Monster Magnet - Superjudge (1993)

Label: A&M

1. Cyclops Revolution (5:45)
  2. Twin Earth (5:56)
  3. Superjudge (6:49)
  4. Cage Around the Sun (4:56)
  5. Elephant Bell (3:59)
  6. Dinosaur Vacume (6:02)
  7. Evil (3:14)
  8. Stadium (3:42)
  9. Face Down (4:12)
  10. Brainstorm (8:04)
  11. Black Balloon (3:05)
avatar van jurado
Absolute top samen met Spine of God en Tab!!

Hoogte punt van de plaat is het titel nummer ...apocalyptisch goed!!

avatar van orbit
Dinosaur Vacume!!

avatar van cornucopia
Iets minder spacey dan Spine of God, maar muzikaal wederom zeer sterk... Nog steeds kun je hier stoned worden zonder te gebruiken...

avatar van trebremmit
Evil vind ik totaal niet passen op deze plaat, voor de rest een heerlijk psychedelisch stoner album.

avatar van andnino
Ik mis iets op deze plaat. In productie/klank geloof ik, het voelt enorm kaal aan, de sfeer dringt nergens echt door.

Kingsnake
Veel gitaar, veel fuzz, veel sfeer, veel psychedelica.
Stonerrock op haar best!

Titelsong is een beest met een lekker beestachtig einde.

avatar van Ernie
Vandaag aangschaft mijn 3de orginele monster magnet samen met Dopes To Infinty & Monolithic (en Spine of God ligt hier nog ergens in een gekopieerde versie) en deze klinkt idd nog als de oude Monster Magnet. Zoals hierboven : Veel Fuzz, veel Psychedelica en die leveren idd een prachtige sfeer op. Wat hier opvalt bij mij zijn de harde overgangen in de songs. Zo zit dave nog een liefelijk gitaardeuntje te spelen en zachtjes te zingen en dan wordt de distortion ingestampt en ontploft de boel echt in je gezicht tot een heerlijk Stonerfeestje. Enkel Cage Around the Sun draaft wat te ver door in de geluidssoep en eindigt in een herrie van ruis maar meerdere luisterbeurten drijven mij mss tot andere gedachten. Dikke 4* voor nu met huisfavorieten Cyclops Revolution, Dinosaur Vacume en Black Balloon.

avatar van Beeswax
Ik vond deze een paar weken geleden in de uitverkoop van de plaatselijke bibliotheek. De naam deed wel ergens een belletje rinkelen, maar ik heb Superjudge op goed geluk aangeschaft (voor geen geld).

Op het internet (ok, ja, Wikipedia) las ik dat de verkoopcijfers tegenvielen omdat het album als een heavy metalalbum gepromoot werd - midden jaren 90, op het hoogtepunt van de grunge, was metal not done. Zeer jammer, want in de eerste luisterbeurt hoorde ik een perfecte mix van Black Sabbath, Melvins en vroege Soundgarden. Het viel wel érg goed mee voor een impulsieve graai uit de afdankertjesbak!

Soms zijn de nummers wat repetitief en missen ze een hook, maar deze nummers zijn in de minderheid en zijn zelfs dan niet slecht.

Favorieten zijn tot nu toe Cyclops Revolution, Face Down en Cage Around the Sun.

avatar van gigage
Dit album leverde Monster Magnet nog een uitnodiging op voor Dynamo Open Air. Ik weet wel dat ik het toen beter kon waarderen (nieuwe stroming misschien) dan nu. Het drentelt voort, maar als je er voor in de stemming bent dan hoor je wel veel bezieling en veel aardige gitaarpartijen. Ze jammen er lekker op los zal ik maar zeggen.

