The Tea Party - The Edges of Twilight (1995)

Canada
Label: Capitol

1. Fire in the Head (5:05)
  2. The Bazaar (3:42)
  3. Correspondences (7:31)
  4. The Badger (3:58)
  5. Silence (2:51)
  6. Sister Awake (5:45)
  7. Turn the Lamp Down Low (5:16)
  8. Shadows on the Mountainside (3:39)
  9. Drawing Down the Moon (5:26)
  10. Inanna (3:47)
  11. Coming Home (5:52)
  12. Walk with Me (14:14)
avatar van Tribal Gathering
De band wordt vaak omgeschreven als een moderne Led Zeppelin met Jim Morrison als zanger. Dit is wat kort door de bocht, maar er zijn slechtere omschrijvingen denkbaar.

De cd begint met Fire in the head, een track met licht industriele trekjes. Na the bazaar verdwijnen deze echter.

Wat het meest opvalt is het gebruik van een enorme hoeveelheid (oosterse) instrumenten. Luister bijvoorbeeld naar Sister Awake en Inanna en laat je meevoeren.

Andere hoogtepunten zijn de lange "ballad" Correspondences en het bluesy Drawing down the moon.

Alle andere albums van the Tea Party zijn de moeite waard (met name de eerste 4), maar dit is wat mij betreft hun enige 5 sterren album.

avatar van Rinus
Meesterwerk. Alles wat bij het eerste album "Splendor solis" al aanwezig was, komt hier in het kwadraat aan kracht terug. Schitterende composities, excellente produktie, prachtige en doorleefde uitvoering, het geheel doordrenkt met orientaalse invloeden. Voor mij is het absolute hoogtepunt "Sister awake", wat heel mooi opgebouwd wordt tot een heftige climax. Absolute aanrader voor iedereen, die van echte muziek houdt.

Sister Awake

deric raven
Ik hoor hier dus ook heel duidelijk Pearl Jam in terug en ook Mark Lanegan; klinkt wel lekker Oosters en mysterieus.

Joy
en steengoed

dit is een band die ik nog jaren zal draaien

led zep meet smorrison is kort door de bocht maar de combi zeer lekker

avatar van LeRoi
Idd prima plaat van dito band. Voor mij echter wel 'tijd-gebonden': toen de plaat uitkwam had ik mijn zinnen toch al wat meer op andere genres gezet en binnen het genre 'Rock' doet deze leuk mee, maar springt er voor mij niet uit.....
N.b. Zang vind ik bij Tea Party idd een zeer sterk 'instrument'!

avatar van Nicholas123
Dit is toch wel een steengoed album hoor. Elk nummer is prachtig opgebouwd, sfeervol en overtuigend. Deze band had veel meer bekendheid verdiend.

avatar van puppy
Net besteld op Cosmox.nl.
Ben benieuwd hoe het album is...
Maar dat zal wel goed komen, aan de positieve reacties te zien, en het hoge gemiddelde van het album.

avatar van De-noir
Pas recentelijk ontdekt, maar yeah, dit is wel iets voor mij Nog even een paar luisterbeurten geven.

avatar van progressive
Mijn vader heeft nog met die Jeff Martin gespeeld toen m´n pa met zijn bandje rond Ierland ging, sindsdien is hij helemaal gek van The Tea Party en ik moet zeggen dat het niet slecht klinkt

avatar van De-noir
De stem van de zanger hier toont bij vlagen overeenkomsten met die van Serj van SOAD schiet me nu te binnen. Erg lekker, misschien binnenkort eens verhogen

Joy
apart, ik denk meteen aan jim morrison bij zijn stem

die van serj lijkt daar nie echt op asjut mij vraagt, maar wie ben ik

een scheur va een stem heeftie wel, 1 van de krachten van the tea party

ik vind het wel weer wat weg hebben van faith no more, maar alleen vanwege de keyboard

avatar van vin13
Jim Morrison mocht willen dat hij zo kon zingen, Jeff Martin heeft het live waar gemaakt in tegenstelling met Jim Morrison die lak had aan zijn publiek.

avatar van beaster1256
zeer sterke plaat maar vin13 zonder the doors geen tea party denk ik

en je moet jim morrison zo niet neerhalen , want dat betuigt weer waaraan de jeugd zo ziek is nl : gebrek aan respect !!!!

