R.E.M. - Reveal (2001)

Label: Warner Bros.

1. The Lifting (4:39)
  2. I've Been High (3:26)
  3. All the Way to Reno (You're Gonna Be a Star) (4:43)
  4. She Just Wants to Be (5:22)
  5. Disappear (4:10)
  6. Saturn Return (4:54)
  7. Beat a Drum (4:20)
  8. Imitation of Life (3:56)
  9. Summer Turns to High (3:31)
  10. Chorus and the Ring (4:31)
  11. I'll Take the Rain (5:51)
  12. Beachball (4:13)
avatar van Snakeskin
R.E.M had in het verleden een groepsgeluid had dat meer op het gemoed sprak. Het werk tot New adventures raakte mij dieper dan het werk uit deze eeuw dat een veel gemoedelijker REM laat horen. In het licht van het materiaal dat de band al had uitgebracht denk ik ook dat het materiaal onderbelicht is waar gemakkelijk onderschatting uit kan voortkomen. Up vind ik zeer zeker onderschat.

avatar van musician
Ik vind de score voor Reveal wat aan de voorzichtige kant en kan uit mijn eigen R.E.M. verzameling niet echt concluderen waarom dat specifiek bij dit album terecht zou moeten zijn.

Ik ben overigens een hele rare collector van R.E.M. cd's, de albums die ik heb beslaan alles van Green tot en met deze Reveal. Pas recent toch ook maar Collapse into now besteld. Mijn 'liefde' voor R.E.M. ontstond bij Losing my religion van Out of time en toen waren ze natuurlijk al een tijdje bezig.

Albums van R.E.M. uit genoemde periode vind ik overigens al gauw vier sterren waard of minimaal 3,5. Maar ik heb geen enkele voeling met de band, vind nummers van de ene cd vaak volledig uitwisselbaar met andere cd's, ondanks het feit dat de kwaliteit ervan verder niet ter discussie staat.

En ik verder toch ook graag mag luisteren naar een album van R.E.M., dat is het helemaal niet. Een nummer als The Lifting van deze Reveal één van de leukste openers van R.E.M. die ik ken, verder een ijzersterke Immitation of Life.

Maar de band is voor mij sympatiek maar verder anoniem en eigenlijk een beetje kleurloos. Ik moet het werk van vóór Green nog eens kopen, heb er verder niet echt haast mee. Hoewel de gemiddelden van die oude periode hoger liggen, is ook waar.

Daarom, ik sta een beetje bizar in het leven ten opzichte van het verzamelen van R.E.M. cd's en realiseer mijzelf dat de titel 'onvoorwaardelijke fan' aan mij voorbij zal gaan. Toch zal ik uiteindelijk al hun cd's wel krijgen, het is te sterk om te kunnen negeren.

avatar van devel-hunt
musician schreef:

Michael Stipe heb ik toch altijd wel een grote persoonlijkheid gevonden.

YouTube - R.E.M. Imitation Of Life **HQ** Live

inzekerezin
Hoewel de albums geenszins op elkaar lijken, is de score van Reveal voor mij op één lijn met Monster van 7 jaar daarvoor. Rond de release van dit album vond ik 'Imitation Of Life' geweldig en daar blijf ik nog altijd bij. Maar als album vind ik dit te wisselvallig om van een goed album te spreken. De eerste track draagt bij aan de voldoende die ik desondanks toeken, want R.E.M. heeft nu eenmaal geen albums gemaakt die slecht zijn.

Banjo024
Een prachtig album wat altijd weer tevoorschijn komt met deze zomerse dagen... The Lifting en Imitation of Life zijn twee nummers van de bovenste REM plank

avatar van Snakeskin
Een veel beter album dan het gemiddelde doet vermoeden.

De perfecte zomerplaat.

Snakeskin schreef:
Een veel beter album dan het gemiddelde doet vermoeden.

