Nina Hagen Band - Nina Hagen Band (1978)

West-Duitsland
Label: CBS

1. TV-Glotzer (White Punks on Dope) (5:15)
  2. Rangehn (3:27)
  3. Unbeschreiblich Weiblich (3:30)
  4. Auf'm Bahnhof Zoo (5:25)
  5. Naturträne (4:05)
  6. Superboy (4:01)
  7. Heiss (4:11)
  8. Fisch Im Wasser (0:51)
  9. Auf'm Friedhof (6:15)
  10. Der Spinner (3:15)
  11. Pank (1:45)
avatar van Bulldozer
Hendrix4live schreef:
Zeker wel één van de beste Duitse-Cd's ooit gemaakt. Zo ontzettend jammer dat er maar twee albums van haar zijn. Maar ik vind hun tweede stukken minder.
TV-Glotzer (White Punks on Dope), Auf'm Friedhof en Unbeschreiblich Weiblich vind ik de allerbeste.

Er zijn meerdere albums van "die Nina", ze staan alleen niet op MuMe.

avatar van pjh1967
Bulldozer schreef:
Er zijn meerdere albums van "die Nina", ze staan alleen niet op MuMe.

avatar van Bulldozer
pjh1967 schreef:

Je hebt helemaal gelijk.

Father McKenzie
Zou de hedendaagse jeugd nog te winnen zijn voor zulk een tijdloos rockalbum als dit?
I do hope so.

avatar van Yann Samsa
Hm Hm, dit album heb ik al een 3tal jaar in mijn collectie....
Ik ben vijftien, telt dat onder 'de hedendaagse jeugd'?
Lang geleden dat ik dit album nog gedraaid heb.
Stem verwijderd en binnen de korste keren nog eens beluisteren...
Maar voor zover ik nog weet een sterk en fris album.
Krachtig, energiek...
Met als persoonlijke uitschieter, cliché maarja, Unbeschreiblich Weiblich.
Waw: dat nummer ken ik al van toen ik 11 was.
Pure nostalgie

avatar van Oldfart
dat nummer ken ik al van toen ik 11 was.
..........jeetje, zo lang al

avatar van Yann Samsa
Voor mij wel
Aangezien mij muzikale interesse zich ontwikkeld heeft toen ik 12/13jaar was.

avatar van ikkie
De teksten en Nina's vocalen staan na al die jaren nog immer fier overeind. Helaas is de muziek toch niet meer zo rauw als in mijn herinnering. Anderzijds was het een prettige en nostalgische herbeluistering. Beste nummers: Unbeschreiblich weiblich, Pank en Naturträne!

avatar van Hendrix4live
pjh1967 schreef:

Jawel hoor

Ik keek helemaal verkeerd.

avatar van Madjack71
Dit album is niet zo 'punk' als dat ik gedacht had, met Pank als uitzondering dan. Doet er verders niets aan af. Nina is de Uber GaGa, puur, recht voor zijn raap en -destijds- wars van alles wat naar commercie riekt.
Nina Hagen Band...en die Band is een sterk component van dit album dat heerlijk wegluisterd. Nina een icoon op zichzelf geworden, zonder enig hit. Unbeschreiblich Weiblich is het bekendst, maar heeft destijds de top 40 niet gehaald. Maar is een rasechte klassieker uit die tijd.
Maar nummers als Auf'm Bahnhof Zoo en Naturträne laten meer horen wat deze Hagen Band in hun mars hadden. Auf'm Friedhof met die 'vette' basloop erin. Yep, dit is een topplaat, met een Nina Hagen die krijst, sneert, piept, gilt maar wel zeer beheerst. Want bij Der Spinner hoor je voor het eerst op dit album haar -meer eigen- stem geluid en kan ik me voorstellen dat ze ook heel ingetogen zou kunnen zingen. Een klassieker uit de Duitse popgeschiedenis.

