Crown City Rockers - Earthtones (2004)

Label: Basement

14. Earthtones (2:57)
  15. Without Love (3:38)

met Zion

16. Blind (4:01)
  17. 16th Note Interlude (0:36)
  18. 10:53 (3:57)
  19. No Sense (2:52)
  20. Proteus (2:20)
avatar van Osiris Apis
Goed hiphop album met een mix van samples en live instrumenten. CCR creeert op dit album een jazz sfeertje.
En de mc flowt lekker op de funky muziek.

3.5*

avatar van Sjaakspeare
Net ontdekt; zeer lekker album!

avatar van waxs
Wat ik zo jammer vind aan dit album is dat de nummers allemaal zoveel op elkaar lijken

avatar van Osiris Apis
Dat vind ik wel meevallen. Dat is bij The Roots op eerdere albums ook het geval. Er is ook een rip daar zijn 2 nummers hetzelfde, het nummer Fortitude met Gift of Gab ontbreekt dan.

Ik heb hem verhoogd naar 4*.

avatar van FunkyMonk
I looooooooooveeeeeeeee beiiiinnnggg a B-Boyyyy. Wat een ZALIG nummer blijft dat toch. Inmiddels ook al een tijdje een remix van dat nummer (zelfde beat wel), met 2na (J-5) en planet asia.

avatar van Osiris Apis
Oh, die zal ik eens opzoeken dan.

avatar van Jeroen (JJ)
Heerlijke muziek, lekker jazzy, funky en gewoon een dikke aanrader. Geen stoere jongens maar gewoon een heerlijke band en dat voel em hoor je terug in hun muziek, heerlijke feel-good tune met goede producties en heerlijk MC werk, mag van mij wel wat bekender worden, gewoon een echte aanrader

avatar van Osiris Apis
In 'No Sense' wordt Hummingbird van Ramsey Lewis gesampled. Ik ben nu het album van Ramsey aan het luisteren en ik herkende het nummer.

avatar van Aghora
"What are earthtones?... An earth-tone to me is something thats extremely natural... Something thats not to bright, it just mixes in with the planet..."

Yeah right... earthtones. Zo begint het album dus. En het zet meteen de tone voor de volgende nummers. Relaxte feel-good muziek uitgevoerd door een MC, DJ/sampler, drummer, bassist en keyboardist(als dat een woord is ). Zoals hierboven al is aangegeven staat de plaat bol van de invloeden uit de jazz en funk.

Dit alles samengesmeed heeft geleid tot 19 nummers die in totaal meer dan een uur klokken. Verrassend genoeg verveeld het me toch geen moment. Dat is met name te danken aan de fantastische gastbijdragen. Vooral Balance met Scarub en Fortitude met Gift of Gab springen er wat mij betreft uit. Maar ook de nummers met Destani Wolf en Zion zijn heerlijk te noemen en zetten weer een heel andere tone neer.

Instrumentaal is er ook genoeg te beleven. Ik ben sowieso een liefhebber van hiphop met live instrumenten, en hier is het ook nog eens erg goed uitgevoerd. Luister maar eens naar Fate of het compleet instrumentale D minor nine waar ook een heerlijk stukje saxofoon van David Boyce is toegevoegd. Of het drukke Heat, waar de drums duidelijk overheersen.

De kracht van deze plaat is de posietieve vibe die er om heen hangt. Niet alleen in de muziek maar ook in de lyrics trouwens. Dit komt het beste naar voren bij B-boy, Simple en Something pt.3 die keer op keer een glimlach op mijn gezicht toveren.

avatar van Aghora
Klopt deze tracklisting trouwens, of zijn er twee verschillende versies? Ik heb namelijk Something pt.3 ipv Blind en 16th Note Interlude, en op de site van Crown City Rockers staat ook Something pt.3.

Net wat rondgezocht en waarschijnlijk is degene die hier op de site staat dan de Japanse versie. En ergens zag ik weer een andere naam voor dat nummer: 43rd & Telegraph, Pt. 1.

avatar van Osiris Apis
Bij mijn versie ontbreekt ook Blind en 16th Note interlude.

avatar van Rhythm & Poetry
Wat een uitermate fijn plaatje is dit , de lente kan nu helemaal beginnen! Een heerlijke combinatie tussen jazz en hiphop met ook wat alleraardigste instrumentale tracks (D Minor Nine ). Daarnaast wordt er op een erg fijn emanier gerapt, de flow van de MC klinkt erg fijn en blijft het gehele album zeer interessant. Ik ben blij dat ik met dit album kennis heb mogen maken, mijn dank is groot Aghora .

Dj2Jelle
Net een luisterbeurt achter de rug, en dit is mijn favoriete hiphop album van de week tot nu toe . Nog geen uitschieters ontdekt maar daarvoor moet ik het album nog vaker beluisteren. Lees R&P's post voor verdere beoordeling waar ik het wel mee eens ben .

Rene1979
Klinkt tot nog toe lekker.
Volledige beoordeling vlgt.

Relax
Wel lekker opzich maar niet helemaal mijn ding.. vind het nogal een stoffig gevoel geven, ik denk dat het komt door de keyboard.

De raps zijn ook niet goed afgemixt, de ene keer beter dan de andere keer... ik snap echt niet waarom het zo onverzorgd uitgebracht is.

De beats zijn wel lekker opzich, maar teveel van hetzelfde.

De rappers zelf zijn tekstueel erg scherp, maar kwa rap houden ze het niet interessant.

Mijn gevoel geeft het een 3,0*, maar moet het nog een keer beluisteren.

Rene1979
Lekker plaatje! Moet er toch aan wennen ik stem wel een 4 omdat ik het toch erg zomer's vind klinken en fris... Dus dit is voor mij na Awon het favo hip hop van de week album

avatar van kemm
Heerlijk plaatje dit. Een aantal nummers behoren tot de beste uit alle Hiphopalbums vd Week, maar het grootste deel van Earth Tones ligt vooral gewoon lekker in het gehoor. Soms is er ook niet meer nodig dan dat muziek gewoon muziek is. En Crown City Rockers maakt gewoon erg goeie muziek.

avatar van Jurrien
Echt een heel lekker album, vooral B-Boy is genieten.

avatar van Osiris Apis
Het nummer No Where To Go van A.G. heeft dezelfde sample. Ik vind de versie van Crown City Rockers beter. Die versie is enthousiaster.

Social_Mask
Klinkt best lekker, jammer dat het nu regent. Another Day is echt een fantastisch nummer!

Social_Mask
Heerlijk album zeg. Het beste HH album vd week tot dus ver met vooral een geweldig eerste deel. Gek dat niemand Another Day noemt, voor mij met stip het beste nummer samen met Balance, Sidestep, B-Boy, Fortitude, Culture en Without Love. Het is jammer dat het album tegen het eind wat "gewoontjes" klinkt. Dat weerhoudt mij ervan om hier 4,5* voor te geven. Maar een dikke 4* kan er wel van af.

avatar van Pooiertje
Another Day vind ik ook met afstand het beste nummer

avatar van Jurrien
De Crown City Rockers gaan een nieuw album uitbrengen, The Day After Forever. Zie hier de tracklist: Crown City Rockers - The Day After Forever (Artwork x Tracklist) | 2dopeboyz - 2dopeboyz.okayplayer.com

avatar van V.B.
Without Love vind ik ook superrelaxt!

Rene1979
Dit blijft een lekker album. Was al tijden op zoek naar een betaalbare versie. Nu eentje gewonnen op eBay voor 1 dollarcent.. Toch leuk om zo dit zeer goede album op de kop te tikken.