Kevin Ayers - Joy of a Toy (1969)

Label: Harvest

1. Joy of a Toy Continued (2:54)
  2. Town Feeling (4:51)
  3. The Clarietta Rag (3:20)
  4. Girl on a Swing (2:49)
  5. Song for Insane Times (4:01)
  6. Stop the Train (Again Doing It) (6:06)
  7. Eleanor's Cake (Which Ate Her) (2:53)
  8. Lady Rachel (5:17)
  9. Oleh Oleh Bandu Bandong (5:35)
  10. All This Crazy Gift of Time (3:57)
  11. Religious Experience (Singing a Song in the Morning) * (4:46)

met Syd Barrett

12. The Lady Rachel [Extended First Mix] * (6:42)
  13. Soon Soon Soon * (3:23)
  14. Religious Experience (Singing a Song in the Morning) * (2:48)
  15. The Lady Rachel [Single Version] * (4:51)
  16. Singing a Song in the Morning [Single Version] * (2:53)
Kevin Ayers (op het randje ex soft machine) ziet dit zelf als de plaat waar zijn lol in zijn platenmakerij de hoofdtoon voert.

Voor een degelijke jaren 70 plaat van hem raad ik Banamour aan. Psychedelisch maar coherent.

Joy of a toy is een plaat van observaties, gekke geluiden, vakkundige musikanten en spannende muziek (Stop This train, Lady Rachel)

Ayers heeft overigens een Engelse gevoel voor understatement. hier komt in toonzeetting van zijn stem niet van los...overigens niet onplezierig

Song for Insane Times en Town Feeling luisteren als plezierig als de wijn die Ayers in de beurt van Spanje wegslobberde

EVANSHEWSON
borisboris schreef:

Dit is vooral geen makkelijk verteerbare plaat; Echt niet. Ik heb hem gekocht, maar zocht eigenlijk een later album van hem.
Maar slecht is dit in geen geval.
3.5 sterren voor mij. ***1/2

avatar van Droombolus
De remastered versie heeft smakelijke bonus tracks waaronder een afwijkende latere versie van The Lady Rachel met orkest en Religious Experience, een nummer wat hij samen met Syd Barrett opnam...

avatar van stephan73
Joy of a Toy is briljante pop-psych.
Kevin Ayers heeft het geluid van zijn vorige band verlaten voor zachtstrelende popjuweeltjes.
Werkelijk een hoogtepunt in de Engelse popgeschiedenis!

avatar van joko16
Breng veel herinneringen deze maffe fantastische trip-plaat!
Unieke stem.

Melancholiek en vervreemdend maar erg mooi met fijne gastbijdrages. Kan me nog herinneren dat de VPRO hiervan een stukje gebruikte ter afsluiting van de uitzending. Zo Engels en zo mooi

Stijn_Slayer
Ik vind deze niet echt ontoegankelijk hoor. Fijne eigenzinnige, psychedelische, luchtige popliedjes.

Syd Barrett liefhebbers zouden dit denk ik ook wel kunnen waarderen.

avatar van Chronos85
En wat te denken van Oleh Oleh Bandu Bandong? Wat een fantastische combinatie van Stockhausen, jazz en Engelse pianopop!

avatar van captain scarlet
Draai deze nog regelmatig. Blijft intrigerende muziek. Vervreemdend op 'n prettige manier.

Alvin Lee en ook Kevin Ayers kort geleden al overleden ...

avatar van Mssr Renard
Omdat ik niet zo een liefhebber ben van de eerste twee platen van The Soft Machine, was ik altijd nogal terughoudend met het solowerk van de eerste (oorspronkelijke) bandleden. Maar nu ik deze zo opzet, verrast deze mij positief. Het lijkt wat op die eerste psychpop-platen van Caravan, en dat vind ik heel fijn.

Een fijne, vrolijke plaat met hier en daar wat experimenten met tape-machines, maar vooral gewoon erg goede liedjes en aangenaam gezongen en goed ingespeeld. Ik ga eens op zoek naar meer werk van Kevin Ayers.

avatar van Tonio
Na 10 jaar weer eens een reactie op dit debuutalbum van een zwaar ondergewaardeerde artiest. En Mssr Renard: luister vooral naar al zijn albums van de jaren zeventig. En als je tijd tekort komt, doe dan eerst de fantastische opvolger Whatevershebringswesing en het 2 jaar later verschenen The Confessions of Dr. Dream and Other Stories.

Ben benieuwd wat je van die albums vindt. Veel luisterplezier!