Caliban - The Undying Darkness (2006)

Duitsland
Label: Roadrunner

1. Intro (1:05)
  2. I Rape Myself (3:23)
  3. Song About Killing (3:19)
  4. It's Our Burden to Bleed (3:48)
  5. Nothing Is Forever (3:54)
  6. Together Alone (3:10)
  7. My Fiction Beauty (4:40)
  8. No More 2nd Chances (4:04)
  9. I Refuse to Keep on Living (5:01)
  10. Sick of Running Away (3:47)
  11. Moment of Clarity (2:39)
  12. Room of Nowhere (3:42)
Veel mensen zullen het er misschien niet mee eens zijn.
Maar dit album is echt top.

avatar van Exfrozen
1,5 heel punt omlaag gedaan, omdat hij dus onwijs veel lijkt op As I Lay Dying - Shadows Are Security

En het begint gelijk al aan het begin. I rape myself heeft bijna precies hetzelfde intro als Meaning of Tragedy.

ja ik wou hetzelfde zeggen maar Caliban is gelijk slecht gewoorden in verloop van tijd. Het is allemaal te wijten dat ze begonen zijn met te experimenteren gelijk bij 'vent' gebruiken ze veel emo(cleane) niet allen van hun eigen maar ze hebben zelf een meisje uitgenodigt. Op zich zelf is het idee dat ze experimenteren niet slecht maar het gaat gelijk te ver. Jij kan deze cd totaal niet vergelijken met dien van 'small boy....
het is geen wonder dat ze op elkaar lijken As I lay dying hielp hen om de cd te produceren als ik me niet vergis

Stond er ook van te kijken dat dat nummer er zoveel op leek. Maar er zijn meer stukken die ik herken.

Neem nou het nummer "Army of me" als ik het goed heb. Dat refreintje met de dame erin.

Voor zover ik weet is dat een cover van Björk. Wel grappig, maar toch wel min van ze hoor..

En het begin van "My fiction beauty" ken ik ook ergens van, maar dat kan ik niet helemaal plaatsen....en dat schiet me nu net te binnen...Killswitch Engage...

Dat noem ik nog eens experimenteren met muziek

brecht geers
Ik ken alleen It's our burden to Bleed en die is echt zalig.
Deze cd zou ik wel willen, en dat ze op killswitch engage en As I lay Dying lijken kan ik aleen een pluspunt noemen hoor!

bro
een goede cd, luisterd relatief vlot. caliban klinkt beter dan dervoren. de vergelijking met As I Lay Dying - Shadows Are Security vindek redelijk raar. ik heb dat album namelijk en luister het af en toe en ik heb toen ik deze cd hoor geen enkele keer aan die cd gedacht. AILD klinkt veel loger, zwaarder en ook wat minder goed

avatar van buckie
een album om op te zetten bij het kapotslaan van je hele inboedel; fantastisch dus!

Ik vind dit echt een top album, dit is volledig mijn ding. Lekker lomp van weg maar zo geweldig. Stem verhoogd naar 5*.

bro
heaven shall burn, bleeding through, God forbid, All that remains, As I lay Dying. het zjin misschien niet allemaal gelijkaardig-klinkende bands maar lijken mij wel voor hetzelfde publiek.

Voor het eerst dat ik Caliban hoor met dit album, en ik vind het enorm eentonige metalcore met weinig vernieuwende dingen.

Als ik het vergelijk met de metalcore die ik wel enorm vet vind:

as i lay dying, killswitch engage, parkway drive, all that remains, machinemade god

dan kom ik op tot de conclusie dat Caliban te saai en te eentonig is en niks voor mij. Ik mis gewoon de vette solo's, vette breaks, pakkende melodiën die de andere bands wel bieden.

avatar van Norbert
All that reamains, As I Lay Dying, Unearth, Walls of Jericho misschien.

Tis trouwens echt eng hoeveel de intro van I Rape Myself op die van Meaning in Tragedy lijkt.

bennerd
@Vintage, zei je niet net hetzelfde bij The Awakening?

Goeie standaard-metalcore. Tipt (zoals hierboven al gezegd) inderdaad niet aan bands als As I Lay Dying.
3.5*

avatar van james_cameron
Verdienstelijke metalcore uit Duitsland, in het straatje van een band als As I Lay Dying. Het brute instrumentale geweld wordt helaas nogal ontsierd door de capriolen van de zanger, wiens geschreeuw en gebrul danig op de zenuwen werkt. De melodieus gezongen refreintjes zijn dan wel weer oké. De problematiek rond de zang zou op de albums hierna gelukkig worden opgelost. Afgezien daarvan een fijne beukplaat.