Stromae - √ (2013)

met Maître Gims en Orelsan

14. Papaoutai * (3:51)

met Angel Haze

avatar van Djarune
Papaoutai is een catchy zomerhit. Jammer dat die net als Alors On Danse (die vond ik destijds minder) teveel gedraait gaat worden. Formidable is ook een leuke track. Ben benieuwd naar de rest van Paul Van Haver (Stromae)

avatar van WesleyX16
Papaoutai heb ik in 6 dagen tijd 6 keer gezien op de Franse TV. Ik had een hotel geboekt in Frankrijk om naar het Dour festival te gaan. En in dat hotel had je een keus uit ongeveer 26 Franse zenders. Wat doe je dan als je TV wilt kijken. Dan maar naar videoclips kijken.

Tijdelijk gratis te beluisteren iTunes - Music - Stromae - itunes.apple.com
Ik vind 'Formidable' niet normaal goed. Met dat nummer overtreft hij zichzelf.

Ja, zoeits had ik ook niet verwacht van Stromae.
Een moderne versie van een Franse chanson.

Ga hier zeker naar op zoek. Stromae is een briljant lyricus. Zeer uniek door zijn combinatie van lekkere dansmuziek en ongekend gevoelige en intelligente songteksten. Met recht een volksheld.

avatar van Majestic
"Paulo aime les moules frites, sans frites et sans mayo"

avatar van kobe bryant fan
Eerste 2 single's vind ik echt geweldig!
Had ik na de platte hit: Alors On Danse niet verwacht, ben benieuwd naar meer!

kobe bryant fan schreef:
Eerste 2 single's vind ik echt geweldig!
Had ik na de platte hit: Alors On Danse niet verwacht, ben benieuwd naar meer!

Dit dus. Alors On Danse vind ik echt verschrikkelijk, maar Papaoutai maakt me toch benieuwd naar meer: goede single!

avatar van hond racisme
Super album. Ik vond Alors on Danse wel oké, maar nooit zo goed. Dit is van een compleet ander niveau, beetje hoger getild en iets grandiozer. Er worden heel veel genres gemengd in dit album (er zit zelfs een trap-achtig rapnummer in), en dan weer wereldmuziek of elektronische dance.

avatar van ohmusica
Tot nu toe niet echt serieus genomen... maar hier kan ik wel hier en daar erg van genieten.

avatar van gil335
Heel leuk album dit! Heb deze beluisterd nadat ik de 2 singles goed vond en ik heb er zeker geen spijt van! Stromae cette fois tu es formidable!

Yann Samsa
Jup, dit had ik ook niet verwacht van het ventje. Vooral Formidable is, nou ja, formidabel.

avatar van kaztor
Gloeilamp schreef:

Toch knap stukje muziek van deze man!

Niet helemaal mijn muziek keuze, maar zeer aanstekelijk!

avatar van kobe bryant fan
Lekker plaatje van Stromae.
Die sinds 'Alors On Danse' erg gegroeid is. √ is een gevarieerde plaat die soms de plank misslaat maar als geheel gezien toch wel geslaagd is.
Vooral Moules Frites is erg zwak.
Favorieten: Formidable, Papaoutai en Humain à L'eau.

avatar van NewYorkCityLight
'Alors on danse' is toch in precies hetzelfde straatje als 'Papaoutai'? Ik snap de kritiek op die plaat niet echt terwijl 'Papaoutai' wel wordt gewaardeerd.

avatar van Gloeilamp
Alors on Danse vond ik in het begin ook nog niet zo slecht hoor. Dat nummer heb ik alleen teveel gehoord, overal werd dat nummer gedraaid en daarom ben ik het nu ook zo zat. Papaoutai vind ik op dit moment nog wel een fijn nummertje maar ik ben wel bang voor hetzelfde effect, ik hoop dus dat we niet zo doodgegooid gaan worden met dit nummer.

avatar van gil335
Gloeilamp schreef:

daar is toch een heel simpele oplossing voor? Gewoon niet meer naar de radio luisteren

gil335 schreef:

Klopt, en dat doe ik al nauwelijks. Maar toch, op feestjes en op het werk komen deze nummers toch vaak langs.

avatar van toxief
Ik vind deze een beetje beter dan 'Cheese'. Het aantal nummers dat ik goed vind is ongeveer de helft op beide platen. Stromae kan prachtige nummers maken maar ook vreselijke draken van nummers... Formidable is buitengewoon.

avatar van Dociz
Creatieve en inspirerende gast, die Stromae.

