menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Muzikale Reis door de Top250

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
50. Elbow – The Seldom Seen Kid (2008): Elbow was al best een grote naam in het indiegebeuren, maar hiermee braken ze dan echt door. Zo konden ze ineens ook door boomers ontdekt worden die zich afvroegen wanneer Elbow eens door zou breken. De eerlijkheid gebiedt toe te geven dat de band hiermee bij mij ook wel wat hernieuwde aandacht kreeg, al sla ik het album uiteindelijk niet echt hoger of lager aan dan zijn voorgangers. Gewoon een fijn album, met als weinig originele uitschieter het nummer dat met twee vingers in de neus van Frankie Goes to Hollywoods The Power of Love wint als beste onechte kerstnummer ooit: One Day Like This. 3½*

49. Coldplay – A Rush of Blood to the Head (2002): over doorbraakalbums gesproken... en ook hier beken ik schuldig, al is hier wel het voortschrijdend inzicht dat Parachutes overall echt de betere plaat is. Politik kan zich wel met Coldplays beste nummers meten (en nee, hij had niet eigenlijk op Parachutes moeten staan, want dat is wel meer bombast in een nummer dan op het hele Parachutesalbum samen) en verder leverde het album allicht een hele sloot (mega)hits, waarvan met name Clocks op zeker moment door overexposure echt niet meer te harden was. Maar goed, ook dat slijt met de jaren en zo is ook deze tweedeling van Coldplay inmiddels weer gewoon een fijn album. 3½*

48. Queens of the Stone Age – Songs for the Deaf (2002): met de reisleider eens dat dit weinig boeiende muziek is, al ben ik in tegenstelling tot hem wel erg gecharmeerd van die ene hit. Go with the Flow was al minder en van al die vast komisch bedoelde radiogeluidjes wordt het ook niet beter. Was live (inclusief No One Knows) ook een tegenvaller. 2*

47. Kendrick Lamar – good kid, m.A.A.d city (2012): pas

46. Muse – Origin of Symmetry (2001): de plussen en minnen van Muse zijn bij de vorige albums al benoemd. Hoewel de titel van het slotnummer hier al wat zelfkennis over lijkt te brengen, ervaren we hier nog wat meer ademruimte tussen de bombast dan op opvolger Absolution. En waar ze over de top gaan, doen ze het goed: Bliss was inderdaad een hitje, maar New Born en Plug in Baby wat mij betreft de echte klassiekers. 3½*

avatar van Reijersen
Luister je niet naar hiphop Casartelli? Valt me op dat je die albums vaak past.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Reijersen schreef:
Luister je niet naar hiphop Casartelli? Valt me op dat je die albums vaak past.
Nauwelijks inderdaad... wat jij met scheurende gitaren hebt, heb ik met muziek waar steeds iemand doorheen praat . Dat ik bij muziek meestal niet zo met de teksten bezig ben, zal ook niet echt helpen.

Af en toe zet ik wel eens wat op, als dat een heel album is, komt er daarna ook een cijfer bij, maar, enkele losse nummers en enkele crossover-albums daargelaten, heeft dat eigenlijk nog nooit iets duurzaams opgeleverd.

avatar van Reijersen
11. The Cure – Disintegration (1989)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3148.jpg?cb=1572166266
Luisterbeurten: de band is bekend, de muziek een stuk minder.

Luisterervaring: het is even geleden dat we een album van the Cure tegen zijn gekomen. Het is niet per sé muziek waar je vrolijk van wordt. En dat bedoel ik op de meest letterlijke manier. Het is bijna depressief makend om te luisteren naar de manier waarop er gezongen wordt. Ik vraag me weleens af of hij er wel zin in heeft. Muzikaal klinkt het allemaal symphonisch. Het is muzikaal ook vrij vol. Helemaal niet vervelend trouwens, maar ik trek de zang echt heel erg slecht hier.

avatar van Johnny Marr
Besteooit

avatar van Mausie
Mausie (crew)

Leugens, toch zeker drie platen zijn beter.

avatar van Tony
Mausie schreef:
Leugens, toch zeker drie platen zijn beter.

Maar niet die drie...

Reijersen schreef:
Het is muzikaal ook vrij vol. Helemaal niet vervelend trouwens.

Ik zie aanknopingspunten. Probeer het later nog eens met dit hemelse album, zou ik zeggen.

avatar van Reijersen
10. Interpol – Turn on the Bright Lights (2002)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/161.jpg?cb=1660998887
Luisterbeurten: lang geleden al eens beluisterd, maar het was dus echt wel even geleden.

