Stromae - √ (2013)

14. Papaoutai * (3:51)

met Angel Haze

avatar van hond racisme
goldendream schreef:
Triest dat dit succes heeft en echt talent al te vaak ongehoord blijft. Maar oké, een pubertje zal hier wel iets in zien.

Wat een zure opmerking. Zeggen dat Stromae niet getalenteerd is is wel heel debiel, iemand die niet getalenteerd is zou sowieso al nooit de 1% van het succes bereiken dat deze man heeft. Weet een op en top Belgische (Brusselse) plaat te maken die ook in het buitenland in de smaak valt met een heleboel catchy hits en leuke raps/zangpartijtjes. Heerlijk retro soms en toch modern, én niet te vergeten, met bijzonder wat charme en stijl. Dat het je ding niet is, oké, maar Stromae 'ongetalenteerd' noemen is gewoon belachelijk.

Geen CD die ik een vooraanstaande plaats zou geven, maar soms is de mix van maatschappelijke rap en aanstekelijke ritmes gewoon erg goed bvb in het geval van ambiance schepper Papaoutai. Dat mag gerust erkend worden.

avatar van blur8
Zit helemaal niet in de hiphop hoek, maar vindt dit erg leuk gedaan. met veel bravoure en lekkere ritmes.
Vindt er weinig Belgisch aan af te horen, hoor veel meer Franse muzikale invloeden. Wel grappig dat dit bij onze zuiderburen komt bovendrijven.

avatar van Corporal Clegg
Van een 44-jarige "Zuiderbuur": Ik ben géén puber meer en ben zeker géén hiphop/r&b fan. Toch kan ik je zeggen dat hier het talent en ambacht vanaf straalt. Een zeer serieuze plaat die het midden houdt tussen Brel en .... Dans, wereldmuziek, Rap..... Van alles wat en toch compleet. Nooit half af maar formidabel. ook in zijn performance geeft hij zichzelf helemaal. Een mooi stukje podiumkunst die zowel bij jonge EN oud aanslaan. Ik denk (hoop) dat we het laatste nog niet hebben gehoord van deze Belg/Marokkaan/Europeaan. Die zelf deze Progrocker een beetje dichter bij de wereld brengt.

avatar van Chungking
kemm schreef:
Oerbelgisch, een non-term die door Stromae volop wordt uitgebuit. Het betekent vanalles en zegt niks. De vrijheid van een samenraapsel en een grenzeloze mengelmoes. Nog specifieker en grenzelozer verspreidt het Brusselse zich op zijn palet. Het authentieke Brussel van de Marollen, het hippe Brussel uit de Rue Dansaert, het zakelijk Brussel rondom het Warandepark en het globale Brussel om al deze plekken te doen leven.

De stijlvolle Franse chanson verweven met wanstaltige eurotrap is gewoon zijn natuur aan het werk. De integratie van zijn hiphoproots en het doorschemeren van ritmisch Afrika maakt het compleet.

Dat net hij Belgiës voornaamste muziekexport is vandaag, is tegelijk ironisch en vanzelfsprekend. Voortvloeiend uit de surrealistische combinaties, primitieve aanpak en absurde spel, meent hij het serieus.

Mooi omschreven!

Dit is niet echt mijn muziek, maar toch heb ik bewondering voor Stromae. Hij biedt inderdaad een vrij aparte 'melting-pot' stijl, misschien niet superorigineel maar wel met een erg herkenbare eigen smoel. Hij weet moeiteloos jong en oud aan te spreken en lands- en taalgrenzen te overstijgen. Wanneer is de laatste keer dat een artiest die zingt in het Frans dit deed?

Uit zijn interviews blijkt duidelijk dat Paul Van Haver een erg slimme gast is die erg goed weet waar hij mee bezig is, er zit een duidelijk idee achter (wat volgens mij verklaart waarom ook meer kritische muziekliefhebbers deze 'pop' wel kunnen smaken). Zie bv. de videclips van Formidable (knap nummer toch ook) of Tous Les Memes. Of het feit dat zijn website barst van de wiskundige verwijzingen. Dat bedoel ik: als hij zijn album 'vierkanstwortel' noemt dan is dat geen toeval en wordt dit op zoveel mogelijk fronten doorgetrokken.
En performancegewijs staat hij er ook echt steeds.

avatar van GrafGantz
Corporal Clegg schreef:

z'n moeder is een blanke Belgische en z'n vader komt uit Rwanda, dus waar je dat Marokkaan vandaan haalt is me een raadsel.

