The Wailers - Burnin' (1973)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Get Up, Stand Up (3:19)
  2. Hallelujah Time (3:33)
  3. I Shot the Sheriff (4:41)
  4. Burnin' and Lootin' (4:18)
  5. Put It On (4:00)
  6. Small Axe (4:02)
  7. Pass It On (3:35)
  8. Duppy Conqueror (3:47)
  9. One Foundation (3:43)
  10. Rastaman Chant (3:48)
  11. Reincarnated Souls * (3:45)
  12. No Sympathy * (3:11)
  13. The Oppressed Song * (3:26)
avatar van Madjack71
Niet spannend? Reggae is toch vooral relaxed. Wat onderwerpen betreft is het spannend genoeg. Klassiekers als Get Up, Stand Up dat een soort van anthem is geworden. I Shot the Sheriff dat de rassendiscriminatie aanstipt alsook het prachtige Burnin' and Lootin' wat een onderhuidse spanning weergeeft. Zo kan ik eigenlijk wel voor elk nummer een bepaalde spanning aangeven. Ik denk dat als dit het niet voor je doet, Bob Marley niet echt aan je besteed zal zijn. Misschien dat Groundation dat meer doet; inhoudelijk sterk, muzikaal breed en uitdagend.

avatar van Wardsteiner
Reggae is inderdaad relaxed, en draait meer om thema's dan veel andere muziek, maar ik vind het ook belangrijk dat de muziek op zich me kan boeien. Dat heb ik bij deze plaat niet. Groundation ken ik inderdaad al een tijdje, en dat vind ik dan weer wel écht goede muziek. Ik begrijp op zich dat deze muziek goed wordt gevonden, maar zelf ervaar ik het niet echt zo.

Daarnaast vind ik dat de onderwerpen die Marley tackelt, en dan vooral de manier waarop, ook niet echt geniaal zijn. Oké, hij maakt een nummer over discriminatie en raciale ongelijkheid, dat maakt het nummer niet meteen goed. Een nummer als I Shot The Sheriff is tof, leuke manier van de discriminatie weergeven, maar ik vind het niet veel meer dan dat. Muzikaal gezien stelt het niet opzienbarend veel voor. Hetzelfde geld voor veel andere nummers. Om die reden kan ik dit album niet echt waarderen.

avatar van lennon
Lekker album van Marley, maar deze valt niet meteen zo goed als bijvoorbeeld Natty dread. Deze is naar mijn gevoel (nog meer) laid back. Soms kakt het wat in. Kant 2 bevalt me beter dan 1. En toch kan ik hier geen 3 sterren voor geven, want ondanks dat ik niet meteen over enthousiast ben, is het toch een leuke plaat.

beetje vreemd, maar wel lekker!
Mooie hoes overigens!!

avatar van lennon
3 weken verder, en menig draaibeurt... kwartje is wel gevallen....