Stromae - √ (2013)

met Maître Gims en Orelsan

14. Papaoutai * (3:51)

met Angel Haze

IBN BATTOETA schreef:

Ga Mark Knopfler luisteren ofzo.

Dank je wel voor de tip.

avatar van Slowgaze
IBN BATTOETA schreef:
Ga Mark Knopfler luisteren ofzo.

avatar van goldendream
In het journaal toonden ze beelden van Stromae in New York. Hij droeg zijn schooluniformpje en voerde zijn ingestudeerde danspasjes uit. Onze premier was er ook en stond als Grote Smurf te glunderen bij het succes van dit Belgische exportproduct. Geïnterviewde Amerikaanse bakvisjes vonden het ge-wel-digggggg. En ik dacht: wat ben ik blij dat ik naar Mark Knopfler kan luisteren.

goldendream schreef:

Al dat geluister naar Knopfler heeft je geest nog niet beschikbaar gemaakt voor een meer actuele en multiculturele act als Stromae. Van Fado, via opera naar dance en rap in een bestek van 1 album - Belgenland mag trots op deze Stromae zijn.

Muziek is van deze tijd, De blankmansenmuzak van Knopfler is voor nostalgische hunkeraars die onthecht zijn van het tijdsgewricht.

avatar van Slowgaze
Mjuman schreef:

Een strootje gooien ... Ieder zijn mening zeker? Muzak is trouwens een term waarmee geschermd wordt door zij die algauw multiculturaliteit inroepen terwijl ze zelf denigrerend zijn naar anderen.

Pot verwijt de ketel zeggen wij hier dan, of weet je zelf niet meer wat je gepost hebt? Wie heeft er zich hier zo denigrerend over Stromae uitgelaten?
Volgens mij wordt het tijd om over te stappen op een cd; je plaat blijft weer hangen. Dat Calimero-syndroom van je is wel heel herkenbaar.

Zwijgen is goud.

Ik kende Stromae van de hits en ik heb zijn muziek irritant gevonden vanwege de herhaling van zinnen die mij door mijn gebrekkige beheersing van Frans irriteerde 'Ou te Pappa, Ou te'. Daarnaast vind ik het altijd leuk om tegen de stroom in te gaan en dus niet te luisteren naar de overal bewierookte Stromae.

Na het lezen van het boek 'drie akkoorden en de waarheid' (overigens een erg interessant boek), waarin Rob van Scheers zeer lovend is over Stromae werd mijn scepsis iets minder. Toen ik vervolgens om mijn Frans te verbeteren een cd-tje met Franse chansons inclusief het nummer 'Formidable' kocht vond ik dit toch een lekker nummer. Ik ben vervolgens gaan struinen op Youtube naar andere nummers van Stromae en ik ben erachter gekomen dat het allemaal inhoudelijk sterke nummers over uiteenlopende actuele onderwerpen. 'Carmen' over invloed van social media, 'Quand C'est' over kanker (zoals hier boven staat vermeld met een leuke woordspeling), 'Batard' over hokjes denken (erg mooi nummer).
Naar mate ik de taal beter beheers worden de nummers steeds beter. Naast dat de nummers inhoudelijk sterk zijn kun er ook lekker op ´beuken´, hierdoor is de cd zoals hierboven terecht staat een goede om op te zetten tijdens het autorijden. Dus heb ik gister de cd maar gekocht.

Stromae goede promotie voor Brussel die dat wel kan gebruiken na de afgelopen tijd. Ben benieuwd of Stromae ook een nummer zal maken over de thema´s extremisme en terrorisme..
Wie weet zit er wel iets nieuws aan te komen, ik ben immers drie jaar te laat met het ontdekken van dit album.

Aanraders: - Clip van Formidable waarin Stromae op een regenachtige dag zogenaamd dronken door Brussel struint (gefilmd met verborgen camera's).
-Live concert, Racine Carée in Montreal, Canada geheel met Engelse ondertiteling,want performen kan Stromae ook!
- Clip van 'Carmen' waarin het Twitter vogeltje op je schouder steeds groter wordt en je uiteindelijk zal voeren aan het grote Twitter monster ..

avatar van brandos
Mjuman zegt

Precies, dat dacht ik dus ook toen ik deze aanschaf deed. En er werd immers gerefereerd tot aan Brel aan toe. Eindelijk weer iemand die de Franse taal tot over de landsgrenzen weet te dragen. Tot ik deze cd in de speler van een poolauto van mijn werkgever liet zitten en ik met een leeg hoesje overbleef en daar tot mijn verbazing verrekte weinig verdriet van had. Dan moet ik toch concluderen dat Brel nog wel een treetje of wat hoger is. Wel een sympathieke gast dit overigens, met 2 fantastische singles en een cd verder gevuld met ruim verdienstelijk materiaal. Maar ja met deze eurobeat-synthipop-stijl kom je dan (wat mij betreft) toch niet hoger dan 3,5 sterren.

Dansbaar, poppy, veelzijdig en emotioneel, een mix van stijlen: vat 'postmodern' deze plaat goed samen, ja?

Van relatiebreuken, seksisme, ouder worden, tot social media, aids en kanker, het komt allemaal aan bod en het gaat, vaak metaforisch, door merg en been.

Techno, pop, rap, hip-hop, edm, franse chanson, het is een grote brij verwezenlijkt in een briljant geheel.

Jammer dat hij er waarschijnlijk geen meer zal maken... Maar we kunnen deze koesteren. Het is een album die mij zowel qua muziek als qua tekst zo meegesleurd heeft. Nauw aan het hart? Sure.

En anders: avf!