avatar van niels94
Deze gast is het bewijs dat ook grote hits gewoonweg fantastisch kunnen zijn (iets waar sommige mensen nog weleens aan schijnen te twijfelen). Formidable is echt een briljant nummer. Ik ga dit album eens proberen en ook ik ben benieuwd tot wat voor dingen deze man nog in staat is.

avatar van SOAD
Hoe eenvoudig ook, ik kan best van deze plaat genieten. Een aantal heerlijke deuntjes.

avatar van iJorno
Lekker fris album, Stromae begint nu een steeds grotere artiest te worden in Europa maar vooral in Nederland.
Onder wel genre ik dit album moet plaatsen is mij nog niet helemaal duidelijk, het gaat toch werkelijk alle kanten op en klinkt daardoor ook heel fris.
Ben ook benieuwd van de live performance van de man op bijvoorbeeld Pinkpop.
Zou me niks verbazen als 2014 zijn jaar gaat worden.

avatar van kobe bryant fan
Volgens mij was toch 2013 toch al zijn jaar hoor.

avatar van niels94
En jawel, heerlijk verfrissende, afwisselende muziek, dat dan weer serieus, dan weer energiek en vrolijkmakend klinkt. Formidable blijft het briljante hoogtepunt, echt één van de betere nummers van het jaar en een absolute topper binnen het hitaanbod, maar het is echt tof hoe pop, hiphop en (soms behoorlijk 'housy') dance in elkaar overlopen. Daarom werkt het als geheel uitstekend en krijg je bij een op zichzelf nauwelijks interessant nummer als Moules Frites niet de neiging te skippen. Ik ben enthousiast over deze man, die laat zien hoe creativiteit en hitgevoeligheid elkaar zeker niet in de weg hoeven te lopen, zoals gelukkig om de zoveel tijd bewezen wordt (helaas toch niet vaak genoeg ).

avatar van Justinx
Humain à L'eau gaat best hard

avatar van iJorno
kobe bryant fan schreef:
Volgens mij was toch 2013 toch al zijn jaar hoor.

Heb je gelijk in.

Maar dit jaar gaat deze man zich hopelijk ook laten zien als een goede live-act op onder andere Pinkpop en z'n eigen concert in de HMH.

avatar van NewYorkCityLight
Gelukkig heeft mijn favoriet van het album nu ook een video. 'Tous les mêmes' heeft, naast de aparte clip, ook een sterke tekst. Ik ben blij dat het (tweede) succes van Stromae in Nederland niet ophield na 'Papaoutai', want dat had hij zeker niet verdient. Zijn album verkoopt goed in Nederland, om maar te zwijgen over het succes in Frankrijk. En dat terwijl ik de nummers (op 'Papaoutai' na) niet eens zo hitgevoelig vind. Hopelijk wordt 'Ta fête' de vierde single.

avatar van Rich_B
Ik was al verkocht op de hit 'Alors on Danse' en daardoor blij dat dus vorig jaar zijn nieuwe single uitkwam. Al vind ik 'Formidable' iets beter dan Papaoutai, maar goed ze mogen er allebei zijn. Alleen had nog niet eerder naar een volledig album van deze man geluisterd, maar na deze twee singles toch maar eens de gok genomen, en man wat is dit een vakman zeg! Geweldige klanken, en heerlijke muziek met de mooie franse taal. Hoop zelf dat het nummer 'Humain à L'eau' op single uitgebracht word want dat zal best eens een heerlijke nieuwe zomerhit kunnen worden van dit jaar! Ik ben in ieder geval verkocht door deze muziek, de cd staat op repeat !

avatar van party
Vond 'Alors on Danse' echt een kut nummer. Maar hier hoor ik echt verbetering. Het album is misschien Frans (maar je moet maar de moeite nemen om te teksten op te zoeken) maar wat klink dit fijn. Papaoutai was echt een goed nummer, dat zelfde geld ook voor Formidable. Ik hoor hier op dit album de wat persoonlijke Stromae. Ik hoop dat we nog veel horen van hem.

avatar van lennon
Ik vind de singles aardig, maar kan zien dat de man talent heeft. Niet alles op dit album trekt mijn aandacht omdat het mijnmuziekstijl niet is. Maar ga m donderdag live zien ( de vrouw wil graag) en ik ben stiekem toch wel benieuwd. Want ondanks dat het mijn ding niet helemaal is heeft deze man wel iets speciaals en is zeker geen eendagsvlieg.

avatar van lennon
Een nummer als Humain à L'eau vond ik echt niet om aan te horen. Zenuwen muziek. Grappig hoe een concert die beleving doet veranderen. Was gisteren echt heel erg goed, en dit nummer was een van de hoogtepunten!

