William Basinski - The Disintegration Loops II (2003)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. Dlp 2.2 (32:39)
  2. Dlp 3 (41:52)
avatar van KampF
Pitchfork:

During the summer of 2001, Basinski set about transferring a series of 20-year-old tape loops he'd had in storage to a digital file format, and was startled when this act of preservation began to devour the tapes he was saving. As they played, flakes of magnetic material were scraped away by the reader head, wiping out portions of the music and changing the character and sound of the loops as they progressed, the recording process playing an inadvertent witness to the destruction of Basinski's old music.

Ik luister deze plaat nu weer. Het is zo geniaal dat deze muziek zich heeft gevormd door de vierde dimensie, namelijk tijd. En alles wat aan tijd onderworpen is lijkt af te breken. De tapes, de muziek, de mens zelf. Binnen de context van deze plaat levert dat een wonderschoon nummer op: dlp3, waar ik keer op keer van blijf genieten. Heerlijk

Sietse
Koop deel 1 en krijg de complete uitleg door Basinski zelf gegeven erbij...

avatar van jeko
Waarom is dit spul zo moeilijk verkrijgbaar Wil ze allemaal wel hebben maar wacht al een eeuwigheid op Loops II

Sietse
niet te krijgen bij het label?

Ik zou de verkoper nog eens mailen als ik jou was

avatar van Nakur
cdhut, dat is een ebay winkel. Die heeft alles van hem voor 12 dollar (excl. shipping). of check kroese-online.nl eens.

Sietse
ik heb die van mij ooit voor 50 dollar incl. shipping gekocht, maar dan gaan we wel zo'n 4 jaar terug. Toen de dollar nog wat duurder was...
Dat was bij forced exposure.

voor ééntje ?

ik heb indertijd de delen 2 3 en 4 eveneens bij FE gekocht, en dat ging de $40 niet te boven

Sietse
alle 4 bedoel ik natuurlijk...

kan ook wel dat het 40 was idd, maar dan zonder verzendkosten (staat me bij)

avatar van Nakur
Ik heb de dvd van 1.1 maar weer eens opgezet. Puh

Sietse schreef:
alle 4 bedoel ik natuurlijk...

ik ben gerustgesteld

Pff beangstigend zeg, die Dlp 3.
Ik zit op 17 minuten maar ik durf hem niet stop te zetten.
Aan de ene kant een werkelijk prachtig nummer, maar aan de andere kant voel ik me alsof ik van binnen wordt opgegeten. Zeer vreemde ervaring!

handsome_devil
mooi beschreven.

avatar van Gyzzz
Inderdaad! Zo is het precies

avatar van OldRottenhat
Dat gevoel heb ik dus precies hetzelfde!! Het is te mooi om in het midden stop te zetten, maar het vreet inderdaad aan je! Dit is één van de, zoniet de meest deprimerende plaat die ik ken! Maar o zo mooi!

avatar van Tha)Sven
Ik had hier eerst 3 sterren staan, maar dat was nog een flinke tijd geleden. Inmiddels ben ik beter bekend met ambient en heb eindelijk geleerd hoe ik ernaar moet luisteren. Dit is een waar meesterwerkje.

Hoe leer je hier naar te luisteren dan? En heb je tips voor mensen die hier nog echt geen reet van snappen?

avatar van Gyzzz
Ik zou zeggen, koptelefoon op in bed in de nacht met het licht uit. Dan is het toch wel de meest intense ervaring. Bovendien heb je dan ook geen haast enzo en kun je luisteren tot je in slaap valt, wat ook wel wil helpen.

dix
da's in mijn geval 30 seconden. die techniek is niet voor eenieder weggelegd vrees ik

avatar van MJ_DA_MAN
Tip: níet luisteren als je moe bent, want dan ben je inderdaad zo vertrokken. Je moet er echt de aandacht voor hebben, want deze plaat is echt een luisterbeurt opzich. Vreemd, mooi, mysterieus, geen doorsnee-muziek in ieder geval.

avatar van T.A.
OldRottenhat schreef:

Dit maakt me nou zo benieuwd. Maar moeilijk te vinden, ook op youtube zeldzaam.

avatar van jeko
T.A. schreef:

Dit maakt me nou zo benieuwd. Maar moeilijk te vinden, ook op youtube zeldzaam.

klik !

Ik vind deze plaat zeer moeilijk. Voor mij is het eerste nummer gewoon een aaneenschakeling van wat ruis, maar het doet toch iets met me. Alleen is dat niet zo prettig. Het tweede nummer doet meer met me, bovendien in positieve zin en heeft wat mij betreft ook iets meer sfeer, heel mysterieus. Ik vind het erg moeilijk om er een cijfer aan toe te kennen. Voor nu 3,5*

Davez
Ik vind dit helemaal geen muziek waar je je op moet concentreren, dan wordt het irritant omdat het zo repetitief is. Het is beter dit op ze zetten wanneer je met iets bezig bent zo valt het langzame verval beter op zonder dat het verveelt.

Ik zie hier verder eigenlijk niets geniaal in ofzo, gewoon muziek die langzaam slijt. Meer is het ook niet.

PS ik vind het eerste nummer beter dan het tweede, melancholischer en emotioneler dan het tweede. Het lijkt wel een begrafenissfeer, het bgint zeer triestig en naar het einde van de ceremonie toe wordt het gewoon nog triestiger.

