Swans - The Burning World (1989)

Label: MCA

1. The River That Runs with Love Won't Run Dry (4:17)
  2. Let It Come Down (4:29)
  3. Can't Find My Way Home (4:47)
  4. Mona Lisa, Mother Earth (4:16)
  5. (She's a) Universal Emptiness (4:02)
  6. Saved (4:12)
  7. I Remember Who You Are (4:28)
  8. Jane Mary, Cry One Tear (3:46)
  9. See No More (5:30)
  10. God Damn the Sun (4:20)
  11. Love Will Tear Us Apart * (3:47)
avatar van Edwin
De overstap van de Swans naar een major label. Zelf waren ze niet bepaald tevreden met het resultaat. Mij beviel deze kennismaking met Swans juist heel goed. 4*

Sietse
Ik vind het ook een zeer fijn album. Misschien niet hun beste, maar ik ben het met je 4 eens.

Love will tear us apart staat dacht trouwens niet op alle versies...ga het ff uitzoeken.
Ik had iig vroeger een tape zonder.

avatar van VanDeGriend
Voor mij was dit niet de eerste kennismaking met Swans (dat was Children of God) maar wel aanleiding om ze wat strakker te gaan volgen. Met als gevolg dat de prachtige opvolger White Light from the Mouth of Infinity ( de titel alleen al....) niet aan me voorbij is gegaan.

Burning World is een prima plaat en een eerste in een reeks van 4 (als je Great Annihilator nog meetelt) waarbij Swans een wat "menselijker" geluid laten horen.

Zelf was Gira inderdaad allerminst te spreken over de plaat en dit is waarschijnlijk de reden waarom dit zijn enige release bij een major is gebleven.

Overigens is deze cd reeds lang "out of print" en geld waard op ebay

De songs zijn wel te verkrijgen op een verzamelaar nog met ander werk (naam ff kwijt).

Deze is weer te verkrijgen via de site van Young God records met als leukigheidje dat als je daar iets besteld, je een door M. Gira gesigneerd exemplaar krijgt (geldt ook voor Angels of Light etc..)

Op de eerste uitgave staat Love Will Tear us Apart overigens niet.

avatar van Castle
Heel mooi album!!

avatar van orbit
God Damn the Sun vind ik het mooiste nummer van deze (schromelijk onderschatte) band! Met al die emo- en andere gevoelige snarenhype van tegenwoordig zou dit toch een nummer moeten zijn wat je rechtstreeks naar de strot vliegt! Ik krijg er altijd een brok van in ieder geval. Maar er staan nog veel meer pareltjes op. Misschien destijds toch te grauw..
4.5*

avatar van lebowski
Mooie hoes, mooie berichtjes. Waarmee is dit enigszins te vergelijken?

avatar van VanDeGriend
Das nou eens een vraag die makkelijker gesteld is dan beantwoord. Een rechtstreekse vergelijking kan ik niet maken (anderen misschien?) hetgeen wel pleit natuurlijk voor deze plaat. Qua sfeer moet je t denk ik wel richting Joy Division zoeken als is de instrumentatie hier "rijker" en vind ik de stem van Michael Gira eh...laten we het "warmer" noemen, in ieder geval zwaarder en karakteristieker. "Theatraal" is ook een term die mij te binnen schiet bij het beschrijven van deze muziek. Overigens zou ik als " instapper" eerder White Light from the Mouth of Infinity nemen.

Bij Swans is overigens voorzichtigheid geboden. Naast redelijk toegankelijke "liedjes" platen zoals deze en de aanbevolen White Light, hebben ze ook loodzware en moeizaam door te ploegen albums uitgebracht. Advies terzake te verkrijgen bij schrijver dezes.

avatar van lebowski
Dank VdG, ik zal de pindakaasmodus starten

avatar van orbit
Deze plaat is volgens mij wat meer richting folkpop.. alhoewel je de swans als zodanig beslist niet mag omschrijven!!

Ik vind het te vergelijken met Nick Cave, Dead Can Dance, Lou Reed, Einsturzende Neubauten.. zelfs Ministry! Het is in ieder geval behoorlijk obscuur, tegerlijkertijd toch heel toegankelijk. Je ziet al,.. ik kom er ook niet uit

Er zit iets ritualistisch aan, aan de sound van the swans.. alsof er boete wordt gedaan (op een slavenschip ofzo ). Toch zou ik deze plaat ook geen slechte starter vinden, ontoegankelijker dan White Light (die zeker iets manisch heeft) vind ik hem niet namelijk. Die oude meuk van the swans, zoals children of god zou ik even laten voor wat het is in ieder geval

avatar van Edwin
orbit schreef:

Dit vind ik een heel mooi gekozen metafoor. Feit is inderdaad dat deze muziek zich heel moeilijk laat omschrijven. Het is heel zwaar en donker en hoewel ik mij zelf nooit heb verdiept in de letterlijke teksten schijnen ze te getuigen van een intens pessimistische visie op de mensheid.

