Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

4,15

Label: Top Notch

1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)
    met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger
  4. Gekkenhuis (6:07)
    met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte
  5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

met Maurits Boreel
  7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)
    met Duvel
  9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)
    met Dries Bijlsma
  11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)
    met Raymzter

met Bert Vrielink en Dries Bijlsma
1360 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van crosskip
geplaatst: 23 januari, 14:34 uur [permalink]
Mooi dat het optreden online staat, binnenkort maar eens terugkijken. Ik was er gelukkig bij in de HMH, met wat minder Typhoon (en Pascal Jacobs ed) en nog meer werk van Opgezwolle

avatar van RebelINS
geplaatst: 23 januari, 15:47 uur [permalink]
Ja ook heel gaaf! Van eenzelfde soort setlist heb ik kunnen genieten toen ze ergens in 2015 die avondjes in het Zwolse Hedon deden, dat was ook heel gaaf. Overigens vond ik het wel enigszins jammer dat Paskal Jakobs en Liesbeth List nog ten tonele verschenen afgelopen december maar goed dat heeft mijn avond uiteindelijk niet verpest. Ik ging gewoon even een pilsje halen tijdens die nummers.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 26 januari, 17:18 uur [permalink]
Het album deze week dan ook op vinyl gescoord. Wel erg jammer dat er geen downloadcode bij zit.

avatar van jordidj1
geplaatst: 16 mei, 00:05 uur [permalink]
Wat een heerlijke Nederlandse hip-hop epos. Moddervette tracks die geen moment vervelen. Absolute hoogtepunten zijn Hoedenplank, Gekkenhuis en Eigen Wereld. Je mag vier favorieten aanvinken, maar een nummer is voor mij buiten categorie. Park is één van de beste (Nederlandse) hiphop-tracks aller tijden in mijn opinie. Wát een plaat!

Delic produceert waanzinnige beats, echt, hoe krijgt die kerel het voor elkaar. En Rico komt altijd hard. De gastbijdrages zijn lekker, met name Winne komt hemels op Volle Kracht. Maar goed. Waarom klinkt Sticks altijd zo heerlijk? Is het raar als ik zeg dat ik hem de beste rapper van dit kikkerlandje noem, Johnny Marr? Die flow. Man. Wauw. Of het nou 101barz of waar hij dan ook spit, wat een topper.

avatar van Rudi1984
geplaatst: 16 mei, 06:14 uur [permalink]
Prima plaat hoor, maar laten we niet overdrijven. Eigen Wereld valt vooral op doordat het drie klassen beter is dan de gemiddelde Nederhop, maar dat zegt meer iets over het ontzettend lage niveau van het genre.

Staan zeker een paar sterke nummers op. Gekkenhuis is m'n favoriet.

avatar van VforVictor
geplaatst: 16 mei, 09:52 uur [permalink]
Sticks WAS een goeie rapper na Fakkelbrigade heeft ie nix goeds meer gemaakt. Hakkelende flow, hij klinkt dan alsof ie moe is.

avatar van Pecore
geplaatst: 16 mei, 19:04 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Staan zeker een paar sterke nummers op. Gekkenhuis is m'n favoriet.

Oneens. Qua rijmschema's, beats, flow, chemie, dopeness en nog veel meer is dit een productie van Amerikaanse allure, en dat is geen overdrijving maar een understatement.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 16 mei, 19:12 uur [permalink]
Pecore schreef:

Eensch. Dit is gewoon buitencategorie, heeft niks te maken met het feit dat Nederhop grotendeels een laag niveau heeft.

avatar van Rudi1984
geplaatst: 17 mei, 06:43 uur [permalink]
Nou ja, daar zijn we het dus niet over eens. Het is misschien koffiedik kijken, maar als dit een Amerikaanse, Engelstalige release was geweest, had m.i. niemand het hierover gehad.

Het had bovendien vooral een erg goede ep kunnen zijn, nu staat er te veel filler op en blijft onder aan de streep een (niet meer dan) prima album over.

avatar van Nr.4
geplaatst: 17 mei, 13:38 uur [permalink]
Voor mij een van de beste hiphopalbums, NL of Amerikaans. Elke track is raak.