Monster Magnet - Last Patrol (2013)

Rock / Metal
Label: Napalm

1. I Live Behind the Clouds (4:26)
  2. Last Patrol (9:23)
  3. Three Kingfishers (4:33)
  4. Paradise (4:31)
  5. Hallelujah (4:13)
  6. Mindless Ones (5:30)
  7. The Duke of Supernature (4:59)
  8. End of Time (7:45)
  9. Stay Tuned (5:54)
  10. Strobe Light Beatdown * (4:26)
  11. One Dead Moon * (5:19)
Ozric Spacefolk
Oh wow. Een nieuwe Monster Magnet. Het tempo zit er gelukkig weer een beetje in. Ik ben benieuwd wat voor sound Wundorf nu weer heeft gekozen.

avatar van crosskip
Heb me toch nooit zo verdiept in deze band, maar dit klinkt toch wel erg lekker. Vooral die synths zeg!

avatar van Bert Wasbeer
Duke of supernature en de albumhoes zijn MM als vanouds. Ik hoor in 'duke' helemaal niets wat men nooit eerder maakte (sterker, ik zit me doorlopend af te vragen op welk ander MM nummer dit nu lijkt) maar lekker is het wel. Heb ook het origineel opgezocht van Three Kingfishers van Donovan. Het kan haast niet anders of Dave Wyndorf en co weten ook daar een heerlijk trippend MM-nummer van te bouwen.
En nu maar aftellen...

avatar van knoltor
Ik nu al heel veel zin in deze release! 'The Duke' klinkt gaaf en doet me erg denken aan vroeger tijden. Die kant gingen ze overigens met het vorige album ook al op. Dat gegeven, samen met de hoes, doen me denken dat dit wel eens een hele fijne plaat zou kunnen worden. Leg de acid maar vast klaar voor 15 oktober!

avatar van Luca Brasi
Heel veel zin in deze plaat. Hoop dat hij net zo goed wordt als Mastermind. Kijken of ze het verlies van Ed Mundell kunnen compenseren.

avatar van keijzm73
Oh. Alweer een die ik niet aan zag komen! Bij deze toegevoegd aan mijn updates

avatar van hellboy123
Inmiddels zijn er 2 nummers te beluisteren (op soundcloud):
Mindless Ones: SoundCloud - Hear the world?s sounds en The Duke: SoundCloud - Hear the world?s sounds

Ben erg benieuwd naar de hele CD!

avatar van keijzm73
'Mindless Ones' heeft het typische en vertrouwde sludge/ sleazy/ spacy geluid van de band; 'gaan met die banaan'. 'The Duke (Of Supernature)' is een meer ingetogen nummer waarbij je zit te wachten wanneer het allemaal loskomt. Een nummer zoals de band er ook wel meer heeft gemaakt. The Duke wordt naar het einde van het nummer mooi opgebouwd maar ze houden de spanning er lekker inzitten. Erg fraai nummer.

avatar van JVT
JVT
Die cover
Mindless Ones is in ieder geval al weer heel erg goed.

avatar van Don Cappuccino
Erg gave psychedelische stonerplaat van Monster Magnet. De titeltrack is mijn favoriet met die heerlijke Hawkwind-achtige vibe.

avatar van james_cameron
Monster Magnet is met dit album terug op niveau. Voorganger Mastermind liet al een stijgende lijn horen; deze plaat maakt de cirkel weer helemaal rond. Frontman Dave Wyndorf weet nog steeds pakkende songs te schrijven, maar ditmaal doet hij tevens een greep uit het rijke verleden van zijn band. Dat betekent langere, sfeervolle en behoorlijk spacy tracks, vol psychedelische soundscapes. Rocken kan de band nog steeds als de beste, getuige het lange titelnummer en een makkelijk te verhapstukken track als Mindless Ones. Geen slechte song te bekennen; ook de twee bonustracks zijn erg fijn.

Ozric Spacefolk
De plaat begint ijzersterk, en is over het geheel gemeten erg constant.

Maar niet alle songs zijn even sterk, zo irriteert Hallelujah mij enigszins.

Dukes of Supernature is dan weer erg goed. Ik hoor veel van de sound van Dopes to Infinty terugkomen in deze plaat.
Sterk gitaarwerk van Sweeney. Je mist Mundell niet eens echt. Erg is dat, heh?

Ik mis toch knallers van rockers (meezingers) zoals op Gods Says No, Monolithic en Powertrip...

Het is ook meer een spacerockplaat dan een hardrockplaat geworden. Misschien moet ik me erbij neerleggen dat Monster Magnet niet meer gaat sleazen en rocken.

avatar van Luca Brasi
End of time is gruwelijk. In de auto, hard en scheuren.

avatar van GothicBowie
Stoner rock met een vleugje Psychedelica, het is zowat het handelsmerk van Monster Magnet. De band ontstond in 1989 en is intussen een bekende naam in het genre. Bij het grote publiek echter zijn ze niet overal zo goed gekend als bijvoorbeeld Kyuss of Queens of the Stone Age , om maar twee voorbeelden te geven. Maar hun sporen hebben Monster Magnet zeker verdiend. In de jaren 90 brachten ze met spine of God, Dopes to Infinity en Powertrip ware stoner rock klassiekers uit. Het ging leek enkele jaren gelden nochtans de verkeerde kant uit te gaan met boegbeeld Dave Wyndorf die een overdosis slaappillen innam. Maar Monster Magnet herpakte zich en brachten Mastermind uit in 2010. Nu drie jaar later zijn ze er met een nieuwe plaat, Last Patrol.

