Anathema - Alternative 4 (1998)

Label: Peaceville

1. Shroud of False (1:36)
  2. Fragile Dreams (5:32)
  7. Alternative 4 (6:17)
  8. Regret (7:58)
  9. Feel (5:28)
  10. Destiny (2:13)
  11. Your Possible Pasts [Cover] * (4:28)
  12. One of the Few [Cover] * (1:51)
  13. Better of Dead [Cover] * (4:22)
  14. Goodbye Cruel World [Cover] * (1:40)
avatar van Thin Air!
Alles weer even de revue laten passeren. Heerlijk toch.
Overkill moeten we niet hebben dus op tijd stoppen

Ik ben nu bij Destiny. Zie dat hier de minste punten aan gegeven wordt maar ik blijf dit een goed nummer vinden. Zo ingetogen maar zo mooi.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tja, en zo vind ik Feel dan weer geweldig. Niet helemaal zo mooi als Regret, maar dat is dan ook maar héél weinig nummers gegeven...

avatar van JohnnyVergerFan
Zeer verguld met mijn vinyl versie die ik onlangs (eindelijk) heb mogen vinden in mn favoriete platenzaak in Spanje. Ik krijg 'm sindsdien ook bijna niet meer van m'n platenspeler af...ben dit album aan het herontdekken (terwijl ik dacht dit niet meer mogelijk was). Deze LP klinkt geweldig en is i.m.o. ook beter dan de CD release met bonustracks. Van de eerste aanslag van "Shrould..." tot en met de laatste klanken van "Destiny" met de woorden "can you feel me..." als machtige afsluiter is voor mij één brok emotie. Ik kan weinig tot niks vinden wat me stoort, wat ik misschien anders had willen horen. Voor mij klopt het op alle fronten. Inclusief de missertjes van Vincent en de soms de misschien wat ongebruikelijke bekkenslagen....maar nogmaals, voor mij klopt het. De (minimale) onzuiverheden en dus imperfectie "luistert" meer tot mijn verbeelding dan bijv. de laatste worp (Distant Satellites) van deze band. Terwijl ook die plaat mij wel weet te boeien en ik met plezier blijf opzetten.
Maar de hang naar, laten we zeggen, een andere muzikaliteit en het (hier nog onwennig) ontdekken van "iets nieuws" voor Anathema zelf in deze periode betekent toch duidelijk meer voor me.

@ oké Jonny vind je de vroegere stiijl van Anathema je meer aanspreken dan wat ze nu maken? ( mij in ieder geval wel)

avatar van JohnnyVergerFan
Kan ik niet zo 1 op 1 stellen Neal Peart. Wat ik in het laatst album wel mis is het echte avontuurlijke, het onwennige, misschien wel het fragiele. Ondanks nieuwe invloeden (electronica) staat het gelijk als een huis. Het is .....bijna instant prefab, terwijl ik liever het "proces van het ontdekken" had willen terughoren en dat gebeurt bij deze (eerdere) albums absoluut en overduidelijk wel. Eigenlijk nog tot en met WHBWH.
Als je het zo beschouwt, dan spreekt me dat meer aan ja

avatar van Broem
Ook hier een 0,5* erbij. Fantastisch album van Anathema waarin de latere (kenmerkende) sound goed naar voren komt. Erg lekker om weer eens naar te luisteren.

avatar van ASman
Veel berichten die laten uitschijnen dat deze Alternative 4 niets meer met metal te maken zou hebben. Daar heb ik toch een andere mening over. Death/doom? Neen, dat is het al lang niet meer, maar klassieke doom invloeden zijn nog duidelijk te bespeuren. Atmosferisch gezien, alsook in de nog steeds logge (jawel, doomy) gitaarriffs die geregeld komen opduiken.
Eternity nam volledig afscheid van de death/doom, maar de sound op Eternity, deze Alternative 4 en voor een groot deel de opvolger Judgement kan ik alleen maar als volgt omschrijven: het linkerbeen in de (klassieke) doom metal, het rechterbeen in de alternatieve/progressive rock. De mantel der metal werd pas volledig afgeworpen met A Fine Day to Exit - een toepasselijke titel dan ook in dit geval.

avatar van Wibren
Album dat zijn sterke momenten heeft maar ook net iets te vaak mindere. Lost Control één van de betere nummers van de band, opmerkelijk dat het nummer maar op 3 staat van favoriete songs bij dit album. Fragile Dreams leuk riffje en goeie song en daarom waarschijnlijk gekender en dus meer stemmen, zoals wel vaker hier op MusicMeter.

