Arcturus - The Sham Mirrors (2002)

Noorwegen
Label: The End

1. Kinetic (5:25)
  2. Nightmare Heaven (6:05)
  3. Ab Absurdum (6:48)
  4. Collapse Generation (4:13)
  5. Star-Crossed (5:01)
  6. Radical Cut (5:08)

met Ihsahn

7. For to End Yet Again (10:33)
avatar van Twilight
Vreemd dat hier nog geen reacties op zijn.
Geweldige atmospherische metal met zang van Garm van Ulver.
Prachtige melodieën en soms niet eens zo heel zwaar. De enige echt harde nummers zijn Collapse Generation en Radical Cut, met wat gekrijs van Insahn (Mayhem) in Radical Cut.
De meeste rustige stukken zijn echt prachtig en dromerig en de lyrics spreken erg tot de verbeelding.

Ik geef dit pareltje 4,5* en raad dit album aan voor iedereen die van unieke muziek houdt en wel wat metal kan waarderen.

avatar van Fianosther
Inderdaad een prima plaat. For to end yet again is echt een kippenvel nummer en de rest van de nummers mogen er ook zeker zijn.

Inderdaad een schitterend metal album.

avatar van Jochempie
Echt een briljant album, ik denk dat ik hem binnenkort zeker een 4,5 ga stemmen.
Ik wil wel 1 correctie maken wat Twilight net post. Insahn is van Emperor en niet van Mayhem.

avatar van Jochempie
Ik heb het album een 5 gegeven, kan het niet helpen het misschien wel in mijn top 5 metal albums ooit te plaatsen.

avatar van snarf349
buiten is het vuil weer, binnen lig ik op de bank met hoofdtelefoon en deze plaat op, jongens wat heb ik het slecht.

luijsterburg
Heerlijk album! geweldige zang, denk eraan om hem een top10 plek te geven.

avatar van pompompom
Schitterende plaat waar de euforie aan alle kanten vanaf spat.

Naar mijn mening ook één van de beste metalplaten ooit!

avatar van Tha)Sven
pompompom schreef:
Schitterende plaat waar de euforie aan alle kanten vanaf spat.

Naar mijn mening ook één van de beste metalplaten ooit!

Deze mening deel ik. Wat een kracht, originaliteit en sfeer weten de mannen hier neer te zetten. Perfect metalalbum en deze krijgt binnenkort misschien een plaatsje in mijn top 10.

avatar van horned_reaper
Ongelofelijk..... onder welke steen heb ik al die jaren gezeten ?
Ik heb dit album vrij recentelijk ontdekt, en ik kan niet anders zeggen dan..... "wat een parreltje".
Ik moet een groot deel van het album nog beluisteren, maar de eerste 2 nummers zijn voor mij nu al 5 sterren waard.
Wanneer ik Nightmare Heaven luister, en het heerlijke rustige stuk is voorbij, en de gitaar solo's zetten in en de geweldige zang... Kippenvel !
Voorlopig geef ik hem toch 5sterren, maar de laatste 3 nummers van het album moet ik nog even goed beluisteren.
Wie weet wat hij dan in mijn top 10 kan gaan doen

Een super dikke aanrader voor iedereen !

avatar van Necremanthorn
Dit album is prima. De stijl is een beetje een mengelmoesje geworden van voorgaande drie schijven. 60% AHS, 30% LMI en 10% DM
En nu bedoel ik niet dat ze zichzelf herhalen. Daarvoor bezit deze band veel te veel kwaliteit. De nummers zijn m.b.t. de stijl gewoon een samensmelting van hun vorige 3 albums. En samensmelten kan heel mooi in metal. Dat blijkt wel weer uit dit resultaat.
En de zang van Trickster G. Rex is één van de beste uit de scene.

Een dikke vier!

