Joe Satriani - Surfing with the Alien (1987)

Label: Epic

1. Surfing with the Alien (4:25)
  2. Ice 9 (3:59)
  3. Crushing Day (5:14)
  4. Always with Me, Always with You (3:22)
  5. Satch Boogie (3:13)
  6. Hill of the Skull (1:48)
  7. Circles (3:28)
  8. Lords of Karma (4:48)
  9. Midnight (1:42)
  10. Echo (5:37)
avatar van Paulus_2
Ik heb 8 favoriete tracks!

1. Surfing with the Alien
2. Ice 9
3. Crushing Day
4. Always with Me, Always with You
5. Satch Boogie
6. Circles
7. Lords of Karma
8. Echo

Ik kan er geen genoeg van krijgen. Op dit album is Satriani op een zeer directe wijze muziek aan het maken. Het eerste nummer valt meteen met de deur in huis. Als je zó kunt rocken met een gitaar dan is de The Sky The Limit.
De begeleiding, drum, bas en een, zo te horen halve, slaggitaar hoeven alleen maar een canvas te leggen, waarop Satriani zijn gitaarpatronen kan borduren. Onmogelijk om hier stil bij te blijven zitten.
Deze pure rock&roll wordt op zijn latere albums wat minder, maar hij blijft geweldig werk afleveren.

Eigenlijk is Satriani gewoon de metal-uitvoering van Hank B. Marvin. Juist ja dié, de melodieuze sologitarist van The Shadows, de allereerste grote gitaarband.

Klasse album 4.5 sterren! (Hill of the Skull vind ik wat minder)

Stijn_Slayer schreef:

Als je googled vind je er een paar sites over.

Grappig, al die suggesties van wat dat intro zou kunnen zijn.

avatar van Paulus_2
Met Audacity heb ik het beginstukje apart gezet en ik hoor duidelijk Nederlands.
Ik hoor iets over "deze kandidaat" en daar boven uit een vrouwenstem die zegt "De rechtszaak vanaf deze plek!"
Dan stormt Joe Sateriani de zaal binnen...

Van deze plaat had ik eigenlijk iets meer verwacht. Nummers als Surfing With The Alien en Satch Boogie zijn ronduit fantastisch, maar voor de rest valt het allemaal redelijk tegen. Ook onbegrijpelijk dat zo veel mensen Always With Me, Always With You als favoriete nummer hebben gekozen, want dat vond ik nou juist het saaiste nummer van de nummer. Over het algemeen wel muzikaal zeer goed.

Mind Ruler
Ik heb Crushing Day en Echo als favorieten aangevinkt.
Eigenlijk zijn het alle 10 ijzersterke nummers.

avatar van iggy
Een fenomenale gitarist. Die in wezen binnen de gitaar wereld een nieuwe standaard neerzette.
De vorige was naar mijn idee/smaak Eddie van Halen. Joe heeft een bijna onwerkelijke techniek.
Meschien is het jammer dat het puur instrumentaal is. Zeker op de lange duur. Aan de andere kant hij kiest/gaat volkomen zijn weg.
Maar zeker in die tijd (1987) werd ik volkomen weggeblazen door deze nieuwe stijl,techniek,orginaliteit en virtuositeit. Satriani is volkomen een met zijn instrument. En speelt op deze plaat de sterren van de hemel. En laat werkelijk prachtige dingen horen. Heftig,scheurend,gevoelig,onnavolgbaar en vooral zijn eigen pffff..
Wat me wel behoorlijk irriteert is dat zijn ritmesectie er bijna niks van bakt. Slaafs lopen ze achter Joe aan. Toch wel jammer! Het is alleen Joe die de show mag/moet stelen? Er zit gewoon veel te weinig variatie in wat dat betreft.
Toch 4 lollies. Want tjee wat kan de man spelen zeg.