Hier sluit ik me volmondig bij aan. Bij R.E.M. heb ik het gevoel dat de populariteit van sommige albums te lijden heeft onder de torenhoge kwaliteit van hun absolute toppers. Reveal is een mooi voorbeeld van een album dat in het verliezende kamp terecht gekomen is. Toch is dit een uitermate goed album dat een veel hogere score verdient. Nu lijkt dit een miskleun te zijn maar het is vooral een minder opvallend R.E.M.-album. Vergeleken met het gros van wat een mens op de radio hoort voorbijkomen is dit gewoon heel sterke muziek.

avatar van oceanvolta
Eens. Dit album weet altijd een mooi melancholisch gevoel bij mij op te wekken. Met name nummers als; She Just Wants to Be, Disappear en I'll Take the Rain.

In de herbeluistering wist Saturn Return me enorm te bekoren.

Het melancholisch gevoel dat dit album kan oproepen herken ik wel oceanvolta

avatar van Snakeskin
Ik was vooral verrast door de pure pop op deze plaat. Een limoenfris als in "The Lifting" had ik REM nog nooit gehoord. Erg goede song

avatar van Pinsnider
Leuk dat de waardering voor deze topplaat nu dan toch eindelijk in volle hevigheid losbarst! Vrolijkheid, melancholie en prachtige liedstructuren gelardeerd met fraaie bliebjes en blabjes. Volslagen anders dan Automatic for the People, maar niet minder goed!!

Pinsnider schreef:
Nou ik vind het de minste plaat van de band, samen met Around The Sun. Teveel middelmatige nummers en het kabbelt allemaal maar wat voort. Hoogtepunten zijn She Just Wants To Be, Imitation Of Life en I'll Take The Rain.

rkdev schreef:

Kijk, dan ontstaat er een positieve vibe... moet het weer omzeep geholpen worden

Maar ik kan me wel vinden in jouw mening hoor. Ik ervaar het gewoon net dat tikkeltje anders. Het is voor mij niet moeilijk om me voor te stellen dat de appreciatielijn (hoe ziet zo'n ding er eigenlijk uit?) bij een album als Reveal flinterdun is - je vindt het heel middelmatig of net heel goed.

avatar van thetinderstick
Het is een plaat met zowel hele goeie nummers (The Lifting, She Just Wants To Be, I've Been High, Beat a Drum, Imitation of Life) die behoren tot hun beste werk, maar ook met gedrochten als Saturn Return, Summers Turns To High en Beachball. Al met al best een goede plaat. De waardering hier is dan ook veel te laag. Maar destijds vond ik het toch een beetje een tegenvaller na de briljante platen New Adventures in Hi-Fi en Up.

Hierna zouden Around the Sun en Accelerate volgen, wat toch wel veruit de minste albums van R.E.M. zijn. Collapse Into Now was dan weer een waardig einde.

avatar van Casartelli
Up scoort een karige 0,06 punten hoger en dan déze plaat onderschat noemen? Kom nou, mensen...

avatar van oceanvolta
Up is gewoon ook onderschat!

avatar van rkdev
Inderdaad, dat is een geweldige plaat. Maar denk dat veel 'oude' fans afhaakten omdat het gitaargeluid werd verruild voor een wat meer electronisch geluid.

avatar van Snakeskin
in "voortkabbelen" kan ik mij vinden in die zin dat bij de eerste beluistering het naarmate de plaat vordert gezapiger lijkt te gaan worden, maar het zijn juist de songs in het tweede deel die later aan kracht winnen en die in het eerste deel ondersteunen waardoor het geheel op termijn almaar sterker wordt. Vandaar ook mijn stelling dat de plaat onderschat is en qua waardering achterblijft.

avatar van devel-hunt
Imitation of life is toch minstens zo goed als Losing my religion.
REM, de zomerband voor mij. Ik draai ze het hele jaar niet en dan in Juli, de ene cd na de andere.
Reveal werd toentertijd matig ontvangen, onterecht wat mij betreft. Voor mij was het hun beste sinds Monster, weg was die zware sfeer van de twee voorgangers. Luchtiger maar zeker niet vlak. Een slechte plaat heb ik ze nooit op betrapt, de ene was hooguit minder briljant dan de andere.

