Camel - Rain Dances (1977)

Label: Gama

1. First Light (5:01)
  2. Metrognome (4:15)
  3. Tell Me (4:06)
  4. Highways of the Sun (4:29)
  5. Unevensong (5:33)
  6. One of These Days I'll Get an Early Night (5:53)
  7. Elke (4:26)
  8. Skylines (4:24)
  9. Rain Dances (2:53)
  10. Highways of the Sun [Single Version] * (3:57)
  11. Fist Light (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (5:01)
  12. Metrognome (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (4:55)
  13. Unevensong (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (5:47)
  14. Skylines (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (5:36)
  15. Highways of the Sun (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (4:59)
  16. One of These Days I'll Get an Early Night (BBC Sight and Sound in Concert, 1977) * (4:12)
jawel . Na Nude is dit de 2cd die ik aanschaf van Camel. Vind deze precies nog sterker dan Nude …..
Tijd voor nog wat "vroeger werk" van deze band aan te schaffen . Een band die op één of andere manier bij mij niet opviel . Maar ik moet toegeven . Wat een band. Sympho-jazz --pop invloeden hoor ik hier.

avatar van Mssr Renard
Ik verhoog deze toch met een halve punt. Na de 2-cd-versie van A Live Record (en op streamingdiensten aanwezige zelfde setlist) is er heel veel van deze plaat live beschikbaar. En de live-versies knallen meer.

Dan neemt niet weg dat deze op lp draaien wel erg fijn is. Deze plaat klopt als een bus van kop tot eind. Er is geen band (die ik ken) die zo een complete plaat kan afleveren. Misschien Kraan of Solution, maar de gitaarsound van Andy is ongeevenaard mooi!

Extra bonuspunten voor het prachtige Skylines, met de trompet en trombone op de achtergrond en de waanzinnige moog-solo van Peter Bardens. Eeuwig jammer dat dit nummer een fade-out heeft. Maar er zijn liveversies zat met een extra lang uiteinde.

avatar van Mssr Renard
Als ik de pop-gerichte songs van Camel hoor, denk ik altijd: waren en maar meer popsongs zoals deze. Ik kan alleen Alan Parsons Project, Caravan en Pilot bedenken die op dit niveau popsongs schreven. Als iemand nog een goede tip heeft voor een seventiesband (die ik niet ken) die dit soort popsongs schrijft, hoor ik het graag.

En dan doel ik op het heerlijke Highways of the Sun of de songs op de opvolger van Rain Dances (zoals Wing and a Prayer en You Make Me Smile).

avatar van Running On Empty
Zwaar onderschatte plaat. Ik mag hem graag draaien.

avatar van Tonio
Helemaal mee eens. Ook een van mijn favoriete Camel albums.

avatar van Mssr Renard
De plaat van Camel met de meeste blazers-partijen. Naast Mel Collins (sax, fluit) en Andy Latimer (fluit) doen nog mee: Martin Drover (trompet, flügelhorn) en Malcolm Griffiths (trombone) op het waanzinnige Skylines (jazzrock) en One of These Days (jazzfunk). Martin Drover speelde nog met Keef Hartley (ook een mix van progrock en jazzrock) en Malcom Griffiths was ook een bekende in de Britse progressive jazzscene.

Met deze ene plaat schuurde Camel dicht tegen de britse jazzrock-scene aan, maar zwenkte al gauw weer af richting progpop (wat ik ook niet vervelend vind). Maar op deze ene plaat laten ze wel horen het te kunnen, met name op Skylines, First Light, Metronome en One of These Days.

avatar van captain scarlet
Camel-dagje vandaag.

Had deze al eeuwen niet meer geluisterd.

Dit is toch wel weer 'n prima Camel album wat me goed bevalt.
Mooie soundscapes en fijne Jazz-fusion accenten.

Enige mindere nummer is wat mij betreft Highways of the Sun.