Toen die zangeres haar intrede deed haakte ik af. Ik kon mij niet meer vinden in hun nieuwe stijl.

avatar van horizon
Vandaag na langere tijd weer eens geluisterd en wat blijft dit toch een tijdloos en sterk album.

Nummers als Fragile Dreams, Alternative IV, Regret en Feel zijn ieder op hun eigen manier briljant.

avatar van milesdavisjr
Waar voorganger Eternity voor mijn gevoel onevenwichtig was, een magere productie kende en Vincent zoekende is naar zijn stem is Alternative 4 een stap in de juiste richting. Fragile Dreams is daar al een mooi voorbeeld van, een lekker ritme en dito melodie. Empty zet deze lijn door, Cavanagh zingt met zijn 'normale' stem en doet dat met overtuiging. Hierna gaat het tempo dusdanig omlaag dat het plaatje mijn aandacht niet altijd vast blijft houden. Hoewel de schijf geen nummers kent die in mijn beleving een onvoldoende scoren mis ik toch wat afwisseling en intensiteit tussen de nummers onderling. Dit euvel (voor mij dan) zou bij opvolger Judgement verholpen zijn. Kortom, beter dan Eternity maar wat mij betreft minder dan zijn emotionele opvolger dat tevens meer afwisseling kende.

Dit was zo'n beetje het laatste album oude doomstijl en dat vond ik persoonlijk het best bij deze formatie passen.

avatar van jorro
Prima album. Vooral de kwaliteit van de zang is een verademing na de voorganger 'Eternity'.
Mooiste nummers zijn wat mij betreft Fragile Dreams en Regret. Maar er staan veel mooie tracks op dit album. Piano en strijkjes geven de nummers een erg fijne sfeer.
Niet echt overtuigend zijn de bonustracks. Zelfs een beetje zonde.
4* blijft 4*

jorro schreef:
Niet echt overtuigend zijn de bonustracks. Zelfs een beetje zonde.
4* blijft 4*

Drie van de vier bonustracks waren ook niet bedoeld voor Alt. 4. Dat ze er achteraf voor één of andere deluxe versie dan toch op gegooid worden maakt het album er inderdaad niet beter op.

avatar van horizon
Ken het album alleen zonder bonus nummers. En op Spotify wordt na Destiny ander album opgezet.

avatar van Faalhaas
Ik heb wat nieuwe info over deze periode van oud bassist Duncan Patterson gekregen. Het lijkt me vrij accuraat, dus ik dacht ik deel het hier. Bepaalde teksten vallen nu iig opeens op hun plek voor mij.

Regret - Als reactie op Vincents nummer schreef Danny Regret. Ook hier spreekt de tekst weer voor zich lijkt mij. Hij heeft spijt, al kruipt hij ook wat in de slachtofferrol terwijl hij zelf natuurlijk dader was. Blijkbaar had hij daar toen al een handje van.

Door deze gebeurtenissen kon Duncan niet meer samenwerken met Danny. In eerste instantie hebben ze Danny ontslagen en nam Dave Pybus de rol als gitarist over. Maar toen hun moeder overleed besloot Duncan dat het beter was dat hij zich terugtrok zodat de broers hun breuk konden bijleggen.

avatar van JohnnyVergerFan
Echter, in 2000 werkten ze wel samen in Antimatter en gingen zelfs touren door Europa (w.o. NL).

JohnnyVergerFan schreef:

2002 was dat vlgs mij. Maar klopt verder ja, ze hebben het op een gegeven moment weer goed gemaakt en Danny speelde even in Antimatter.

avatar van ZAP!
Faalhaas schreef:
...Re-Connect - Vincent schreef dit nummer naar aanleiding van grensoverschrijdend gedrag van Danny. Danny vergreep zich in 1997 meerdere malen aan de vriendin van Vincent. Hij viel haar lastig in haar slaap en probeerde seks met haar te hebben. Bij de vriendin van Les Smith deed hij hetzelfde. Met dit in je gedachten heeft het nummer opeens veel meer impact op mij. Je hoort de woede en frustratie die er in zit heel duidelijk. Come on and twist that knife again. Well I'd love to see you fucking try!