avatar van Rockfan
Hier heb me menig uurtje mee vermaakt. Mn Unbeschreiblich

avatar van Protonos
Geweldig album! zeer goede begeleidingsband, met als hoogtepunt de knotsgekke (opera)zang van nina hagen

AddictedToElvis
Ter inleiding van de feminisme beweging in de filosofieles lied onze docent twee fragmenten zien van niemand minder dan Nina Hagen, het bekende Unbeschreiblich Weiblich en zijn persoonlijke favoriet Naturträne. Voor een maat van mij en ik was het even intens genieten maar de rest van de klas zat met een groot vraagteken boven hun hoofd of met afschuw in hun ogen. 'Ja, ik ken dit.' 'Ja, dit vind ik goed.'
Nu maar weer even die heerlijke plaat opgezet, met die prachtstem van dat prachtwijf met als absoluut hoogtepunt het opera-achtige Naturträne, zalig! Echt een topalbum in al haar gekte en puurheid!

Zijn haar solo-albums ook de moeite waard, en/of wijken die heel erg af van de Nina Hagen Band? Unbehagen vind ik ook erg tof.

avatar van Hendrix4live
Beste nummer zonder enige twijfel: Auf'm Friedhof Tot, tot, tot:)

AddictedToElvis
Eigenlijk valt er (toch) genoeg te twijfelen, gezien het uitstekende pakket nummers.

avatar van joko16
Auf'm friedhof, brilliant

avatar van Protonos
Perfecte plaat! de eerst vier nummers zijn van een ongelofelijk hoog niveau, daarna volgt het schitterende Naturträne. Superboy en Heiss zijn lekkere nummers, Auf'm friedhof is knotsgek en geniaal.

Heeft een plaatsje bemachtigd in mijn top 10

avatar van Bijdevaate11
Wat hebben toch weinig mensen op dit album gestemd, deze mag toch wel in de top 250 lijkt me!

avatar van king_pin
Na duizend keer dit album tegen te zijn gekomen in alle hoeken en gaten van muziekwereld heb ik eindelijk maar eens besloten om Nina Hagen te gaan leren kennen.
Eerste luisterbeurt van haar debuut is gelijk raak! Wat een energie heeft ze hier! De hele band trouwens. En wat een power vocal heeft ze zeg, dat gecombineerd met haar gilletjes en brullen, ik vind haar nu al geweldig (of eigenlijk nu pas aangezien het album inmiddels bijna 35 jaar oud is!) Snel nog een keer luisteren

avatar van freakey
Soms vallen kwartjes dodelijk langzaam he Kingpin....

avatar van king_pin
Het kwartje viel heel snel (bij de eerste luisterbeurt al) maar voordat ik het kwartje vond...
Inmiddels een stuk of 4 keer gehoord en ken de nummers nu wat beter, gewoon steengoed dit!

Dit blijft een ongelooflijk fantastische en originele plaat die nog niks aan kracht heeft ingeboet.. Al jaren staat ie in mijn top-10 aller tijden. Zo goed, dat Nina Hagen nooit ook maar in de buurt van dit niveau is gekomen. Dat kon ook eigenlijk niet. Voor andere bewonderaars: probeer het geweldige Rockpalast-concert uit 1978 op de kop te tikken waar het album min of meer integraal wordt uitgevoerd met een top-begeleidingsband.

avatar van Jan Wessels
Voor een plaat uit 1978 klinkt dit toch wel heel goed hoor. Dat is ook te danken aan de begeleidingsband op dit album. De vier muzikanten, die later verder gingen als Spliff, spelen strak en dynamisch. Nina Hagen is erg op dreef met een stem die meerdere toonladders haalt, rauw en soms (heel soms) weer ingetogen. Ook qua muzikaliteit en de teksten zit het prima in elkaar. Inderdtijd kende ik TV-Glotzer (White Punks on Dope) al van de onvolprezen versie van de amerikaanse band The Tubes.
Spliff maakte later nog een aantal mooie nummers zoals Das Blech (In der Disco spielen Sie Disco und da geh ich manchmal hin.. ) en Carbonara (een geweldige pastiche op de Italo-disco van die tijd).
Zeer bijzonder album die de weg bereidde voor een hele hoop Duitstalige muziek in begin jaren '80 (Deutsche Neue Welle). Daar kwam een tijd lang prachtige muziek vandaan.