Edwin schreef:

Op basis van de teksten die overigens best te volgen zijn ( ), heb je 100% gelijk, het gaat niet uit van een positief wereld/mensbeeld, maar het legt zich neer bij de tekortkomingen van het leven en de mens.. in de traditie van de allerbesten onder kunstenaars
Eén van de drie beste platen van The Swans, liefhebbers weten waarover ik rep.

avatar van titan
titan (crew)
Edwin schreef:
Zelf waren ze niet bepaald tevreden met het resultaat.

Daar sluit ik me graag bij aan. Dit album is me te lieflijk. Op zich niets mis mee, maar daar ligt helemaal niet de kracht van de band. Geef mij maar hun donkere, verstikkende en apocalyptische sound van meesterwerken als White light from the mouth of infinity enThe great annihilator. 2,5*.

avatar van orbit
Ik vind juist dat de warme kant van deze band nog veel verontrustender is dan de kille kant
Prachtig soort van folk zit door deze plaat heen verweven, het zou een Nick Cave plaat kunnen zijn, en dan ook meteen een van zijn betere 4,5*

orbit schreef:

Ik ken het album niet; maar ben door bovenstaande wel erg nieuwsgierig.

avatar van orbit
Ik zou ook niet langer aarzelen deric, dit is volgens mij helemaal uit het juiste hout gesneden voor jou!

Zo heb ik een tijdje terug ook The Triffids leren kennen; vind ik nu ook helemaal geweldig; blijft leuk deze site.

Is inderdaad een mooi album; maar het werk van Nick Cave vind ik dan toch nog wel beter.
Je hoort er ook wel een beetje het stemgeluid van de latere Johnny Cash door heen. Ik vond "White Lights From The Mouth Of Infinity" toch nog iets beter.

avatar van orbit
Ik vind ze ongeveer even goed, deze is subtieler en luchtiger.. veel folkinvloeden en stem van Gira heeft idd wel iets weg van Cash

avatar van brasikurtz
Gira pas geleden solo gezien in Utrecht op 13 Oktober.
G D the Sun staat van dit album op you tube. Geniaal album.

Deze kunnen scoren vandaag, samen met Greed/Holy Money.
Ik ben er nu een stuk positiever over.
Misschien wel hun toegankelijkste, maar ook mooiste album.

avatar van dix
dix
deric raven schreef:
Deze kunnen scoren vandaag, samen met Greed/Holy Money.
Ik ben er nu een stuk positiever over.
Misschien wel hun toegankelijkste, maar ook mooiste album.

Hmmm.... mooiste ? Geen enkel nummer van deze plaat zou in mijn Swans top 10 kunnen komen. Meest constante Swans release, dat wellicht wel ....

ps leg je alle scherpe voorwerpen en touwen weg voor je Greed/Holey Money opzet ?

Die ken ik dus nog helemaal niet.
Ben wel benieuwd.

avatar van dix
dix
deric raven schreef:
Die ken ik dus nog helemaal niet.
Ben wel benieuwd.

Oef .... dat wordt dan een verrassing. Staat echt haaks op deze Burning World ....

Totaal anders, maar de eerste indruk is goed.
Hij is toegankelijker dan veel werk van Foetus.
Het duistere spreekt mij wel aan.

paranoidandroid
Belachelijk dat dit album op allmusic zo'n lage score krijgt (2 sterren als ik me niet vergis).
Enige minpuntje aan dit album vind ik het abrupte, vreemde einde van Jane Mary. Het begin is zooo goed, en belooft een epos van White light-achtige proporties.

Mona Lisa, Mother Earth is ook het vermelden waard; vreemde Indiase instrumentatie, je zou er bijna op gaan dansen.

avatar van Paap_Floyd
Mooie plaat, alleen mochten ze dat ge-lalala en -sjalala wel achterwege laten. Net als de meeste andere Swans-platen ook voor deze 4*. Mijn voorkeur gaat toch nog wel uit naar het werk uit de periode 1982-86.

yorgos.dalman
O, o, o wat wordt deze plaat toch steeds mooier met elke luisterbeurt. En dat terwijl Swans zelf niet tevreden waren over de productie.

Het nummer 'Let it come down' met die viool en Gira's stem nadert perfectie...

Dit album komt volgende maand opnieuw uit op Water Records.
Drukke tijd voor de Swans fan. Gisteren op de overbelaste Young Gods website het nieuwe live album We Rose From Your Bed With The Sun In Our Head en toekomstig studio album The Seer kunnen scoren. Live album (1000 stuks) was binnen een dag uitverkocht!

avatar van Madjack71
Dit is muziek waar ik graag naar luister, verrassend, boeiend, mooi geproduceerd en met een donker laagje erover heen. Zal ws. wel wat transparanter klinken als de albums ervoor lijkt mij, omdat ik de wat oudere albums als wel heel log en zwaar ervaarde. Maar dat is al weer meer als 20 geleden, dus kan goed zijn dat ik daar nu wel anders naar luister. Voor een album uit 1989, klinkt ie i.i.g. niet blikkerig zoals veel muziek uit die periode. Het heeft zijn charme behouden en kan ook nu nog makkelijk mee.

Nihilisme
Dat laatste nummer is zo ontzettend mooi.