The Wailers - Burnin' (1973)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Get Up, Stand Up (3:19)
  2. Hallelujah Time (3:33)
  3. I Shot the Sheriff (4:41)
  4. Burnin' and Lootin' (4:18)
  5. Put It On (4:00)
  6. Small Axe (4:02)
  7. Pass It On (3:35)
  8. Duppy Conqueror (3:47)
  9. One Foundation (3:43)
  10. Rastaman Chant (3:48)
  11. Reincarnated Souls * (3:45)
  12. No Sympathy * (3:11)
  13. The Oppressed Song * (3:26)
Marcel²
Dit is zeker een mooie opvolger van Catch A Fire. De bekendste nummers zijn denk ik wel, Get Up, Stand Up en I Shot The Sheriff. Ook hier zingt Peter Tosh weer een paar nummers, niet erg vreemd eigenlijk, want hij zit bij de groep The Wailers. Stuk voor stuk heerlijke songs. Ook hier zijn de extra tracks in de zelfde periode opgenomen. Gelukkig maar, want sommige artiesten zetten er wel eens extra tracks op die totaal niet op het album passen. Daar is naar mijn mening hier zeker geen prake van. Wel is dit de laatste album met Peter Tosh er bij. Hij verliet de groep en in 1976 kwam zijn eerste echte solodebuut. Dit album is goed voor 3*

Marcel²
Bij dit album ga ik ook mijn stem verhogen, want 3 is absoluut te weinig voor deze klassieker.
The Oppressed Song is een prachtig nummer.

Na Catch a fire wederom een Klassieker van de Wailers met frontman B.Marley.

absolute hoogtepunt voor mij is het prachtige Burnin and lootin.

avatar van StuF
ik verbaas me er altijd over hoe Bob Marley voorbij wordt gegaan door de 'serieuze luisteraar'. de gemiddelde musicmeter-bezoeker bijvoorbeeld zit veel meer in de rock traditie. die schijnen nogal pedanterig alle reggae af te zweren. en als reggae in aanmerking komt, dan lijken we Bob niet serieus te nemen, behalve als reggaepop-icoon. jammer, want deze man is niet voor niets een legende. hij schept een werkelijk buiten de dagelijkse. hij biedt ons troost en euforie. reflectie en relativering. dit album is zeker één van zijn betere. zijn dromen komen hier werkelijk tot leven, laat je er lekker door meeslepen; maak ze eigen en je zult merken dat ze al eigen waren.

avatar van schizodeclown
StuF schreef:

Daar kan ik me goed in vinden, zijn album Soul Rebel heb ik al,binnenkort verder verkennen te beginnen met Catch a Fire en deze dan

avatar van Hans Brouwer
StuF schreef:
Stuf, dan hoop ik dat ik een uitzondering op de regel mag zijn . Ook ik heb een redelijke rocktraditie maar Bob Marley en daarnaast ook andere reggae artiesten mag ik toch heel graag horen .

Ik verbaas me er ook over... Bob marley is gewoon legendarisch, vreemd dat er dan zo weinig aandacht aan wordt geschonken... Je moet hem ook wel een beetje leren luisteren.. Zeker in combinatie met de pretsigaret..

Voor een leek klinkt het misschien wat krakkemikkig, maar als je het wat beter leert kennen, dan ontdek je echt de diepere lage.. En die zijn gewoon paradijselijk, en daar word je heel gelukkig van..

avatar van StuF
Hans Brouwer schreef:
Stuf, dan hoop ik dat ik een uitzondering op de regel mag zijn .

ja hans, jij bent een uitzondering op de regel.

maar toen jij opgroeide werd reggae dan ook nog serieus genomen

avatar van Oldfart
Ten tijde van Marley's leven was reggea een genre dat door velen werd gewaardeerd NAAST andere genres.
Die periode komt ook overeen met de hoogtijdagen van de reggea.

Na Marley's dood begon het uitmelken met vele overbodige verzamelaars en flauwe singletjes. Doordat "de grote man"dood was verslapte daarnaast de aandacht van de media en kregen ook andere reggea-artiesten geen aandacht, en geen airplay meer.

Maar ook de richting waarin de reggea zich ontwikkelde heeft er toe bijgedragen dat ( roots)reggea voornamelijk bij de echte fans onder de aandacht bleef.
Dat is op zich nu nog zo; hoeveel mensen hier kennen Morgan Heritage?

EVANSHEWSON
Oldfart schreef:
Die periode komt ook overeen met de hoogtijdagen van de reggea.

Dat is op zich nu nog zo; hoeveel mensen hier kennen Morgan Heritage?