avatar van beaster1256
allé vin 39 jaar , dacht dat je weer zo'n puber was die alles neerhaalde

sorry vin

maar morrison was wel een fantastische zanger , leg nog eens l.a. woman op daar hoor je de ruwe en zachte morrison

avatar van vin13
beaster1256 schreef:
allé vin 39 jaar , dacht dat je weer zo'n puber was die alles neerhaalde

sorry vin

Tuurlijk Beaster Jim is een goede zanger maar live heeft hij vaak teleurgesteld door zijn drugsgedrag. Dat heeft hij zichzelf aangedaan en niet zijn publiek.
L.A. Woman vind ik ook prima en ik heb de dvd van The Doors met Ian Astbury die zingt en dat zie ik als een prachtig eerbetoon.
The Tea Party vind ik zelf veelzijdiger en raakt me meer, maar dat is wat ik voel. Groeten "ouwe "rocker.

avatar van vanson
hoor er meer Mark Lanegan in dan Jim Morisson...anyway, Drawing down the Moon is een ge-wel-dig nummer...heeft echt een Led Zep gevoel

avatar van Gommans
Mooie cd en een orginele sound.
Het lijkt natuurlijk op div bands maar zij zijn toch maar wel de eerste die het samengevoegd hebben.
Sister Awake is subliem, jammer dat er geen live opnames van deze, helaas al terziele gegane, band zijn.
Misschien wordt het over enkele jaren tijd voor reunie???

Aloanator
Tea Party werd mij toegewezen op het review-topic en meteen met het begin van het eerste nummer kwam ik er al achter dat dit geen muziek voor mij is. De eerste anderhalve minuut van deze cd zijn meteen erg zwak, daarna komt er wel wat meer pit in, maar het blijft een soort veredeld Arabisch nummer. Wat het nummer nog vervelender maakt is de laatste noot die een halve minuut door blijft klinken als zijnde "overvloeien in het volgende nummer".

Ook bij nummer twee blijft het Arabische sterk aanwezig, met name door de zang klinkt het alsof het uit een Israëlische ghetto komt. Overigens zit er wel een lekkere, duidelijk aanwezige bas in dit nummer, alleen een beetje zonde van de blaasinstrumenten op de achtergrond.

De volgende song (Correspondences) begint pas westers te klinken. Een redelijk sterke piano/blues/ballad laat de schoonheid van de Jeff Martin's stem zeer goed blijken. Vanaf hier begint de cd pas aantrekkelijk te klinken in de oren van deze hardrock fan.

Denk je net klaar te zijn met de Arabische volksmuziek, begint de Schotse, compleet met doedelzakken en al. The Badger blijft instrumentaal, met slechts doedelzakken en bijzonder suf gitaarspel. Typisch zo'n melodie die in zo'n doosje zit dat liedjes speelt boven een ledikantje.

Bij Silence komt het Arabische weer terug, maar gelukkig alleen de instrumenten, de melodie blijft redelijk westers.

Sister Awake is weer het Arabische met een beetje elektrische gitaar net als de eerste twee songs, met een vleugje Pearl Jam. Dit nummer doet me denken aan PJ's "I Am Mine", maar alleen staat PJ bij mij een paar treetjes hoger.

Turn the Lamp Down Low is al weer wat beter. Ze willen maar niet ophouden met hun fascinatie voor het midden oosten, maar dat is hier alleen aanwezig in de trommels. Als halverwege een harder stuk zit is het gewoon echt goede rock, maar ze vallen weer meteen terug op het Arabische. Zo'n zonde...

Shadows on the Mountain Side is weer een rustig, westers nummer, maar wel erg saai. Als ze op een gegeven moment er met akoestisch tremolo picking door heen gaan, wordt het deze keer geen Arabische muziek, maar meer een standaard nummer wat op een Bar Mitswa gedraaid wordt.

Drawing Down the Moon daarentegen is wel echt westers. Een lekker blues nummer met een begin à la Joe Bonamassa (dat is een compliment). Daarna wordt het wat meer rocky en met wat meer repetitief gitaarwerk, maar blijft ook met dat niveau nog bij de top van deze plaat horen.

Met Inanna vallen we alweer terug op de vernachelde Arabische volksmuziek. Saai nummer.

Coming Home is het eerste nummer met een mooie verhouding tussen midden oosters en westers. De melodie is westers, maar met midden oosterse invloeden, maar alles is wel met The Magic Four - zang, gitaar, bas, drums - gespeeld. Aardig rock nummer met een vleugje Arabië.

