Saga - In Transit (1982)

Canada
Label: Maze

1. Careful Where You Step (4:20)
  2. Don't Be Late (6:52)
  3. Humble Stance (5:50)
  4. Wind Him Up (5:48)
  5. How Long (3:52)
  6. No Regrets (3:57)
  7. A Brief Case (2:19)
  8. You're Not Alone (5:31)
  9. On the Loose (4:19)
avatar van vigil
Mijn relatie met Saga is verre van een fijne. Ik heb de band niet echt hoog zitten al moet ik er wel bij bekennen dat vooral gekomen is door de albums zo rond de eeuwwisseling.

Met deze moest het toch wel lukken zo werd mij verteld... Helemaal gelukt is het niet maar zo matig als eerdere ervaringen was het ook zeker niet. Het eerste gedeelte van het album bracht mij goede hoop. Het 2de, 3de (beetje hoempapa maar de gecombineerde synth/gitaarsolo is fantastisch) en 4de nummer zijn meer dan de moeite waard. Helaas wordt het daarna toch weer minder. Het meeklap en stamp gehalte neemt grotere vormen aan en de drumsolo van de man die het record hard recht vooruitslaan heeft verbroken voegt niets toe. Van de zanger zal ik ook wel nooit groot fan worden.

Aan de ene kant heeft de band mij laten horen dat ze me toch kunnen boeien maar aan de andere kant is ook weer de negatieve kant omhoog gekomen. Of er nog een Saga vervolg komt vraag ik me af maar dit verder prima klinkend live album zal vast nog wel eens zijn rondjes maken.

Dit blijft toch een groots live document van een van de allerbeste symforock/jazz bands aller tijden. Ronduit fantastische songs, met veel enthousiasme vertolkt, en de mix is niet slecht vind ik en blijft overeind anno 2023. Niet te missen, alhoewel aan de korte kant, goed voor 5 sterren.