Anathema - Alternative 4 (1998)

Label: Peaceville

1. Shroud of False (1:36)
  2. Fragile Dreams (5:32)
  7. Alternative 4 (6:17)
  8. Regret (7:58)
  9. Feel (5:28)
  10. Destiny (2:13)
  11. Your Possible Pasts [Cover] * (4:28)
  12. One of the Few [Cover] * (1:51)
  13. Better of Dead [Cover] * (4:22)
  14. Goodbye Cruel World [Cover] * (1:40)
avatar van Thin Air!
Alles weer even de revue laten passeren. Heerlijk toch.
Overkill moeten we niet hebben dus op tijd stoppen

Ik ben nu bij Destiny. Zie dat hier de minste punten aan gegeven wordt maar ik blijf dit een goed nummer vinden. Zo ingetogen maar zo mooi.

avatar van Casartelli
Tja, en zo vind ik Feel dan weer geweldig. Niet helemaal zo mooi als Regret, maar dat is dan ook maar héél weinig nummers gegeven...

avatar van JohnnyVergerFan
Zeer verguld met mijn vinyl versie die ik onlangs (eindelijk) heb mogen vinden in mn favoriete platenzaak in Spanje. Ik krijg 'm sindsdien ook bijna niet meer van m'n platenspeler af...ben dit album aan het herontdekken (terwijl ik dacht dit niet meer mogelijk was). Deze LP klinkt geweldig en is i.m.o. ook beter dan de CD release met bonustracks. Van de eerste aanslag van "Shrould..." tot en met de laatste klanken van "Destiny" met de woorden "can you feel me..." als machtige afsluiter is voor mij één brok emotie. Ik kan weinig tot niks vinden wat me stoort, wat ik misschien anders had willen horen. Voor mij klopt het op alle fronten. Inclusief de missertjes van Vincent en de soms de misschien wat ongebruikelijke bekkenslagen....maar nogmaals, voor mij klopt het. De (minimale) onzuiverheden en dus imperfectie "luistert" meer tot mijn verbeelding dan bijv. de laatste worp (Distant Satellites) van deze band. Terwijl ook die plaat mij wel weet te boeien en ik met plezier blijf opzetten.
Maar de hang naar, laten we zeggen, een andere muzikaliteit en het (hier nog onwennig) ontdekken van "iets nieuws" voor Anathema zelf in deze periode betekent toch duidelijk meer voor me.

@ oké Jonny vind je de vroegere stiijl van Anathema je meer aanspreken dan wat ze nu maken? ( mij in ieder geval wel)

avatar van JohnnyVergerFan
Kan ik niet zo 1 op 1 stellen Neal Peart. Wat ik in het laatst album wel mis is het echte avontuurlijke, het onwennige, misschien wel het fragiele. Ondanks nieuwe invloeden (electronica) staat het gelijk als een huis. Het is .....bijna instant prefab, terwijl ik liever het "proces van het ontdekken" had willen terughoren en dat gebeurt bij deze (eerdere) albums absoluut en overduidelijk wel. Eigenlijk nog tot en met WHBWH.
Als je het zo beschouwt, dan spreekt me dat meer aan ja

avatar van Broem
Ook hier een 0,5* erbij. Fantastisch album van Anathema waarin de latere (kenmerkende) sound goed naar voren komt. Erg lekker om weer eens naar te luisteren.

avatar van ASman
Veel berichten die laten uitschijnen dat deze Alternative 4 niets meer met metal te maken zou hebben. Daar heb ik toch een andere mening over. Death/doom? Neen, dat is het al lang niet meer, maar klassieke doom invloeden zijn nog duidelijk te bespeuren. Atmosferisch gezien, alsook in de nog steeds logge (jawel, doomy) gitaarriffs die geregeld komen opduiken.
Eternity nam volledig afscheid van de death/doom, maar de sound op Eternity, deze Alternative 4 en voor een groot deel de opvolger Judgement kan ik alleen maar als volgt omschrijven: het linkerbeen in de (klassieke) doom metal, het rechterbeen in de alternatieve/progressive rock. De mantel der metal werd pas volledig afgeworpen met A Fine Day to Exit - een toepasselijke titel dan ook in dit geval.