En zo zijn we aangekomen bij het laatste nummer - Walk With Me. Ook dit nummer is niet veel anders dan het gros van de de plaat; een weinig interressant Arabisch rock nummer, wat best lekker kan zijn in de hardere stukjes waar het eventjes hard rock is in plaats van Arabisch.

Ook de hidden track is niet echt een toevoeging aan de plaat. Sloom, saai pianostuk met een slome, saaie solo en iemand die er doorheen loopt te lullen.

Ik ben niet erg onder de indruk van deze plaat en ik snap dan ook de hoge waardering niet. Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die dit mooi vinden, maar een 4,07 is duidelijk meer dan "wel mooi". Bij tijds staan er wel aardige nummers of stukjes in nummers op, en dat zijn niet heel toevallig net de stukjes waarin ze "gewoon" westers doen. Matige plaat, het had zoveel beter kunnen zijn zonder al het onnodige Arabische.

avatar van Tribal Gathering
Die laatste zin zegt eigenlijk alles. De kracht van dit album zit hem volgens de meesten nu juist in de prachtige mix van westers en oosters. Een nummer als Sister Awake wordt door de meeste fans van de band gezien als 1 van hun beste nummers.

Wellicht zou je het album nog een paar luisterbeurten moeten gunnen. Misschien dat je het dan nog steeds niets vindt, maar ik zou hem niet zomaar terzijde schuiven. Die ruime 4 staat er niet voor niets.

avatar van Nicholas123
Snap werkelijk niets van de review van Aloanator. Vooral zo'n term als lekker "gewone" rock kan ik echt niets mee. Sterker nog daar krijg ik nogal jeuk van.

deric raven
Ze hadden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om Metal met Funk te combineren, iets wat het merendeel van de cross-over bands deden. Juist de combinatie met het Oosterse onderscheid zich van de rest.
Ik hoor hier duidelijk muzikanten van nivo spelen.

Aloanator
Ik heb er toch echt serieus naar geluisterd, 3 keer voor de review en 1 keer tijdens, maar ik kom nog steeds tot de conclusie dat het niks voor mij is. Ik ben meer van rauwe rock en hier slaat het Arabische gewoon niet aan. De mix met het Oosterse is een stijl die je duidelijk onderscheid van de rest van alle rockbands, maar het heeft wel als effect dat een heleboel mensen (waaronder ik) afhaken en anderen vinden het juist mooi omdat het wel erg origineel is. Het valt me nog mee dat ik hier de enige ben die niks met de Oosterse combi heeft.

avatar van Cannondale
In 1 woord, BRILJANT!!!
Unieke sound, geweldig live trouwens

avatar van rushanne
Ik kan me de reactie van Aloanator wel voorstellen, hoor. Dit is echt muziek die je raakt, of je hebt er helemaal niets mee. Het raakt mij behoorlijk, eigenlijk zijn alle cd's van Tea Party erg goed. Maar dit is voor mij toch de uitschieter naar boven.

Moeilijk om 1 nummer er uit te halen, maar dan kom ik toch op Sister Awake. Intense zang, briljante muziek, wat wil je nog meer?

avatar van Mel24
Eerste kennismaking met deze band..
Ben enorme Doors fan maar buiten "Turn the lamp down low" hoor ik Jim toch niet echt..
Wel goed album, de oosterse instrumenten zijn een aangename verrassing!

Zeer afwisselend album.. Doet me aan verschillende zangers/bands denken..
Het nummer Silence is net een nummer van System of a Down!
Sommige live filmpjes doen me dan weer erg aan Dave Gahan and Tom Smith denken.. (enkel de stem wel te verstaan) zeker deze: The Tea Party LIVE - The Bazaar - YouTube
Drawing Down the Moon zou dan weer iets van Mark Lanegan kunnen zijn.. En af en toe doen sommige nummers zelfs aan Korn denken

Interessante band! Benieuwd naar hun nieuw album.

avatar van Leeds
Wat is Correspondences een wereldnummer. Zoveel energie in dit nummer. Schitterende plaat.

avatar van jurado
Rinus schreef:

Kan hier nog aan toevoegen, dat dit één van de beste albums uit de 90's dan wel aller tijden is.
Masterlijke plaat.