Picture - Heavy Metal Ears (1981)

Rock / Metal
Label: Backdoor

1. Heavy Metal Ears (3:02)
  2. Spend the Night with You (3:01)
  3. Unemployed (4:56)
  4. I'm Just a Simple Man (2:58)
  5. Funky Town (2:54)
  6. Out of Time (2:38)
  7. Nighttiger (3:24)
  8. No No No (2:44)
  9. Rock & Roll / Under Your Spell (7:39)
  10. Dirty Street Fighter * (3:07)
Orklord
Gaaf ablum van deze Nederlands band!

Vooral het 7 minuten durende Under Your Spell is geniaal!

avatar van Rinus
Meer geld te besteden, dus een veel vollere produktie. En de songs zijn van een iets hoger niveau dan op het debuut. Op vinyl.

dit 2e album van Picture is wellicht een van de zo niet allerbeste..?
kwa productie klinkt deze plaat wat beter dan de eerste zonder daarbij al te gladjes te worden.
de plaat is tamelijk zwaar opgenomen maar siert daarmee deze muziek alleen maar.
muzikaal ken ik op deze plaat eigelijk geen enkele misser opnoemen.
het album is heavy, melodieus, en afwisselend waardoor het geheel de hele plaat lang onderhoudend blijft.
kortom een heerlijk oudje van eigen bodem.

avatar van wizard
Degelijke hardrockplaat. Niet wereldschokkend, maar wel lekker zo nu en dan.

3.5*

Staat hoog in mijn top 10 Nederlandse Hardrock platen. Moelijk om 2 favorieten tracks er uit te kiezen. Dirty street Fighter is toch van het Debuut ??

avatar van jailhouserocker1
Dirty street fighter is idd van het debuut. Vind dit ook de beste Picture. Alleen ook op deze is ook de tekortkoming die veel Nederlandse bands toentertijd op de een of andere manier hadden: de zang die is af en toe echt tenenkrommend. De goede man doet wel zijn best maar haalt het niveau van de muziek m.i. behoorlijk naar beneden. Jammer, ik heb altijd gedacht dat picture het ver had kunnen schoppen wanneer ze een echt goede zanger hadden gehad.

Met Smoulik Avigal hadden ze een prima zanger op hun 3e plaat Diamond Dreamer, helaas bleef het hierbij. Trouwens je hebt een geweldige top 10 Jailhousrocker1.

avatar van jailhouserocker1
Dank je kepi666, die van jou mag er overigens ook wezen. Ik zie dat we idd dezelfde muzieksmaak hebben behalve metallica en......... Smoulik Avigal. Ik vind hem wel de beste zanger die picture heeft gehad maar toch nog een behoorlijk beperkte zanger hoor. Hij kan me echt niet bekoren. Onlangs nog zijn nieuwste cd geluisterd (Avigal - Unbroken) en ook toen had ik hetzelfde gevoel: niet echt slecht maar (te) vaak toch ook net niet.

Ik heb ook net zijn nieuwe CD beluisterd en ben echt teleurgesteld.
De jaren hebben zijn stem geen goed gedaan, hij staat ook erg op de voorgrond gemixed.
Saaie CD ( Avigal Unbroken )

Heb Picture tijdens hun Heavy Metal Ears tour 2x gezien, ze waren toen toch wel echt goed.
En populair in Italie als ik me goed herinner.

avatar van RuudC
Degelijke traditionele metal in het verlengde van Saxon en Motorhead. Ik vond kant 2 opvallend beter overigens dan kant 1.

avatar van Lau1986
Heavy Metal Ears is een aardige heavy metal plaat. Kant 1 vind ik ook een stuk minder dan kant twee. Kant 1 is wat flauwtjes, beetje kinderachtig soms. Kant 2 laat een wat volwassenere picture zien, vooral Under your spell is fantastisch.

buizen
Een klassieker in de jaren '80 vaderlandse 'heavy metal'. Band treedt nog regelmatig eens op.
Echt bijzonder heb ik het nooit gevonden.
Groot probleem bij Nederlandse metalbands was steeds een stabiele band bij elkaar houden. Vaak split-ups of wisselende bandleden, ook Picture had (heeft) daar last van.

avatar van Wolfmother
Toch een voldoende vanwege de gunfactor. Wat een nationalist ben ik toch.
Buiten de titeltrack vind ik de nummers niet echt denderend, Unemployed en Nighttiger zijn nog goed te doen. Ingetogen benieuwd naar de volgende albums.

avatar van B.Robertson
'Een klassieker van eigen bodem' vind ik wat aangedikt maar niettemin een degelijk goed album. Voor een leuke prijs de recente heruitgave van Music On CD besteld en die is aangevuld met bonustracks: Dirty Street Fighter, Bombers, He's a Player, Fear en Eternal Dark. Vier van het debuut en het titelnummer van het vierde album met andere zanger; kenmerkend voor Picture die zangwisselingen. Ronald van Prooijen vind ik toch een goede zanger. Zijn stem is pas echt goed gerijpt op Live!! 40 Years Heavy Metal Ears - 1978-2018 - Classic Lineup, waar hij inmiddels niet meer deel van uitmaakt maar in de regel mooi accentloos gezongen. Rock & Roll / Under Your Spell is het hoogtepunt en van die bonustracks Fear, met Bombers mooi meegenomen.