Howlin' Wolf - Charly Blues Masterworks Volume 02 (2009)

Blues
Label: Charly

1. Smokestack Lightning (3:04)
  2. How Many More Years (2:40)
  3. Moanin' at Midnight (2:53)
  4. Forty Four (2:47)
  5. I'll Be Around (3:11)
  6. Evil (Is Goin' On) (2:52)
  7. Rockin' Daddy (3:01)
  8. Who Will Be Next (2:32)
  9. The Wolf Is at Your Door (2:57)
  10. I Asked for Water (She Gave Me Gasoline) (2:47)
  11. Sittin' on Top of the World (2:31)
  12. Moaning for My Baby (2:47)
  13. I Didn't Know (2:34)
  14. Poor Boy (2:32)
  15. Somebody in My Home (2:23)
  16. My Life (3:00)
  17. So Glad (2:07)
  18. You Can't Be Beat (3:04)
  19. Don't Mess with My Baby (2:36)
  20. Come to Me Baby (2:22)
  21. I Have a Little Girl (2:33)
  22. Baby, How Long (2:52)
  23. All Night Boogie (2:11)
  24. Going Back Home (2:39)
avatar van BoyOnHeavenHill
Charly is een Engels label dat zich specialiseert in re-releases van oude opnames met historische waarde. Dit album is een uitgave in hun Blues Masterworks-serie en bevat vierentwintig A- en B-kantjes van singles die Howlin' Wolf (Chester Burnett) tussen 1951 en 1958 voor Chess opnam. De geluidskwaliteit is uitstekend, maar de annotatie is minimaal, zonder enige informatie over opnamedata, muzikanten of producer. Het boekje bevat alleen een kort tekstje over Wolfs carrière, en gaat daarbij onder andere in op de rol van producer en songschrijver Willie Dixon. Des te merkwaardiger is het dan dat er bij de 24 titels op deze compilatie geen enkele compositie van Dixon zit, zodat we het moeten doen zonder Wang dang doodle, Back door man, Spoonful, Shake for me, The red rooster en Three hundred pounds of joy. (Een uitzondering is Dixons Evil, dat hier wèl op staat maar volgens het boekje geschreven werd door Wolf zelf.) Licentieproblemen?
        Veel maakt het niet uit, want wat er overblijft is net zo indrukwekkend: Smokestack lightning, How many more years (door Led Zeppelin op hun debuutalbum "hergebruikt"), Forty four, I'll be around, Evil (is going on), I asked for water (she gave me gasoline) (de titel alleen al!), Sitting on top of the world (bekend van Cream) – het is allemaal geweldig, harde primaire blues, spannende en soms minimalistische composities begeleid door een gedisciplineerde maar swingende begeleidingsband en boven alles de larger than life-stem van de Wolf. Wie deze CD goedkoop vindt koopt daarmee een prima introductie op het werk van Howlin' Wolf en kan daarna eventueel verder met bijvoorbeeld zijn eerste twee albums Moanin' in the moonlight en The rockin' chair album (samen op één CD verkrijgbaar) of His best (als je dan de vele "dubbeltellingen" voor lief kunt nemen). Een compleet of representatief overzicht van 's mans oeuvre is deze compilatie echter geenszins.