Jazzthieve
Mijn introductie tot metal. Deze was voor mij (zonder enige voorafgaande metal ervaring) vrij toegangkelijk en is stillaan beginnen groeien op mij. Van hieruit heb ik mij gewaagd aan andere metalgroepen en is mijn appreciatie voor het genre enorm gestegen.
Zeer leuk album 4.5/10 en misschien op termijn een plaats in mijn top 10 alhoewel deze misschien een beetje raar zal staan tss Charles Mingus, Genesis en Radiohead.

Favorieten zijn "Radical Cut" en "Nightmare Heaven"

avatar van Edwynn
Arcturus is sowieso altijd een beetje een buitenbeentje geweest. Tot en met The Sham Mirrors klonk de band elke release weer totaal anders. The Sham Mirrors is relatief toegankelijk en is tegelijkertijd een mooie synthese van alles wat de band ooit gedaan heeft.

Fantastisch is ook de zang van Garm. De vocale krachtpatser zingt altijd in dienst van het nummer. Opener Kinetic vind is vanwege de zang mijn favoriete track.

De gitaarpartijen van Knut M. Valle zijn niet zo virtuoos als die van voormalig gitarist Carl August Tidemann maar zijn niettemin heel verdienstelijk. Ook hier geldt geen drang om op de voorgrond te treden.

In Radical Cut komen de black metal invloeden weer wat naar boven. Ihsahn verzorgt hier de krijspartijen.

The Sham Mirrors verwerkt veel invloeden, maar klinkt toch heel coherent en verrassend toegankelijk.

avatar van vork666
Schijf met enkele zeer sterke episodes en ook wat mindere fragmenten. Met name de pianostukken in het begin van Star-Crossed beginnen na enige tijd wat onbeholpen te klinken door de rommelige versnellingen. Daar staan echter wel een aantal erg mooie tracks tegenover, zoals Kinetic, Nightmare Heaven en Collapse Generation.
De 3.0* die ik hier had staan is te weinig eer. Mogelijk zit er ooit zelfs wel 4.0* in.

avatar van wizard
Dit album heb ik ooit binnengehaald omdat het een van de best gewaardeerde albums in de eerste ronde van het Metal Album van de Week was, meende ik. The Sham Mirrors staat echter niet tussen de albums die in dit topic voorsgesteld zijn, dus hoe ik er dan bij kwam om het album te beluisteren...

In ieder geval heb ik het een hele tijd niet geluisterd, omdat ik er weinig aan vond. Te bombastisch. Nu ik het een flink aantal keren herbeluisterd heb, blijkt dat ik mijn mening moet bijstellen: The Sham Mirrors is stukken beter dan ik me herinnerde.
Openingstrack Kinetic is sterk en zet de toon voor de rest van het album: spacy. Wellicht niet gek voor een band die vernoemd is naar naar een ster.
Als ik de tekst goed beluisterd heb, is opener Kinetic (en misschien de rest van het album ook wel) een teken van leven vanaf een andere planeet, waar kennelijk mensen zijn beland die nu graag weer naar huis willen. De muziek is redelijk stevig, met keyboardeffecten en toch ook de nodige bombast.
Garm zingt hier heel anders dan ik van zijn werk bij Ulver gewend was (van Ulver ken ik slechts de eerste 3 albums). De zang hier is een beetje op het randje van wat ik goed vind.

Kinetic is een prima nummer, en behoort met het behoorlijk stevige Radical Cut en For to End Yet Again tot mijn favoriete nummers op dit album. Ad Absurdum gaat qua zang inderdaad richting het absurde. Een van de mindere nummers, wat mij betreft.

Dit album een positieve verrassing bebleken. Ad Absurdum en de zang kost Arcturus wat punten. Blijven er drie en een halve ster over.

avatar van Zagato
Door de Metal album van het jaar verkiezingen luister ik deze eindelijk weer eens. Gretverdrie wat een lekker album is dit toch. Eigenzinnig werk van deze getalenteerde Noren (daar lopen er nogal wat van rond). Dit is overigens het eerste bericht hier in bijna 8 jaar, opmerkelijk.....