The Doobie Brothers - What Were Once Vices Are Now Habits (1974)

Label: Warner Bros.

1. Song to See You Through (4:07)
  2. Spirit (3:16)
  3. Pursuit on 53rd St. (2:35)
  4. Black Water (4:21)
  5. Eyes of Silver (3:00)
  6. Road Angel (4:48)
  7. You Just Can't Stop It (3:31)
  8. Tell Me What You Want (And I'll Give You What You Need) (3:55)
  9. Down in the Track (4:17)
  10. Another Park, Another Sunday (4:31)
  11. Daughters of the Sea (4:35)
  12. Flying Cloud (1:59)
Dit is een echte rock album van de Doobies.
Niet slecht maar zeker niet hun beste album .
Eyes of silver en Black Water zijn denk ik de meest bekende nummers op dit album.

allermooisste nummer van de doobies op dit album: Daughter of the sea

avatar van musician
Beetje onbekende cd in Nederland, hoewel toch ook met hits.

De band had echt moeten doorbreken in Nederland, net als The Eagles in dezelfde periode, maar het bleef achterwege.

De rock van deze Amerikaanse band, uit Californië stammende Doobie brothers is aangenaam en zonder verloochening van de oorspronkelijke roots. Je hóórt het Zuiden er in doorklinken.

Behoorlijk stevig maar uiteraard zelden over de schreef. Er staan maar liefst drie singles op, alle grote hits in Amerika, Black water, Eyes of silver en Another park, another sunday.

Daarvan vind ik het gevarieerde Black water nog het aardigst. Maar eens met mijn voorganger Boets 11, Daughter of the sea is het mooist. Deel uit makend van een prachtig slot, ook met Flying cloud.

Net als bijvoorbeeld een band als Chicago, heeft de grote massa in de lage landen weinig oog (eigenlijk oor) gehad voor een klasse-band als de Doobie brothers. Getuige ook het aantal stemmen en berichten hier . Terwijl aan de andere kant van de oceaan er miljoenen platen van over de toonbank gingen (méér dan 30 miljoen).

Jammer, er is namelijk helemaal niets mis mee, met die prachtige Doobies periode 1971-1975. Hopelijk komt er ooit nog een inhaalslag.

De gitaarpicking in Spirit deed mij overigens opeens denken aan de kenmerkende stijl van Fleetwood mac gitarist en Californische buurman Lindsey Buckingham.

Hoewel deze cd uit 1974 komt en Buckingham al vanaf 1973 op de zijn bekende wijze 'tokkelt', denk ik toch ook dat de Doobie brothers qua spel tot één van zijn favoriete bands zal horen. Ach Amerikanen onder elkaar, hé

avatar van Dibbel
Alweer een goed album van deze Doobie Brothers.
Wat onbekender gebleven in Nederland, maar doet toch nauwelijks onder voor The Captain And Me en Toulouse Street.

Allerhande soorten rock worden hier weer aan elkaar gesmeed tot goede en beklijvende songs in de Amerikaanse stijl.
Het werkelijk prachtige Daughter Of The Sea is het mooiste, gevolgd door de (Amerikaanse) hits Eyes Of Silver, Another Park, Another Sunday (lekker op een bankje in het park op een mooie lentemiddag) en Black Water (ook weer zo heerlijk voortkabbelend).
Ook de afsluiter van kant 1 (Road Angel) en van kant 2 (een rustig zwevende Flying Cloud) zijn grote klasse.
De start is misschien een klein beetje moeizaam met Song To See You Through en Spirit, maar vanaf Pursuit on 53rd Street word je meegezogen.

Blijft een van de belangrijkste Amerikaanse rockgroepen van de begin jaren 70, deze Doobies.
Op vinyl en 4 sterren.

avatar van Madjack71
Dacht eerst dat op basis van de hoes het op een live album zou gaan, maar is dus niet het geval. The Doobie Brothers doen hier wat ze ook al op Toulouse Street en The Captain and Me doen, blijk geven van goed vakmanschap. Rustige akoestische nummers wisselen de typische doobie rock 'n' roll af. Als er al wat gezegt kan worden, waardoor dit album zich iets meer onderscheid van de eerder genoemde, is dat er misschien wat minder nummers op staan die geheel op zichzelf staan zoals een Black Water. Maar muzikaal steekt het allemaal goed in elkaar.

avatar van jorro
Het album bevat wel een aantal aansprekende nummers, zoals Pursuit on 53rd St., Black Water en Eyes of Silver. Black Water staat ook op de prima verzamelaar (Best Of) die ik bezit. En eigenlijk heb ik daar wel genoeg Doobies aan. Niet dat dit een slecht album is, integendeel, het is soms wel wat veel van hetzelfde.
Album staat in de jaarlijst 1974 van Oor op een gedeelde 46e plaats,