sxesven schreef:
De 'angstaanjagende sfeer' die Paul noemt vond ik ook zeker erg merkbaar;
Je zou zelfs van een lugubere sfeer kunnen spreken doordat haar teksten doorspekt zijn met haar fascinatie voor moordverhalen en andere gruwelijkheden. Hier een veelzeggend fragment uit een
interview met haar:
The atmospheres of your songs are always ghostly and melancholic, almost "wintry". just as the colours of your website. Is it true that you are especially inspired by those kind of atmospheres and landscapes?
Yes, winter. I love winter. I am cold at heart, maybe. I like bleak surrealist landscapes, and my paintings also seem lonely and wintry, like a Giacometti figure, or a Turner watercolor. The aesthetic of sadness is my terrain. I find gore and death, rape and sorrow, winter, and loneliness very very beautiful things. I like to create an atmosphere in my music for people to travel to, to escape the boring trappings of modernity and the bleak plasticity of the modern world.
Het is voor mij vooral dat contrast tussen schoonheid en gruwelijkheden dat haar muziek zo wonderlijk mooi maakt. Met haar prachtige stem en gitaarspel (wordt vaak over het hoofd gezien, maar ze is een fantastische gitarist) en de melancholische sfeer die ze daarmee tot leven brengt, weet ze zelfs de meest huiveringwekkende moord- en verkrachtingsverhalen als een romantische, sprookjesachtige mythe te brengen.
Voor mij is The Saga of Mayflower May één van de absolute hoogtepunten van 2005 geweest. Mijn toenmalige 4,5* zal ik alsnog met een halve ster moeten verhogen.