MatthijsBudding
Hier staan een paar van zijn beste songs op. "Always With Me, Always With You", "Surfing With The Alien" en "Satch Boogie". Het probleem met dit album is voor mij wel dat het niet heel lekker als album loopt (terwijl Satriani wel iemand is van het creëren van een album wat samenhangt ipv gewoon het verzamelen van zijn laatste losse liedjes op een cd'tje) en de ritmesectie die me enorm tegenvalt. Als je naar "Always With Me, Always With You" live kijkt begint het heel klein en bouwt het mooi op met het gedeelte na het tappen als climax. Hierbij mis ik dat een beetje. Er komt een extra gitaartje bij, en Joe kan het prima dragen, maar nog meer van de drums en bas was nog mooier geweest. Toch heeft deze versie wat dingen die Joe heel prachtig doet die live minder mooi zijn, dus toch kies ik ook vaak voor deze versie. Waar de ritmesectie overigens wel goed zijn werk doet, is na het intro van "Satch Boogie". Daar zit dan een hele fijne "bam" in. Nog een minpuntje voor mij is Satriani's tone. Satriani heeft geweldige toon, maar nog niet in 1987. Het klinkt ongelofelijk digitaal, 80's, overdreven. Jammer, best wel een dingetje. Een 3,5 voor een album met een paar van zijn beste songs.

Paulus_2 schreef:
Dan stormt Joe Sateriani de zaal binnen...

Ik hoor: we wensen haar vanaf deze plek.

avatar van Kronos
MatthijsBudding schreef:
Hier staan een paar van zijn beste songs op.

Inderdaad. Alleen jammer dat het allemaal nogal ziel - en emotieloos is.

MatthijsBudding
Ja ik snap je niet zo goed... Ik heb gereageerd op je bericht (van 2008) in het Joe Satriani topic waar je het ook over ziel en emotieloos had, nu zie ik dat je hier namelijk wel een 4.0 voor geeft. Zoals ik in dat topic zeg vind ik het ziel/emotie-verhaal de grootste onzin die er bestaat.

avatar van Kronos
Ik zal daar verder reageren.

Mijn stem met een halve punt verhoogd. Dit is een wereldalbum zonder zwak nummer.
De laatste tijd is deze meastro nog wel eens wisslevallig bezig, maar dit si een stukje vakwerk

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Vara's Vuurwerk draaide het titelnummer destijds en voor mij is het nu nog steeds één van de beste instrumentals ooit gemaakt. Afgelopen juni speelde "Satch" dit nummer en Always with Me, Always with You in de Oosterpoort. Een andere favoriet van mij is Echo. Heb vandaag de laatste ontbrekende CD's van Satriani die ik zocht binnengekregen en daarmee omvat mijn verzameling alle 14 studio-albums en 4 live-albums van Joe (Time Machine is eigenlijk live/studio). De Ep's Joe Satriani en Additional Creations zijn me niet bekend maar wat mij betreft is mijn collectie van Joe nu compleet!

Hé B. Robertson ook jij moet je toch zijn opgevallen, dat de laatste albums van Joe van veel minder niveau zijn dan pakweg de eerste vijf?
Het ongepolijste is er op een gegeven moment vanaf en zijn werewldse gitaarspel van de eerste albums vind ik enigszins vervlakken op de latere albums.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
De eerste albums leverden meer nummers op die in mijn hoofd blijven plakken. Heb laatst een paar van zijn nieuwere albums gedraaid maar nu ik bv. Live in Paris: I Just Wanna Rock draai, kan ik al niet eens meer zeggen van welk album bepaalde nieuwe nummers komen. Joe Satriani put live nog steeds rijkelijk uit het materiaal van Surfing with the Alien en dat zegt wel wat over op welk album zijn klassiekers staan.
@Neal Peart: ben nu Unstoppable Momentum (2013) aan het draaien en kan me wat voorstellen bij wat je zegt over het ongepolijste en de vervlakking van zijn wereldse gitaarspel.

avatar van Deranged
Qua strakke instrumentale vakman platen ook wel lekker. Maar vind dit allemaal toch net wat minder pakkend dan een Jeff Beck waar ik me deze dagen ook in verdiep.