avatar van Pinsnider
devel-hunt schreef:
Imitation of life is toch minstens zo goed als Losing my religion.

hohoho, nou ook weer niet overdrijven
Verder eens!

avatar van Snakeskin
In "Chorus and the ring" is duidelijk de het gitaarriff van "Sister Morphine" van The Rolling Stones verhaspelt. Dat is niet nieuw voor REM. Dit hebben zij ook al eens gedaan met knockin' on heavens door" van Dylan en dat verwerkt in het intro van "E bow the Letter". Er zijn mindere voorbeelden.

avatar van rkdev
Vandaag dit album weer eens tweemaal achter elkaar gedraaid en hij beviel me eigenlijk beter dan dat ik vooraf had verwacht (gezien mijn herinnering van het album). Dit album vind ik tot de mindere albums van de band behoren, en dat blijft ook wel zo, maar dat komt niet omdat dit zo'n heel erg slecht album is maar omdat de rest zo goed is.

Het album begint erg sterk met 'The Lifting', maar helaas ben ik bij het slome en heel matige 'I've Been High' weer meteen de aandacht kwijt. 'All the Way to Reno' is alweer iets beter, maar de band kan veel beter.
Op 'She Just Wants to Be' laten ze dat ook gelukkig weer horen, al begint het nummer nog wat weifelend. Maar vanaf het refrein gaat het nummer voor mij helemaal 'open' (mooie solo ook aan het einde, in combinatie met de violen).

'Disappear' is zo'n nummer dat me vanavond opeens pas echt goed opviel, erg mooi nummer. 'Saturn Return' daarentegen behoort tot de minste van het album (die hoge stem van Stipe vind ik niet mooi).
'Beat a Drum' daarentegen vind ik een erg mooi nummer. Het "This is all I want, It's all I need. This is all I am, It's everything" gedeelte is wonderschoon.

De hit van het album 'Imitation of Life' bracht R.E.M. na twee albums weer onder de aandacht bij het grote publiek, wat de verkopen van dit album goed deed. Het is een lekkere no-nonsense popsong die moeiteloos op Out of Time had gepast. Helaas zijn de volgende twee nummers weer van een matig niveau (al denk ik dat 'Chorus and the Ring' beter had gewerkt als het de afsluiter was geweest).

Eigenlijk is van de laatste 4 nummers van het album alleen 'I'll Take the Rain' nog meer dan de moeite waard, en dit komt volledig op het conto van het refrein. Matige afsluiter 'Beachball' eindigt met de tekst "You'll do fine". Helaas zou de band dat niet doen in deze zwevende fase van hun carrière, want ook de opvolger zal erg matig worden.

avatar van steven
[quote]rkdev schreef:

daar snap ik nu weinig van ik vind "I' ve been High" , echt een ontroerend mooi liedje , 1 van hun beste uit de latere periode...

avatar van The Lifting
Ondergewaardeerde plaat wat mij betreft. Ik heb deze in de zomer van 2001 helemaal grijs gedraaid. Mooi als geheel, melancholische zomersfeer in de nummers... 4 sterren.

avatar van Cor
Cor
Tikkie zuinig geweest destijds met mn rating. Halfje erbij. Is geen uitblinker, maar ook niet veel mis mee. Fris, zomers en mooie zweempjes melancholie.

avatar van Niek
Andermaal een klasbak van R.E.M. Reveal is niet zo geweldig als zijn twee voorgangers, maar doet bv al niet onder voor Monster. Zo indrukwekkend hoe R.E.M. zo lang zulk geweldig materiaal blijft afleveren. De sfeer die ze neerzetten, de stem van Stipe, de onderhuidse spanning gecombineerd met ook weer een bepaalde luchtigheid maakt hun muziek zowat verslavend. Het is doorgaans moeilijk uitschieters te benoemen en dat is bij Reveal niet anders. Als ik er een moet noemen dan is dat op dit moment I'll Take the Rain maar het kan volgende week weer anders zijn. Deze gaat in ieder geval regelmatig in de cd-lade komende tijd .