Leuk ook dat je consistent reggae als reggea blijft spellen, haha!

Maar overigens heb je wel gelijk!

Prima album is dit Burnin' trouwens, van begin tot ein een prima luisterervaring!
4 sterren ****

avatar van Madjack71
De 1ste albums zijn nog onder de naam The Wailers uitgebracht. Destijds was Bob een onderdeel van i.p.v frontman. Nummers zijn ook door alle leden geschreven en gezongen door afwisselend Bunny/Peter en Bob. Door het succes is Bob alsook zijn charisma naar voren geschoven. Ook o.a door zijn wat lichtere huidskleur, was hij meer acceptabel voor kennismaking met het grotere publiek.

De 1ste paar albums zijn dan ook meer roots reggae en minder klaar gestoomd voor het grote publiek.
Dit juweeltje zoals Bob Marley & The Wailers daarna nog enkele meer maakten, bevat klassiekers als Get Up, Stand Up de protestsong van hem pur sang.
I shot the sheriff, ook niet onverdienstelijk gecoverd door Eric.

Verder vind ik Burnin' and lootin''/Small Axe en Pass it on, ook zeer genietbaar, zelfs zonder de pretsigaret. Apart toch hoe The Wailers zo relaxed nummers neerzetten over schrijnende onderwerpen destijds. Misschien is dat ook juist wel de kracht en komt de boodschap des te duidelijker over.

Wat een sfeer heeft deze plaat...een van mijn favorieten van heel zijn oeuvre.

By the way Morgan Heritage Jah man

avatar van Pruimpit
Voor de verandering zijn de bonustracks hier ook nog eens prima te pruimen: 'Reincarnated Souls' heeft Bunny Wailer later ook nog opgenomen voor zijn solo-plaat 'Black Heart Man' (wie die plaat niet kent, gaat dat luisteren!), en 'No Sympathy' staat ook in een andere versie op 'Legalize it' van Peter Tosh.

Overigens verdienen de muzikanten van de Wailers ook weleens credit, want daar hoor je helemaal nooit iemand over. The Barrett Brothers zijn naar mijn mening een van de allerbeste drum-en-bas-combo's / ritmesecties ooit.

Hear Hear, goed gesproken

avatar van misja82
Ja, dat is helemaal waar.

Social_Mask
Toen ik dit voor het eerste opzette pakte het me niet direct. Sterker nog, op Get Up, Stand Up en I Shot the Sherrif na (nummers die ik al kende), vond ik het zelfs saai. Daar is na een paar beurten, luisterbeurten wel te verstaan, verandering in gekomen. Naast Get Up en Sherrifje zijn ook Burnin' and Lootin', Pass It On en vooral Rastaman Chant geweldig. Hallelujah Time had van mij wel weggelaten mogen worden. Erg relaxte muziek, maar met een boodschap. Duidelijk te horen dat Bob Marley zich oprecht zorgen maakte en niet te vergeten, Bob was one hell of a singer.

avatar van reptile71
Madjack71 schreef:
De 1ste albums zijn nog onder de naam The Wailers uitgebracht.

Ik vraag me dan ook af waarom op musicmeter al die albums ook onder Bob Marley & The Wailers staan.

MAS
Omdat al deze albums ook door Bob Marley & The Wailers gemaakt zijn. Bob Marley heeft altijd met The Wailers opgetreden/opgenomen alleen de samenstelling van The Wailers is niet altijd hetzelfde geweest.

avatar van Oldfart
Omdat al deze albums ook door Bob Marley & The Wailers gemaakt zijn.

MAS
Kun je me vertellen hoe het dan zit in plaats van een weinig zeggende smiley te posten?

avatar van Oldfart
Sommige emoticons zeggen meer dan vele woorden.
Kijk zelf eens naar de hoes hierboven.....

Vanaf 1974, toen Bunny Wailer en Peter Tosh de band verlieten werd de naam officieel Bob + the Wailers, daarvoor slechts the Wailers.

Hoe dat zit met Soul Rebels en Soul Revolution heb ik nog niet kunnen achterhalen.

avatar van Oldfart
Wel heb ik het vermoeden dat die laatste beide albums, die weinig succesvol waren, later opnieuw zijn uitgebracht ( dus vermoedelijk na '74??) onder de naam van Bob + Wailers, aangezien onder die naam internationaal het succes was gekomen.
Maar honderd procent zeker weet ik dat ook niet, bij Burnin' en Catch a Fire is het eenduidiger.

Het eerste album uit '65 staat hier ook onder de naam Wailers, maar dat zou eigenlijk de Wailing Wailers moeten zijn.

