Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

4,15

Label: Top Notch

1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)
    met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger
  4. Gekkenhuis (6:07)
    met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte
  5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

met Maurits Boreel
  7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)
    met Duvel
  9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)
    met Dries Bijlsma
  11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)
    met Raymzter

met Bert Vrielink en Dries Bijlsma
1353 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van Tha)Sven
geplaatst: 15 april 2015, 03:30 uur [permalink]
Heerlijke plaat, die inmiddels ook een belangrijke rol voor m'n muzikale smaak inneemt. Het was de eerste nederhop plaat die ik een eerlijke kans gaf en daarnaast ook m'n ogen opende voor het uitgebreide rap genre. Eigen Wereld is enorm catchy, sterke en verslavende en ook diverse beats en makkelijk te volgen lyrics. Pas toen ik er echt voor ging zitten vielen me de talloze verwijzingen en slimme woordspelingen op. Ook ongelofelijk hoeveel verschillende thematiek op de plaat terugkomt en de sfeer is ook enorm uiteenlopend. Van melancholisch tot paranoide, beangstigend en grappig, vrijwel iedere emotie komt op Eigen Wereld terug. Hoewel de plaat destijds al een enorme indruk op me had, besefte ik pas jaren later hoe goed hij was. In vrijwel ieder aspect van muziek (productie, teksten, instrumentatie) blinkt Eigen Wereld uit. Het blijft een van de beste hiphop albums van Nederland en in mijn ogen ook ooit gemaakt, hoewel ik nog altijd wat dieper in de oldschool hiphop moet duiken.

avatar van Bedorvenkebab

geplaatst: 2 juni 2015, 18:44 uur [permalink]
Lv92 schreef:

Ik bedenk me ineens dat ik nog een filmpje in elkaar heb geflanst destijds.
Hier is de link voor het geval je het wilt zien.

Ha leuk om dit te zien, ik was er met jou namelijk.

geplaatst: 3 juni 2015, 17:09 uur [permalink]
Bedorvenkebab schreef:

Ha leuk om dit te zien, ik was er met jou namelijk.

Toen werd er nog wel eens gehiphopt, ondanks dat het bedtijd was.
Wat een vrolijke avatar trouwens, heb je die zelf gemaakt?

Kusjes.

avatar van Bedorvenkebab

geplaatst: 3 juni 2015, 18:16 uur [permalink]
Jazeker, goede oude tijd. Ty en Winne in het voorprogramma, toen de laatsgenoemde nog leuke dingen maakte. En nee, maar sla het plaatsje maar op als je hem leuk vind. It's all yours my friend 🙂

avatar van Slowgaze
geplaatst: 23 januari 2016, 21:40 uur [permalink]
Lieve kijkbuiskinders, deze Heilige Graal qua Nederlandstalige hiphop is vandaag precies tien jaar oud.

GCITY050
geplaatst: 24 januari 2016, 01:04 uur [permalink]
En daar mocht wel enige aandacht naar toe gaan vanuit topnotch. Denk dat deze hiphop verloochenaars het te druk hebben met hits & kijkcijfers scoren. Hoeveel views ze ook pakken, hoeveel awards ze nog mogen winnen, dit blijft het beste album ooit op Topnotch.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 24 januari 2016, 01:45 uur [permalink]
GCITY050 schreef:

Wat dacht je hier van?

GCITY050
geplaatst: 24 januari 2016, 14:15 uur [permalink]
Goh, wat een eerbetoon voor het beste album ooit.

avatar van Demon.

geplaatst: 7 februari 2016, 20:32 uur [permalink]
Er komen re-issues van de Vloeistof en Eigen Wereld vinyls

avatar van Jar0on
geplaatst: 11 februari 2016, 10:32 uur [permalink]
Demon. schreef:
Er komen re-issues van de Vloeistof en Eigen Wereld vinyls

Oh lekker, heb ik al goud geld voor betaald...

avatar van ThingMan
geplaatst: 18 maart 2016, 17:58 uur [permalink]
Zeer fijne plaat met allemaal heerlijke nummers. Van knallers zoals Hoedenplank, Regendans, Gekke Gerrit en tot heerlijke flow nummers zoals Made In NL, Balans en Eigen Wereld. Vanavond genieten van #Opgezwolletotnu!

avatar van lowieke
geplaatst: 22 juli 2016, 11:23 uur [permalink]
Hier komen vast Opgezwolle liefhebbers! Ik heb de Eigen wereld album film van zolder gehaald. Word niet meer verkocht en ik zie dat ze op internet staan voor schandalige prijzen.