Nieuwe wegen inslaan is niet aan Monster Magnet besteed, dat is onze eerste conclusie, maar op deze nieuwe plaat blijkt toch dat Wyndorf zijn demonen heeft overwonnen. Meer dan ooit komt trouwens de eerder psychedelische kant van Monster Magnet boven drijven. En eerlijk gezegd zijn we daar niet treurig om. Het zorgt voor meesterlijke gitaarriffs en songs die doen terugdenken aan een ver verleden. Songs als Mindless One of de titelsong grijpen je direct bij de keel en doen ons met een glimlach lekker mee headbangen. Met Last Patrol lijkt Monster Magnet echt terug van nooit weg te zijn geweest.
Extra pluspunt aan Last Patrol zijn de tempowisselingen. Afwisselend worden we eerst ondergedompeld in een strakke en snijdende sfeer, om daarna mild te worden neergelegd in het zachte gras. Deze twee uitersten, hoewel ze ergens wel aansluitingen vinden met elkaar, zorgen dat er dan ook voor dat er voldoende variatie in het album zit. Daardoor krijg je de neiging om na beluisteren het er nog eens doorheen te jagen.

Monster Magnet - Last Patrol - Snoozecontrol.be

GothicBowie schreef:

Ik denk dat Monster Magnet veel bekender was.

Kyuss is altijd een beetje underground geweest en QOTSA is nu erg hot. Maar Monster Magnet heeft knallers van hits gehad. Ik denk zelfs echt top40 materiaal zoals Spacelord.

avatar van GothicBowie
In het verleden inderdaad, echter recent nog ondervonden dat als je het over Monster Magnet hetb velen ?? plaatsen , terwijl ze Kyuss (waarschijnlijk mede door het oprichten van Kyuss LIves! ) doorgaans beter kennen, en uiteraard Queens of the Stone age. UIteraard is dat ooit wel anders geweest
Ozric Spacefolk schreef:

Ik denk dat Monster Magnet veel bekender was.

avatar van frolunda
De laatste tijd wat ouder materiaal van Monster magnet aan het draaien dus ook maar eens een nieuwe erbij gepakt.Last patrol is een goede plaat die zowel de rock als de psychedelische kant van de band laat horen.Het niveau van Powertrip en Dopes of infinity mag dan wel niet helemaal gehaald worden maar met sterke songs als Lost patrol en End of time laat Monster magnet horen nog wel degelijk bestaansrecht te hebben.

avatar van ElroHirtje
Powertrip en dopes zijn toch echt wel verschillende platen en 't niveau van powertrip is er één van selling hits. Dave had dan ook cash nodig, heeft ie zich laten ontvallen.

Last patrol is een heerlijke plaat waar t plezier overduidelijk weer in zit. De middenjaren van MM hebben weinig impact gehad (z'n persoonlijke levenssfeer zal daar wel wat mee van doen hebben gehad) , gelukkig weer on track, teruggrijpend naar de essentie van MM : hypnotiserende spacerock vieren, teruggrijpend naar hawkwind en sir lord baltimore (yes, dopes to infinity!).

avatar van RuudC
Normaliter zou ik de hoop op een goede plaat wel opgegeven hebben, maar Last Patrol ken ik behoorlijk goed. Vandaar dus dat ik ook hiernaar uitgekeken heb. Last Patrol bleek zo leuk te zijn dat ik een jaar later blind de remix kocht. Zoiets kon niet teleurstellen en dat deed het ook niet.

Monster Magnet beleeft hier een nieuwe jeugd en gaat ook behoorlijk terug naar de roots. Ergens blijft de band wel hangen in de 21ste eeuw. Desalniettemin gaan de heren ouderwets op de psychedelische tour met de titeltrack en Mindless Ones. Meteen de songs die ik hier tot mijn favorieten reken. Op andere momenten wordt het gas (effectief) teruggenomen met Three Kingfishers en The Duke en het sleazy rockgeluid van Hallelujah kennen de fans natuurlijk ook wel. Last Patrol is een voor MM-begrippen gevarieerde plaat en slaat nergens de plank mis. Dave heeft er hoorbaar zin in en speelt en zingt met een flair die ik sinds God Says No niet meer gehoord heb.

Tussenstand:
8. Mastermind 3,5*
9. Monolithic Baby 3,5*
10. 4-Way Diablo 3*

avatar van lennert
In 2013 kwam dit album me toch even met een knal binnen. Ik had enkele jaren eerder ten tijde van de release van Mastermind de band nog live gezien in Eindhoven en was toen al vastbesloten om me weer eens wat meer in Monster Magnet te verdiepen, maar met Last Patrol is het allemaal vele malen sneller gegaan. Nog steeds wil ik het album eigenlijk boven Powertrip zetten, al is er iets dat me ervan weerhoudt. Last Patrol is in ieder geval een terugkeer naar de glorieuze psychedelische stoner-sound, maar dan op een manier dat geen enkele partij te lang doorgaat en ook de lange nummers compact aanvullen. Met Donovan's Three Kingfishers-cover, een ruige r&r-track als Hallelujah en een spetterende single als Mindless Ones valt er verder alleen maar te genieten. Ik kan eigenlijk geen minder moment vinden. Fantastische terugkeer naar vorm!

Tussenstand:
1. Powertrip