avatar van Dibbel
Eind jaren-70 klassieker.
Wat pixie66 hierboven zegt: een fantastische en originele plaat die nog niets aan kracht heeft ingeboet.
Wat hebben we deze vroeger veel gedraaid op avondjes met vrienden en feestjes.
Nina Hagen beheerst het hele spectrum met haar orkaan van een stem en de band speelt superstrak. Vooral de drummer is erg goed.

De dikwijls tegen de hardrock aanhangende muziek op dit album kent nog een beetje een valse start met de Tubes-cover White Punks On Dope, maar daar wordt genoeg eigen draai aan gegeven.
Daarna wordt het pas echt feest met Rangehn (wenn Du scharf bist, mußt du rangehn) een lekkere rocker, gevolgd door het weirde Auf 'm Bahnhof Zoo (over damesliefde) en het werkelijk schitterende en tot tranen toe roerende Naturträne. Zo mooi gezongen.
Superboy is een lekker meezingertje en de hit Unbeschreiblich Weiblich natuurlijk ook.
Bij het spannende Heiss voel je als het ware de broeierige hitte (da kam Herr Wixmann unter meinem kalten Brause..).
En dan het echte prijsnummer natuurlijk Auf dem Friedhof, ongelooflijk creepy, maar toch heel erg beklijvend en waarbij je visioenen van sommige Michael Jackson-clips krijgt.
Ook Spinner is een mooi liedjes.
De twee niemendalletjes Fisch Im Wasser (wordt in de tweede helft terug uit gespeeld) en het punkertje Pank gaan mij niet van de 5 sterren afhouden.

Een klassieker, die ze overigens nooit meer heeft kunnen evenaren.

avatar van edje1969
Draai eigenlijk alleen de eerste 6 nummers. Unbeschreiblich Weiblich vind ik het beste Duitstalige nummer en Naturtrane is heerlijk eigenzinnig theatraal en mooi. TV-Glotzer is goede cover.

avatar van WoNa
Van een album dat ik wel aardig vond in 1978 naar een van mijn meest favoriete ooit. DIe weg heeft Nina Hagen Band door de jaren heen afgelegd. Het is ook een van de weinige platen uit die tijd, qua aanschaf mijnerzijds, die ik nog steeds geregeld uit de kast trek, Een soort oergeweld dat zo aanstekelijk is, zo goed klinkt en zo waanzinnig sterk in elkaar zit. Men noemde het punk in de winter van '78, maar hier heeft het allemaal niets mee te maken. Te gevarieerd, te goed gespeeld en te gelaagd. Balancerend op de rand van waanzin en toch met wetenschappelijk precieze briljantie gespeeld. Ik heb drie nummers een sterretje gegeven, maar dat had ik met de andere 8 ook kunnen doen. Ze zijn me allemaal even lief. Een kenmerk van een vijf sterren album.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van henkiev
Indertijd helemaal grijs gedraait..en het blijft een geweldige plaat...

avatar van muze
Geniaal, compleet en tijdloos album, van de bovenste plank.
"Allein! die Welt hat mich vergessen".
Om dat te voorkomen deze stem.

avatar van Jonestown
toen was ze nog gewoon gek. daarna geschift. klassiek album. toen brood kwam was het schluss ..

avatar van AstroStart
Erg benieuwd naar dit album. Staat niet op Spotify, terwijl ik Unbeschreiblich Weiblich altijd een heerlijk nummer vond. Vandaag gevonden in de LP-bak en maar direct meegenomen.