Saga - In Transit (1982)

Canada
Label: Maze

1. Careful Where You Step (4:20)
  2. Don't Be Late (6:52)
  3. Humble Stance (5:50)
  4. Wind Him Up (5:48)
  5. How Long (3:52)
  6. No Regrets (3:57)
  7. A Brief Case (2:19)
  8. You're Not Alone (5:31)
  9. On the Loose (4:19)
Echt vreselijk goed deze life cd. Helemaal grijsgedraaid.
Alleen een klein minpuntje voor het geluid.

Alles klinkt nogal vlak en de instrumenten (op de drums na) liggen "achterin in het midden". Bij een concert sta ik graag vooraan zal ik maar zeggen. Daar hadden ze best iets meer tijd in mogen steken.

Toch 4 sterren

avatar van suffeteun
Is idd. niet zo,n mooie opname,maar wat klinkt Saga hier energiek en hoeveel mooier zijn de live uitvoeringen ivm. de studioversies.Wind him up is grandioos.

avatar van habada
eerste kennismaking met saga ruim 20 jaar geleden...maakte toen en nu nog steeds een verpletterende indruk

flitsend toetsen en gitaarwerk.
gitaarspel is uniek en nooit geevenaard

avatar van vin13
Mooie live plaat die ik ken van de elpee en veel gedraaid heb.
Live steviger en meer gitaargericht dan studio.

avatar van Raymond S
Sittard 1982
Recent de elpee gekocht, en tot vier keer kant a en b grijsgedraaid.
Wat een geluid (ADD (analoog/digitaal/digitaal)). Eén van de weinige elpees die op deze manier waren opgenomen (samen met Body and soul van Joe Jackson).
Het klonk fris, nieuw,maar bovenal een geweldige live-compilatie van het kunnen van deze band. M.n. de gitaren van waren heerlijk naar de voorgrond gemixt.
In dat zelfde jaar trad Saga op in de Stadschouwburg van Sittard, tijdens hun intransit-tour.
Dat wat er op de elpee stond werd haarfijn live nogmaals overgedaan. Ik was helemaal om.

Bijna 30 jaar later is er veel gebeurt:
- Mijn elpee(s) is/zijn vervangen door een cd.
- Digitale geluid (lees cd) is ouderwets
- Progressie van muziek is in een sneltreinvaart gegaan.
- Na twee opvolgende elpees van Saga ben ik minder enthousiast
geraakt over Saga (behalve generation 13);
- Geluid klinkt te "blikkerig".
- Irritante electronische drums ("a briefcase").

Maar "in transit" blijft een geweldig live document die iedereen in zijn cd-kast (op mp3/computer) zou moeten hebben staan.
Ik haal dan ook zeer veel plezier uit het herbeluisteren van deze geweldige live-cd

Op "a briefcase" na betreft het hier alleen maar hoogtepunten.

Een typisch voorbeeld van een 4-sterren album

avatar van joko16
gave cd maar veel te kort!!

avatar van vielip
Geweldig live album! Mijn eerste kennismaking met Saga. En wat voor één!! Later de studio albums Heads or tales, World apart en Behaviour aangeschaft. Die klinken ook te gek maar deze live versies worden nergens geëvenaard wat mij betreft! Spetterend gitaar- en synth werk.

Raymond S schreef:
...
- Irritante electronische drums ("a briefcase").

...

Op "a briefcase" na betreft het hier alleen maar hoogtepunten.

...

A Briefcase is een drum-duel tussen Steve Negus en Michael Sadler... Michael speelt elel. drumpads, die zich in een koffer bevinden en Steve volgt hem op zijn drumkit...
Heel gaaf om te zien...

avatar van BlauweVla
Zeer mooi dit inderdaad. Eigenlijk is Saga misschien toch wel een echte live band (ook wel door Michael Sadler natuurlijk), terwijl de studio albums, van vooral de jaren '80 bol staan van de technische vernuftigheden van wat studio's mogelijk maakten toen. Maar om ze te zien optreden is een ander verhaal! Dit album mag dan ietswat mager klinken qua geluid, maar ik mag het wel, zoveel verschil met het echt live geluid is er ook weer niet eigenlijk. Het bevalt me beter als bijvoorbeeld de veel nieuwere "The Chapters - Live", want O wat is het geluid daarop wollig.