Het is een interessant werk maar meer ook niet.

avatar van Tha)Sven
Davez schreef:

Het is een interessant werk maar meer ook niet.

Zoals Sietse een keer prachtig heeft omgeschreven is ambient juist muziek die zowel als achtergrond als voor intensief luisteren kan worden gebruikt. Je kan lekker meedromen als het achtergrondmuziek is, maar je kan bij intensief luisteren allerlei kleine subtiele veranderingen horen. Kleine bliepjes, extra strings of een extra melodielijn en die zorgen (als het goede ambient is) voor een overgeweldigend gevoel, of dat nou droevig, angstig of vrolijk is.

avatar van KampF
Toch maar 5,0*

Wel even een toelichting:
Dit cijfer is voor 99% bepaald door Dlp 3 (41:52) & de originaliteit van de hele reeks disintegraties uit de wijnkelder van W. B.

D-ark
Toch niet bepaald mij muziek maar toch kan ik hier bijzonder van genieten. 4 dagen geleden geprobeerd onder het motto 'wie niet waagt wie niet wint' en ook is het niet bepaald de meest intersante muziek. Maar het intersante zit hem juist hoe het gemaakt is en de trance toestand die hij oproept. Ik schrijf er later wel wat meer over.

avatar van devel-hunt
Reevid schreef:
Hier moet je niet naar leren luisteren, je moet het over je heen laten komen en jezelf mee laten voeren. Er valt feitelijk niets van te snappen, het is muziek die je moet voelen.

De muziek van dit fenomeen vraagt wel een hele andere benadering dan gemiddelde muziek, je moet er geduld voor hebben en er in mee gaan. Ondanks dat het erg naar New age en trance muziek neigt, wat het ook feitelijk is, heeft het ook elementen van klassieke muziek. Wel muziek die aan je kleeft en de gemoedstoestand behoorlijk kan verstoren, so beware!!

avatar van perrospicados
Prachtig album maar niet iets om dagelijks op te zetten. Zoals je van een heerlijk gerecht mag genieten met een prachtige wijn doe je dat niet te vaak om de schoonheid te kunnen ervaren.
Helemaal niet moeilijk om te pakken te krijgen trouwens: I-tunes

avatar van bennerd
Ok, dit ga ik 's nachts eens moeten beluisteren. Wat een verdomd rustgevende muziek

avatar van Maiky
@devel-hunt

New age kan ik (hoewel met wat fantasie) wel snappen, maar in hoeverre neigt het dan naar trance en klassiek?

Dit is mijn eerste 5-sterren plaat sinds lange, lange tijd. Na enige tijd naar Basinski's muziek te hebben geluisterd, heb ik mij heel lang afgevraagd of dit muziek is dat ik ooit eerder heb gehoord. Dat is van toepassing op The Garden of Brokennes, maar zeker ook op The Disintegration Loops serie. Heb ik dit eerder gehoord? Ik denk het niet. Ik denk dat ik veel soundscapes heb gehoord, lang uitgesponnen geluidsgolven (Steve Roach's Darkest Before Dawn), maar The Disintegration Loops (en ik noem vanaf dit punt alleen nog maar dit album) is toch anders. Dit is Sfeer met hoofdletter S, en die evenaart om het even welke sfeer dan ook die ik in mijn leven heb mogen ervaren.

Dlp 2.2 is beangstigend. Het gevoel dat je in een buitenlandse plaats bent en ligt te luisteren in een hotelkamer of appartement naar het geluid van de stad. Het gevoel dat je vreemd bent in een vreemde wereld.

Maar Dlp 3 is nog effectiever. Voor mij bestaat de loop uit drie lagen: de lichte drone die constant op de achtergrond aanwezig is, de hogere toon, en de lagere toon die op de hogere volgt. (Ik kan het niet anders uitleggen. Misschien een idee om een topic te openen voor hulp en vragen wat betreft het omschrijven van muziekaspecten?)

Dlp 3 geeft een muzikaal gezicht aan de gevoelens die ik had toen ik naar Limburg verhuisde. De lagere toon geeft me een enorm geborgen gevoel, als twee armen die me omsluiten en een zachte muur vormt tegen de buitenwereld. Dat was de situatie voor mijn verhuizen. Als HSP-er was ik erg gehecht aan mijn natuurlijke omgeving waar ik 24 jaar vertoefd heb. De aftakeling van de loop, die ik vooral in de lage, minder gladde toon hoor, symboliseert het begin van mijn relatie met iemand uit Limburg. Langzaam komen er gaten in die veilige muur, en sta je aan het eind compleet naakt in een vreemde wereld. In letterlijke zin is dat het punt dat ik in Limburg woonde.

Een van mijn theorieën over wat muziek mooi en goed kan maken zijn de geuren en kleuren van de geluiden. Ik merkte dat toen ik onlangs na lange tijd weer een specifiek cassettebandje, dat ik zie als het symbool van mijn jaren '90 jeugd, luisterde. Alleen de nummers die mooie geluiden bevatten, hadden op mij de sterkste nostalgische gevoelens. The Disintegration Loops II grossiert in mooie geluiden, waar ik eindeloos naar zou kunnen luisteren. Na lange tijd kan er dus nog iets unieks gebeuren: de toevoeging van een nieuwe plaat in mijn top 10.