Toen al...! Jammer dat er nooit aangifte is gedaan, dan had Danny / dit gedrag veel eerder gestopt kunnen worden. -edit- Maar later hebben ze toch nog samengewerkt?! -edit2- Eigenlijk sowieso heel vaag dat dit allemaal in nummers wordt verwerkt waarbij de betreffende personen gewoon samen blijven spelen...

avatar van crosskip
Toevallig 5 dagen geleden een post op Reddit waarin Duncan Patterson aangaf dat Danny nooit in Antimatter heeft gezeten.

ZAP! schreef:

Tja soms kun je iemand vergeven toch. Vincent heeft wel eens in een interview gezegd dat hij met Danny bleef samenwerken omdat het zijn broer was, daar accepteer je toch meer van dan iemand anders. Maar het blijft een rare situatie ja, het verklaart wel de spanning die vaak tussen die twee te zien was op het podium. En er gingen ook wel wat jaren overheen voor Danny en Duncan weer konden samenwerken.

crosskip schreef:

Heel vreemd want ik heb hem nog live zien spelen met Antimatter. En hij is ook op een aantal studio nummers te horen. Hij is misschien nooit officieel lid geweest van de band maar hier lijkt Duncan toch een beetje de geschiedenis te willen herschrijven.

rafke pafke schreef:

Denk dat ik een beetje verkeerd heb gelezen en Duncan bedoelde dat hij nooit samen met Danny in Antimatter heeft gezeten. Danny heeft later inderdaad gewoon meegespeeld met de band, maar toen was Duncan al weg.

crosskip schreef:

Naar mijn weten heeft Danny zich in 2002 een aantal weken bij Antimatter gevoegd. Hij had Anathema verlaten (weet zo even niet waarom) en tourde een aantal weken met Duncan en Mick Moss. Ook nam hij toen met Mick Moss de EP A Dream for the Blind op, Duncan werkte hier niet aan mee. In 2007 speelde Danny gitaar op Leaving Eden, toen was Duncan idd al weg.

crosskip schreef:

Danny heeft zoals Faalhaas zegt inderdaad getourd met Antimatter in 2002. Dus met Mick Moss én Duncan. Ik heb ze tijdens die tour gezien in het Belgische Geel. Ik heb daar Danny gevraagd mijn exemplaar van Alternative 4 te signeren. Er is zelfs een live album uit die periode: live@K13, waar Danny op te horen is. Daarnaast werkte hij inderdaad mee aan het A Dream For The Blind ep'tje en op een aantal tracks op Unreleased 1998-2003 is hij ook te horen.

avatar van crosskip
De quote van Duncan was "He didn't join Antimatter, he came over for a week and we decided it was not a good idea". Als je het terug kijkt vallen alle concerten en die opname voor het livealbum ook in dezelfde week in oktober. Hoe dat met dat eptje zat weet ik ook niet helemaal, maar Duncan speelde daar niet op mee. Krijg in ieder geva niet echt het idee dat Duncan nog graag met Danny samen werkte.

Apart.

Volgens mij heeft Duncan Patterson op zijn eigen website ooit hele relaas geschreven en toen gaf hij Dave Prybus de schuld.
Deze vertelde hem namelijk dat de Cavanagh's hem de eer niet lieten toekomen die hij verdiende etc etc bla bla. Daarop ging Dave de band in...
En had Duncan issues met hem. En werkte hij daarna wel nog gewoon samen met de Cavanaghs.

horizon schreef:

Apart.

Het één sluit het ander toch niet uit? Dat er al onmin binnen de band over het voorval was en dat Pybus (destijds hun roadie) nog even wat extra olie op het vuur gooide om zo een plek binnen Anathema te veroveren?

avatar van horizon
Zou kunnen, maar waarom schreef hij toen dat verhaal al niet?

Waarom wel?

Hoe weet je dat wat Duncan zegt waar is?

avatar van Faalhaas
Dat weet ik niet maar hij lijkt mij iig een oprechter persoon dan Danny. Heb je hiervoor nou speciaal een account aangemaakt?

Waarom wel?

Geen idee. Zullen we nooit weten?