De filmpjes op youtube in de serie les lecons de stromae, waar hij de nummers van zijn vorige en deze plaat stap voor stap opbouwt zijn ook erg leuk om te kijken vind ik. Voegen voor mij toe aan het album.

Zoals deze bij tous les memes: Klik

Voor nu 4 sterren

sanquin
Geweldig lekker album van mijn nieuwe Maestro Stromae!
Ik ben het met Dociz eens...die korte series zijn geweldig!
De leukste tot nu is die van Humain à L'eau.
Nu erg benieuwd naar het concert in de Melkweg in December, gelukkig nog op tijd kaarten gekocht!

avatar van kemm
Oerbelgisch, een non-term die door Stromae volop wordt uitgebuit. Het betekent vanalles en zegt niks. De vrijheid van een samenraapsel en een grenzeloze mengelmoes. Nog specifieker en grenzelozer verspreidt het Brusselse zich op zijn palet. Het authentieke Brussel van de Marollen, het hippe Brussel uit de Rue Dansaert, het zakelijk Brussel rondom het Warandepark en het globale Brussel om al deze plekken te doen leven.

De stijlvolle Franse chanson verweven met wanstaltige eurotrap is gewoon zijn natuur aan het werk. De integratie van zijn hiphoproots en het doorschemeren van ritmisch Afrika maakt het compleet. Stromae belichaamt ‘oerbelgisch’ (zonder een betekenis te willen impliceren bij deze non-term) en speelt eigenwijs de rijkdom / al dan armoede ervan uit.

Dat net hij Belgiës voornaamste muziekexport is vandaag, is tegelijk ironisch en vanzelfsprekend. Voortvloeiend uit de surrealistische combinaties, primitieve aanpak en absurde spel, meent hij het serieus. De twee singles en prijsbeesten van het album Papaoutai en Formidable, schetsen een schitterend beeld van de intrigerende, directe oppervlakte en dieperliggende, universele gevoelens.

Stromae had een plan. Om tot een sound te komen, om dit album te maken, om de driekleur opnieuw kleur te geven. Geen album vol Fomidables, wel een treffende weerspiegeling van een eigenaardig persoon in een eigenaardige plaats, wereldwijd herkenbaar.

avatar van 128bpm
Dit album wordt met elke luisterbeurt weer een stuk beter. Hij draait overuren in Spotify momenteel

avatar van toxief
Ta Fête is één van mijn favorieten geworden. Mijn zeer jonge kinderen vinden het ook een fantastisch album.

Super album !

avatar van tnf
tnf
@ Kemm

Mooie recensie, erg treffend omschreven.

En dat sfeertje staat mij persoonlijk erg aan (vanwege een smaak waarvoor het woord 'samenraapsel' uitgevonden lijkt, en waar je her en der iets lichtelijk exotisch tegen komt; al komt dat in het stemlijstje op deze site niet zo uit de verf, wegens meer losse nummers- dan album-mens).

En daarbij heb ik iets met de typisch Belgische en Franse manier van muziek benaderen, waar dit wel een schoolvoorbeeld van is. Geen wonder dus dat het voor mezelf iets aantrekkelijks over zich heeft.

Ik ben nu aan het luisteren, en naast Papaoutai vind ik Ave Cesaria vooralsnog het best. Humain à L'eau is ook een gevalletje 'volgen vast nog wel meer draaibeurten'. En het vermoeden rijst dat er daarnáást nog wat groeiertjes tussen zitten.

avatar van goldendream
Triest dat dit succes heeft en echt talent al te vaak ongehoord blijft. Maar oké, een pubertje zal hier wel iets in zien.

avatar van pdonidvie
Ik vind het ook allemaal maar heel flauw.

avatar van toxief
Een echt talent stopt niet met dat te zijn door succes.