Ozric Spacefolk
Ik vind de talloze bootlegs uit deze tijd interessanterdan deze nogal saaie live-plaat. Het is zo veilig. Voor mensen de geen bootlegs luisteren is dit een goed voorbeeld van het kunnen van de band.

avatar van Broem
Een vergeten juweeltje in mijn vinyl collectie. Ik heb het album zal zeker 15 jaar niet meer uit de kast gehaald. Niet vanwege de muziek maar, nu ik het commentaar van mijn voorgangers lees, vanwege de slechte geluidskwaliteit. Irriteer me daar mateloos aan. Ik weet het, het gaat om de muziek. Die is goed op dit live album. Zal nog eens een poging wagen. Saga is voor mij altijd een ongrijpbare band geweest. Net niet (hard) rock genoeg in de jaren dat ik mijn muzieksmaak ontwikkelde (70's) Hetzelfde heb ik bv met Camel. Ik zal mezelf eens een Sage weekje gunnen. Wie weet of dat gevoel alsnog gaat komen.

Ozric Spacefolk
Wat is jullie score, Broem en BlauweVla?

avatar van BlauweVla
4 Sterren

avatar van Broem
Ozric Spacefolk schreef:
Wat is jullie score, Broem en BlauweVla?

3,5 ster

rico24
Goed album van Saga. Klinkt erg goed vanaf vinyl. Ik heb 5 album van Saga in mijn bezit en ik moet zeggen dat deze regelmatig de draaitafel vinden.Lekkere muziek gespeeld door rasmuzikanten die wellicht wat meer credits hebben verdiend.

WPE
In een woord: geweldig.
Echt een prachtig album, grandioze registratie van een van de beste symfo-rock groepen, ze waren toen op hun hoogtepunt. Aanschaffen!

jakkepoes
Draaide deze indertijd helemaal grijs. Zo hoort een live registratie te klinken.

avatar van vigil
Mijn relatie met Saga is verre van een fijne. Ik heb de band niet echt hoog zitten al moet ik er wel bij bekennen dat vooral gekomen is door de albums zo rond de eeuwwisseling.

Met deze moest het toch wel lukken zo werd mij verteld... Helemaal gelukt is het niet maar zo matig als eerdere ervaringen was het ook zeker niet. Het eerste gedeelte van het album bracht mij goede hoop. Het 2de, 3de (beetje hoempapa maar de gecombineerde synth/gitaarsolo is fantastisch) en 4de nummer zijn meer dan de moeite waard. Helaas wordt het daarna toch weer minder. Het meeklap en stamp gehalte neemt grotere vormen aan en de drumsolo van de man die het record hard recht vooruitslaan heeft verbroken voegt niets toe. Van de zanger zal ik ook wel nooit groot fan worden.

Aan de ene kant heeft de band mij laten horen dat ze me toch kunnen boeien maar aan de andere kant is ook weer de negatieve kant omhoog gekomen. Of er nog een Saga vervolg komt vraag ik me af maar dit verder prima klinkend live album zal vast nog wel eens zijn rondjes maken.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Ik ben verder niet bekend met deze liveplaat, maar als dit de versie is van (het verder nette nummer) On the Loose die Kees Baars graag draaide, lijkt me dat niet per se goede reclame. Zonder die live-onzekerheid lijkt "meer dan de moeite waard" me voor Don't Be Late een understatement en had ik Careful Where You Step eigenlijk ook wel in die opsomming verwacht.

avatar van B.Robertson
Zo langzamerhand begint er steeds meer Saga mijn collectie binnen te druppelen. Dat begon onopvallend met 'Images at Twilight' en 'Behaviour' samen in één koop op elpee, toen nog eens 'The Very Best Of' op CD die ter kennisgeving werd aangehoord. Echt voet aan wal kreeg men toen het debuut 'Saga' en 'Heads or Tales', wederom op LP in huis werden gehaald, op de voet gevolgd door 'Worlds Apart' en dan nu 'In Transit'.

Uiteindelijk vind ik de liveplaat het mooiste, omdat die als enige meerdere dagen lang de draaitafel gehaald heeft. Geluid kon misschien beter; songs worden echter goed neergezet en laten mij ondanks de relatief korte speelduur voldaan achter. Saga zit wat op het randje van de harde rock, wordt op aangename manier door keyboards gedomineerd, neigt ietwat naar een commercieel geluid en heeft, zeker voor progressieve rock, een aangename zanger. Op de B-kant zit er voor de drumsolo nog een rustpuntje waarop de zanger zijn kunsten kan etaleren.

Dit blijft toch een groots live document van een van de allerbeste symforock/jazz bands aller tijden. Ronduit fantastische songs, met veel enthousiasme vertolkt, en de mix is niet slecht vind ik en blijft overeind anno 2023. Niet te missen, alhoewel aan de korte kant, goed voor 5 sterren.