Ik wil mijne graag aan iemand verkopen voor een normale prijs en die ik er nog blij mee maak. Dus mocht iemand interesse hebben, stuur me even een PM!

geplaatst: 6 augustus 2016, 17:11 uur [permalink]
lowieke schreef:
Word niet meer verkocht

Wordt dit album überhaupt nog ergens verkocht? Ik zoek 'm al jaren en heb 'm nog nooit ergens in de winkel zien liggen (ik woon in België).

geplaatst: 6 augustus 2016, 17:37 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:

Volgens mij is het album redelijk recent op vinyl opnieuw uitgebracht. Ook is er nog een Opgezwolle Tot Nu boxset met een 15-tal cds met o.a. Eigen Wereld. Die laatste ziet er eigenlijk best interessant uit, al ben ik niet zo'n fan van zulke kartonnen hoesjes.

avatar van lowieke
geplaatst: 7 augustus 2016, 01:11 uur [permalink]
Ik heb het over de album film, en ik neem aan Johnny Marr ook? En die ga je echt nergens meer vinden. Ik had 1 reactie maar die reageert niet meer. Dus ik heb hem nog steeds voor de liefhebber. Op discogs gaat ie voor gemiddeld 50 tot 70.

Zoals ik zeg verkoop ik hem liever aan een liefhebber voor een schappelijk bedrag.. 2 tientjes?

geplaatst: 7 augustus 2016, 12:01 uur [permalink]
Ik had het eigenlijk gewoon over het album hoor 🙂 Ook nergens te vinden.

geplaatst: 7 augustus 2016, 12:49 uur [permalink]
Oh hah, dan heb ik niks gezegd =p Nouja, de box blijft wel een aanrader natuurlijk.

avatar van Demon.

geplaatst: 5 september 2016, 18:34 uur [permalink]
De vinylversie krijgt "schone", witte letters op de hoes. Dus niet het mos-achtige zoals hierboven te zien is.

avatar van Maartenn
geplaatst: 5 september 2016, 21:49 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:

Voor 15 euro op discogs. Dat lijkt mij mee te vallen toch?

avatar van RickGretsch
geplaatst: 17 november 2016, 18:58 uur [permalink]
Demon. schreef:
ik weet nog niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Net als dat de indeling anders is dan de eerdere 3lp versie. Maakt dat Regendans een beetje vreemd begint.

avatar van Perpetual

geplaatst: 17 december 2016, 23:04 uur [permalink]
2008... Dat jaar staat nog vers op het netvlies, ondanks het feit dat ik het meerendeel van de tijd gedoogde bomen inhaleerde. Ik was, tot het beluisteren van 'Eigen Wereld', geen liefhebber van Nederlands hip hop (heb tot op heden maar een handvol artiesten kunnen waarderen). Deze cd heeft echter mijn wereld voor een tijd op de kop gezet - ik zat vaak in mijn eigen wereld. Bij alle moeilijkheden in dat jaar zat deze cd op mij te wachten om wederom voor een moment te verdwijnen.
In dat jaar had deze cd niet minder dan 5* kunnen krijgen. Echter is het geven van een cijfer nu lastig. Het luisteren van deze cd brengt een tijd naar voren waar ik tegenwoordig heel ver vanaf sta. Hoewel sommige nummers absoluut goed blijven, kan ik ze lang niet meer zo waarderen. Om die reden zal ik waarschijnlijk geen cijfer geven.

geplaatst: 5 januari, 12:29 uur [permalink]
crosskip schreef:
Nouja, de box blijft wel een aanrader natuurlijk.