Nooit meer zal ik zeggen dat ik Humain à L'eau irritant vind

Quand C'est was ook indrukwekkend, mooi met een groot scherm symbolisch weergegeven.

Dit album is zeker gestegen in mijn waardering na de show van gisteren!

avatar van SemdeJong
Ben gek op Franse muziek. Helaas hoor je het op de Nederlandse radio niet meer zo vaak. Dit is best een prettige plaat. Ok niet de muziek waar ik dagelijks naar luister maar verandering van spijs doet eten.

rodneyVL
Mijn hemel, kan het eens minder met Stromae en overal waar getracht wordt het werk van deze man door mijn strot te duwen? Kan iemand mij in hemelsnaam vertellen wat er nu precies zo 'formidabel' is aan deze act? Het is zo mensonterend saaie muziek wat deze man mij brengt..

avatar van lennon
En daarom heb je de moeite genomen om het hele album je beluisteren en kan je een ster geven?

Ik ruik een anti stem.

avatar van toxief
Zo is dat lennon. Succes en talent worden soms moeilijk geslikt.

avatar van lennon
Tja, voorlopig gaat de man van klein naar groot.. Ik zag m nog in Vredenburg, maar toen was er al een HMH show gepresenteerd, en Pinkpop.. maar nu dus ook een Ziggodome show..
Toen ik hem zag in Vredenburg zei ik al tegen mijn vrouw: deze show kan makkelijk in een Ziggodome, en zal best uitverkopen.. en het gaat gewoon gebeuren!

Top voor hem, en hij gaat als een speer!!

Via Formidable en een vrij hoge notering in de rotatielijst toch eens gaan beluisteren en wat een aangename plaat zeg! En wie kom ik hier tegen: lennon! Ook gij zijt voor de bijl zie ik.

En oh ja: de pubertijd loopt tegenwoordig schijnbaar lang door. Leuk dat je op je 47e nog puber genoemd wordt. Bedankt goldendream!

Wel jammer van die paar anti-stemmen...

De zon schijnt, en de lekkere electronische dance hip hop house pop van Stromae galmt door de kamer hier. De sound die uit al deze stromingen is samengesteld, met soms de nadruk op de één, soms de nadruk op de ander, is aangenaam om naar te luisteren en zit knap in elkaar gestoken. Sterk is ook de toon van zijn stem en de fraaie uitspraak van het Frans. Een prettige rol op dit album is weggelegd voor de piano / toetsen.

Maar aan alleen een sound en een stem heb je niets als de nummers niet goed zijn. En die goede songs staan er volop op dit Racine Carée. Bovenal heb je het briljante Formidable, waarvan ik niet zal schrijven dat de titel van de song zijn naam meer dan recht doet. Niet alleen één van de beste nummers van 2014 (nu al), maar een instant klassieker wat mij betreft.

Maar er is meer, veel meer. Er staat allereerst geen één minder nummer op dit album. En door alle invloeden is het dus ook afwisselend en nooit saai. Nog een paar hoogtepunten: Ta Fete, Papaoutai, Batard, Tout Les Memes, Human a l'Eau, Quand C'est? & de fraaie piano van Merci. Des te vaker ik dit album draai, des te enthousiaster ik word.

avatar van lennon
Human a l'Eau vond ik een erg irritant nummer... tot ik m live zag.. totaal andere mening over deze track gekregen.. hij moet zo hard mogelijk gedraaid worden!

Ik draai nu Merci hard en realiseer me dat dit nummer ook wel iets weg heeft van Daft Punk, gemengd met wat old skool Italo disco. Grazie!

avatar van Kos
Kos
Hm jammer, ik vind de bekende hitjes toch wel veruit het beste op dit album.

Wat is dat toch: dat wel hele grote aantal haat stemmen bij dit album? Nu zie ik weer bovenaan staan onder 'stemoverzicht': 'verlaagt zijn stem van 1,0 naar 0,5*'. Bij datzelfde overzicht zie je dat die twee stemmen wel heel veel gegeven zijn. Heeft deze jonge Belg iets verkeerds gedaan?

avatar van lennon
Ach ja.. kinderachtig spelletje...lekker laten gaan.

ik heb vandaag de vinyl versie aangeschaft, want gewoon de moeite waard om te hebben. .zo simpel is het gewoon. Er voor de haters is het gewoon "their loss".