The Smiths - Hatful of Hollow (1984)

Label: Rough Trade

1. William, It Was Really Nothing (2:09)
  2. What Difference Does It Make? (3:11)
  3. These Things Take Time (2:32)
  4. This Charming Man (2:43)
  5. How Soon Is Now? (6:44)
  6. Handsome Devil (2:45)
  7. Hand in Glove (3:15)
  8. Still Ill (3:32)
  9. Heaven Knows I'm Miserable Now (3:34)
  10. This Night Has Opened My Eyes (3:39)
  11. You've Got Everything Now (4:18)
  12. Accept Yourself (4:02)
  13. Girl Afraid (2:48)
  14. Back to the Old House (3:02)
  15. Reel Around the Fountain (5:51)
  16. Please Please Please Let Me Get What I Want (1:51)
avatar van Lukas
The Smiths... je moet er van houden. De nasale stem van Morrissey, die zonder blikken of blozen overschakelt naar zijn tenenkrommende kopstem. Het hangt er dan maar net van af of je je tenen graag kromt. En dan de teksten: cynisch tot op het bot, en met een zelfdunk gelijk een depressieve kikker.

Ik houd er van, en dit is voor mij toch de beste afspiegeling van hoe ik the Smiths het liefst hoor. De status van dit album (verzamelaar? Uitwerking van The Smiths, B-sides and rarities?) is niet helemaal duidelijk, maar de eerste tien nummers zouden samen het ideale Smithsalbum vormen.

En ja, daar kom ik dan toch op een minpuntje. This Night Has Opened My Eyes is nog prachtig, wat daarna overblijft is toch minder. Het pakt mij niet zo meer als de rest van de plaat, en bovendien moeten de platen van The Smiths niet te lang duren. Dan gaat de stem van Morrissey verdorie toch vervelen. Kort maar krachtig moet het zijn.

Binnen die eerste tien nummers bevinden zich de twee grootste hoogtepunten van het oeuvre van The Smiths. This Charming Man is geweldig, hoewel hier minpuntje twee meteen uit volgt: de versie op HoH is toch een tikje minder dan de gangbare versie. Dat strakke intro, een van mijn favoriete openingen, ontbreekt hier. This Night Has Opened My Eyes is een schitterend triestig en leeg nummer, zoals ik er maar weinig ken.

Dan vergeet ik de andere nummers nog te drenken in mijn loftuitingen, maar ik wil het toch even kort houden, om niet te vervallen in de fout die deze plaat wel bevat. Hield het na tien nummers op, dan stond deze plaat waarschijnlijk (hoog) in mijn toptien, nu staat hij daar sinds kort niet meer in en blijft ook de maximale score uit. Mijn muziekkennis, en daarmee de concurrentie, wordt immers ook steeds groter. Toch een dikke 4.5* natuurlijk.

avatar van Artkramer
Ik blijf het een irritant idee vinden dat dit officieel een compilatie-album is. Dat is zonde, (vooral omdat een aantal van de nummers op "The Smiths" zijn terechtgekomen) want dit is gewoon de beste Smiths plaat die er bestaat. Het is een oerknal van frisse en oprechte creativiteit. Alle latere albums zijn natuurlijk ook steengoed, maar vergeleken met deze klinken ze enigszins over-geproduceerd, minder spontaan.

avatar van Robertus
Puike verzamelaar met ijzersterke live-opnames en inderdaad essentiële singles en B-kanten. The Smiths hebben maar kort bestaan, maar tijdens dat korte bestaan eigenlijk continu gepiekt, naar mijn bescheiden mening.

De spanning tussen de dartelende composities en gitaarlijntjes van Johnny Marr en het bijna ziekelijke, tot hoge kunst opgewaardeerde zelfmedelijden van Mozz vormde de ijzersterke formule van deze groep.

Hatful Of Hollow is essentieel, net als de reguliere albums en de verzamelaars The World Won't Listen en Louder Than Bombs. Live-album Rank is leuk, maar iets minder essentieel voor mij.

Waarom deze zo essentieel is? Ten eerste de rauwe, energieke live-uitvoeringen van met name de nummers van het debuut. Die krijgen eindelijk de behandeling en uitvoering die ze verdienen. Dan natuurlijk de ijzersterke resem non-album singles en hun even sterke B-kanten. Veel daarvan vind je ook terug op Louder Than Bombs, maar hier met een iets beter geluid, althans bij mijn versie.

Heel veel mooie herinneringen aan deze, maar ook de andere platen van The Smiths. Komt nog regelmatig mijn kast uit.