Luisterervaring: nooit het idee gehad dat dit album zo goed scoorde op deze website. Ooit eens als tip gekregen voor toegankelijke pop/rock muziek en daardoor beluisterd. Ik weet niet zo goed of ik dat toen vond en eigenlijk weet ik niet of ik dat nu ook wel vind. Hoe toegankelijk is dit nu echt? De lijzige stem van de zanger vind ik in ieder geval wel prettig. De muziek is verder ook uiterst sferisch. Maar er zijn ook songs die het een stuk minder doen voor mij. Neem daarvoor bijvoorbeeld een PDA en NYC. Maar aan de andere hand staat er ook meer dan genoeg (en in de meerderheid) moois op.

avatar van itchy
Ach ja, wat is toegankelijk... volgens mij is TOTBL zeer toegankelijk, zelfs pakkend. PDA vind ik juist het beste nummer. NYC is een voorbeeld van de kunst van het weglaten. Bijna perfecte plaat, tragisch hoe Interpol daarna per plaat minder werd en slechts een schaduw van de glorieuze band op deze plaat is geworden.

avatar van Reijersen
9. The National – Boxer (2007)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/72000/72593.jpg
Luisterbeurten: onbekende muziek en daarmee ook onbekend album.

Luisterervaring: ik zag de naam van de zanger van deze band voorbij komen en die zei mij wel iets. Hij is een feature op één van de albums van Booker T. Jones waar hij samen met Sharon Jones zingt. Maar die stijl is wel vele malen anders dan de stijl van dit album. Ik heb dit Boxer ervaren als een redelijk straight-forward pop/rock album. Degelijk neergezette muziek zonder al teveel te bewonderen en verwonderen. Er is zeker nagedacht over de algehele sfeersetting. Dat is een plus.

avatar van Reijersen
8. Sigur Rós – ( ) (2002)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2035.jpg?cb=1666939817
Luisterbeurten: de bandnaam is mij wel bekend, dit album zegt me minder.

Luisterervaring: en daar is de toch wel verwachte volgende notering van Sigur Rós in deze toplijst. Wel bijzonder dat alle nummers geen titel hebben, maar toch een titel hebben. Het album komt mij over als een conceptalbum. Alles voelt aan als een geheel. Op alle nummers is de sfeer vergelijkbaar. Aan de ene kant is dat altijd wel mooi, maar aan de andere kant ben ik mij tijdens het beluisteren wel steeds meer af gaan vragen hoe boeiend het geheel nu bleef. Echt saai zou ik het niet direct willen/durven noemen, maar soms miste ik wel net dat haakje waaraan ik mijn aandacht kon laten hangen.

avatar van Reijersen
7. Arcade Fire – Funeral (2004)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/15000/15508.jpg?cb=1632036797
Luisterbeurten: bekende bandnaam maar een stuk minder bekend met de muziek

Luisterervaring: niet eens zo heel lang geleden besprak ik een album van The National. Ik vind deze muziek in die van die andere band wat vergelijkbaar. Al is dit wel een stukje steviger dan de muziek van de eerder genoemde band. Maar wat ik met de vergelijking wil zeggen is dat ook dit hele degelijke, niet al te opvallende muziek is in mijn oren.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
De beschrijvingen van dit rijtje geniale platen uit de top tien stellen niet teleur

avatar van remcodurez
Toch geweldig om, al is het dan beperk, te lezen wat iemand op het eerste gehoor vind van deze platen.

Alsof er iemand na 50 jaar uit een schuilkelder komt gekropen en dan voor het eerst muziek ontdekt.

En hoewel er veel mensen zijn die deze albums niet kennen, zijn er weinigen van hun die zich hieraan wagen. Dus respect Reijersen

avatar van Reijersen
6. The Beatles – Abbey Road (1969)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1210.jpg
Luisterbeurten: losse nummers zijn bekend bij mij. Als album nog niet eerder gehoord.

Luisterervaring: een iconische hoes natuurlijk. Van een even zo iconische band (vertellen de verhalen). En meestal vind ik de muziek van the Beatles ook wel prima. Daar is dit Abbey Road geen uitzondering in. Come Together is een enorm fijne binnenkomer. Misschien ook wel meteen het beste nummer van dit album. Al vind ik het lieflijke Here Comes the Sun ook leuk, evenals het bijzondere Because en het warme Sun King. Dit is een prettige Beatles plaat en ik begrijp wel dat dit uit hun oeuvre als beste wordt beoordeeld.

avatar van Reijersen
5. Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1046.jpg
Luisterbeurten: deze plaat staat bij mijn vader in de kast, dus heb ik deze al heel veel beluisterd.

Luisterervaring: van alle zo geprezen albums van Pink Floyd is dit denk ik wel het album dat ik het beste ken. Ze staan allemaal wel in de platenkast van m’n vader, maar of deze sprak mij het meest aan of deze speelde hij zelf het meest af. Vooral de titeltrack heb ik altijd een heel mooi nummer gevonden. Maar ook deze Crazy Diamonds zijn mooi opgezette stukken muziek. Een heel sterk album dit.

avatar van Reijersen
4. Pearl Jam – Ten (1991)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/665.jpg?cb=1658155646
Luisterbeurten: de status van dit album is bekend bij mij. Op een paar losse nummers heb ik dit nog niet eerder in albumvorm beluisterd.