MAS
Ik begreep ook wel dat je mijn zin wilde ontkrachten maar je had ook gelijk kunnen posten waarom. Uiteindelijk klopt mijn zin nog alleen is het niet onder die naam uitgebracht.

Ik heb trouwens even op discogs rondgekeken en daar staan inderdaad versies onder de naam Bob Marley & The Wailers.

avatar van Oldfart
maar je had ook gelijk kunnen posten waarom
....kijk MAS, en dat is nou net niet aan jou om dat te beoordelen.
Er zijn mensen die ook nog iets anders doen dan MuMe.

avatar van Metalhead99
Iets minder dan zijn voorganger, maar nog steeds een erg sterke plaat. Wederom vind ik dat Peter Tosh een erg sterke prestatie neerzet. Jammer dat ook deze man vroeg kwam te overlijden.

Van dit album bestaat net als Catch a Fire en Exodus een Dubbele uitvoering.

avatar van Murdoc023
Ik luister al een jaar of twee reggae. Maar van Bob Marley kende ik eigenlijk alleen de grote hits en Legend als geheel album. Misschien dat ik daardoor ook nooit echt een zwak had voor Bob Marley. Want de hits zijn toch meer poppy songs en de echte pareltjes zijn de andere nummers op de reguliere albums. Daar ben ik nu wel achter. Dit album, wat maar twee hits bevat, is dan ook een pareltje, evenals Catch a Fire.
Waarom ik nu opeens wel ben begonnen aan het echte oeuvre van the Wailers? Ik denk omdat ik the Wailers binnenkort live ga bekijken. Natuurlijk niet meer zo fantastisch als weleer, maar de sfeer bij een live reggae optreden is sowieso wel fantastisch.
Ben helemaal weg van Burnin' and Lootin', waarvan ik alleen de versie van Alborosie kende. Deze is veel schoner.
Leuk trouwens dat op deze pagina veelal de echte reggaefans aan het woord zijn, die ook andere dan Marley albums luisteren en waarderen. Geeft misschien ook wel aan dat dit niet het bekendste album van Robert is.
Play I some music.

avatar van Brutus
Dit is dus echt de laatste plaat van The wailers.
Hierna werd de band omgedoopt tot Bob Marley & The Wailers.

Het klopt wel dat een aantal albums van The wailers, later zijn heruitgebracht,
onder de naam Bob Marley & The Wailers.

Bob Marley, Peter Tosh en Neville Livingston (Bunny Wailer) hebben The wailers opgericht.

Na dit album, ging alleen Bob Marley verder.

Ik vind dit album beter dan Catch a Fire by the Way.

avatar van Madjack71
..ook niet onbelangrijk om erbij te vermelden is de invloed van Lee 'scratch' Perry, die grotendeels verantwoordelijk was voor de roots sound van dit Burnin'.
Schijnt dat hij toendertijd Reggae nog een onbekend fenomeen was in Engeland, hij de muziek van The Wailers aan radiostations gaf om uit te zenden, zonder dit te overleggen met hen. Dat werd hem niet in dank afgenomen, maar het heeft er wel degelijk ertoe bijgedragen dat ze voet aan wal konden zetten daar.

avatar van Ronald5150
Na "Catch a Fire" komen the Wailers met "Burnin' ". Ook deze plaat staat weer vol met bezwerende en hypnotiserende reggae ritmes. Met "Get Up Stand Up" en "I Shot the Sheriff" staan er ook op "Burnin' " weer een aantal klassiekers. Toch grijpt de plaat me in zijn geheel niet zo als "Catch a Fire". Nummers van het kaliber "Concrete Jungle" en "No More Trouble" mis ik een beetje. Mijn gevoel zegt dat de maatschappijkritische noot niet zo diep is geworteld als op zijn voorganger. En juist die combinatie van donkere teksten over het bestaan op Jamaica en de typische reggaemuziek vond ik op "Catch a Fire" zo fantastisch. Dat doet verder niets af aan deze prima plaat van Bob Marley en kornuiten. Ik wil deze plaat zeker niet wegzetten als minder goed, maar gevoelsmatig heb ik hier wat minder binding mee. Want dit is een plaat die met gemak met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt. Gewoon reggae van de bovenste plank.

avatar van Wardsteiner
Op zich een tof album, maar ik vind de meerderheid van de nummers niet erg spannend. De enige écht goede nummers zijn in mijn ogen Pass It On en in mindere mate Rastaman Chant, maar dan moet ik zeggen dat ik de bonustracks niet meetel (deze heb ik niet gehoord). Twee nummers is niet genoeg om een album te dragen. De andere nummers zijn echter niet slecht, daarom geen onvoldoende.