Ik heb 'm dan eindelijk eens besteld. Als alles goed gaat krijg ik 'm morgen binnen. SO EXCITED! Erg benieuwd ook naar al die albums. Dit zijn de tijden dat ik blij ben dat ik leef 😄

Ik zie trouwens dat Park hier als een bonusnummer staat aangeduid. Hoe zit dat? Die zit er toch wel bij mag ik hopen? Is zowat het beste nummer van het album!

avatar van KILLERBEE99
geplaatst: 6 januari, 00:08 uur [permalink]

geplaatst: 6 januari, 09:47 uur [permalink]
Volgens discogs bestaat er ook geen uitgave waar het nummer niet op staat (en terecht), die bonustrack aanduiding gaat dus nergens over.

geplaatst: 8 januari, 15:09 uur [permalink]
"Gekke Gerda, de zus van Gerrit, check dit
Ze loopt te zeiken over der lichaam terwijl ze nagenoeg perfect is"

Echt volledig hooked aan dit album momenteel. Wat laat ontdekt maar beter laat dan nooit toch?

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 9 januari, 21:46 uur [permalink]
Wat een lekkere plaat! Nederlandstalige hiphop was (en is) niet zo mijn ding, maar wat de heren Rico, Sticks en Delic hier laten horen vind ik echt geniaal. En zo loodst Opgezwolle me langs Nederlandstalige hiphop zoals de Wu-Tang Clan me langs hiphop in het algemeen loodste. Grote kans dus dat er een klein wereldje voor me is opengegaan. Hulde.

avatar van Gretz

geplaatst: 9 januari, 22:48 uur [permalink]
Tijdens de show van Typhoon, Rico & Sticks vorige maand in de Ziggo Dome ontdekt hoeveel goede tracks Eigen Wereld eigenlijk kent. Voorheen was ik enkel bekend met Hoedenplank en Gekke Gerrit.

geplaatst: 16 januari, 09:22 uur [permalink]
Samen met Mass IIII van AmenRa gewoon het beste album uit de Benelux dat ik ken. Volle mep.

geplaatst: 21 januari, 17:57 uur [permalink]
Gretz schreef:

Die show heb ik op het internet bekeken in drie keer (een optreden van drie uur! 😱) en wat baalde ik hard dat ik er niet bij was zeg. Echt waar één van de meest indrukwekkende optredens die ik ooit heb gezien en ik was er zelf dan nog niet eens bij! Wel miste ik één belangrijk nummer: Park hebben ze niet gespeeld, onbegrijpelijk.

avatar van RebelINS
geplaatst: 23 januari, 14:11 uur [permalink]
Waanzinnig album, nog steeds na al die jaren. Ik denk voor mij ook het beste (hip hop) album van Nederlandse bodem. De productie van Delic doet het hem voor mij, zelden een hip hop album meegemaakt van 21 nummers die mij over de gehele lengte blijft boeien. Vaak heb ik daar het geduld niet voor, maar mede vanwege de beats die eenzelfde soort sfeer behouden blijf ik in trance.

De wisselwerking tussen Rico en Sticks is ook iets dat ik hierna niet meer gehoord heb van ze. Hier waren ze allemaal echt op hun allerbest. De Opgezwolle naam aan de wilgen hangen is eigenlijk ook het beste wat ze hadden kunnen doen in die tijd (al was ik destijds behoorlijk teleurgesteld).

Gelukkig zijn de heren Rico & Sticks bezig met Opgezwolle tot nu waarin aan volledig Nederland weer eens getoond wordt hoe waanzinnig goed deze gasten een optreden weg kunnen geven. Ik was er godzijdank bij in het Ziggodome en ben nog nooit zo bekaf en voldaan achteraf weer in de auto gestapt.

geplaatst: 23 januari, 14:34 uur [permalink]
Mooi dat het optreden online staat, binnenkort maar eens terugkijken. Ik was er gelukkig bij in de HMH, met wat minder Typhoon (en Pascal Jacobs ed) en nog meer werk van Opgezwolle 😎

avatar van RebelINS
geplaatst: 23 januari, 15:47 uur [permalink]
Ja ook heel gaaf! Van eenzelfde soort setlist heb ik kunnen genieten toen ze ergens in 2015 die avondjes in het Zwolse Hedon deden, dat was ook heel gaaf. Overigens vond ik het wel enigszins jammer dat Paskal Jakobs en Liesbeth List nog ten tonele verschenen afgelopen december maar goed dat heeft mijn avond uiteindelijk niet verpest. Ik ging gewoon even een pilsje halen tijdens die nummers.

geplaatst: 26 januari, 17:18 uur [permalink]
Het album deze week dan ook op vinyl gescoord. Wel erg jammer dat er geen downloadcode bij zit.