Luisterervaring: zoals ik hier boven al aangaf was de legendarische status bekend bij mij, maar dat het echt tegen het podium van deze top250 aan zou schurken had ik dan weer niet verwacht. Als je dit topic reeds gevolgd hebt dan raad het zich wellicht al wat raden hoe ik deze muziek ervaar. Ik vind het allemaal wat te ruig naar mijn smaak. De intense zang past er goed bij, maar ik heb het idee dat hij ook wat vaak uit de bocht vliegt. Het wordt soms ook meer schreeuwen dan zingen. Het is sowieso in al z’n geledingen wel een intense plaat te noemen.

avatar van Reijersen
3. Pink Floyd – The Dark Side of the Moon (1973)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/53.jpg?cb=1509586232
Luisterbeurten: we hebben er weer eentje uit de categorie: uit mijn vader’s platenkast.

Luisterervaring: nog zo’n legendarisch album hoog in deze lijst. De hoes is onmiskenbaar één van de meest iconische platenhoezen aller tijden. De muziek dan, die is uiterst zorgvuldig opgebouwd. Qua algehele stijl ligt dit album mij wellicht minder dan het reeds gepasseerde Wish You Were Here, maar dit is nog steeds fijne muziek. Time is misschien wel mijn favoriet van dit album. Maar het is toch wel vooral een album die je als album moet beluisteren. Het voelt goed als één geheel aan. Een sterk geheel.

avatar van Reijersen
2. Radiohead – In Rainbows (2007)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/92000/92198.jpg
Luisterbeurten: lang geleden, ik denk ten tijde van de release, eens beluisterd.

Luisterervaring: dat die gedoodverfde nummer 1 er eentje van Radiohead zou zijn had ik wel verwacht, maar dat dit album van Radiohead ook al zo’n vaart had genomen en op nummer 2 is aanbeland had ik van te voren niet verwacht. Al vrij veel Radiohead albums zijn de revue gepasseerd en deze begint met wel lekker met de groovy/funky opener 15 Step. Dit album lijkt in de gehele linie wat intiemer dan wat ik gewend ben van de Radiohead albums. Maar de sfeer blijft andermaal wel redelijk depressief en de stem van de leadzanger ligt me niet zo goed.

avatar van Reijersen
1. Radiohead – OK Computer (1997)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/4.jpg?cb=1545696847
Luisterbeurten: weleens beluisterd, maar dat was al lang geleden

Luisterervaring: al sinds ik lid ben van deze website staat dit nummer boven aan de lijst. En ook altijd al met die enorme voorsprong die het nu nog steeds heeft. Radiohead is gezien de gehele lijst wel de grootste band op MusicMeter te noemen. En dan dit album. Dit breed gedragen zo gelauwerde album. Ik kan er eigenlijk vrij kort over zijn: ik kan er helemaal niks mee. Er staan echt weinig nummers op die mij nog enigszins aanspreken. Als ik die dan moet noemen kom uit op Subterranean Homesick Alien, Karma Police en No Surprises. Maar deze muziek is niet gemaakt voor mij. De sfeer, de sound, het spreekt me niet aan. En dan gaat het niet eens om gitaren wel of niet, maar meer om de hele feeling die het album uitstraalt.


----------------------------------------------

En hiermee is dit project afgerond. Een project met wat pieken en dalen. Ik had even een dipje in het midden, maar toch sneller afgerond dan ik had verwacht. De lijst is er duidelijk één waarvan het merendeel niet in mijn straatje lijkt te passen, maar om het positief te houden heb ik ook geleerd me meer in het genre ‘folk’ te interesseren.

avatar van ArthurDZ
Proficiat met het halen van de eindmeet Reijersen!

avatar van jeroentjuhh
Knap gedaan Reijersen!!!!

Wat betreft de nummer 1 van de top 250: je had mijn mening niet beter kunnen omschrijven

avatar van remcodurez
Leuk gedaan! Over 10 jaar nog eens?

avatar van Reijersen
remcodurez schreef:
Leuk gedaan! Over 10 jaar nog eens?


Dan doe ik de Rolling Stone album 500
The 500 Greatest Albums of All Time – Rolling Stone - rollingstone.com

avatar van remcodurez
Minder metal, minder prog...
Gaat je ongetwijfeld beter liggen

avatar van Sandokan-veld
Knap gedaan Daniel!

avatar van Rufus
Hartelijk dank Reijersen, heb genoten van je omschrijvingen.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Een zeer knappe prestatie, dat doen er maar weinig je na.

Alle lof en ik heb je reis met plezier gevolgd

avatar van Edgar18
Hoewel ik "onze" top twee zelf wel heel goed vind, vind ik jouw Radiohead mening heerlijk verfrissend.

Het was een leuke reis Daniël, dank!

avatar van Silky & Smooth
Gefeliciteerd Reijersen! Ik heb het stilletjes gevolgd, maar het was erg leuk om te volgen!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Knap stukje werk Reijersen! Je wilde voor het eind van het jaar klaar zijn en dat is ruim gelukt. Rest mij om straks ook nog even voor het eind van het jaar klaar te spuitelven.

avatar van vigil
Alle waardering en een groot applaus voor deze mooie prestatie Daniël!

avatar van MarkS73
Best jammer dat het nu is afgelopen, was leuk om te volgen. Kun je niet een andere albumlijst afwerken?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:31 uur

geplaatst: vandaag om 09:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.