Sam Cooke - Night Beat (1963)

Soul / Blues
Label: RCA

1. Nobody Knows the Trouble I've Seen (3:26)
  2. Lost and Lookin' (2:14)
  3. Mean Old World (3:49)
  4. Please Don't Drive Me Away (2:15)
  5. I Lost Everything (3:26)
  6. Get Yourself Another Fool (4:07)
  7. Little Red Rooster (2:53)
  8. Laughin' and Clownin' (3:38)
  9. Trouble Blues (3:24)
  10. You Gotta Move (2:40)
  11. Fool's Paradise (2:36)
  12. Shake, Rattle and Roll (3:26)
avatar van heicro
Sam Cooke was de eerste echt grote soulzanger en op dit album toont hij meteen waarom. Hij had al een goede live-reputatie met een repertoire van zowel intense ballads als opzwepende dansnummers.

Zijn grootste troef blijft zijn stem die één en al emotie bezit. Op dit album overheersen de trieste ballads over liefdesverdriet en andere ongemakken. Het zijn goede nummers, covers, maar zorgvuldig uitgekozen. Het resultaat is toch, dat ik na een paar nummers een beetje moe wordt van de ‘blues’ routine en naar een beetje meer inspiratie, variatie en iets meer upbeat hier en daar verlang. Dat zou dit album echt interessant maken.
‘Night Beat’ is een lounge-bar blues album. Dat is geen kritiek, maar het is een perfect album om tesamen met een martini en een bourbon de stemming erin te krijgen.

avatar van Reijersen
Een album vol covers van Sam Cooke. Zijn prachtige stem is natuurlijk te horen en de covers zijn stuk voor stuk prima gedaan.
1. Nobody Knows the Trouble I’ve Seen – prachtige stem, beetje gospel, beetje swing en veel gevoel
2. Lost and Lookin’ – Prachtig hoe hij hier zingt, vooral het acepella stuk. Over het algemeen een bluesy karakater
3. Mean Old World – ontspannen en weer stem die de hoofdrol pakt
4. Please Don’t Drive Me Away – speelse piano op dit licht swingende nummer