Duran Duran - Big Thing (1988)

Label: Capitol

1. Big Thing (3:41)
  2. I Don't Want Your Love (4:06)
  3. All She Wants Is (4:34)
  4. Too Late Marlene (5:09)
  5. Drug (It's Just a State of Mind) (4:20)
  6. Do You Believe in Shame? (4:24)
  7. Palomino (5:19)
  8. Interlude One (0:33)
  9. Land (6:11)
  10. Flute Interlude (0:32)
  11. The Edge of America (2:36)
  12. Lake Shore Driving (3:05)
  13. Drug [It's Just a State of Mind) (Daniel Abraham Mix] * (4:20)
  14. Notorious [Live in Rotterdam May 1987] * (4:16)
  15. Vertigo [Do the Demolation) (Live in Rotterdam May 1987] * (6:00)
  16. New Religion [Live in Rotterdam May 1987] * (5:31)
  17. Hungry Like the Wolf [Live in Rotterdam May 1987] * (5:05)
  18. American Science [Live in Rotterdam May 1987] * (4:57)
  19. I Don't Want Your Love [Shep Pettibone 7 * (3:52)
  20. All She Wants Is [45 Mix] * (4:28)
  21. I Believe / All I Need to Know [Full Version] * (6:16)
  22. The Krush Brothers LSD Edit * (3:33)
  23. Palomino [Edit] * (3:36)
  24. God (London) * (1:39)
  25. This Is How a Road Gets Made * (0:50)
  26. Big Thing [7 * (3:54)
  27. I Don't Want Your Love [Big Mix] * (7:35)
  28. All She Wants Is [US Master Mix] * (7:21)
  29. Drug (It's Just a State of Mind) [Remix] * (4:38)
  30. Big Thing [12 * (6:42)
  31. All She Wants Is [Eurohouse Mix] * (7:35)
Ik doe er een halve ster bij en maak er een volle 4 van.

Het is toch een mooi album. Kan er niets anders van maken. Enige zwakke broeder is "a drug" voor mij. Was het vanaf de release al, en heb er nog steeds niks mee, maar nummers als Land, Palomino, Do you believe in shame en All she wants is zijn gewoon erge sterke nummers en behoren tot mijn favorieten in het DD genre...

Vaak onderuit gehaald dit album, mijn insziens onterecht. De heren konden weinig meer goed doen nadat de 2 Taylors waren vertrokken, en dat heeft tot 1993 geduurd (ordinairy world) en eigenlijk vind ik dat zelfs de periode dat ze enigszins wel gewaardeerd werden, ook ondergewaardeerd is.

Een album als the "Wedding album" doet wat mij betreft echt niet onder voor dit album.

rkdev schreef:
'Do You Believe in Shame?' is een zeer sterk, sfeervol (maar toch poppy) nummer. Het neigt voor mij wat naar Simple Minds en INXS.

Melodie is toch volkomen gejat van CCR's Suzie Q?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
herman schreef:
Melodie is toch volkomen gejat van CCR's Suzie Q?

Die het op hun beurt (kennelijk) weer van ene Dale Hawkins hadden.

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar ik had het er in elk geval nog niet in gehoord...

Oja, CCR verzon ook lang niet alles zelf.

Ik laat dit album verder aan me voorbij gaan. Aan de eerste drie Duran Duran-albums heb ik wel genoeg.

avatar van rkdev
herman schreef:
de eerste drie Duran Duran-albums heb ik wel genoeg.
dan zou ik toch echt nog een keer All You Need Is Now proberen!

avatar van edje1969
Destijds vernieuwend album en I Don't Want Your Love knalt nog altijd lekker. Ook de andere singles All She Wants Is en Do You Believe In Shame blijven sterk. Titelnummer is goede opener maar verder zijn eigenlijk alleen Too Late Marlene en The Edge Of America nog goede albumnummers. Land is zelfs irritant. En ook Drug en Palomino vind ik toch zwak. 3,5 vanwege de zeer sterke singles, goede productie en simpelweg....omdat ik een aantal nummers nog gewoon graag opzet.

avatar van luigifort
Dit album is destijds behoorlijk geflopt..het album daarna nog meer zelfs..maar ik heb m altijd wel aardig gevonden..anders..exotischer..niet typisch duran maar toch genoeg mooie nummers..toch net aan 4* denk ik..Drug is wel een ruknummer trouwens..Wat wel grappig was..bij t concert in 2008 deed ie nog die sprong net als in The Reflex video..zag er wat minder soepel uit..Publiek ging wel uit zn dak..maar ben benieuwd of ie t over 25 jaar ook nog doet met zn rollator misschien..zie t zo voor me

Ik blijf Drug wel leuk vinden, het origineel, die Daniel Abrahams mix niet zo

een vol punt erbij.
Buiten de 2 in mijn ogen overbodige Interludes valt er steeds minder aan te merken.

Kan iemand zo vriendelijk zijn mij de link uit te leggen tussen CCR's Suzie Q en Do You Believe in Shame? Ik hoor 'm niet helemaal dan wel vind het in ieder geval knap bedacht 8!

avatar van spoiler
Ember schreef:

Ik heb zowel de muziek van CCR en Duran Duran in huis. Draai deze nummers eens een keer achter elkaar en dan hoor je het echt vanzelf.
Beide topnummers overigens!!!

avatar van rkdev
spoiler schreef:
Draai deze nummers eens een keer achter elkaar en dan hoor je het echt vanzelf
Absoluut dezelfde zanglijn idd

Dit was destijds mijn kennismaking met Duran Duran. Dit album bevat veel jeugdsentiment voor mij. Het valt me op dat er aardig wat negatieve kritiek op is. Wellicht heeft het te maken met hoe ze in de jaren voor dit album klonken? Daar had ik dus geen last van...

