij deze zou gaan draaien en de tape langzaam verder kapot zou gaan. Zo doende krijg je een loop die door "desintegratie" veranderd en langzaam helemaal anders gaat klinken.

New Age is in dit geval een vies woord dat je maar beter niet kunt gebruiken....ik krijg daar kriebels van

avatar van reptile71
Ik ben het aan het downloaden, ben er namelijk erg nieuwsgierig naar en ruim 4 sterren hier dus...

Ik zou dlp 3 luisteren, dat vind ik de beste

avatar van reptile71
Ik heb dit album dus gedownload en even een stuk geluisterd, maar ik kan er weinig mee. Het zal uiteraard wel van artistieke waarde zijn als ik hoor hoe het is ontstaan maar verder vind ik het saai om naar te luisteren.

Sietse
zoals ik samen met enkele bevriende muzikanten wel zou zeggen "the art of boredom". Iets maken dat saai is, maar dan op een manier dat het niet meer saai is...

Maar jammer dat je er niet zoveel mee kunt.

reptile71 schreef:
verder vind ik het saai om naar te luisteren.

Je moet ook niet luisteren, je moet horen.

bubbachups schreef:

Je moet ook niet luisteren, je moet horen.

Ja precies... en wat doe je met zo'n cd als je de disintegratie eenmaal gehoord hebt dan? Weggooien?

reptile71 schreef:

Vaste prik hè, je stuurt hem op naar Paalhaas.

avatar van eviljoke
nee, beseffen dat alles vergankelijk is. En beseffen dat dit opstond als er 2 vliegtuigjes zich boorden in de WTC en dat hij dit zag en met vrienden op terras toekeek naar deze vreselijke gebeurtenis en dan besloot de desintegratiemuziek als thema te gebruiken. De desintegratie van de onschendbaarheid van het westen, als je wil.
Soms moet je wat achtergrond kennen om alles in zijn juiste context te plaatsen en daarom is dit niet toegankelijk voor iedereen en vinden veel mensen dit ook saai (ken ook zo wat collega's). Ieder zijn goed recht, muziek is een vrijheid. Maar soms (dit gaat niet over jou hoor, reptile71, en dit is ook geen aanval) is het vervelend als je weeral te horen krijgt dat er ruis op de boxen zit of dat er precies een walvis aan het bevallen is....
En dan probeer ik af en toe dit eens toe te lichten, maar het zal me niet deren of ze dan nog steeds vinden dat dit slecht is of zo....

avatar van reptile71
Je zal mij ook nooit horen zeggen dat iets slecht ís; alles wat ik vind is slechts mijn mening. Ik sta juist open voor alles en daarom ook open om te begrijpen wat er achter deze cd zit. Het gebeurt vaker dat iets interessanter wordt, of je het meer gaat waarderen, als je iets meer van de achtergrond weet.
Voor mij is voornamelijk van belang wat voor gevoel muziek bij me oproept en ik wil nou eenmaal graag luisterplezier hebben. Deze cd geeft mij tot dusver niet veel luisterplezier en ik heb ook nog geen omstandigheden gevonden waarin ik hem wel zou willen horen, hoewel hij misschien best van pas zou kunnen komen tijdens bijvoorbeeld mediteren.
Feit dat je uitleg geeft bij deze cd waardeer ik sowieso al ten zeerste eviljoke!

avatar van The Scientist
Ik ben hier nou ook nert aan begonnen, en ik vind het dan weer wel geweldig, je hoort continu hetzelfde, maar toch is het geheel in beweging, het evolueert gedurende het nummer.

Lekker kalmerend in ieder geval

Sietse
reptile71, misschien zou je eens van Basinski "Variations: A Movement in Chrome Primitive" of "Melancholia" moeten proberen. Die zijn erg anders en misschien een betere om in de muziek te stappen.

Sietse schreef:

Thanx voor de tip!

geen dank...

avatar van Nakur
Ik kreeg de DVd van Dlp 1.1 net op de deurmat.. op 11 september. Best bizar eigelijk. Hij staat nu te draaien en mijn kamer laat de impact en het verval telkens weer zien op het kleine scherm. Ikzelf heb niets met de aanslagen van 11 september, maar dit is toch echt een schitterend monument

avatar van BlueVelvet
Inderdaad wel een mooi toeval.

Wat voor beelden zijn het? De aanslagen zelf?

avatar van Nakur
Puur en alleen ground zero vanaf het terras van meneer basinski. De hoezen zijn ook genomen van hetzelfde beeldmateriaal

avatar van Paalhaas
hoesen is met een s, toch? Dixit BC. Ik vind ze ook stommer trouwens.

avatar van dix
dix
werd ik geroepen?

avatar van Paalhaas
Nee, dit is een kleine off-topic inside joke die waarschijnlijk weinigen snappen. Uitleg heeft ook geen zin, want dan is het niet leuk meer (voorzover het dat überhaupt is ).

avatar van MJ_DA_MAN
Ligt het aan mij, of klinkt D|p 2.1 vrijwel hetzelfde als D|p 2.2 die op TDL II staat?