Sweet Smoke - Darkness to Light (1973)

Rock / Jazz
Label: Harvest

1. Just an Empty Dream (4:20)
  2. I'd Rather Burn Than Disappear (4:15)
  3. Kundalini (13:25)
  4. Believe Me My Friends (4:29)
  5. Show Me the Way to the War (5:30)
  6. Darkness to Light (12:51)
avatar van jurado
Niet zo leuk.. wordt snel moe van het softe , bedompte wierook , hindoe gezwam.

avatar van Gert P
Ken deze niet maar is nu samen met de eerste plaat samengevoegd op een cd.

avatar van Stijn_Slayer
Deze klinkt heel anders dan zijn voorganger, maar toch heeft de band zijn sound en inventiviteit behouden. Met andere woorden: als het debuut niet bevalt betekent dat niet automatisch dat deze plaat ook niet bevalt.

De plaat is aanvankelijk erg rustig en oosterse invloeden zijn in relatief grote mate aanwezig (zie ook de titel 'Kundalini'). Met de eerste twee nummers hadden ze in principe best hits kunnen scoren toch? Om maar te zeggen dat de toegankelijkheid hier wat hoger is dan op het debuut het geval is.

'Kundalini' vind ik het hoogtepunt op dit album. Echt één van de allermooiste nummers ooit. Die sfeer is ongeëvenaard. Luisterend naar dat nummer raak je helemaal in balans, 't is zo ontzettend rustgevend, geestverruimend zelfs eigenlijk.

De eerste drie nummers sluiten naadloos op elkaar aan, maar de sfeer wordt met 'Believe Me My Friends' (hoewel ook een sterk nummer) helaas doorbroken. De rust wordt daarmee doorbroken om een goed potje te gaan rocken.

Met de eerste drie nummers was de plaat hard op weg z'n voorganger te overtreffen, maar de tweede helft doorbreekt het geheel en is, hoewel nog steeds erg goed, toch van een minder niveau.

Kundalini is geniaal. Het begint geheel in oosterse sferen maar langzaam maar zeker wordt ieder instrument vervangen door een "westers" instrument en transformeert in een geweldig psychedelisch rocknummer.

avatar van matthijs
Nostaligische muziek voor me...

Ja, nu denken jullie natuurlijk allemaal dat ik rond de 60 ben, maar nee, ik was 3 jaar oud toen deze uitkwam en heb m pas een dikke 20 jaar later leren kennen. Jazzy, improjam achtig, maar weer heel anders dan bv Zappa of Chicago, die doen het virtuoser, hier herken je minder die geniale instrumentbeheersing. Maar weer meer totaalsfeer en gevoel. En dat vind ik eigenlijk belangrijker!

(+het samenspel is wel richting geniaal. +heerlijk gemixt. Warm!)

Bij Just a poke heb ik al geschreven dat ik in het begin weinig kon met deze plaat. Met en jaar of 16 wil je liever iets toegankelijker muziek. Jaren in de platenkast gestaan en pas na de cd release samen met Just a poke beter gaan beluisteren. En dan is het toch een mooie plaat, wel erg oosters georienteerd. Just another Empty Dream is nog een echt Sweet Smoke nummer in de stijl van Just a poke, I'd Rather Burn Than Disappear start als een mooie ballade en is op zich een heel mooi nummer. Kundalini is het derde, lange nummer, moest ik vroeger weinig van hebben. Het begint met Hindoe gezang, maar daarna gaat het los, nog steeds met Hindoe melodieen en tekst. Maar erg mooi, zeker ook door de violoncello van Rochus Kuhn die er op het vorige album nog niet bij was. Het nummer ontvouwt zich tot een prachtige reis en is bijzonder spiritueel. Ook de rest is goed aan te horen. Hoewel een bepaalde bekeringsdrang nog in de muziek aanwezig is, is dat niet echt storend. Het is echt wel een tijdsdocument, zoals zo veel groepen werd het heil in India gezocht en ook hier wordt verwezen naar een aantal guru's.
Maar het heeft wel bijzondere muziek opgeleverd, hoewel ik het minder blijft vinden dan Just a poke.

avatar van jurado
jurado schreef:
Niet zo leuk.. wordt snel moe van het softe , bedompte wierook , hindoe gezwam.
Word..
Enfin, jaren later blijkt dit album toch fijner dan ik ooit vond.
Die 2** beoordeling moet ik toch opwaarderen met 1,5*.

avatar van BoyOnHeavenHill
Heel anders dan Just a poke, maar op z'n eigen manier net zo inventief, met jazz, rock en Indiase invloeden naast en soms dwars dóór elkaar. Gitaar, sitar, sax, fluit en viool delen broederlijk de schijnwerper, en waar ik eerst nog bang was voor teveel "Hare Hare" is de tekstuele inslag eerder algemeen-positief en daardoor universeel-vrolijk stemmend. Zeker wanneer ik bewust ga luisteren kom ik in bijna elke passage van de lange nummers steeds weer wat nieuws op het spoor, terwijl de kortere nummers in hun bondigheid op zich eigenlijk net zo sterk zijn. Een geweldig leuke ontdekkingsreis die voorlopig nog niet ten einde is. (Beluisterd via de remaster van EMI uit 2000, met daarop beide studioplaten van Sweet Smoke, prima geluid, aardig boekje, complete credits, maar helaas niet de teksten van Darkness to light zoals die werden afgedrukt op de hoes van de vinylplaat.)
        Grappig detail: deze plaat werd opgenomen in Heemstede, en hoewel ik het niet precies kan verstaan wordt er volgens mij vanaf 0'20 op Show me the way to the war wat Hollands gekletst (als het ware bij de koffie-automaat).

avatar van Tony
Beide lange nummers, Kundalini en het titelnummer, zijn van de buitencategorie. Beide nummers schieten heen en weer van prog, via psychedelica, naar spirituele jazz (Alice Coltrane en Pharoah Sanders lijken niet eens zo ver weg tijdens sommige passages). Ik kan alledrie de genres goed hebben, dus mij boeien beide nummers nog steeds mateloos. De overige nummers zijn wat minder briljant...

Ik heb ook die twofer uit 2000, met die aartslelijke hoes. Daar moet je echt wel even doorheen kijken hoor.