Op een paar tracks na nog steeds goed te beluisteren. Beste nrs: All She Wants Is, Do You Believe in Shame en Too Late Marlene.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Waverick schreef:

Duran Duran heeft (binnen het popgenre) nooit echt vastgehouden aan 1 stijl en misschien is dat ze wel opgebroken. Van de new wave en de perfecte pop van de eerste twee platen werd het geluid vriendelijker en commerciëler op Seven And The Ragged Tiger, Notorious heeft dan weer meer soul en deze klinkt weer wat electronischer. Gaandeweg werd Duran Duran steeds experimenteler en bij elke stap vervreemden de fans steeds meer van ze. Ik ben afgehaakt in 1993 en ben de laatste jaren aan een inhaalslag en herwaardering bezig.

Over deze plaat kan ik kort zijn: nergens zakt hij door de ondergrens heen (zelfs Drug scoort nog een krappe voldoende en de Interludes reken ik niet mee) en er wordt toch ook regelmatig de 4,5 a 5 sterren aangetikt. De eerste helft heeft enkele goede nummers en de tweede helft wordt gekenmerkt door een mooie flow. Desondanks "slechts" 3,5* ster van mijn kant, wel 1 die heel dicht tegen de 4* sterren aanzit.

Mocht iemand trouwens nog weten waar ik Pop Trash, Meddazaland en Red Carpet Massacre voor een betaalbaar prijsje kan vinden, dan hoor ik het graag. Thank You en Astronaut kom ik nog wel tegen bij de Plaatboef, alleen die drie heb ik nog nooit ergens gezien.

avatar van pureshores
Ik kan er niks aan doen maar ik grijp nog steeds vaak terug naar dit album. En wat is Land een heerlijk nummer met mooie synthtapijtonderlegging.
Drug die hier veel kritiek krijgt is het 80's broertje van Pressure off van Paper Gods met dat meezingmeisje effect.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer een herbeluisterd, vond dit bijna 30 jaar terug een draak van een plaat en hier is weinig verandering in gekomen. Ook nooit de moeite genomen om het album aan te schaffen. Enkel bij Do You Believe In Shame ? veer ik op, dat is een mooi nummer. Duran Duran zakt wat mij betreft met deze plaat door een ondergrens.

avatar van Funky Bookie
Fijn abum. Alles wat DD goed maakt, is hier wel terug te horen. I Don't Want Your Love en Palomino behoren m.i. tot hun sterkste werk.

avatar van Jan Wessels
Mm, draai het album de laatste tijd weer en met veel genoegen moet ik zeggen. Meer dan ik me kan herinneren van de vorige keren. Nummers van deze CD doemen te pas en te onpas weer op in mijn geheugen en dat na al die jaren en zonder dat het echt grote hits waren. Toch een sterker album dan ik in mijn hoofd had... Halve ster erbij en naar 4*.

avatar van pureshores
het album is mijn top 10 nu in gekomen na afgelopen week.
Ik draai het echt erg vaak nog steeds.

Ondanks dat blijft het een 4,5 (ja dat kan voor een album in je top 10), omdat ik het titelnummer totaal niks vind en Lake shore driving niets toevoegt. Alles daartussen maakt het album voor mij.

Titelnummer is juist zalig
Maar , dat heeft bij mij ook lang geduurd, ik vond het eerst niks...

cosmic kid schreef:

Volgens mij heb ik Pop Trash 20 jaar terug voor 10 euro gekocht in Groningen op de Grote Markt bij een zaakje en Medazzaland voor 37 gulden nog bij Plato. Medazzaland is sowieso zeldzaam nu in NL, niet? Origineel van Red Carpet heb ik nog niet...

avatar van vigil
luigifort schreef:

Goede investering!

De enige die ik nog niet heb van de wild boys

avatar van luigifort
Lucky you, ik heb alleen Seven and the Ragged Tiger, Notorious, Big Thing, Liberty, The Wedding Album , Medazzaland, Pop Trash en 2 verzamelaars origineel op cd. Duran Duran, Rio en Arena heb ik wel op vinyl. Seven 2x zelfs. De rest komt nog wel als ik ze ergens voor een prikkie zie. Behalve die draak van Paper Gods...

avatar van milesdavisjr
Een redelijk schijfje van de boys, hier en daar wat stemmig van aard met enkele prima songs.
Het plaatje begint pas te leven bij mij na een nummer of 5 en dat is rijkelijk laat maar er komen dan wel enkele prachtige nummers voorbij. Do You Believe in Shame zit subtieler in elkaar dan het eerste gehoor doet vermoeden. Hetzelfde kan gezegd worden van Palomino. Land kan mij ook wel bekoren, de akoestische gitaar zorgt voor de subtiele ondersteuning en de song is met mooie arrangementen omgeven. Voor mij vormt The Edge of America een van de mooiste composities in het oeuvre van Duran Duran, de instrumentatie is spaarzaam en relatief eenvoudig maar Simon Le Bon tilt het nummer naar een hoger niveau. Afsluiter Lake Shore Driving is een funky aandoende song met een stuwende ritmesectie, niks mis mee. Hoewel de plaat te laat op gang komt voor mijn gevoel, weten de heren toch een dikke voldoende te scoren, dat zit hem mede in het feit dat dit album niet direct zijn geheimen aan mij prijs gaf en dat is een compliment.

ard
Toch wel 1 van mijn favoriete Duran Duran albums met Notorious. Palomino vind ik zelfs 1 van hun beste nummers! Heb ze live gezien tijdens deze Bij Thing tour. Erg goed concert! Time flies...