The Brian Jonestown Massacre - Methodrone (1995)

Label: Bomp!

1. Evergreen (3:25)
  2. Wisdom (5:21)
  3. Crushed (6:09)
  4. That Girl Suicide (3:41)
  5. Wasted (4:22)
  6. Everyone Says (4:16)
  7. Short Wave (2:48)
  8. She Made Me (4:42)
  9. Hyperventilation (9:53)
  10. Records (1:50)
  11. I Love You (4:11)
  12. End of the Day (5:10)
  13. Outback (4:08)
  14. She's Gone (7:18)
avatar van Kaaasgaaf
Vrij ontoegankelijk en a-typisch debuut van een briljante en zeer veelzijdige band, zwaar beinvloedt door de shoegaze-sound van bands als My Bloody Valentine en Jesus & Mary Chain. Het beste nummer van de plaat (en tevens een van de beste nummers van de band) ''That Girl Suicide'' heeft echter meer weg van The Velvet Underground, als je het al ergens al mee zou kunnen vergelijken. Dat nummer is uniek en als je het eenmaal hebt gehoord blijft de hele dag door in je hoofd zitten!

Een ander verschrikkelijk mooi nummer is de Cure-achtige bonustrack, die net als de plaattitel ook ''Methodrone'' schijnt te heten. Dat nummer is niet echt een bonustrack, het komt meteen na nr. 14, maar het staat om de een of andere reden niet op het hoesje vermeld. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij op deze site niet genoemd staat. Ik hoop dat dat wordt aangepast, want ik wil er graag op stemmen!

tondeman
Uiterst vette shoegaze trip. Ik ben aan het twijfelen hem de volle mep te geven, maar ik zet hem eerst nog maar een keer op. Erg verslavend bandje trouwens, je blijft het draaien.

Misschien wil anarchist een keer uitleggen wat ie zo kut vind aan deze band, aangezien het de enige band is waar hij op stemt en het allemaal 2 of 3 sterren zijn....

Woutt
Echt inderdaad te vet. Ik geef 'em nu de volledige 5 sterren. Raar dat het niet algemeen bekend staat als meesterwerk, want BJM doet zeker niet onder voor The Velvet Underground (is wel enigzins te vergelijken).

avatar van KampF
Bedankt voor je tip Woutt, maar het heeft me nog niet kunnen pakken. Ik weet dat ik nog niet moet opgeven, maar het sloeg dus niet direct aan helaas. Toch aardig 3,0*

Woutt
Haha, ok graag gedaan. Heb inmiddels al meer mensen getipt hierover. Het is echt een meesterwerk maar het heeft even tijd nodig naar mijn mening.

tondeman schreef:

is toch al een tijdje mijn fav./meest gedraaide band

in feite,ken ik echt geen enkele band met zoveel goede nrs.

maar al hun albums bestaan maar voor de helft uit goede/erg goede/geniale nrs. en voor de helft uit heel wat mindere of zelfs compleet waardeloze stereotype atpysche zeiksongs,wat het zeer moeilijk maakt om dan het album te beoordelen. (zo is het ook trouwens met elke band die ik goed vind)

tepid peppermint...etc had het album moeten zijn dat al de andere overbodig zou moeten maken(op strung out..dan na,geen toestemming van het label in kwestie ofzo),maar dat is het duidelijk niet geworden,wat tepid pepermint ..etc op zich dan overbodig maakt. ik mis er echt de tracks als miss june 75,methodrone,hyperventilation ..en nog heel wat andere waar ik op dit moment niet direct op kom

eigenlijk erg absurd hoe erg ik deze band waardeer in verhouding tot hoeveel * ik geef.

in ieder geval vind ik het moeilijk om albums te beoordelen,zal het dan ook niet meer doen denk ik

idd..erg verslavend bandje

en erg goede live act overigens(zoals al te zien valt op dig...) heb ze zelf ook live gezien trouwens

beste tracks: hyperventilation,methodrone(track 15/not listed) en uiteraard wisdom en that girl suicide

weet iemand trouwens waar ik in belgie spacemen 3 albums kan aanschaffen?

tondeman
Haha, ik had al het vermoeden dat je een (misschien ietwat kritische ) fan was.

Jornaquin
Ton, bedankt voor de tip. Een geweldig album dit, bevalt mij stukken beter dan bijv. My Bloody Valentine en Jesus & Mary Chain ook al zijn de invloeden wel te horen. Voorlopig nog 4,5* maar dat zou makkelijk een 5 kunnen worden.

avatar van HiLL
Puik plaatje!

Jornaquin
5* en een plaatsje in mijn top 10. Vette plaat dit. Favoriete track isWisdom.

avatar van Kaaasgaaf
Wisdom is te gek, maar ik vind de versie op Strung Out In Heaven nog net effe iets beter.

tondeman
''Methodrone'' of ''not listed'' (however the fuck het heet)... wat een prachtig nummer toch..
waarom staat ie hier niet bij?

avatar van hpdewin
welke versie van wisdom is dit? met of zonder vrouwenstem erbij?

avatar van John Doe
Mooie vrij depressieve shoegaze/rock plaat. Wellicht dat door depressieve staten tijdens het luisteren niemand de moeite neemt dat laatste nummer toe te voegen, maar men wel blijft klagen . Mensen die de interessante documentaire waar deze groep in voorkomt hebben gekeken (die op youtube staat) zullen hebben gezien dat frustraties en agressie veel voorkomen bij de voorman van deze groep. Destructieve neigingen (als gevolg van een gebrek aan liefde) zie je daar geregeld de overhand nemen van deze man. In 'I Love You' is dat een beetje terug te horen in de muziek ook, om maar één voorbeeld te noemen. Nogal diep gaat het qua emoties in deze plaat en wel vaker bij deze groep. Niet erg toegankelijk voor de massa daarom, want iets teveel voor veel mensen om aan te durven vanuit mijn optiek. Het is een beetje emotioneel 'messy' op een subtiele manier. Soms klinkt het gelukkig toch weer krachtig en is er licht aan het einde van de tunnel. Veel emoties in deze muziek, en een zware plaat als geheel, wat in het laatste nummer bijvoorbeeld goed te horen is. Het getergde ego en de gestoorde kant van de voorman komt triest over, maar daar merk je op dit album weinig van. Zeker 4*.

Mooie shoegaze plaat. Niet echt gevaarlijk of scherp, meer melancholie met een beetje valium. Wel prettig om lekker op achteruit te hangen.

avatar van dj maus
De tweede helft is - zoals bij meerdere BJM-albums - wat problematisch, maar de eerste acht nummers zijn puur prijzenschieten! Gelukkig komt met het epische She's Gone alles weer op z'n pootjes terecht. En het titelloze titelnummer is een mooie 'coda' (al vind ik de live-versie beter).