avatar van james_cameron
Destijds mijn eerste kennismaking met de band en nog steeds is dit een tof album. Qua produktie valt er wel het één en ander op aan te merken op deze tweede plaat, maar de songs staan stuk voor stuk nog steeds als een huis. Vooral opener Cyclops Revolution en de atypische, vrolijk klinkende afsluiter Black Balloon zijn te gek, maar alles daartussen is ook de moeite waard. De lekker rauwe en ruige psychedelische space-rock is hier goed uitgewerkt en mooi in balans met de groezelige zang van Dave Wyndorf.

avatar van jurado
james_cameron schreef:
Wat vindt je van opvolger Dopes to Infinity?

avatar van james_cameron
Dopes To Infinity vind ik bij vlagen beter, al zakt die behoorlijk in tegen het einde.

avatar van RuudC
Weer een dikke spaceplaat! Superjudge moet wel even op gang komen. Heeft wel drie nummers nodig en daarom ben ik enigszins verbaasd dat die juist vaak als favorieten aangestipt worden. Met Cage Around The Sun stijgt de band pas echt op om vervolgens de rest van het album door het heelal te scheuren. Alleen het zeurderige Evil laat je weer even terug op aarde vallen. Verder mis ik hier wel een beetje de hoogtepunten. Elephant Belle, Dinosaur Vacume en Brainstorm zijn erg goed, maar halen niet het niveau van Zodiac Lung, Spine Of God niet. Ik geniet van de constante kwaliteit, de dikke fuzz en hier en daar de Oosterse instrumenten. Minder goed dan de vorige, maar ik zeg liever dat ik hier ook dik van genoten heb.

Tussenstand:
1. Spine Of God 4,5*
2. Superjudge 4*
3. 25 TAB 4*

avatar van lennert
Iets consistenter qua sound dan het debuut, maar ook net iets minder spetterend. Het duurt even voor het album wat meer op gang komt, maar vanaf Dinosaur Vacuum is het vooral genieten. Brainstorm heeft een simpele maar oh zo efficiënte rif en het afsluitende Black Balloon is in al zijn eenvoud erg doeltreffend. Tevens zitten er wat oosterse invloeden in die de hogere sferen nog iets hoger maken. Nog steeds een erg tof album, maar het kan nog steeds beter.

Tussenstand:
1. Spine Of God
2. Superjudge
3. 25... Tab

avatar van LinkinPark90
Superjudge, het tweede album van Monster Magnet, een soort mix van psychedelic rock en stoner rock.

Opener ‘Cyclops Revolution’ begint al aardig en klinkt ook psychedelisch (hello early Hawkwind). ‘Twin Earth’ is dan eerder een lekker rocknummer. Het titelnummer ‘Superjudge’ bevat heel wat ‘space’ gitaarwerk, één van de hoogtepunten op de plaat. ‘Cage Around the Sun’ is een rustiger psychedelisch (deels akoestisch) nummer, het nummer barst wel open naar het einde van het nummer. Dave Wyndorf klinkt ook goed op dit nummer. De drums waarop ‘Elephant Bell’ opent gaven mij direct een Black Sabbath gevoel, ook een leuk psychedelisch/hardrock nummer. Hierna volgt opnieuw een hoogtepunt ‘Dinosaur Vacume’, dat mij opnieuw aan de vroege jaren van Hawkwind (met Lemmy) laat denken. ‘Evil’ is een cover en bevalt mij iets minder dan de vorige nummers. ‘Stadium’ is een korter hardrocknummer, ‘Face Down’ is ook een leuk hardrock/psychedisch rocknummer waarvan blijkbaar een videoclip van uitgebracht werd. Vervolgens krijgen we opnieuw een cover te horen ‘Brainstorm’, van de eerder genoemde Hawkwind, uit hun 3e album ‘Doremi Fasol Latido’. Met ‘Black Balloon’, een rustiger/vrolijker nummer met Oosterse invloeden, sluit het album af.

Een goede plaat waarvan de productie wat stoffig klinkt, maar dat heeft uiteraard zijn charme. Hierop klonk de band heel wat psychedelischer dan op de recentste platen waarmee ik ze leerde kennen (ik volg de band sinds hun grootste succesplaat ‘Powertrip’).