MGMT - MGMT (2013)

Rock / Electronic
Label: Columbia

1. Alien Days (5:09)
  2. Cool Song No. 2 (4:01)
  3. Mystery Disease (4:08)
  4. Introspection (4:22)
  5. Your Life Is a Lie (2:06)
  6. A Good Sadness (4:48)
  7. Astro-Mancy (5:11)
  8. I Love You Too, Death (5:50)
  9. Plenty of Girls in the Sea (3:04)
  10. An Orphan of Fortune (5:31)
Wow, kijk: dat is nou eens wat anders. Hoewel toch regelmatig terug te horen is, dat het MGMT is, zorgen de vele experimentele en psychedelische klanken regelmatig voor een speciale geluidswal. Toch is er een onderscheid tussen side A van de plaat en side B. Op die laatste wordt de muziek steeds complexer en lastiger verteerbaar, zeker bij Astro-Mancy & I Love You Too, Death (mooie titel!). Toch staan ook hier mooie stukken muziek op, zoals A Good Sadness, als je het wat vaker op je laat inwerken tenminste.

Side A klinkt daarentegen anders dan normaal, maar wel vaak (erg) leuk. Het vrolijke en enigszins bizarre (I Love Those) Alien Days is een sterke binnenkomer. Cool Song No. 2 heeft een lage synth als basis, waar weer vrolijk overheen gezongen wordt. De piano is fraai. Mystery Disease is een soort modern new wave nummer, met lekkere drums. Introspection is eigenlijk een heel normaal nummer: dat is pas bijzonder hier! Overigens wel een lekker nummer, wat zo uit de 60's lijkt weggelopen. Sterk nummer is Your Life Is Lie: de boodschap wordt duidelijk neergezet in 2 minuten.

Zo heb je een echt interessante, leuke, goede side A van deze plaat en een soms lastiger te volgen side B. Een plaat met 2 gezichten, hoewel overal het experiment te horen is. Gewaagd, maar alles bij elkaar zeker geslaagd.

avatar van Kaaasgaaf
Fantastische tripplaat is dit, maar het is duidelijk dat niet iedereen daar op zat te wachten. En ik moet ook zeggen dat ik hem verwacht minder vaak op te gaan zetten dat de vorige twee MGMT-platen. Die kenden ook genoeg weirde momenten, maar waren ook constant catchy en hadden een fijn meeslepend geluid. Wanneer ik in nuchtere toestand verkeer is het grootste deel van deze plaat iets te 'druk' om er echt door meegesleept te raken. Alleen 'Alien Days', 'Mystery Disease' en 'Introspection' kan ik op elk moment van de dag draaien. En 'A Good Sadness' en 'I Love You Too, Death' smaken, met of zonder stimulerende middelen, toch ook wel behoorlijk fijn. Nou, dat is dan toch de helft van deze plaat. En die andere helft is ook zeker niet slecht, maar bij elkaar is het mij allemaal wat teveel van het goede. De laatste plaat van The Flaming Lips, een band waar MGMT om begrijpelijke redenen veel mee vergeleken wordt, is nog stukken weirder en trippier, maar vind ik daarin veel meer een geheel vormen en het roept ook een groter gevoel van urgentie op. Vreselijk woord is dat, 'urgentie', maar ik kan even geen alternatief bedenken. MGMT voelt als een werkstuk van 'spiegedelerei' en dat heeft zeker een bepaalde charme, maar ik hoop toch dat ze op een volgend album het popgevoel van een 'Alien Days' weten te combineren met de focus van een 'Mystery Disease' en dat dan de volledige speelduur volhouden, want dan zal deze band pas écht tot de grote hoogtes kunnen stijgen waarvan ze de belofte altijd in zich heeft gedragen. Voor mijn gevoel is dit album niets meer, maar toch ook vooral niets minder, dan een heel bijzonder tussendoortje.

avatar van Lars Muziek.
Via Spotify werd dit mij aanbevolen en heb ik het een tijd onbedachtzaam zitten luisteren.
Opgeven moment heb ik ook maar mijn stem veranderd, omdat ik het niet zo goed meer vond.
Inmiddels heeft MGMT lang stil gelegen in mijn gedachten en kwam het alleen in mijn gedachte bij het zien van socialnetwerk foto's (van hun concerten bvb)

Maar daar kwam verandering in!
Op school had ik zin om iets nieuws te gaan luisteren en kwam ik op youtube één van de albums tegen genaamd 'Congratulations' en dat kwam als een aangename verrassing.
Een paar maanden later, vrij recent nog, heb ik een MGMT box gekocht met daar in de eerste twee albums.
Inmiddels worden deze helemaal grijs gedraaid en zou ik dit album graag een herkansing willen geven, binnenkort maar weer eens draaien dus!