Zoals iemand eerder al opmerkte mis je hier inderdaad af en toe een beetje het gevoel. Heb persoonlijk ook niet zoveel met dat vingervlugge gepingel.

Iets als Eruption vind ik bijvoorbeeld ook geen ruk aan.

Mooie techniek, leuk om een keer te zien. Maar komt verder bij mij niet echt binnen.

Gitaar is voor mij een perfect instrument om een bepaalde feel mee uit te dragen en dat schiet er in in mijn beleving wel een beetje aan voorbij.

avatar van Stijn_Slayer
Check in dat geval ook eens wat van Jan Akkerman en John McLaughlin.

avatar van Deranged
Zal ik zeker doen. Sowieso erg geinteresseerd in instrumentale gitaarmuziek deze dagen.

Beetje raar pleonasme maar goed.

Stijn_Slayer schreef:
Check in dat geval ook eens wat van Jan Akkerman en John McLaughlin.

Wat te denken van:

- Lee Ritenour
- Larry Cartlton
- Pat Metheny

Top gitaristen in hun genre!!

avatar van Stijn_Slayer
De eerste twee ken ik niet, Metheny is een beetje te glad voor mijn smaak. Wel een fantastische gitarist natuurlijk.

Deranged schreef:

Dan raad ik je aan om ook eens naar Neal Schon te luisteren. Vooral Electric World is erg goed.
En voor het zwaardere werk is Black Light Syndrome er goed. Van Bozzio Levin Stevens.

avatar van Deranged
Ok man, ga het allemaal checken.

Zelf een beetje mee pingelen vind ik vooral ook erg lekker deze dagen.

Is een goede stimulans.

En daar zijn die instrumentale platen dus ideaal voor.

Deze voor mij wel wat minder heb ik gemerkt. Zoals iemand ook al aangaf is de toon hier niet altijd even geweldig. Op het eerste nummer klinkt het nog wel grappig maar over de gehele linie is het me toch een iets te kunstmatig geluid waardoor de pure gitaarklank in mijn beleving ietwat verloren gaat.

buizen
By the way hij treedt binnenkort op in Utecht. Zondag.

WPE
Als muziekliefhebber in het algemeen, en gitaarliefhebber in het bijzonder moet ik zeggen dat ik dit een van de beste albums vind die ooit verschenen is. Dit is Joe Satriani op zijn best, en terecht dat dit album een referentie is geworden voor vele gitaristen!

Dit is Joe Satriani op zijn best, en terecht dat dit album een referentie is geworden voor vele gitaristen! aldus WPE en daar ga ik helemaal in mee. Draai nu zijn laatste album en dat haalt het echt niet bij deze topper. Op sommige momneten misschien een beetje, teriwjl Surfing totaal geen zwakte kent en echt super is!!

avatar van Rockfan
Wat is dat toch met deze cd van Satriani? Muzikaal klinkt het allemaal goed en de songs zijn ook in orde.

Het is de productie die niet lekker klinkt. De leadgitaar klinkt de schel en de bas en drums klinken nogal fantasieloos. Ik weet het het is een gitaarcd maar het is toch niet verboden om de drums en bas wat gevarieerder te laten klinken ? Jammer.....

Rockfan no points??

avatar van Rockfan
Neal Peart schreef:
Rockfan no points??

Oeps. Vergeten. Heb de punten gegeven afgaande op de muziek niet op de produktie.

Rockfan schreef:

Geheel mee eens. Die ritmesectie is ronduit BORING te noemen.

avatar van sinkthepink
wat ik jammer vind aan de eerste paar platen van Joe, is dat er naar mijn mening teveel gebruik is gemaakt van drum programming, wat het toch wat te steriel maakt...

avatar van Pitchman
De cd helemaal grijs gedraait in die tijd en zet hem nog wel redelijk vaak op. Een van die platen die na jaren nog steeds rondjes draait in de cd speler.